LottoNL-Jumbo eist rectificatie van aantijgingen mechanische doping
LottoNL-Jumbo eist rectificatie en excuses van Stade 2. Het Franse televisieprogramma beschuldigde in een uitzending afgelopen zondag Primož Roglič van het gebruik van mechanische doping tijdens Strade Bianche en de door hem gewonnen negende etappe van de Giro d’Italia. LottoNL-Jumbo weerlegt de zware beschuldigingen in een reactie aan WielerFlits.
“In de Strade Bianche reed Primož Roglič op het moment dat de beelden zijn gemaakt niet met een wiel van de ploeg, maar met een achterwiel van de neutrale wagen”, stelt teammanager Richard Plugge in reactie op de beschuldigingen.
De ploeg beschrijft gedetailleerd de gang van zaken: “Op het moment van lek rijden reed de neutrale materiaalwagen bij Roglič in de buurt. Niet veel later kon ploegleider Jan Boven hem voorbij rijden en dat moment is te zien op de beelden van Stade 2. Roglič kon net voor de bevoorrading met een groep aansluiting vinden bij het peloton, maar loste bij de volgende onverharde strook, waarna hij de koers op 25 minuten van de winnaar finishte.”
Giro d’Italia
Stade 2 plaatst ook vraagtekens bij de in hun ogen onwaarschijnlijke tijdritoverwinning in Giro d’Italia. Roglič won op 15 mei de 40,5 kilometer lange tijdrit met start en finish in Chianti. Kort voor de start werd de tijdritfiets van de Sloveen door UCI-commissarissen afgekeurd. De korte tijd waarin Roglič een reservefiets weet te vinden, zonder bidons en waarvan het zadel te laag blijkt afgesteld, zou duiden op een verdachte situatie.
LottoNL-Jumbo weerlegt die beschuldigingen door te wijzen op de sterke Giro-openingstijdrit van Roglič. In Apeldoorn eindigde de ex-schansspringer als tweede, op minder dan een seconden van Tom Dumoulin. “In de proloog van de Ronde van Italië liet Primož Roglič al zien dat zijn tijdrit een sterk wapen is”, schrijft de ploeg. “Voor deze proloog is de fiets van Roglič getest op mechanische doping en gemeten aan de hand van de UCI-regels voor wat betreft de afmetingen/lengte van een tijdritfiets. De fiets werd goedgekeurd.”
Vlak voor het begin van de tijdrit in Chianti werd diezelfde tijdritfiets afgekeurd. “Kort voor de start werd zijn tijdritfiets gecheckt aan de hand van de eerder genoemde regels omtrent de afmetingen, de lengte, van de tijdritfiets”, aldus Plugge. “Ondanks dat exact dezelfde fiets met dezelfde afmetingen werd goedgekeurd voor de proloog, was volgens de UCI dit keer de fiets niet volgens de regels afgesteld.”
“Roglič kon net voor de start zijn reservefiets halen bij ploegleider Addy Engels die 150 meter verderop stond. Deze reservefiets heeft dezelfde lengte als zijn originele fiets en werd door de UCI wél goedgekeurd.” Volgens Plugge is deze verwarring niet uniek. “Meer renners hebben bij tijdritten het probleem dat de tijdritfiets wordt afgekeurd op de afmetingen. De AIGCP is in gesprek met de UCI om deze meet-methode zo accuraat mogelijk te laten verlopen.”
LottoNL-Jumbo heeft schriftelijk een eis neergelegd bij Stade 2 om het item te verwijderen en te rectificeren. Ook vragen ze om excuses aan het adres van de ploeg en Primož Roglič.
Er is niks overspannen aan. Het is zoals het moet gebeuren: de beschuldigingen met feiten weerleggen, en tot slot genoegdoening eisen.
Volgens interviewer was er geen tijd meer 40 sec voor start om de fiets goed te keuren.
Daarnaast wordt er gevraagd hoe ie als beginnend prof voor het eerst in zijn carriere een 40 km zo spraakmakend voltooit, niks broddelwerk.
Ik zou zeggen dat je juist in een bij voorbaat verdachte wereld als de wielersport je moet verdedigen tegen onterechte aantijgingen. Anders ben je vogelvrij. En zeker als je in de ogen van sommigen (zoals jou) nooit los zult komen van Rabobank, die smerige valsspelers in een tijd dat Quickstep en BMC (Phonak) volkomen brandschoon rondreden.
Aan de andere kant: het zou kunnen natuurlijk. De realiteit is altijd gekker dan je kunt verzinnen.
Maar ja, misschien heeft men de grenzen qua (zadel)afstelling opgezocht op de ene fiets (geeft meer aerdodynamisch voordeel en/of power bijvoorbeeld) en de reservefiets wat conservatiever afgesteld.
Zijn plotselinge opkomst verbaast mij ook; dat ging bij Dumoulin toch wat gelijkmatiger....
Edit:
Er zijn natuurlijk nog geen data van eerder van Roglic. Vanuit de ploeg gaf men aan, na de overwinning, dat de data er al heel goed uitzagen op training, dus wie weet gewoon een spectaculair visitekaartje van een talent dat 1x in de 30 jaar geboren wordt?!
Toch...?! Of....???
Toch moeten we niet vreemd opkijken dat dit soort dingen straks wel degelijk blijken te gebeuren (ook bij TLJ kan dit zo zijn). Het is topsport, er gaat veel geld in om, dus wordt er ongetwijfeld vals gespeeld op elke mogelijke manier.
We moeten wel realistisch blijven en niet puur door een NL-se bril dit soort dingen bekijken. Zou leuk zijn als de Fransen dit dan ook eens zouden doen!
Juist de Franse media publiceert vaak (onderbouwd of niet) dopingverhalen over Franse renners/teams.
Beetje misplaatste opmerking..
Reporters nemen nog altijd geen bloed af.
In het geval Europcar..... Aan de hele ploeg
Bij Fransen is het placebo-effect van de gele trui in de eigen ronde nog groter natuurlijk dan voor buitenlanders, dus.... Hier valt niks te zien mensen, gewoon doorlopen