dinsdag 19 september 2017 om 10:12

Minder zware slotklim is tegenvaller voor Tom Dumoulin

De slotklim op het parcours van de WK tijdrit is minder zwaar dan aanvankelijk werd gedacht en dat is een kleine tegenvaller voor Tom Dumoulin. De Nederlandse topfavoriet had het liefst een zo zwaar mogelijke klim gehad. “De klim is zwaar, maar niet zo zwaar als ik verwacht had”, zegt hij tegen Nu.nl.

“Ik had begrepen dat het tien procent gemiddeld was, maar dat was het echt niet. Er zitten ook stukjes in dat het even naar beneden gaat”, zegt Dumoulin.

Fietswissel
Bondscoach Thorwald Veneberg kwam met het idee om aan de voet van de slotklim te wisselen van tijdritfiets naar wegfiets. Het initiatief werd goedgekeurd door de UCI. Renners die willen wisselen, kunnen dat doen op een twintig meter lange mat. Op die mat, die gladheid moet voorkomen, mogen twee mecaniciens en de bondscoach staan. Een van de mecaniciens mag de renner na de wissel weer op gang duwen totdat een jurylid op een fluitje blaast. De andere mecanicien stapt achterop een motor met een reservefiets. Op de steile slotklim zijn auto’s niet toegestaan.

Dumoulin hakt vandaag pas de knoop door of hij gaat wisselen. “Als het een lastigere beklimming was geweest, was er geen keuze geweest”, zei Procycling-journalist Leon de Kort, die gisteren bij de persconferentie aanwezig was, in WielerFlits Live. “Hij gaat morgen (vandaag, red.) pas zijn besluit nemen na de ultieme parcoursverkenning.”

Belgen wisselen
Waar Dumoulin nog twijfelt, hebben de drie Belgische deelnemers al een beslissing genomen. De Belgen gaan wisselen. “Gezien het zware parcours komt het voor ons niet aan op enkele seconden”, zegt LottoNL-Jumbo-renner Victor Campenaerts tegen Het Nieuwsblad.

RIDE Magazine
44 Reacties
Sorteer op:
19 september 2017 10:27
Dit is toch prima nieuws? Zijn grootste concurrent is Froome en ik denk dat die nog de betere klimmer is. Froome deelt zijn tijdrit ook altijd zo in dat hij op het einde nog wat over heeft. Als die slotklim dan minder zwaar is, dan denk ik dat Froome daar minder tijd kan terugpakken.
19 september 2017 10:28
Met Froome als 'grootste' uitdager lijkt mij dat niet echt een nadeel. Die rijdt nog altijd harder zo'n klim op dan onze Tom.
19 september 2017 10:30
Misschien is Dumoulin eerder bang voor Tony Martin? Die zal alleen maar blij zijn als de klim minder zwaar is dan gedacht: https://www.nu.nl/wielrennen/4928228/boze-martin-heeft-weinig-hoop-titelprolongatie-bij-wk-tijdrijden.html
19 september 2017 10:35
Ik denk dat dit meer zegt over hoe goed Dumoulin zich voelt dan over de klim, want ik kan je toch echt vertellen dat ie wel degelijk 10% gemiddeld is. M'n benen doen nog pijn. Martin kan dit echt niet aan.
19 september 2017 10:37
Ik denk dat Tom Rohan Dennis meer als een concurrent ziet dan Froome. En Dennis is duidelijk de mindere klimmer.
19 september 2017 10:46
De klim is exact zo zwaar dat je precies evenveel voordeel boekt met je fietswissel als dat hij duurt...
19 september 2017 10:49
@ Don hamstre

Love the on-site info! Hele parcours verkend?
19 september 2017 10:52
Het steile deel is idd kort, maar wel het slot, en als je favorieten als Dennis, Froome, Kiryenka en Martin tegen Tom afzet komt hij er denk ik toch goed uit.
19 september 2017 10:53
Volgens Strava is de klim toch echt 3km aan 9%.

