•
dinsdag 11 april 2017 om 18:30
Tjallingii: “Groot gat tussen kopmannen en de rest van LottoNL-Jumbo”
Maarten Tjallingii vertelde in WielerFlits Live #21 dat LottoNL-Jumbo teleurstellende kasseienklassiekers gereden heeft. Hij voorziet ook voor de rest van het seizoen problemen. “Ze hebben acht of negen WorldTour-waardige renner”, spreekt de ex-renner van de ploeg zich uit. De rest zit volgens hem onder dat niveau.
Breedte niet goed genoeg
De Nederlandse ploeg trok de voorbije winter negen nieuwe renners aan, waaronder Lars Boom en Juan José Lobato. Die twee jongens behaalden tot op heden niet de resultaten die van hen verwacht werden. Daarnaast werden er vijf jonge renners vastgelegd. “Ik heb het idee dat er in de breedte van de ploeg minder is geïnvesteerd. Je hebt minder kopmannen. En daar tussenin zit een groot gat. Voor de Tour de France heb je acht of negen echt goede renners, die WorldTour-waardig zijn.”
Bekijk hieronder de gehele discussie over LottoNL-Jumbo (van 17.16 tot 33.00)
Meer video’s zien uit het peloton? Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!
Over de klassiekers kunnen we kort zijn, dat was gewoon slecht. Er is iets verkeerds gegaan. Ik snap niet hou ze niks deden zodra Boom niks kon. Geen vroege vlucht, niks. Je moet toch iets proberen.
2) Katusha: 32 miljoen euro
3) BMC: 28 miljoen euro
4) Tinkoff: 25 miljoen euro
5) Astana: 20 miljoen euro
6) Etixx-Quick Step: 18 miljoen euro
7) Movistar: 15 miljoen euro
8) Lotto-Soudal: 14 miljoen euro
9) LottoNL-Jumbo: 14 miljoen euro
10) Dimension Data: 13,5 miljoen euro
11) Orica-BikeExchange: 13 miljoen euro
12) Giant-Alpecin: 12,5 miljoen euro
13) Trek-Segafredo en AG2R: 12 miljoen euro
15) Cofidis: 11 miljoen euro
16) IAM Cycling: 10,5 miljoen euro
17) FDJ en Cannondale: 10 miljoen euro
19) Lampre-Merida: 7 miljoen euro
20) Direct-Energie: 6 miljoen euro
21) Bora-Argon 18: 4,5 miljoen euro
22) Fortuneo-Vital Concept: 3,5 miljoen eur
Dit waren de budgetten van de ploegen in de tour vorig jaar, ik weet niet wat er veranderd is, maar ben het op zich wel met tjallingi eens als deze gegevens correct zijn.
Ploegen als Orica, Trek maar ook AG2R, FDJ en zelfs cannondale vind ik in de breedte toch wat sterker, ondanks een lager budget
Ploegen als Orica, Trek, maar ook AG2R en FDJ en zelfs Cannondale zijn dan ook in de schaatswedstrijden weer compleet onzichtbaar.
@SS
FDJ schijnt toch regelmatig op of iig langs een schaatsbaan te vertoeven. Zijn prestaties aldaar ken ik echter niet.
Sky zit altijd in een 5 sterren hotel TLJ lekker op een camping( bij wijze van). Daar wordt zeker ook geld aan gespendeerd. natuurlijk kan Sky kopen wat ze willen, maar de charme van een TLJ met een relatief klein budget mooie koersen proberen te winnen is vele maten mooier.
De renners van TLJ hebben gewoon geen goed voorjaar gereden, de selectie is breed genoeg maar niet kwalitatief goed genoeg(op dit moment).
Is toch geen schande, zeker als je vooraf inzet op grote rondes en een sprinttrein.
Boom werd gehaald en had moeten presteren maar dat is jammer genoeg faliekant gefaald.
Oorzaak? pech, trainingsarbeid, instelling? Of waren ze gewoon weg teveel afhankelijk van 1 soort renner.
Tjallingii bedoelde eigenlijk te zeggen dat het gat tussen de klassementsploeg en de klassiekerploeg heel groot is. Maar dat komt dus neer op de focus.
Roglic, Bennett, Kruijswijk heb ik al op niveau gezien incl. misschien wat knechten als Campenaerts, Van Emden en Tankink, maar verder is het echt niet best nog om nog maar te zwijgen over DNF-koningen als VDB en Boom.
En dan zie je dat hij groot gelijk heeft.
TLJ bestaat voor het overgrote deel uit helpers of renners van de tweede rij. Tien renners opnoemen die goed kunnen meedraaien lukt nog wel.
Voor de klassiekers lukt het niet eens drie mannen op te noemen die goed mee kunnen draaien. Als Tankink, iemand die ik vind behoren tot de tweede rij, de beste uitslag rijdt in verschillende wedstrijden, dan weet je het wel... In de klassiekers was de prestatie van TLJ gewoon Worldtour-onwaardig.
In de rondjes doen ze het redelijk goed tot goed met Kruissie, Bennett, Roglic, dat moet ook gezegd worden!
De een wint alles en de ander wint nooit. En daar vormt TLJ zijn ploeg omheen. Feitelijk is er geen enkele echte topper bij TLJ en is het beleid behoorlijk opportunistisch.
Ook hoor ik regelmatig hoe goed TLJ Roglic heeft gescout. Is dat zo? Iets zegt me dat dat compleet uit de lucht is komen vallen. Niemand maakt mij wijs dat bij aantrekken deze prestaties in de lijn der verwachting lagen. No way.
Ook hoor ik regelmatig hoe goed TLJ Roglic heeft gescout. Is dat zo? Iets zegt me dat dat compleet uit de lucht komen vallen
Eens. Ik heb niet het idee dat Lotto ook maar enigszins had zien aankomen dat Roglic hiertoe in staat was. Misschien wel dat het een verdienstelijk coureur was, maar niet dat het een potentiële wereldtopper is.
dus eindelijk een flinke kapitaalinjectie van de sponsor bij TLJ op korte termijn.
Als TLJ goed gehandeld had, dan had Dumoulin nu voor ze gereden. Dan hadden ze een Nederlandse veelwinnaar gehad. Maar genoeg kritiek, want ze blinken uit in het trainen rondewerk. Iets waar Roglic duidelijk ook zich prima in voelt. En dat doen ze niet minder dan geweldig goed.
Een renner die onder zijn kunnen (of lijn der verwachting) rijdt bij een nieuwe ploeg bestempelen we hier regelmatig als miskoop.
Mathieu Moller, ook Rohan Dennis nog niet zo lang terug.
Je hebt gelijk dat het bij Bora ook speelt wat bij TLJ speelt, misschien nog wel extremer. Maar die Sagan wint dan wel veel, bij TLJ niemand.
Van de ploegen die nul echte toppers hebben, zie ik toch wel meer renners van de eerste rij, dan ik bij TLJ zie.