Tjallingii: “Groot gat tussen kopmannen en de rest van LottoNL-Jumbo”
foto: Marcel Koch
dinsdag 11 april 2017 om 18:30

Tjallingii: “Groot gat tussen kopmannen en de rest van LottoNL-Jumbo”

Maarten Tjallingii vertelde in WielerFlits Live #21 dat LottoNL-Jumbo teleurstellende kasseienklassiekers gereden heeft. Hij voorziet ook voor de rest van het seizoen problemen. “Ze hebben acht of negen WorldTour-waardige renner”, spreekt de ex-renner van de ploeg zich uit. De rest zit volgens hem onder dat niveau.

Breedte niet goed genoeg
De Nederlandse ploeg trok de voorbije winter negen nieuwe renners aan, waaronder Lars Boom en Juan José Lobato. Die twee jongens behaalden tot op heden niet de resultaten die van hen verwacht werden. Daarnaast werden er vijf jonge renners vastgelegd. “Ik heb het idee dat er in de breedte van de ploeg minder is geïnvesteerd. Je hebt minder kopmannen. En daar tussenin zit een groot gat. Voor de Tour de France heb je acht of negen echt goede renners, die WorldTour-waardig zijn.”

Bekijk hieronder de gehele discussie over LottoNL-Jumbo (van 17.16 tot 33.00)

Meer video’s zien uit het peloton? Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

RIDE Magazine
75 Reacties
Sorteer op:
11 april 2017 21:35
Wat me opvalt is dat jullie al wel erg snel een oordeel over Lobato hebben. Heeft lange tijd als Spanjaard onder Spaanse dienst gereden, TLJ is dan toch wat anders. Daarnaast heeft hij nog niet ongelofelijk veel kansen gehad.
Over de klassiekers kunnen we kort zijn, dat was gewoon slecht. Er is iets verkeerds gegaan. Ik snap niet hou ze niks deden zodra Boom niks kon. Geen vroege vlucht, niks. Je moet toch iets proberen.
11 april 2017 21:36
Wat moet Maarten dan vertellen na de eerste klassiekiers ?
11 april 2017 21:51
1) Team Sky: 35 miljoen euro
2) Katusha: 32 miljoen euro
3) BMC: 28 miljoen euro
4) Tinkoff: 25 miljoen euro
5) Astana: 20 miljoen euro
6) Etixx-Quick Step: 18 miljoen euro
7) Movistar: 15 miljoen euro
8) Lotto-Soudal: 14 miljoen euro
9) LottoNL-Jumbo: 14 miljoen euro
10) Dimension Data: 13,5 miljoen euro
11) Orica-BikeExchange: 13 miljoen euro
12) Giant-Alpecin: 12,5 miljoen euro
13) Trek-Segafredo en AG2R: 12 miljoen euro
15) Cofidis: 11 miljoen euro
16) IAM Cycling: 10,5 miljoen euro
17) FDJ en Cannondale: 10 miljoen euro
19) Lampre-Merida: 7 miljoen euro
20) Direct-Energie: 6 miljoen euro
21) Bora-Argon 18: 4,5 miljoen euro
22) Fortuneo-Vital Concept: 3,5 miljoen eur

Dit waren de budgetten van de ploegen in de tour vorig jaar, ik weet niet wat er veranderd is, maar ben het op zich wel met tjallingi eens als deze gegevens correct zijn.

Ploegen als Orica, Trek maar ook AG2R, FDJ en zelfs cannondale vind ik in de breedte toch wat sterker, ondanks een lager budget
11 april 2017 22:00
TLJ heeft voor de wielrenners een budget van zo'n tien miljoen volgens mij.
11 april 2017 22:01
IAM had twaalf tot dertien miljoen te besteden volgens de grote baas zelf.
11 april 2017 22:29
@Noud89

Ploegen als Orica, Trek, maar ook AG2R en FDJ en zelfs Cannondale zijn dan ook in de schaatswedstrijden weer compleet onzichtbaar.
11 april 2017 22:34
Ah, daar hebben we het knutsellijstje weer waar grote vriend assen ook al tig keer naar heeft verwezen. Gebruik gerust Google om zelf het waarheidsgehalte vast te stellen, heel eenvoudig, zelfs als je niet heel handig met computers bent. Tenzij je natuurlijk met zo'n lijstje een punt wil maken, dan maakt het niet uit of het klopt.

