Grote fietscontrole UCI in La Méditerranéenne
screenshot Instagram
vrijdag 12 februari 2016 om 18:08

Grote fietscontrole UCI in La Méditerranéenne

De UCI heeft vandaag een grote, onaangekondigde fietscontrole gedaan bij de start van de tweede rit van La Méditerranéenne. De Internationale wielerunie controleerde negentig fietsen op de aanwezigheid van motoren. Er is geen fraude geconstateerd.

In totaal zijn zes van de zestien aanwezige teams gecontroleerd. De internationale wielerunie heeft niet bekend gemaakt om welke teams het gaat, maar uit beelden op sociale media blijkt dat in ieder geval de fietsen van Bardiani-CSF gecontroleerd zijn. Volgens Directvelo zijn ook de fietsen van Delko Marseille-Provence KTM gecontroleerd.

Er zijn geen Nederlandse ploegen of renners actief in de Franse rittenkoers. De UCI geeft aan dat het van plan is om komend seizoen meerdere onaangekondigde tests uit te voeren.

Bekijk op onze Facebook-pagina een filmpje van de controle

RIDE Magazine
20 Reacties
Sorteer op:
12 februari 2016 18:12
Prima. Het grote verschil met medische doping is dat dit wel 100% gegarandeerd op te sporen is. Ik verwacht dan ook dat er geen motortjes meer worden aangetroffen in koersen waar controles te verwachten zijn. Het risico is veel te groot.
12 februari 2016 18:37
Er zullen er vroeg of laat echt wel gepakt gaan worden lijkt mij (de wat minder grote namen dan) maar deze mechanische doping is natuurlijk heel makkelijk op te sporen.
Lijkt me ook heel moeilijk om een inspanning te faken als je met hulp fietst, en dat maakt het samen met het aanzetten v/h motortje toch lastig te verbergen op tv.
12 februari 2016 18:50
inspanning kan je prima faken skedel, je gaat harder, maar trappen moet je nog steeds. Voor de rest prima dat ze dit doen. Vermoed dat ze op RF en magnetisme scannen, makkelijk en snel inderdaad.
12 februari 2016 18:53
Ik zou toch voornamelijk fietsen van Wilier testen, daar zat het de laatste keer ook in;).
Denk ook niet dat er nog motortjes gevonden zullen worden, lijkt mij ook als wielrenner zijnde een grotere stap, de verkeerde kant op, dan het gebruik van een prestatie bevorderend medicijn.
12 februari 2016 18:54
@Skedel
De afstelling van een motortje of van de elektronische aansturing kan natuurlijk wel maken dat het nauwelijks kan opvallen. Bijvoorbeeld door een 'crescendo' (en 'decrescendo') in te passen in de levering van vermogen door de motor. En door de motor vooral te gebruiken om energie te sparen vóór een cruciale en explosieve fase, en niet zozeer tijdens die fase. Volgens mij maakte lichamelijke doping ook niet rechtstreeks dat bijv. Armstrong en Ricco flinke demarrages konden maken maar wel door een overschot aan kracht verkregen door kunstmatig verminderd afzien in de wedstrijdfase ervoor.
12 februari 2016 19:47
@AndriesW
En natuurlijk door af en toe een druppeltje vers bloed..

Natuurlijk moet je wel zelf nog trappen en zorgen dat je niet al teveel extra vermogen bijsteekt, maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die heel goed aan iemands benen/gezicht kunnen zien of ze echt een inspanning doen of deels geholpen worden
12 februari 2016 21:09
Tot het betrappen van Femke leek elk verhaal over een verborgen motortje me irreëel en ondenkbaar, maar het is nu toch duidelijk geworden dat er serieus mensen zijn die dit soort fraude proberen. En ja, dan zal het waarschijnlijk niet bij één betrapte blijven. Natuurlijk staat de techniek ook niet stil.
Ik ben wel benieuwd of het weer jaren duurt tot iemand wordt betrapt.
12 februari 2016 21:10
Froome zal in z'n nopjes zijn.
12 februari 2016 21:25
moet denken aan het gezichten trekken van Voeckler, niet dat ik hem verdenk van mechanische doping, maar wel van het faken van het wel of niet goed zijn
12 februari 2016 21:51
En Pantani dan,? Motortje aan,bandana af...motortje af,bandana aan...zoiets.
12 februari 2016 21:57
@zoetepap: geloof je zelf dat ze in 1998 die technologie hadden???

@billi: Voeckler weet zelf niet eens dat hij gezichten trekt. Hij heeft zelfs wel eens gezegd dat hij verbaasd was toen hij zichzelf terug zag. Dat heeft hij niet door terwijl hij rijdt.
12 februari 2016 22:57
@Hakkie2; tuurlijk geloof ik dat niet, in die tijd was het wel wat anders. Al kan nu niemand zeggen hoeveel vroeger als Femke er al uitgeprobeerd is...maar dan denk ik eerder aan triatlon,klimtijdritten,lange bergetappes...
13 februari 2016 08:00
Heel erg goed nieuws dit.
13 februari 2016 08:41
Ik zag een reportage uit de jaren 70/80 waarin al werd getoond hoe een motortje werd verborgen in het frame.
13 februari 2016 08:50
@Hakkie2, bedankt voor de info, grappig dat Voeckler er zich niet van bewust is
13 februari 2016 09:17
"maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die heel goed aan iemands benen/gezicht kunnen zien of ze echt een inspanning doen of deels geholpen worden".

Denk aan een Italiaanse sprinter die nu wel de molshopen overleeft en daardoor mee kan sprinten.
Een waterdrager die sneller pendelt en in de finale zijn kopman bij staat.
Een klimmer die een splijtende demarrage plaatst en daardoor wél los komt van de wieltjesplakkers.
Een minuscuul motortje met minuscule batterij (voor twee minuten per etappe 100-150 watt extra) is al voldoende.
Dat ga je niet zien op de gezichten van de renners. Jouw indruk (een renner zit een half uur op de brommer) is niet de wijze waarop dit interessant is om te gebruiken. Dat is het Stella principe wat niet werkt binnen topsport.
13 februari 2016 11:07
@Hakkie2
Een elektromotor, een spindel en tandwielen? Ja die technologie bestond al in 1998. Iedere hobbyist met wat technische achtergrond zou die in een frame in kunnen bouwen.
Het is allemaal geen ruimtevaarttechnologie hoor...
13 februari 2016 12:50
Heel goed! Het is makkelijk op te sporen en dit zal renners ervan weerhouden om het te gebruiken. Enkele zullen het doen/ hebben gedaan, maar dat zal nu toch veranderen
14 februari 2016 07:39
Groot moet zo'n nazicht niet zijn;zes ploegen...10 man uit verschillende ploegen voor de wedstrijd en de drie van het podium daarna,zal wel volstaan.En de opleiding van de controleurs is niet moeilijk.
14 februari 2016 09:54
De technische uitvoering van de controle zal eenvoudig zijn. Het gaat hier echter niet om de renners, maar om hun fietsen. Niet alleen de fiets waarop ze de start nemen, maar ook de fietsen die op de ploegauto's staan en eventuele andere fietsen die willekeurig waar op de passage van de renners staan te wachten.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.