Cavendish overtuigend de snelste in Qatar
foto: ©QCF/Paumer/Kåre Dehlie Thorstad
maandag 8 februari 2016 om 13:29

Cavendish overtuigend de snelste in Qatar

De openingsetappe van de Tour of Qatar is gewonnen door Mark Cavendish. De sprinter van Dimension Data was overtuigend de snelste in de eindsprint van een uitgedunde kopgroep.

Na de start trok het peloton de gashendel direct open. Belgisch kampioen Preben Van Hecke probeerde als eerste in de aanval te trekken, maar kon vanwege de hoge snelheid geen voorsprong pakken. In het eerste wedstrijduur werd 52,5 kilometer afgelegd. Voor een dertigtal renners was dat te hard. Zij raakten al vroeg in de rit achterop en zij zouden niet de enige blijven.

Sprinters in de kopgroep
De voorste groep werd afwisselend geleid door de mannen van Katusha, Dimension Data en BMC. Ook in het tweede wedstrijduur werd meer dan vijftig kilometer afgelegd (52,1). Door het snoeiharde tempo en de straffe wind dunde de groep langzaam uit, waardoor een kopgroep ontstond van een twintigtal renners. Tom Stamsnijder was daarin de enige Nederlander. Hij deelde de voorste groep met onder andere Kristoff, Cavendish, Boasson Hagen, Van Avermaet en Modolo.

In de strijd om de bonificatieseconden wist Kristoff de eerste tussensprint te winnen vóór Cavendish en Modolo. Het peloton, onder leiding van LottoNL-Jumbo, reed op dat moment op een achterstand van vijftig seconden. Bij de tweede tussensprint gingen de meeste punten en seconden naar Cavendish. De Brit won nipt voor Kuzetsov (Katusha) en Van Avermaet.

In de laatste vijftien kilometer ging de snelheid nog verder omhoog. Het peloton bungelde op dat moment op een achterstand van om en nabij de anderhalve minuut. Met nog minder dan tien kilometer te rijden draaide de voorste groep als een geoliede machine. Ook Cavendish en Kristoff deden hun kopbeurten.

Finale
Voorbij het bord van de vijf kilometer begon het gelonk voor de eindsprint. In de kont van de vijftien man tellende kopgroep formeerde Kristoff zijn sprinttrein. De Noor beschikte over vier ploeggenoten, terwijl Cavendish alleen Boasson Hagen bij zich had. Twee kilometer later nam Kristoff met zijn mannen de spits over.

De weg naar de laatste rechte lijn verliep voor Katusha volgens het boekje. Kristoff werd, met Cavendish in het wiel, op tweehonderd meter van de streep afgezet. Toen de Noor de sprint aanging was direct zichtbaar dat hij tekort kwam. Cavendish nam de leiding en stond die niet meer af. Met een fietslengte verschil verwees hij Sacha Modolo naar de tweede plek. Andrea Guardini eindigde als derde. Kristoff finishte achter Sam Bennett pas als vijfde.

flag-qa Tour of Qatar 2016 (2.HC)
Uitslag etappe 1: Dukhan – Al Khor Corniche (176 km)
1. flag-gb Mark Cavendish (Dimension Data) in 3u28m46s
2. flag-it Sacha Modolo (Lampre-Merida) allen z.t.
3. flag-it Andrea Guardini (Astana)
4. flag-ie Sam Bennett (Bora-Argon 18)
5. flag-no Alexander Kristoff (Katusha)
6. flag-no Edvald Boasson Hagen (Dimension Data)
7. flag-be Greg Van Avermaet (BMC)
8. flag-it Manuel Quinziato (BMC)
9. flag-fr Arnaud Gerard (Fortuneo-Vital Concept)
10. flag-dk Soren Kragh Andersen (Giant-Alpecin)

Algemeen klassement na etappe 1
1. flag-gb Mark Cavendish (Dimension Data) 3u28m46s
2. flag-it Sacha Modolo (Lampre-Merida)
3. flag-it Andrea Guardini (Astana)
4. flag-no Alexander Kristoff (Katusha)
5. flag-ru Alexander Kuznetsov (Katusha)
6. flag-be Greg Van Avermaet (BMC)
7. flag-ie Sam Bennett (Bora-Argon 18)
8. flag-no Edvald Boasson Hagen (Dimension Data)
9. flag-it Manuel Quinziato (BMC)
10. flag-fr Arnaud Gerard (Fortuneo-Vital Concept)

