vrijdag 12 februari 2016 om 18:08
Grote fietscontrole UCI in La Méditerranéenne
De UCI heeft vandaag een grote, onaangekondigde fietscontrole gedaan bij de start van de tweede rit van La Méditerranéenne. De Internationale wielerunie controleerde negentig fietsen op de aanwezigheid van motoren. Er is geen fraude geconstateerd.
In totaal zijn zes van de zestien aanwezige teams gecontroleerd. De internationale wielerunie heeft niet bekend gemaakt om welke teams het gaat, maar uit beelden op sociale media blijkt dat in ieder geval de fietsen van Bardiani-CSF gecontroleerd zijn. Volgens Directvelo zijn ook de fietsen van Delko Marseille-Provence KTM gecontroleerd.
Er zijn geen Nederlandse ploegen of renners actief in de Franse rittenkoers. De UCI geeft aan dat het van plan is om komend seizoen meerdere onaangekondigde tests uit te voeren.
Lijkt me ook heel moeilijk om een inspanning te faken als je met hulp fietst, en dat maakt het samen met het aanzetten v/h motortje toch lastig te verbergen op tv.
Denk ook niet dat er nog motortjes gevonden zullen worden, lijkt mij ook als wielrenner zijnde een grotere stap, de verkeerde kant op, dan het gebruik van een prestatie bevorderend medicijn.
De afstelling van een motortje of van de elektronische aansturing kan natuurlijk wel maken dat het nauwelijks kan opvallen. Bijvoorbeeld door een 'crescendo' (en 'decrescendo') in te passen in de levering van vermogen door de motor. En door de motor vooral te gebruiken om energie te sparen vóór een cruciale en explosieve fase, en niet zozeer tijdens die fase. Volgens mij maakte lichamelijke doping ook niet rechtstreeks dat bijv. Armstrong en Ricco flinke demarrages konden maken maar wel door een overschot aan kracht verkregen door kunstmatig verminderd afzien in de wedstrijdfase ervoor.
En natuurlijk door af en toe een druppeltje vers bloed..
Natuurlijk moet je wel zelf nog trappen en zorgen dat je niet al teveel extra vermogen bijsteekt, maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die heel goed aan iemands benen/gezicht kunnen zien of ze echt een inspanning doen of deels geholpen worden
Ik ben wel benieuwd of het weer jaren duurt tot iemand wordt betrapt.
@billi: Voeckler weet zelf niet eens dat hij gezichten trekt. Hij heeft zelfs wel eens gezegd dat hij verbaasd was toen hij zichzelf terug zag. Dat heeft hij niet door terwijl hij rijdt.
Denk aan een Italiaanse sprinter die nu wel de molshopen overleeft en daardoor mee kan sprinten.
Een waterdrager die sneller pendelt en in de finale zijn kopman bij staat.
Een klimmer die een splijtende demarrage plaatst en daardoor wél los komt van de wieltjesplakkers.
Een minuscuul motortje met minuscule batterij (voor twee minuten per etappe 100-150 watt extra) is al voldoende.
Dat ga je niet zien op de gezichten van de renners. Jouw indruk (een renner zit een half uur op de brommer) is niet de wijze waarop dit interessant is om te gebruiken. Dat is het Stella principe wat niet werkt binnen topsport.
Een elektromotor, een spindel en tandwielen? Ja die technologie bestond al in 1998. Iedere hobbyist met wat technische achtergrond zou die in een frame in kunnen bouwen.
Het is allemaal geen ruimtevaarttechnologie hoor...