Matthews: “Sunweb wil bereiken wat ik hoop te bereiken”
foto: Sirotti
donderdag 1 december 2016 om 16:49

Matthews: “Sunweb wil bereiken wat ik hoop te bereiken”

Michael Matthews won ritten in de Giro d’Italia, de Vuelta a España en de Tour de France, maar mist nog een grote overwinning. Die hoopt hij de komende jaren bij Sunweb te behalen. “Zij hebben het juiste plan, op het juiste moment”, vertelt Bling aan Cyclingnews.

Steun
Hoewel Matthews het prima kon vinden bij Orica-BikeExchange, vond hij dat het tijd was om te vertrekken. Dat komt omdat de Australische formatie de komende jaren Johan Esteban Chaves, Adam en Simon Yates gaat ondersteunen. “Orica-BikeExchange is een ploeg waar ik me thuis voelde. Het was gemakkelijk geweest om te blijven en om te zien wat er zou gaan gebeuren. Maar ik wil altijd winnen. En de beste manier om te blijven winnen is om naar Sunweb te gaan, met de steun die zij me gaat geven.”

Klapper
Volgens Matthews, van wie Iwan Spekenbrink denkt dat hij Milaan-San Remo en de Amstel Gold Race kan winnen, heeft hij nog een klapper nodig om zich bij de wereldtop te voegen. “Sunweb heeft een goed plan voor mij de komende drie seizoenen. Het is fijn om te weten dat ze een plan voor de lange termijn hebben en laten zien hoe ze mij willen ontwikkelen. Zij willen bereiken wat ik hoop te bereiken. […] Ik heb het gevoel dat ik nog één grote zege nodig heb om door te groeien naar het volgende niveau. Ik denk dat ik op de deur klop en die overwinning snel komt. Daarna zal het balletje beginnen te rollen.”

RIDE Magazine
34 Reacties
Sorteer op:
1 december 2016 17:12
Sanremo en Amstel zijn inderdaad de grote koersen waar hij de grootste kans op winst maakt. Ik ben vooral benieuwd welke koersen hij daarnaast op zijn programma heeft. Ik zou hem graag in Vlaanderen en Wevelgem willen zien.
1 december 2016 18:02
Ze hebben weinig keuze voor de Vlaamse klassiekers. Sinkeldam, De Backer,...?
1 december 2016 18:19
Teunissen, Arndt, Waeytens en Andersen. Genoeg leuke renners voor die koersen.
1 december 2016 19:03
Vreemd. MSR en AGR waren nu juist de koersen waar Bling wel uitgespeeld werd door Orica, en bij Sunweb krijgt hij echt geen betere ondersteuning voor die koersen. Juist bij alle andere koersen snap ik wel dat Orica niet de ideale ploeg voor hem was.
1 december 2016 19:13
Inderdaad, ik zou 'm ook graag zien in het Vlaamse voorjaar. Volgens mij kan hij daar met de juiste mindset goede uitslagen rijden!
1 december 2016 19:13
Dumoulin voor de Vlaamse klassiekers, zie ergens wel een mogelijkheid
1 december 2016 19:35
@vlek: De Ronde is niet het geschikte parcours voor Matthews. De Amstel kan hij wel winnen maar San Remo dan weer niet. Als Matthews 2de keer de Kemmel over kan maakt hij kans in Gent-Wevelgem om te winnen maar dat ik eerlijk gezegd ook niet gebeuren.
1 december 2016 20:08
Quote:
De Ronde is niet het geschikte parcours voor Matthews.

Ik heb geen idee of dat zo is; volgens mij heeft hij nog nooit op dat terrein meegedaan. Misschien is hij iets te licht voor dat werk, goed mogelijk. Ik zou het echter eerst eens willen zien. Grotere winstkans dan in Sanremo en Amstel zal hij er uiteraard niet hebben, maar het zal op zijn minst een stuk interessanter zijn dan zijn voorjaarsprogramma van dit jaar.
1 december 2016 20:13
Als hij na MSR ook nog Gent-Wevelgem, RVV en Roubaix rijdt, is hij een stuk minder fris tijdens de AGR dan alle andere favorieten daar. Misschien dat dat juist een goede reden is om de Ronde niet op te zoeken.
1 december 2016 20:27
@MME: Dumoulin heeft niks te zoeken in de Vlaamse klassiekers.
@vlek: In San Remo moeten er zo weinig mogelijk sprinters over de Poggio geraken voor eventueel een kans te hebben op een overwinning en Matthews is een rassprinter en geen pure sprinter.
1 december 2016 20:42
Tendens van laatste jaren is dat sprinters veelzijdiger worden, zoals Sagan een koers kan controleren is voor Matthews ook weggelegd. Na een paar klassiekers je "frisheid" kwijtraken is me een raadsel, juist die koersen kunnen je scherper maken omdat het tempo zelden stil valt. Dumoulin zal best een rol spelen als Matthews de ronde rijdt ook al heeft ie een bloedhekel aan die loopgraven.
1 december 2016 20:43
Haha, wat is het verschil tussen een rassprinter en een pure sprinter?
1 december 2016 20:45
Matthews stond al eens op het podium van Sanremo, dan ben je daar zeker niet kansloos.

