Nieuwe UCI-baas Lappartient pleit voor zes renners in grote rondes
foto: Sirotti
maandag 30 oktober 2017 om 19:17

Nieuwe UCI-baas Lappartient pleit voor zes renners in grote rondes

David Lappartient zwaait sinds anderhalve maand de scepter bij de UCI. De Fransman is voornemens om het profwielrennen te hervormen en heeft tegenover het Franse radiostation RMC twee van zijn belangrijkste punten aangegeven. Lappartient wil de communicatiemiddelen in koers afschaffen en hij gaat zich hard maken voor ploegen van zes renners in de grote rondes.

Grote rondes naar zes renners per ploeg
Komend seizoen moeten de ploegen het in alle WorldTour-koersen het al met een renner minder doen. In de Tour de France, de Giro d’Italia en de Vuelta a España zullen er daardoor per team acht coureurs aan het vertrek staan. Het peloton verkleint dan van 198 naar 176 renners. Lappartient wil nog een stap verder: “Er was een tijd dat de ploegen nog uit tien renners bestonden. Daarna werden het er negen en nu dus acht. Ik ben er een voorstander van om ploegen aan de start te laten komen met maximaal zes renners”, aldus Lappartient. Hij denkt dat de koers daardoor attractiever zal zijn.

Communicatie uitbannen
Het tweede zorgenkindje van de Fransman is de communicatie tijdens de koers tussen de ploegleiderswagens en hun renners. “Ik ga dat niet van de een op de andere dag blokkeren, maar ik denk wel dat we daar in de toekomst naartoe moeten. Op het komende WK in Innsbruck zullen de nationale teams het in ieder geval zonder communicatiemiddelen moeten doen. Zonder oortjes zouden we – denk ik – meer interessante koersen zien. Bovendien kunnen we op die manier de risico’s die beveiliging met zich mee brengt verminderen. Ook het potentiële gevaar van sportweddenschappen kunnen we daarmee elimineren.”

RIDE Magazine
61 Reacties
Sorteer op:
31 oktober 2017 13:42
Doei knechten als dit doorgaat. De doodsteek wordt dit voor een heel groot aantal renners als dit wordt doorgezet.
31 oktober 2017 16:46
Als kijker vind ik het een goed idee, maar de ploegen zullen er tegen zijn.
31 oktober 2017 19:00
Echt, dat argument van 'ja, maar dan raken er zo veel renners werkeloos', is op zo krom. Vergelijkbaar met een vakbond die maar blijft klagen over dat er mogelijk banen op de tocht komen te staan, en daardoor worden noodzakelijke veranderingen niet genomen.

Uiteindelijk heeft de UCI maar naar een partij verantwoording af te dragen en dat is naar de wielerkijker om in te staan voor een boeiende wielersport. Als kleinere ploegen daar aan bijdragen, moet dat gewoon gedaan worden.
31 oktober 2017 21:02
Als er bij negen drie uitvallen hou je er nog zes over, bij zes nog slechts drie, waanzin natuurlijk, nooit gekoerst die man waarschijnlijk.
31 oktober 2017 22:22
Helaas is zijn speerpunt blijkbaar niet echt veiligheid, want anders had hij vast iets over motoren, volgwagens en debiele supporters gezegd. En werkgelegenheid lijkt hem op het eerste gezicht ook niet te boeien.
31 oktober 2017 23:40
Dat hoor ik graag, 6 renners per ploeg. En graag meer ploegen waarbij de kopmannen veel meer verspreid zitten dan nu. Ja het ziet er niet slecht uit met deze UCI voorzitter.
Nu nog een maximum budget voor WT ploegen invoeren en we zijn er.
31 oktober 2017 23:44
Dit hoeft niet slecht te zijn voor de werkgelegenheid, laat gewoon meer ploegen tot de WT toe. Er zijn genoeg pro continentale ploegen die kwalitatief sterk genoeg zijn om WT ploeg te worden. Wat oortjes betreft geen communicatie met ploegwagen, enkel officieel info via oortjes van de wedstrijdradio, zoals tijdverschillen, gevaarlijke punten, enz...
31 oktober 2017 23:46
De wattagemeter kan best ook verboden worden. Kan Froome eindelijk eens voor hem kijken.
1 november 2017 08:05
Zes renners in een grote ronde lijkt me te weinig. Zeven of acht is prima. En die oortjes, gewoon verbieden die apparaten die koersen manipuleren en doodsaai maken om naar te kijken. Reden vroeger toch ook zonder? Kregen daardoor veel aantrekkelijker koersen.
1 november 2017 10:37
Dan krijg je gewoon Sky en Quickstep die de kleinere ploegen een bedrag geven per etappe dat ze meehelpen op kop te rijden.
1 november 2017 11:30
Slim opgezet van de UCI baas. Als je een management cursus volgt leer je dat je altijd hoger moet inzetten dan waar je uit wilt komen. Dus ga je voor 6 renners dan krijg je na weerstand van sponsors en ploegen en de nodige onderhandelingen etc als besluit 7 renners per ploeg. Dat zou ik zelf toejuichen...

Om te reageren moet je ingelogd zijn.