@SS
FDJ schijnt toch regelmatig op of iig langs een schaatsbaan te vertoeven. Zijn prestaties aldaar ken ik echter niet.
12 april 2017 00:28
Leuk die budgetlijst maar voegt niks toe aan de kwaliteit evenals kwantiteit van een renner.
Sky zit altijd in een 5 sterren hotel TLJ lekker op een camping( bij wijze van). Daar wordt zeker ook geld aan gespendeerd. natuurlijk kan Sky kopen wat ze willen, maar de charme van een TLJ met een relatief klein budget mooie koersen proberen te winnen is vele maten mooier.

De renners van TLJ hebben gewoon geen goed voorjaar gereden, de selectie is breed genoeg maar niet kwalitatief goed genoeg(op dit moment).
Is toch geen schande, zeker als je vooraf inzet op grote rondes en een sprinttrein.
Boom werd gehaald en had moeten presteren maar dat is jammer genoeg faliekant gefaald.
Oorzaak? pech, trainingsarbeid, instelling? Of waren ze gewoon weg teveel afhankelijk van 1 soort renner.
12 april 2017 00:46
Het heeft ook niets met 't budgetgeknutsel te maken, maar TLJ heeft met Roglic en Bennett een prima voorjaar gereden tot nu toe; alleen de klassiekerploeg onder leiding van Lars Boom laat 't opzichtig afweten. Reden wat Tjallingii heeft proberen duidelijk te maken.
12 april 2017 01:51
Moet je bij Bora eens kijken daar is het gat pas groot tussen de kopman en de rest van de ploeg. Maakt meteen duidelijk dat het ook geen probleem hoeft te zijn.

Tjallingii bedoelde eigenlijk te zeggen dat het gat tussen de klassementsploeg en de klassiekerploeg heel groot is. Maar dat komt dus neer op de focus.
12 april 2017 09:41
Enige juiste conclusie is dat de kopman (Boom) door welke reden dan ook niet goed (slecht) was in zijn klassiers en Lobato er niet aan te pas kwam in San Remo. Daarmee de klassiekers naar de gallemiezen. Wat mij het meeste is tegen gevallen, is dat achter Boom niemand (naast van Emden dan) is opgestaan. Vorig jaar een sterk collectief, zeker in Roubaix, en ditmaal niks. Dat kán niet alleen aan motivatieproblemen liggen omdat de kopman niet goed is (en knechten anders wat meer kunnen). Waar waren Wijnants, Wagner en kornuiten. Dat is voor mij de grootste tegenvaller, dat de tweede lijn niks (extra's) kon/deed.
12 april 2017 09:52
Als je ziet dat Koen Bouwman in een mountainbikemarathon afgelopen zondag midden tussen de amateurs (waaronder ikzelf) slechts 9e wordt, dan kun je idd afvragen wat het niveau nou werkelijk is. En kom nu niet aan met 'reed niet voluit, het was een training' etc etc.
Roglic, Bennett, Kruijswijk heb ik al op niveau gezien incl. misschien wat knechten als Campenaerts, Van Emden en Tankink, maar verder is het echt niet best nog om nog maar te zwijgen over DNF-koningen als VDB en Boom.
12 april 2017 10:16
Om te kijken of hij een punt heeft kun je kijken naar hoe vaak renners van TLJ top20 rijdt, en ook met verschillende renners.
En dan zie je dat hij groot gelijk heeft.
TLJ bestaat voor het overgrote deel uit helpers of renners van de tweede rij. Tien renners opnoemen die goed kunnen meedraaien lukt nog wel.
Voor de klassiekers lukt het niet eens drie mannen op te noemen die goed mee kunnen draaien. Als Tankink, iemand die ik vind behoren tot de tweede rij, de beste uitslag rijdt in verschillende wedstrijden, dan weet je het wel... In de klassiekers was de prestatie van TLJ gewoon Worldtour-onwaardig.

