Grote onrust bij Veranda’s Willems-Crelan
De chemie bij Veranda’s Willems-Crelan lijkt totaal verdwenen. Tegenover Het Nieuwsblad doen drie renners hun verhaal. Otto Vergaerde, Sander Cordeel en Gaëtan Bille moeten alledrie vertrekken. “Alles wat wij hebben meegemaakt, dat kan niet bij een professionele ploeg”, oordeelt de laatste van de drie. Het probleem zit hem in de Felt-fietsen.
Teammanager Nick Nuyens is bij de drie de gebeten hond. De renners merkten bij de start van het seizoen al op dat de fietsen van sponsor Felt niet stijf genoeg waren. “Maar Nick wilde er niets van weten”, vertelt Bille. “Het lag niet aan de fietsen, het lag aan ons. We mochten ook niet met de journalisten praten over de fietsen. Daar was hij heel duidelijk in. Nick wilde wachten tot Wout van Aert aan zijn wegcampagne zou beginnen. Want Wout zou zogezegd wel resultaten halen op de nieuwe fiets. Zo hebben we drie maanden verloren.”
Oude Skil-Shimano-fietsen gekocht op internet
Nadat Van Aert in de Tour of Norway ook constateerde dat er problemen met zijn fiets waren, ondernam Nuyens actie. Bille: “Voor de Baloise Belgium Tour hebben ze voor vier renners een oud Felt-kader gekocht, waar Skil-Shimano nog mee gereden had. Timothy Dupont, Wout van Aert, Dries De Bondt en Huub Duijn hebben er toen één gekregen.” Volgens Cordeel ontstond er toen consternatie binnen de ploeg. “Wie er één kreeg en wie niet, hing af van je naam. Je moest ook wat geluk hebben dat ze er net één in je maat hadden gevonden.”
Bille kocht zelf een nieuwe fiets, maar mocht er niet op rijden
Bille (29) was einde contract en besloot voor het Belgisch kampioenschap eieren voor zijn geld te kiezen. “Ik heb toen zelf een nieuwe Felt-fiets gekocht. Die was helemaal uitgerust met materiaal van de sponsors, maar Nuyens reageerde furieus. Ik mocht die fiets niet gebruiken. Ik werd betaald door de ploeg en moest rijden op de fiets die zij mij gaven. Vanaf dan ben ik nauwelijks nog opgenomen in selecties voor wedstrijden. Eén keer om de vijf weken, wat blijkbaar het minimum is voor de UCI. En ook toen moest ik op de fiets van de ploeg rijden.”
Profcarrières zo goed als ten einde
De ploegleiding van Veranda’s Willems-Crelan besloot de contracten van de drie niet te verlengen. Bille en Cordeel (30) – die zelfs helemaal stopt – moeten daardoor noodgedwongen hun profcarrière vaarwel zeggen. Ook Vergaerde kende een triest einde van het seizoen toen hij hoorde dat hij Parijs-Bourges en Parijs-Tours niet mocht rijden. “Ik zou te weinig gemotiveerd geweest zijn. Ik hoorde het op hotel in Mechelen. Ik moest met mijn fiets in een zak te voet naar het station van Mechelen. Daar is er emotioneel iets gebroken bij mij.”
‘Daarom wil ik mijn verhaal doen’
Voor Vergaerde (23) zit er mogelijk nog iets in het vat, al is dat afwachten. “Ik zat bij Topsport Vlaanderen, toen ik overstapte naar Veranda’s Willems-Crelan. Ik moest daar niet weg. Nu heb ik spijt van mijn keuze.” Volgens Bille is het probleem met de fietsen nog altijd niet opgelost. “Daarom heb ik mijn verhaal willen doen. Het is een situatie die alle renners binnen de ploeg gijzelt. Ik begrijp dat zij zich niet kunnen uitspreken zolang ze een contract hebben. Daarom doe ik het in hun plaats. In de hoop dat het iets kan veranderen.”
Het verbaast me juist enorm dat dit nog steeds een issue is en dat men bij de omkadering van de ploeg dus nog steeds amper actie heeft ondernemen. Profploeg onwaardig.
De prestaties van Lefevre als manager zijn inderdaad zo mogelijk nog indrukwekkender dan die van Bruyneel. Grotendeels in hetzelfde tijdperk behaald.
Wat is dat toch dat iets al maanden speelt terwijl je nooit wat hoort (ik kijk alle koers weg, baan en cross en volg 3 fora) en als het dan naar buiten komt dan doen veel mensen alsof het algemene kennis is en word je bijna voor gek versleten dat je het niet weet. Is dat misschien typisch Belgisch? Serieuze vraag hoor. Datzelfde gevoel bekroop me toen Teuns (dylan) met zijn zegereeks begon midden dit jaar. Ze buitelden over elkaar heen dat het eraan zat te komen, dat het niet verwonderlijk was, je kon het al jaren zien aankomen etc. Maar als je dan de reacties op de voorbeschouwing van bijvoorbeeld de Waalse Pijl las dan was er werkelijk niemand (ik dacht 1!!!) die hem een kans toedichtte.
Dit moest ik even kwijt.
OT: Van Aert doet het juiste vind ik. Maar had al eerder wellicht een fundamenteel andere keuze moeten maken. Maar dat is achteraf. Het management van de ploeg krijgt wel een dikke onvoldoende! Hoe lastig het ook allemaal is, zo ver hadden ze het NOOIT moeten laten komen.
Hierboven wordt Nuyens vergeleken met Lefevre. Het lijken me allebei griezels maar van Lefevre heb ik wel het idee dat hij voor zijn renners door het vuur gaat. Super onhandig in de media en een naar mannetje soms, maar een goede manager.
De ene zogenaamde kenner is nog beter geinformeerd als de andere zeer goed geinformeerde kenner.
Als je al die reacties leest in dit topic, kan je alleen maar concluderen: iedereen roept maar wat en er is geen touw aan vast te knopen.
Wauw, wat fantastisch dit. Hoe krijgen ze het voor elkaar. Nuyens denk ik word even de nieuwe Lefevere. Wat een amateur…
Bedoelt Stenalic gewoon niet dat Nuyens zelf denkt, ik word even een topmanager? Of vergis ik mij?
... misschien niet onder een steen.... maar je komt wel van een andere planeet. Of ga je je hier echt te kijk stellen door te beweren dat je in het begin van het seizoen de hele heisa over de fietsen niet meegekregen hebt. Noch de voortdurende kritiek van de renners van de ploeg, noch de schorsing van Dupont, noch de kritiek van Van Aert. Ik vermoed dat je de koers in Zimbabwe bekijkt en het forum 'trottinette Africaine' volgt. Maar van wielrennen heb je geen kaas gegeten, om het maar typisch Nederlands te stellen.