Jesper Asselman nieuwe leider Eneco Tour, André Greipel wint rit
Jesper Asselman op het podium Foto: Sirotti
dinsdag 11 augustus 2015 om 16:42

Jesper Asselman nieuwe leider Eneco Tour, André Greipel wint rit

Jesper Asselman is na de tweede etappe de nieuwe leider van de Eneco Tour. De renner van Roompot Oranje Peloton zat in de lange vlucht en veroverde tijdens de Gouden Kilometer voldoende bonificatieseconden om de leiding over te nemen. In de massasprint was André Greipel uiteindelijk de snelste voor Jacopo Guarnieri en Tom Boonen. In de daguitslag was Danny van Poppel op plek vijf de beste Nederlander.

Asselman opnieuw in de aanval
Vanuit de start ging onze landgenoot Asselman (Roompot Oranje Peloton) net als gisteren opnieuw in de aanval. Dit maal ging hij aan de haal met de Belg Gijs Van Hoecke (Topsport Vlaanderen-Baloise). Het duo kreeg een vrijgeleide van het peloton en reed al snel een grote voorsprong bij elkaar. De maximale voorsprong was zo’n zes minuten.

Achterin hield Sky het commando in dienst van klassementsleider Elia Viviani. Voorin was Van Hoecke tweemaal de snelste bij de tussensprints voor het klassement voor de strijdlust, maar door de tweede plekken van Asselman is de Nederlander ook de nieuwe leider in dat klassement.

PIC552945374

Asselman reed lang in de aanval, met de leiderstrui als resultaat – Foto: Sirotti

Gouden kilometer
Met nog vijftig kilometer te gaan leek het er even op dat het tweetal ingelopen zou worden voor de Gouden Kilometer. De koplopers versnelden echter en achterin liet Sky de teugels een beetje vieren. Zodoende bleven ze voorop en kon Asselman negen bonificatieseconden bijschrijven. De Roompot-renner stond al derde in het klassement na zijn vlucht van gisteren en nam zo de virtuele leiderstrui over van Viviani met vijf seconden voorsprong.

Achterin het peloton had Philippe Gilbert (BMC) zijn zinnen gezet op de overgebleven seconden. De Belg viel voor aanvang van de Gouden Kilomter aan en slaagde deels in zijn opzet door twee seconden te pakken voor het klassement. Ook Andriy Grivko deed echter mee, de Oekraïner van Astana pakte de laatste tel bonificatie.

Massasprint
Na de Gouden Kilometer was de vlucht ook bijna gezien. Op vijftien kilometer van de aankomststreep werden de Nederlander en de Belg teruggehaald door het peloton, met inmiddels Lotto Soudal op kop van het peloton. Ook de andere sprintersploegen posteerden zich voorin.

In de laatste twee kilometer was er opnieuw een valpartij, waarbij vooral Matti Breschel (Tinkoff-Saxo) en Pieter Vanspeybrouck (Topsport Vlaanderen-Baloise) de grote slachtoffers waren. In de sprint werd Greipel uitstekend gebracht door zijn ploeggenoten en kon hij Guarnieri en Boonen afhouden.

2015, Eneco Tour, tappa 02 Breda - Breda, Lotto Soudal 2015, Katusha 2015, Greipel Andre, Guarnieri Jacopo, Breda

André Greipel was vandaag de snelste sprinter, hij verslaat Jacopo Guarnieri (rechts) – Foto: Sirotti

Eneco Tour 2015 (2.WT)
Uitslag rit 2: Breda – Breda (180 km)
1. flag-de André Greipel (Lotto Soudal)
2. flag-it Jacopo Guarnieri (Katusha)
3. flag-be Tom Boonen (Etixx-Quick-Step)
4. flag-lu Jempy Drucker (BMC)
5. flag-nl Danny van Poppel (Trek Factory Racing)
6. flag-fr Arnaud Démare (FDJ)
7. flag-ru Viacheslav Kuznetsov (Katusha)
8. flag-be Roy Jans (Wanty-Groupe Gobert)
9. flag-fr Sébastien Turgot (AG2R La Mondiale)
10. flag-it Sacha Modolo (Lampre-Merida)
Volledige daguitslag

