Rit Parijs-Nice geannuleerd door sneeuwval
foto: ASO
woensdag 9 maart 2016 om 15:59

Rit Parijs-Nice geannuleerd door sneeuwval

In Parijs-Nice heeft de organisatie de derde etappe geannuleerd. Het peloton had de gehele dag te maken met sneeuw en temperaturen van rond het vriespunt. De rit werd eerst geneutraliseerd, maar tien minuten later werd de etappe in z’n geheel geannuleerd.

Lutsenko voor even kandidaat-eindwinnaar
Al vroeg in de etappe kozen zestien renners de aanval, waaronder Dylan van Baarle. Uiteindelijk bleven daar vijf man van over: Alexis Gougeard (AG2R La Mondiale), Alexey Lutsenko (Astana), Laurent Didier (Trek-Segafredo) Thomas De Gendt (Lotto Soudal) en Jésus Herrada (Movistar). Daarachter hadden al veel renners opgegeven, onder wie Alexis Vuillermoz (AG2R La Mondiale). Onder het impuls van Movistar was het peloton bovendien in tweeën gebroken, waardoor leider Michael Matthews in de tweede groep tot achtervolgen was gedwongen.


[poll id=”193″]


Na een kleine honderd kilometer koers werd de rit geneutraliseerd. Renners stapten massaal in de ploegleiderswagens om zo’n 25 kilometer verderop in Villié-Morgan de koers te hervatten. De vijf koplopers hadden op dat moment een voorsprong van drie en een halve minuut, waardoor Lutsenko als best geplaatste renner virtueel een voorsprong had van drie minuten en daarmee een kleine optie op de eindzege nam. Kort na de beslissing om de etappe te neutraliseren, besloot de organisatie om de gehele rit er uit te gooien. Alle behaalde punten bij berg- en tussensprints blijven staan, maar alle tijdsverschillen uit deze etappe vervallen.

RIDE Magazine
92 Reacties
Sorteer op:
9 maart 2016 16:13
En daarbij komt dat het volgens mij gewoon hun werk is. Postbodes moeten ook gewoon de post bezorgen in de sneeuw. Niemand die dan ooit zegt dat het wel gevaarlijk is op de fiets met zware tassen eraan.
9 maart 2016 16:13
@martini151 Onbegrijpelijk om te verkondigen dat het aan de renners zelf is hoe veilig ze rijden. In een volle koers gaat iedereen op zijn limiet, het is niet voor niets TOPsport. Zij dragen niet de verantwoordelijkheid van de veiligheid logischerwijs, daar is een organisatie voor als de UCI.

@Rik Lol
9 maart 2016 16:13
Matthews in het geel aan het eind... No way! Veel te zwaar parcours.
9 maart 2016 16:14
geheel terecht....veiligheid gaat voor alles...zoals de cauwer zegt: Dit moet je niet willen.
9 maart 2016 16:14
Wie vind dat men de renners hierdoor moet laten rijden heeft ze toch ni allemaal op een rijtje.
9 maart 2016 16:15
@martini151
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ook een rustig een steile besneeuwde weg afdalen zou ik voor passen hoor. Het blijft ontzettend gevaarlijk.
Enige juiste beslissing lijkt me. Veiligheid staat voor op. Goed dat ze een keer ingrijpen vóórdat het fout gaat. Een half peloton dat onderuit gaat met de nodige botbreuken moet je niet willen..
9 maart 2016 16:15
Zeggen dat het aan de wielrenners zelf is om te bepalen of ze veilig naar beneden gaan is zoiets als zeggen dat in het voetbal de scheidsrechter ook wel op kan rotten, want de spelers moeten zelf maar inschatten hoe hard ze tackelen en wat te ver gaat.