RIDE Magazine
52 Reacties
Sorteer op:
8 februari 2016 15:50
Quote:
UrbanSteel - 8 februari 2016 om 15:11
Zo zeg , wat een afgang van Lotto-Jumbo


Gaan we weer...
8 februari 2016 15:58
Een matige koersdag van TLJ kan hier nu eenmaal niet gewoon dat zijn..
8 februari 2016 15:59
Nogmaals mijn vraag: Kan iemand uitleggen hoe de puntentelling werkt? Hoe kan Renshaw eerste staan in de klassement? En hoe kan Palini vierde staan? Ze hebben niet eens meegedaan met de eindsprint. Of zijn er louter punten te pakken onderweg?
8 februari 2016 16:03
Dat laatste blijkbaar. Anders had Cavendish punten moeten hebben.
8 februari 2016 16:04
Welke uitslagenlijst zit je te bekijken dan? @tvm
8 februari 2016 16:09
8 februari 2016 16:10
Ik zie het nu ook. Het stond een uur geleden nog niet goed op procyclingstats.com
8 februari 2016 16:10
Ik vind het geen afgang van TLJ; waarschijnlijk de 15 beste renners zitten vooraan, en daar zit geen TLJ bij - niets om je voor te schamen.
Ok, misschien had er een TLJ bij kunnen zitten (maar die had zich wellicht ook moeten laten terugzakken)
8 februari 2016 16:11
Tvm heeft 1e etappe Dubai
8 februari 2016 16:13
TLJ rijdt gegroepeerd deze ronde. Dat betekend gewoon dat je óf met zijn allen de slag mist, óf met zijn allen mee bent. Maar is wel de enige methode om de sprinttrein te testen en daarvoor zijn ze hier (niet voor een klassement van Van Emden oid).
8 februari 2016 16:26
Het gegroepeerd rijden moet ook nog geoefend worden blijkbaar, de TLJ renners zijn in verschillende pelotonnetjes binnen gekomen. :)

De slag missen en in de mongolenwaaier rijden is gewoon balen, zowel voor de renners als voor de fans.
8 februari 2016 16:28
Roompot reed blijkbaar ook gegroepeerd. Allen op 12 min.
8 februari 2016 16:30
Als ik naar de uitslag kijk, dan had ik vanuit Nederlands oogpunt bovenal Boom in de eerste waaier verwacht. Ik weet echter niet wat hij vandaag is tegengekomen, waardoor hij in de derde waaier binnen is gekomen.

Quote:
TLJ rijdt gegroepeerd deze ronde. Dat betekend gewoon dat je óf met zijn allen de slag mist, óf met zijn allen mee bent. Maar is wel de enige methode om de sprinttrein te testen en daarvoor zijn ze hier (niet voor een klassement van Van Emden oud).

Mocht dat het geval zijn, dan lijkt me dat totaal de verkeerde insteek geweest op een dag als vandaag. Dagen waarop het de hele rit boven de vijftig gaat heb je volgens mij geen tijd voor gegroepeerd rijden, maar moet je gewoon je plek in de eerste waaier kunnen bevechten. De sterkste komen daarin altijd vanzelf bovendrijven.

Degene die gegroepeerd koersen en zich dus aanpassend aan 'mindere' waaierrenners, schakelen zichzelf op die manier vanzelf uit voor de eerste waaier. Volgens mij is het hoofdzakelijk een gebrek aan kwaliteit geweest (aangevuld met hetzelfde voorbehoud als ik bij Boom maakte).
8 februari 2016 16:35
@Hakkie2
Volgens jou rijdt TLJ gegroepeerd in deze ronde om de sprinttrein te testen. Er zaten 3 renners op 1:43; 2 renners op 7:52 en de rest op 11:53; je hebt gelijk zij hebben de slag gemist. Hoe kan je dan de sprinttrein testen. Zij kunnen beter even wachten met dat gedoe.
8 februari 2016 16:42
Quote:
Er zaten 3 renners op 1:43; 2 renners op 7:52 en de rest op 11:53; je hebt gelijk zij hebben de slag gemist.

