Düsseldorf zet enkele duizenden agenten in voor Tourstart
foto: Marcel Koch
zaterdag 24 juni 2017 om 09:33

Düsseldorf zet enkele duizenden agenten in voor Tourstart

Düsseldorf zet enkele duizenden politieagenten in voor de start van de Tour de France. Dat stelt Norbert Wesseler, hoofd van de politie in de hoofdstad van Noordrijn-Westfalen, volgens Belga. “Wij zijn voorbereid op alles”, aldus Wesseler. 

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!
De politie neemt verschillende maatregelen om in te staan voor de veiligheid. Op kritische punten worden wegversperringen geplaatst. Bovendien zullen zwaar bewapende agenten te zien zijn.

Burgemeester Thomas Geisel rekent volgende week zaterdag op 500.000 tot 700.000 toeschouwers, al is dat aantal volgens hem lastig te voorspellen. “Er kunnen ook een miljoen mensen naar Düsseldorf afzakken. Maar het is ook in dat geval mogelijk om iedereen een plaats te bieden langs het parcours.”

RIDE Magazine
9 Reacties
Sorteer op:
24 juni 2017 09:52
Dan hoop ik vooral naast de koers en niet op de motoren haha
24 juni 2017 10:03
Bizar eigenlijk. Wie had 15 jaar geleden kunnen bedenken dat we evenementen moesten gaan beveiligen met zwaar bewapende agenten en betonblokken.

Waar is het misgegaan...
24 juni 2017 10:20
Düsseldorf is sowieso een politiestad, naar Duitse normen. Het "Parijs aan de Rijn" is de shoppingstad bij uitstek voor steenrijke Golfstaatbewoners die regelmatig met heel hun gevolg overvliegen. Ze laten daar qua beveiliging weinig aan het toeval over.
Het zou al te pijnlijke collateral damage zijn als nu net leden van die steenrijke families door een terreuraanslag op de Tour om het leven zouden komen.
24 juni 2017 10:34
500,000 tot 700,000, dat zijn een hoop mensen. Merendeel Duitsers, maar waarschijnlijk ook een grote hoeveelheid Nederlands, is mijn verwachting. Zit nog steeds te dubben of ik volgende week erbij zal zijn. Wilde met de (onlangs geintroduceerde) boemeltrein van Arnhem naar Düsseldorf, maar vrees dat het treintje dat eenmaal per uur gaat bomvol zal zitten al direct vanaf Arnhem.

Dat was ook het geval in Maastricht, voor de Tour-start in Luik in 2012. Een overvolle trein, waar echt niemand meer bij kon. Was verbaasd dat ze daar toen geen rekening gehouden hadden dat er vele duizenden Nederlanders met de trein dat kleine stukje over de grens zouden willen reizen. Je zou denken dat ze de frequentie voor die ene dag wel even hadden opgeschroefd, misschien naïef.

Gelukkig hadden ze (na snel schakelen) op ad-hoc basis busjes ingezet waarmee je naar Visé kon rijden, om daar een ander boemeltreintje te nemen. Daar hebben ze toen nog veel mensen een plezier mee gedaan. Vrees een beetje om met de trein Düsseldorf te kunnen bereiken.

Kans om zo'n godsdienstwaanzinnige tegen te komen is ook niet erg aansprekend.
24 juni 2017 10:43
@Lopopodium ik zou gewoon de trein pakken met een NRW ticket (goedkoopste reismogelijkheid) Duitsers zijn in tegenstelling tot Belgen heel goed in staat om grote evenementen te organiseren. Ook naar Utrecht in Nederland was het destijds door de NS op zich top geregeld. De man achter Le tour Utrecht zei toen ook al dat ze in Luik alles hadden gezien hoe iets niet georganiseerd moest worden.

En die beveiliging: Helaas nodig. Bovenop de Muur van Huy liepen ook zichtbaar zwaar bewapende comando's rond. Dat is iets wat helaas niet meer terug te draaien is met de huidige oncontroleerbare asielstromen. Je moet op alles voorbereid zijn. Daarnaast is Duitsland op dit moment op alles voorbereid vanwege de naderende g20 in het land.
24 juni 2017 10:56
edit redactie: niet op de man svp. nergens voor nodig

@Nederbelg
Die damage zal meevallen. Wie niet voor het wielrennen komt, blijft beter weg. Ik heb onze grote steden nog nooit zo 'roomblank' gezien als tijdens de start van een Tour of Giro. Het is bovendien grotendeels overdag: alles wat uit de toon valt, valt onmiddellijk op.
24 juni 2017 11:38
@lopopodium
Kende het verhaal niet van de treinverbinding bij de Tourstart in Luik, maar het verbaast me uiteraard volstrekt niet.
Kan me zelfs voorstellen dat de NMBS er zelfs geen lessen uittrekt voor de toekomst. Een door en door gepolitiseerde en communautair verdeelde "organisatie".
Stel dat de Tour in Lille (Rijsel) van start zou gaan, zouden ze evenmin de capaciteit van de trein vanuit Kortrijk opdrijven.
Het enige waar de NMBS extra capaciteit voor vrijmaakt zijn de treinen naar de kust bij goed weer....
24 juni 2017 13:08
@lopopodium
Ik herken je verhaal over Luik uit een eerdere Tourstart in Luik. Maar bij het WK in Valkenburg in 2012 was de trein Maastricht-Valkenburg (en terug) ook propvol.
24 juni 2017 19:51
Een volle trein terug vind ik niet zo erg. Dan heb je de vrijheid om rustig een rustigere trein af te wachten. En logisch dat na afloop van de proloog iedereen vrijwel meteen richting huis afreist. Op de heenweg zit je toch wel erg aan de starttijd gebonden, dat je dan niet veel reismarge hebt (zeker als je vanuit de andere kant van het land komt reizen).

In Utrecht (en in 2010 in Rotterdam) ging dat allemaal prima. Daar kon je met de regulieren treindienst prima weer naar huis. Althans ik in ieder geval, met de 'normale' kwartiersdienst richting Den Haag. De trein was niet eens overdreven gevuld met mensen.

Misschien dat ik als alternatief mijn fiets meeneem in de trein naar Maastricht, en vanuit daar richting het parcours fiets om te zien hoe ze richting België fietsen. Maar dat is naast mijn eigen fietstocht die ik er achteraan knoop maar een paar minuten plezier, dat tegenover een proloog dat een paar uur plezier brengt.

Antwerpen in 2019 - als dat doorgaat - vind ik minder risicovol om met de trein aan te rijden. Dat durf ik wel aan; de Benelux-trein is gelukkig weer terug in de dienstregeling. Die beschouw ik nog steeds als een redelijk betrouwbare lijn (voor een internationale dienst).

Om te reageren moet je ingelogd zijn.