Klassement na rit 2:
1. flag-nl Jesper Asselman (Roompot Oranje Peloton)
2. flag-de André Greipel (Lotto Soudal) op 5s
3. flag-it Elia Viviani (Sky) z.t.
4. flag-nl Danny van Poppel (Trek Factory Racing) op 9s
5. flag-it Jacopo Guarnieri (Katusha) z.t.
6. flag-be Gijs Van Hoecke (Topsport Vlaanderen-Baloise) z.t.
7. flag-be Laurens De Vreese (Astana) op 10s
8. flag-de Nico Denz (AG2R La Mondiale) z.t.
9. flag-lu Jempy Drucker (BMC) op 11s
10. flag-be Tom Boonen (Etixx-Quick-Step)
Volledig klassement

RIDE Magazine
37 Reacties
Sorteer op:
11 augustus 2015 18:38
@ Kelderfan,

Helemaal gelijk, ineens waren Wagner en Leezer verdwenen terwijl Hofland nog heel ver zat. Leek nergens op, jammer genoeg... Net het verslag op de site gelezen, belangrijkste conclusie: morgen weer een dag... Ze zouden toch zijn ploegmaten is goed moeten toespreken na zo'n wanprestatie.
11 augustus 2015 18:47
Edit redactie: On-topic aub
11 augustus 2015 19:12
Na gister vandaag weer zo'n rare uitslag. Hopen dat Asselman de trui in de 4e rit nog ff kan dragen en daarna is die hem sowieso kwijt maarja, dat is niet anders.
11 augustus 2015 19:20
Asselman rijdt zich goed in de kijker. Logisch dat Greipel zijn revanche haalt na het missen van de etappezege gisteren. Hij is gewoon de snelste in dit peleton met de beste trein. Verrassend dat Boonen toch nog in staat is top drie te sprinten in dit veld. Wat TLJ aan het doen is in eigen land, blijft voor iedereen een groot vraagteken? Hofland mag dan wel geen trein hebben, maar hij kan zich ook niet eens van voren handhaven. Dramatisch gewoon. Kelderman donderdag voor de tijdrit dan maar ?
11 augustus 2015 19:28
Vooropgesteld dat ik het fantastisch vind voor Asselman vind ik het wel jammer dat er nog geen klassemementstrijd ontstaan is, dat is in voorgaande edities wel eens anders geweest. De omstandigheden zijn er ook niet naar natuurlijk maar een uitvalletje van Boom of Terpstra op Nederlandse grond had ik wel mooi gevonden. Notabene Boonen en Gilbert hebben zich nog wat geroerd maar dat is het ook. Goed, er komen dan ook nog ritten waar echt verschil gemaakt kan worden maar enerverend vind ik het niet echt.
11 augustus 2015 19:46
Quote:
TeamNL - 11 augustus 2015 om 18:19
Waarom zou iemand commentaar hebben op Hofland en/of TLJ? Een 17e plaats in een ronde in eigen land en al twee dagen niemand mee in de vlucht is toch een prima prestatie?

.
En voor de tweede dag op rij lukt het je niet om iets te vinden van de trein van Giant, terwijl je daar normaal gesproken iedereen mee om de oren slaat. Als het je uitkomt, uiteraard.
11 augustus 2015 21:03
@xistnc
Giant is hier met hun 5e (?) sprinter? Tenminste ik denk dat Arndt en Waeytens nog achter Kittel, Degenkolb, Mezgec en Sinkeldam staan. En als je mijn reacties de laatste tijd goed leest is de trein van Giant niet meer wat het geweest is. In de Tour zat Degenkolb veel te snel alleen en in de ronde van Polen kwam de trein gewoon te kort in vergelijking met bijvoorbeeld IAM en daarnaast verliezen ze elkaar telkens uit het oog.

Je kan niet verwachten dat een 5e sprinter in lijn veel kans maakt tegen de eerste sprinter van TLJ, Lotto-Soudal en Trek.