In de rondjes doen ze het redelijk goed tot goed met Kruissie, Bennett, Roglic, dat moet ook gezegd worden!
12 april 2017 11:20
Alles is geld.....Boom voor Vanmarcke was goedkoper...En een Nederlander. Iemand als Trentin is niet te betalen helaas....zeker niet met Kruiswijk in de ploeg
12 april 2017 12:15
@Assen dat is toch bij zoveel ploegen zo.... je doet nu net of alleen TLJ een smalle top heeft. Het verschil zit erin dat de ploeg niet 2 absolute toppers heeft die 5 of 6 overwinningen op WT niveau pakken. Haal de overwinningen van Quintana en Valverde weg en je houdt ook alleen de Campenaerts en Van Emden's over van Movistar over. Bij Bora net zo... en zo kan je nog wel even doorgaan.
12 april 2017 13:16
Vergelijk je nu serieus Valverde met Kruijswijk?

De een wint alles en de ander wint nooit. En daar vormt TLJ zijn ploeg omheen. Feitelijk is er geen enkele echte topper bij TLJ en is het beleid behoorlijk opportunistisch.

Ook hoor ik regelmatig hoe goed TLJ Roglic heeft gescout. Is dat zo? Iets zegt me dat dat compleet uit de lucht is komen vallen. Niemand maakt mij wijs dat bij aantrekken deze prestaties in de lijn der verwachting lagen. No way.
12 april 2017 13:19
Quote:
Ook hoor ik regelmatig hoe goed TLJ Roglic heeft gescout. Is dat zo? Iets zegt me dat dat compleet uit de lucht komen vallen

Eens. Ik heb niet het idee dat Lotto ook maar enigszins had zien aankomen dat Roglic hiertoe in staat was. Misschien wel dat het een verdienstelijk coureur was, maar niet dat het een potentiële wereldtopper is.
12 april 2017 13:39
Roglic is gewoon een toptalent dat binnen afzienbare tijd bij een superteam rijdt
12 april 2017 13:42
@ RV:
dus eindelijk een flinke kapitaalinjectie van de sponsor bij TLJ op korte termijn. :)
12 april 2017 13:46
Alleen veranderen renners nooit tussendoor van ploeg, tijdens hun contract. Dus welke injectie.

Als TLJ goed gehandeld had, dan had Dumoulin nu voor ze gereden. Dan hadden ze een Nederlandse veelwinnaar gehad. Maar genoeg kritiek, want ze blinken uit in het trainen rondewerk. Iets waar Roglic duidelijk ook zich prima in voelt. En dat doen ze niet minder dan geweldig goed.
12 april 2017 13:51
Een renner die onder zijn kunnen (of lijn der verwachting) rijdt bij een nieuwe ploeg bestempelen we hier regelmatig als miskoop. Wanneer een renner zich bij zijn eerste WT-ploeg onverwacht sterk ontwikkelt tot een mogelijke wereldtopper, dan is het dan toch ook niet zo vreemd om het tegenovergestelde te doen. Zo'n renner zal meerdere keren getest zijn en werd daarvoor dus al op het oog gehouden. Dat is toch scouten? Roglic lijkt me in die zin een schoolvoorbeeld van goede scouting. Wanneer zou je anders wel over goede scouting kunnen spreken?
12 april 2017 13:52
Het komt een enkele keer voor. Ik geloof dat Bonifazio en Izagirre allebei al een contract voor 2017 hadden en toen toch naar Bahrain zijn overgestapt. Dit zijn dan echter wel de uitzonderingen.
12 april 2017 14:14
Quote:
Een renner die onder zijn kunnen (of lijn der verwachting) rijdt bij een nieuwe ploeg bestempelen we hier regelmatig als miskoop.
We? Van jou ben ik meer nuance gewend.

Mathieu Moller, ook Rohan Dennis nog niet zo lang terug.
12 april 2017 14:17
@Rahims
Je hebt gelijk dat het bij Bora ook speelt wat bij TLJ speelt, misschien nog wel extremer. Maar die Sagan wint dan wel veel, bij TLJ niemand.
Van de ploegen die nul echte toppers hebben, zie ik toch wel meer renners van de eerste rij, dan ik bij TLJ zie.
12 april 2017 14:22
Ik heb vorig week nog ergens gezegd dat er enkele hard op weg waren dat te worden. Mochten ze deze lijn doortrekken over de periode dat Roglic nu bij deze ploeg rijdt, dan kun je wat mij betreft wel conclusies trekken. Conclusies die je met betrekking tot Roglic en Bennett ondertussen wel kunt trekken, de andere kant op dan wel.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.