Edit: dit schijnt het officiële traject, dus zelfs richting 10% inderdaad. Dave Brailsford is overigens harder naar boven gereden dan Tejay van Garderen...
19 september 2017 10:53
Quote:
Een van de mecaniciens mag de renner na de wissel weer opgang duwen totdat een jurylid op een fluitje blaast.

Haha. Heeft die jurykerel dan een stopwatch in z'n hand?

Zou 't eigenlijk wel aardig vinden als er nou eens niet mag worden geduwd. Zal uiteindelijk vast weinig schelen qua aantal renners dat wisselt.
19 september 2017 10:54
Positief voor Roglic dit ook en Rohan Dennis natuurlijk!
19 september 2017 10:55
Ik denk dat Dit in topvorm harder dan Froome tegen zo'n berg omhoog rijdt. Dus ik denk dat hij zich meer zorgen maakt om Dennis die hier ook zal pieken.
19 september 2017 10:55
Ik denk dat Dumoulin in topvorm harder dan Froome tegen zo'n berg omhoog rijdt. Dus ik denk dat hij zich meer zorgen maakt over Dennis die hier ook zal pieken.
19 september 2017 10:56
Iets anders. Onze bondscoach heeft in het voorjaar het parkoers verkend. Hoeveel moeite is het om op zo'n moment het profiel (met name van de slotklim) übernauwkeurig in beeld te brengen?
19 september 2017 10:57
Handig @Don Hamstre! In die logica is de keus van de Belgen bijna ook meteen te snappen: klimmend te beperkt om hem even met tijdritfiets op te poefen.

Ik ben trouwens echt heel benieuwd hoe die wissel er uit gaat zien, inclusief fiets op motor.
19 september 2017 11:13
Ik vraag mij af waarom Dumoulin het niet eerder al heeft uitgeprobeerd. Hij had eerst op zijn tijdritfiets een paar honderd meter voor de klim kunnen beginnen en klokken hoeveel tijd hij nodig had zonder van fiets te wisselen. Daarna had hij de test kunnen doen mét een wissel. Met die uitslag had hij precies geweten wat het snelst gaat. Nu is het onnodig gissen.
19 september 2017 11:15
Misschien kunnen ze ook met een timer aangeven hoelang zo'n fietswissel duurt; vanaf het moment dat ze de "pit" komen binnenrijden en weer verlaten.
19 september 2017 11:25
@Lynda,

Ik ben helaas niet meer on-site, maar vorig jaar wel het parcours al verkend ;)
19 september 2017 11:26
waarom mogen de Belgen met drie en Nederland met twee de Nederlanders zijn toch betere tijdrijders?
19 september 2017 11:28
Europees kampioen
19 september 2017 11:31
Zo te lezen is er door de UCI wel goed nagedacht over de fietswissels en dan met name het eerlijk houden ervan.
19 september 2017 11:39
@Pizzi - 19 september 2017 om 10:53 Dat duwen was altijd nodig om de juiste versnelling te kiezen, al zou dat met het moderne schakelmateriaal niet meer zo nodig hoeven te zijn. Maar misschien zijn derailleurs die zonder trappen/in stilstand schakelen wel zwaarder en vallen ze daarom af.
19 september 2017 11:53
Ah, het indekken en doen of hij niet goed voorbereid is is weer begonnen :) dat wordt dus een dikke overwinning morgen.
19 september 2017 12:06
@Maenhout: ja, duwen na een lekke achterband snap ik nog wel. Dan heb je naar de 11/12 geschakeld, zodat je je wiel er makkelijk uittrekt. Om vervolgens weer op gang te komen in die versnelling valt natuurlijk niet mee, ook al kun je vrij snel schakelen naar bijvoorbeeld de 21.

Hier is het duwen gewoon onzin. Bij de wisselfiets zal de ketting op het binnenblad liggen. Gewoon klaarstaan met dat ding, net als bij het veldrijden. Duwen tot het fluitje klinkt, wat een grap.

#zeurmodus
19 september 2017 12:19
Heerlijk dat er een Nederlander zo goed is dat hij een slotklim van meer dan 3 km en ruim 9% niet zwaar genoeg vindt.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.