Rio 2016: Nibali, Henao en Porte komen niet ongeschonden uit wegrace
Valpartijen kenmerkten de finale van de olympische wegrace. In de voorste regionen kwamen Vincenzo Nibali en Sergio Henao ten val toen zij met Rafal Majka weggereden waren, terwijl Richie Porte eerder in de koers al zwaar gevallen was.
De Italiaanse kopman Nibali heeft bij de crash zijn sleutelbeen gebroken, bevestigde bondscoach Davide Cassani op Twitter. De Colombiaanse klimmer Henao brak bij diezelfde val zijn bekken. Tegen El Tiempo bevestigt de medische staf van het Colombiaans Olympisch Comité dat het geen gecompliceerde breuk is.
Richie Porte werd naar het ziekenhuis vervoerd en heeft zijn schouderblad gebroken. Daarnaast is hij bont en blauw van de kneuzingen. Dit betekent dat de Australiër een streep moet zetten door de olympische tijdrit van woensdag. “Ik ben teleurgesteld, maar gelukkig ben ik er niet slechter van af”, zegt Porte, die viel omdat hij uit moest wijken. “Ik kon geen kant op. Gelukkig zorgde een boom er voor dat ik niet in de afgrond viel.”
Ander puntje: het asfalt in die afdaling was vrij vers. En dat biedt minder grip dan asfalt dat er al even ligt, zeker bij Rio-temperaturen.
je hebt dus de ballen verstand van carbon. zo worden vishengels tegenwoordig van carbon gemaakt, en die zijn zo flexibel als wat. carbon kan je zowel stug als flexibel produceren.
Flexibele carbon wielen zou een ramp zijn natuurlijk, vergelijken met een hengel is als appels en peren. Een staal of aluminium velg wordt rond gehouden door spaken goed te stellen en elke spaak werkt als een schokbreker itgst tot carbon wielen/velgen. Daarbij was henao de veroorzaker als lichtgewicht en zat nibali er te dicht achter.Vermoeidheid en/of kramp zullen ook hebben meegespeeld.
Maar ja, Vanavermaat heeft natuurlijk het meest gelijk: heel beneden komen, rondkijken en tellen en dan vol gas.
Hoe dan ook, je wekt nog niet de indruk dat je kunt onderbouwen dat het aan de carbon wielen ligt. Je roept dat flexibele carbon wielen een ramp zouden zijn, terwijl je diezelfde eigenschappen mede prijst in wielen met aluminium of stalen velgen.
ik wil maar zeggen dat je carbon zo stijf of soepel kan maken hoe je wil. dus je kunt geen algemene eigenschappen aan carbon geven, wat jij wel lijkt te doen.
Ook ik vind Nibali meer een roekeloze dan een fenomenale daler eigenlijk. Hoe vaak ik hem wel niet hem zien vallen terwijl hij bergaf iets probeerde te forceren is niet meer op één hand te tellen. Zet daar een Cancellara, Sanchez, Sagan tegenover, die heb ik allemaal nog nooit zien omlazeren in de afzink. Nibali is een goede daler, maar niet zo goed als hij zelf denkt. En daar zit het probleem.
Voor Nibali is het toch een soort karma: vallen, terwijl je onderweg bent naar een grote zege, en niemand die op je wacht.
Afdalen hoort er nou eenmaal bij. Dus ook de risico daarbij.