Het gegroepeerd rijden werd door Hakkie2 alleen aangevoerd als reden van het missen van de slag en wordt in principe niet onderuitgehaald door de uitslag
8 februari 2016 16:42
Hofland was mee in eerste groep maar van wat ik uit zijn twitter bericht afleid zat hij op de kant toen de vluchtstrook op hield en verloor toen de aansluiting.
8 februari 2016 16:51
Nadat de waaier ontstond hebben een aantal lotto renners zich volledig leeg gereden, dit was duidelijk in beeld. Ze kregen het gat nog naar 48 seconden, maar kregen eigenlijk alleen steun van ag2r. Dat die leeg gereden renners vervolgens later finishen is toch logisch en zie je toch in elke wielerwedstrijd?
8 februari 2016 17:33
Ik hoop dat Kristoff (nou ja, hopen....) de klassiekers mag rijden. Want anders houdt hij niks over voor dit voorjaar.

Cavendish sterke sprint. Die gaat sowieso zijn zeges pakken. Hij zal ongetwijfeld meer dan één keer op de broek krijgen van Kittel of Greipel, maar het blijft (veruit) de mooiste spurter van de drie.
8 februari 2016 17:40
@vlek
Jan Boven zegt tenminste waarom het gaat; zij zaten er niet bij toen 21 man zich losmaakten.
En dat heeft niets met tactiek of treintje te maken. In de achtervolging verloren zij ook nog eens Teunissen, Roosen en Castelijns door lekke banden en een valpartij.
Het was natuurlijk wel hun eerste wedstrijd en dat is dan een nadeel. De eerste vier hadden al wedstrijdritme kunnen opdoen in o.a. Dubai.
8 februari 2016 17:54
Dat was toch ook mijn punt: gewoon niet goed genoeg voor de eerste waaier.

Neemt verder niet weg dat het onzinnig was om naar de uitslag te verwijzen om Hakkie2 er op te wijzen dat ze niet gegroepeerd reden. De uitslag vertelt je namelijk niet waardoor ze de slagroom misliepen.
8 februari 2016 18:05
Tja, ik zag ze bij elkaar zitten (en ze zaten ook in dezelfde waaier, allemaal). Blijkbaar geen tactische keuze, maar het was wel in beeld.
8 februari 2016 18:22
[qoute]Gaan we weer…[/quote] op mijn opemerking "Zo zeg , wat een afgang van Lotto-Jumbo "
Zelf opmerken
Quote:
Dat was toch ook mijn punt: gewoon niet goed genoeg voor de eerste waaier.


Wat is er fout aan mijn opmerking ?
8 februari 2016 18:43
Fout? De constatering is enkel dat matige koersdagen waarin ze niet goed genoeg zijn om met de beste mee te kunnen hier altijd extra kwalificaties mee krijgen. Jou post is daar inderdaad een uitstekend voorbeeld van.
8 februari 2016 18:56
Blijft atijd gevoelig dat TLJ zo lijkt het: min of meer 'verplicht' hoera moeten roepen wanneer ook maar enigzins gedaan wordt waarvoor men aan de start komt, maar iedere kritische noot wordt door sommigen direct als bashen afgedaan. Groenewegen was top in Valencia, helemaal eens en schitterend. De ploegprestatie van vandaag is tamelijk genant voor de topploeg uit waaiercountry wat mij betreft. Dat mag toch gezegd worden lijkt me zonder dat men zich direct op de TLJ teentjes getrapt voelt?
8 februari 2016 19:05
Je zult mij nergens variaties van 'hoera' zien roepen rond de overwinning van Groenewegen. Volgens mij probeer ik altijd voor de nuance te kiezen. Deze rit als matig bestempelen lijkt me ook niet meer dan terecht, maar iedere extra kwalificatie verdient hier gewoon een gezonde nuance. Mag daar ook gewoon ruimte voor zijn of sta ik dan op gevoelige tenen?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.