Je hebt gewoon instanties nodig die dit soort dingen objectief benaderen, en dat is vandaag eindelijk (zij het te laat) gebeurd.
9 maart 2016 16:16
@martini151 Drog redenering om de parallel te trekken met de postbode. Gaat die ook over de 90 km/h pakweg een Camerig af? Nee, zij kunnen zich aanpassen aan het weer, terwijl de koers bepaald in zulk weer door degene die het meeste risico durft te nemen. En die beslissing kun je niet bij de renners zelf leggen. Daarom het extreme weather protocol en ja, daar waren heel veel renners blij mee.

Edit: De mening van een De Cauwer telt voor mij mee, iemand die het klappen van de zweep kent. Als deze zegt dat dit de enige beslissing is die genomen kon worden, knappe man om deze kennis te negeren.
9 maart 2016 16:18
martinitrol
9 maart 2016 16:18
Hadden helemaal niet moeten starten, onzin dit, kan gebeuren, Giro organisatie heeft ook wel eens pech, zo gaat het nu eenmaal. Voorspellingen waren duidelijk en om 13:00 u bij de start begon het blijkbaar al te sneeuwen op de slotklim, tja. Nou ja, morgen weer fris en hopelijk gezond op pad, wat zullen die jongens hebben afgezien!
9 maart 2016 16:20
Uiteraard zijn renners wel degelijk verantwoordelijk voor de eigen veiligheid. Ik begrijp deze beslissing wel met het oog op het feit dat de renners steeds meer het randje opzoeken. Als er echt ingegrepen moet worden met het oog op veiligheid, dan ook kleinere pelotons, niet meer springen over stoepranden, kleinere ploegen zodat het dringen vooraan het peloton minder wordt, maximumsnelheid in afdalingen, etc.

Vergelijking met het voetballen is ook volledig krom. Ik zeg namelijk niet dat er geen jury hoeft te zijn.
9 maart 2016 16:22
Maar vandaag waren er al renners afgestapt ivm de weersomstandigheden las ik op Twitter. Mogen die morgen gewoon weer starten?
9 maart 2016 16:23
De vergelijking met voetbal gaat denk ik meer op dan die met een postbode, gezien het feit dat voetbal ook een topsport is waar andere belangen spelen dan bij een postbode.
9 maart 2016 16:23
@ Martini151: En als jouw directe concurrent net iets harder naar beneden gaat? Dan ga je zelf óók weer harder... En wanneer ga de grens over? Die postbode is natuurlijk onzin, want die kan zonder consequenties afstappen en een stukje gaan lopen.

Heb een beetje het gevoel dat argumentatie dienaangaande parels voor de zwijnen zijn. Types als jij hebben eerst een Senna-momentje nodig voordat ze wakker worden.
9 maart 2016 16:24
Goede vraag Hugenholz, werkelijk geen idee. Volgens mijn logica betekent schrappen dus ook schrappen van de afstappers, maar dat is een aanname.
9 maart 2016 16:24
Jammer maar helaas. Ik denk toch dat de nieuwe regelgeving en de vele discussies van de afgelopen paar jaar het nu makkelijker maken helemaal te annuleren (en niet een geïmproviseerde finish te bedenken, renners heen en weer te zeulen in auto's en door te rommelen).
Maar het is ook 'maar' PN natuurlijk, in Giro of Tour zal de drive om door te gaan bij de organisatie mogelijk sterker zijn.
Goed precedent iig.
9 maart 2016 16:31
Waarom nou net deze etappe? Nu wordt het hele klassement beslist in 15 km...
9 maart 2016 16:32
Terecht, zelf in de ardennen met volle bepakking sneeuw afdalingen gereden en dat was niet grappig om het maar zachtjes uit te drukken. Als het niet nodig is, lekker niet doen.

En wat betreft dat achterlijke "het is toch je werk" argument: Voetbal wordt toch ook afgelast? buiten schaatsen toch ook (bij zowel te warm, te nat te sneeuwerig als te koud weer)? Formule 1 toch ook? schoolvrij bij sneeuw weer bestaat ook. En er zijn ook nog "gewone" werkgevers die bij 5cm sneeuw in NL al zeggen: blijf maar thuis.