Quote:
Als hij na MSR ook nog Gent-Wevelgem, RVV en Roubaix rijdt, is hij een stuk minder fris tijdens de AGR dan alle andere favorieten daar. Misschien dat dat juist een goede reden is om de Ronde niet op te zoeken.

De meeste kanshebbers van de Amstel Gold Race komen inderdaad via het Baskenland, maar ook via de eendagskoersen kun je daar met goede papieren aan de start staan. Ideaal zal het voor de Amstel Gold Race vast niet zijn en Roubaix moet hij sowieso niet gaan rijden natuurlijk, maar een keer een echte piek naar de belangrijkste klassieker waar hij kans maakt (Sanremo) zou helemaal niet onlogisch zijn en valt dan prima te combineren met een serie eendagkoersen in onze regio.

Quote:
Dumoulin heeft niks te zoeken in de Vlaamse klassiekers.

Niet met het gewicht van iemand die zich op grote rondes wil richten inderdaad, maar de wat uitgebluste Dumoulin van het afgelopen najaar kwam toch nog erg goed tot zijn recht op het terrein van die Vlaamse klassiekers.
1 december 2016 21:43
@vlek: Er is een verschil tussen de Vlaamse voorjaar klassiekers en die in het najaar. Dat heeft ook te maken dat in het najaar een peloton rijdt. Matthews heeft met de Brabantse Pijl en de Amstel parcoursen die op zijn maat geschreven zijn maar geldt ook voor de Gilberts, Valverdes en Sagans van deze wereld.
@LucasR: Een sprinter is een renner die sprint op de pure macht en snelheid zoals Cavendish, Kittel, Greipel, Ewan...
Rassprinters zijn meestal allrounders zoals Sagan, Matthews, Valverde, Stybar enz
1 december 2016 23:14
Het deelnemersveld van de Eneco Tour is zeker anders, maar zijn optreden daarbinnen valt best te vertalen naar nieuwsgierigheid naar zijn mogelijkheden in het voorjaar. Strooien met onmogelijkheden doe je hier nu wat al te makkelijk..
1 december 2016 23:15
MSR zie ik m best nog wel eens winnen hoor. RvV... werkelijk geen idee. AGR heeft ie al vaker goed gereden.
Wie vinden jullie een completere renner, Johnnie (Degenkolb, niet Hoogerland) of Matthews? Ik vind Matthews completer, maar het zal niet meevallen net zulke uitslagen/uitschieters te rijden.
1 december 2016 23:17
@peter
Nu toch wel reuze benieuwd naar de pure sprinter.
1 december 2016 23:21
@assen
Johnny bewees in pr toch wel over inhoud te beschikken, moest alles in zn eendje opknappen.
1 december 2016 23:28
Matthews in plaats van degenkolb vind ik voor team Giant een forse vermindering. Sowieso voor het Vlaamse werk, maar ook qua positieve publiciteit en collegialiteit. Degenkolb in goede doen was een zekerheidje, van Matthews herinner ik me nog zijn akkefietje met gerrans op het wk in richmond.
1 december 2016 23:58
@vlek: Ik spreek puur over de kwaliteiten van renners op de parcoursen die gemaakt zijn voor bepaalde renners.
2 december 2016 00:03
Ja, en sommige renners hebben zoveel in huis dat ze dat soort karakteristieken overstijgen. Het is in het geval van genoemde renners zeker niet zeker dat ze daar onder zouden kunnen vallen, maar wat ze tot nu toe hebben laten zien geeft ook geem zekerheid over het tegendeel.
2 december 2016 00:04
@schipperaar: De pure sprinters zijn Greipel, Kittel, Cavendish, Bouhanni, Nizzolo, Holst Enger, McLay, Ewan, Danny Van Poppel, Viviani, Groenewegen.
2 december 2016 00:44
Van bijna al die namen zou je een leuke discussie kunnen houden over of dat het pure sprinters zijn.
2 december 2016 01:08
@PeterdeGrote;

Je vergeet Gaviria,Bauhaus,Arndt,Mareczko,Demare..of zijn dit rassprinters????
2 december 2016 09:07
Ik snap er niks van.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.