Als ik Hofland was zou ik eens flink tekeer gaan tegen zijn ploeggenoten aangezien hij gewoon waardeloos gebracht wordt. Hij is iemand die dat nog nodig heeft. We weten toch allemaal dat hij een goede sprint kan afleveren? De ploeg heeft met van Emden, Flens en Kelderman hardrijders genoeg in huis om hem goed af te zetten in de laatste kilometer.
11 augustus 2015 21:40
Ik denk dat Leezer vandaag meer redenen had om tekeer te gaan, dan Hofland. Uiteindelijk zullen ze er met elkaar aan moeten werken. Waarschijnlijk weten ze zelf wel dat dat een straat is met tweerichtingsverkeer.

Giant hier inderdaad vooral met een ploeg die Dumoulin nu eens wel uitstekend door het slotweekend had kunnen loodsen.
11 augustus 2015 21:41
Arndt en Waeytens hebben beide al resultaten laten zien waarmee ze het waard zijn om voor te rijden. Zeker in een koers als dit, want waar rijdt Giant anders voor? Of andere ploegen hier met hun eerste sprinters zijn, doet er dan niet toe. Zeker niet als die eventuele eerste sprinters het feitelijk van wat moeilijkere aankomsten moeten hebben.

Als je gisteren en vandaag goed opgelet hebt, dan zie je overduidelijk dat het brengen van Hofland het probleem niet is. Misschien wordt hij soms juist wel teveel gebracht. Van km 15 tot km 3 goed voorin houden en dan goed afzetten lijkt voldoende. Hij werd bij enkele van zijn zeges niet voor niets 'de nieuwe Freire' genoemd! Gisteren begon hij met plaatsen te winnen toen hij geen last meer had van zijn ploegmaats. Vandaag werd hij prima afgezet, maar vond hij zelf geen weg meer in het gedrang.

Als Hofland nu tekeer zou gaan tegen zijn ploegmaats, is hij meteen zijn geloofwaardigheid kwijt.
11 augustus 2015 22:48
Arndt reed vorig seizoen beter dan dit seizoen. Doelstelling van Giant is Arndt in de sprints, Geschke voor de lastige aankomsten en Ludvigsson voor de tijdrit.

Ik denk alleen dat Arndt nog niet de topsnelheid heeft om bijvoorbeeld Greipel, Viviani en Hofland te verslaan.

@vlek
Inderdaad! Dit was nou een ploeg die hem wel had kunnen bijstaan.
12 augustus 2015 09:15
@xistnc
"Misschien wordt Hofland zelfs wel teveel gebracht". Hoe verzin je het? Kijk nu nog eens op je gemak de slotkilometers terug van de ritten van gisteren en eergisteren. Dan zie je dat het trio of zelfs het kwartet van TLJ in de slotkilometers compleet wordt weggedrukt door andere "treintjes". Hofland zat zeker eergisteren in kansrijke positie maar wordt gewoon aan alle kanten voorbijgereden en weggekwakt. En wat er gisteren gebeurde in Breda kun je toch onmogelijk kenschetsen als het afzetten van TLJ van hun topsprinter. Ze waren in de laatste 3 kilometer nergens te bekennen. Geef nu eens een keer toe dat TLJ tot nu toe in de belangrijkste etappekoers van hun eigen land opnieuw ondermaats presteerde. En ga niet vergelijken met Giant, want die zitten hier met hun B-team. Vooraf werd Hofland door zijn eigen ploegleiding met een lekkere druk op zijn schouders opgezadeld. Tactisch niet sterk van die ploegleiding want ze zien nu voor de zoveelste keer dat het gewoon niet lukt. Hun bescheiden landgenoten van Roompot zorgen wel voor publiciteit in eigen land. Slim gekoerst van Asselman en de maximale waardering in eigen land. Zo moet het als je maar een paar koersen hebt in het land waar je ploeg zetelt. Chapeau voor Boogers c.s. hoewel me dat ook wel weer enige moeite kost...!
12 augustus 2015 09:23
@sooike:
Quote:
Dan zie je dat het trio of zelfs het kwartet van TLJ in de slotkilometers compleet wordt weggedrukt door andere “treintjes”

Dat bedoelt xistnc volgens mij precies. Als Hofland het alleen kan uitzoeken, vindt hij misschien een goed wiel, nu hij bij zijn treintje blijft verliest hij posities. Dus hij wordt 'teveel gebracht'.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.