Dus voor al die mensen die dit zwak/triest/onzinning/onterecht vinden afgelast: Maak een filmpje van jezelf die, op eigen tempo 100km door een gelijkwaardig terrein fietst en vertel naderhand nog eens of het onzin was.

en LOL @ martini.. max snelheid in afdalingen, success. Ooit wel eens met 70km/h + naar beneden gereden met andere verkeersdeelnemers? Wssch wel, en hoe vaak kon je op je kilometertellertje kijken dat je niet te hard reed? Bij slecht weer moet je ver vooruitkijken, op het wegdek letten etc. Naar je tellertje kijken geeft alleen maar een grotere crash kans
9 maart 2016 16:32
Hoop dat het etappeschema wordt aangepast nu, anders kan Greipel zelfs nog winnen. Die klim van 5% gemiddeld zet ook geen zoden aan de dijk.
9 maart 2016 16:33
Volgens mij een procedure uit het boekje. Gewoon van start gaan ook al is het hondenweer, en dan bekijken hoe het gaat. Wordt het te gevaarlijk dan de kermis afblazen. Punt.

Degenen die menen dat een koers op dichtgesneeuwde afdalingen gewoon doorgang moeten vinden hebben een ziekte onder de leden, waanzin!
9 maart 2016 16:37
@Sepiroth

Er zijn sporten die altijd doorgaan. Ik herinner me een amercan football wedstrijd van twee maanden geleden in minnesota bij -22 graden.

En ja, ik heb meerdere afdalingen gehad. Het punt wat ik probeer te maken is dat de renners moeten kiezen voor hun eigen veiligheid, omdat je nu eenmaal niet alles kan voorkomen

Begrijp me niet verkeerd, ik hoop altijd dat alle renners veilig aan de finish komen. Ik zie alleen geregeld valpartijen door onvoorzichtigheden van renners zelf.
9 maart 2016 16:41
Er zit wel een verschil tussen delen van de koers neutraliseren en de rit volledig schrappen hoor. Het afdaling argument dat veel wordt gegeven kan simpel opgelost worden door een neutralisatie. En zoals ik al eerder heb aangeven zijn dit de koersen die voor eeuwig op ons netvlie blijven staan. rit van vorig jaar in de tirreno met Quintana als winnaar, de vekleumde Garate, en nog vele andere beelden en momenten is wat deze sport zo mooi maakt. Ik vind het echt jammer dat er zo snel een volledige rit word geschrapt. De gendt die vond het vandaag zo mooi dat ie een gat naar de kopgroep dicht van 3 minuten, waarschijnlijk om een nieuw beeld te creeeren dat ons voor eeuwig zou bij blijven.... Maar helaas dat is hem (en ons ook) ontnomen.
9 maart 2016 16:44
Ik had het wel leuk gevonden als ze voor het spektakel de slotklim langlaufend omhoog waren gegaan!
9 maart 2016 16:44
Man man man sommige figuren hier kunnen beter op geenstijl ofzo gaan reaguren...

"Mietjes, het is gewoon hun werk" etcetera... nee beste reaguurders: de patageneratie ben jezelf als je dit soort zaken typt veilig achter je toetsenbord met een bekertje warme chocomel van mammie ernaast. Als je zelf al eens op een racefiets een heuvel in Limburg of beter nog een buitenlandse col bent afgedaald in de sneeuw, wist je dat je uit je nek kletst.

Wat meer respect voor deze topsporters zou op zijn plaats zijn. Jose de Cauwer heeft gewoon gelijk.
9 maart 2016 16:44
Deze barre omstandigheden waren toch voorspeld hadden ze op kunnen inspelen. Ook volgen steven de jongh: http://www.telegraaf.nl/telesport/wielersport/25357471/__De_Jongh_baalt_in_Parijs-Nice__.html

Om te reageren moet je ingelogd zijn.