UCI-baas Lappartient denkt aan salarisplafond en uitbannen communicatie
Het zijn hectische dagen voor UCI-voorzitter David Lappartient. De internationale wielerunie bevindt zich in het oog van de storm, die ontstaan is na de vrijspraak van Chris Froome in zijn salbutamol-zaak. Ondertussen denkt de Fransman ook ‘gewoon’ na over de toekomst van de wielersport. In een interview met La Gazzetta Dello Sport laat hij weten na te denken over een salarisplafond en het uitbannen van communicatie.
Lappartient is niet de eerste die het idee van een salarisplafond aankaart. Vincenzo Nibali pleitte vorig jaar al voor het trekken van een financiële grens. De Italiaan nam Sky als voorbeeld. “Het is logisch dat Sky met een dergelijk budget een superploeg samenstelt. Ik ben niet jaloers, maar ze verstoren hiermee wel de markt.”
“Ik pleit daarom voor een limiet van het aantal toppers binnen één ploeg. Om ervoor te zorgen dat ploegen financieel op meer gelijke voet gaan staan, is een salarisplafond wellicht een idee”, aldus Nibali. Als het aan Lappartient ligt, krijgt de Italiaan zijn zin. “We denken na over een salarisplafond, waarbij we een grens trekken hoeveel geld ploegen kunnen spenderen. Hierdoor kunnen we vermijden dat de beste renners allemaal in één ploeg rijden.”
Over communicatie in de koers: “Geen oortjes tijdens WK, EK en Olympische Spelen”
Wat eveneens hoog op de agenda staat, is het al dan niet verbieden van communicatie tijdens de koers. Eerder liet Lappartient bij zijn aanstelling verstaan na te denken over een toekomst zonder communicatie. “Ik ga dat niet van de een op de andere dag blokkeren, maar ik denk wel dat we daar in de toekomst naartoe moeten.”
“Zonder oortjes zouden we denk ik meer interessante koersen zien. Bovendien kunnen we op die manier de risico’s die beveiliging met zich meebrengt verminderen. Ook het potentiële gevaar van sportweddenschappen kunnen we daarmee elimineren”, waren destijds zijn woorden.
Deze boodschap herhaalt Lappartient in gesprek met de Italiaanse sportkrant. Sterker nog, de Fransman laat weten dat de renners het op EK’s, WK’s én Olympische Spelen moeten doen zonder sturing vanuit de ploegleiderswagen. “Maar er is nog geen sprake van een totale uitbanning van communicatie. We moeten ook kijken naar de veiligheidsaspecten”, aldus de grote baas.
Spanning in het wielrennen is ver te zoeken.
Plus wattage meters verbieden, laat iedereen maar op gevoel rijden. Eens kijken wat die robots dan nog kunnen.
Maximaal 2 renners per ploeg boven de miljoen
Maximaal 4 renners per ploeg tussen de 500,000 en de 1,000,000
Minimaal salaris á 50,000
De communicatie tijdens de koers voor wedstrijd invloeden is slecht. En bovendien gevaarlijk wanneer bestuurders van volgauto's continue telefoneren. Communicatie voor de veiligheid is helaas wel een must.
Kan er niet een jurylid de communicatie inspreken voor het gehele peloton? Die geeft dan door waar er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan (wegversmallingen e.d.), hoe ver het nog is tot de volgende tussensprint, hoe groot de voorsprong van de kopgroep is et cetera. Des noods laad je twee juryleden dit inspreken en kunnen de renners kiezen tussen pakweg Engels of Frans.
wat gaan ze renoveren dan?
Afleidingstactieken om het eigen falen te maskeren. Het echte verlies van de Froome-affaire is de bestuurlijke onmacht van de betreffende organisaties. Tijd voor een hele grote bezem door UCI etc
Communicatie: Ik snap deze discussie niet helemaal. Ten eerste vindt ik dat je het of af moet schaffen voor alle wedstrijden of niet. Niet alleen voor Wk's enzovoorts. Daarnaast zie je in de F1 dat er duidelijke afspraken zijn gemaakt over wat coureur en team naar elkaar mogen communiceren. Er staan ook straffen op het overtreden van deze regels. In het wielrennen kan idd een neutraal iemand de gevaarlijke punten doorgeven, en ik denk niet dat je communicatie daarom helemaal moet afschaffen. Het kan als veiligheidsmiddel wel zijn meerwaarde hebben. Voor het koersgedrag ben ik er niet perse uit of het nu beter wordt met of zonder. Dit voorjaar toch wat mooie koersen met gezien ook.
Het totale WT budget zal amper 400 miljoen bedragen met inderdaad Sky met 35 miljoen aan de top.
Neem 1 grote voetbal club in de top10 (Real, MU, Bayern etc) en die zitten al boven de 500 miljoen. Natuurlijk is voetbal groter maar toch gaat er relatief ook gelet op de exposure en belangstelling relatief weinig geld om.
Een zeer modale voetballer is tegenwoordig al 35 miljoen waard. Das het totale Sky budget.
Kijk eens kritisch naar het hele business model, TV gelden etc de verdeling.
Ik ben tegen een salaris plafond, renners verdienen eigenlijk ook niet zo veel. Alleen een paar toppers zitten in de 3-5 miljoen range.
Sky is eigenlijk de enige ploeg die "knechten" als Poels rond de 1 miljoen kan betalen, het zij zo.
Oortjes in een tijd vd huidige communicatie middelen moeten gewoon blijven, tijd verschillen is gewoon relevante koers info die de renners op de een of andere manier toch wel krijgen.
Ongewenst dat de ploegleiders wagens dit verzorgen of alleen de bekende man met het bord met krijt, die moet wel blijven das toch een beetje folklore.
Communicatie bannen vind ik ook een slecht idee - als is het maar vanwege veiligheid.
Mijn voorstel: bannen van wattagemeters, of alleszins de directe zichtbaarheid van wattages voor de renners en ploegleiders.
Oortjes verbieden lijkt vooral ingegeven door een primitieve gedachte dat een hoger kip-zonder-kop-gehalte leuker is. Verhoogde veiligheid zonder oortjes lijkt me onzin, 20 ploegleiders die allemaal roepen 'ga naar voren, er komt een gevaarlijke bocht' verhogen de kans op ongelukken alleen maar. Een goed ding van elektronische communicatie met de ploegleider is verder dat renners met pech eerder geholpen kunnen worden.
Ook die onzin van wattagemeters verbieden, wat een nonsens. Zullen we dan de zadels ook afschaffen, want zittend klimmen zorgt ook voor veel minder spanning in de koers dan wanneer er staand geklommen wordt. Dat heet technologische vooruitgang, part of life. 20 jaar geleden waren het de hartslagmeters van Gewiss die de koers lamlegden dacht men, bleek dat later even mee te vallen en een andere oorzaak te hebben
Zijn smartphones eigenlijk verboden?? Of gelden hiervoor de normale verkeersregels in het land waar gekoerst wordt?
Heb nog nooit een renner gezien die met een livestream de koers volgt !
Elk jaar stopt er wel een team vanwege het tekort aan sponsors/geld, als ploegen jaarlijks een vast bedrag krijgen vanuit organisaties zou dit toch meer kwaliteit moeten leveren op termijn. Er wordt in vergelijking met andere sporten weinig geld uit het publiek gehaald denk ik, maar dit eigenlijk tegen mijn eigen schenen schoppen. Ik zou misschien wel betalen om meer en betere info te krijgen tijdens een race. Goede GPS info, tijdsverschillen, zelf kiezen welk beeld ik kan zien,...