Twee minuten tijdstraf voor Porte en Clarke
foto: Sirotti
dinsdag 19 mei 2015 om 19:54

Twee minuten tijdstraf voor Porte en Clarke

Richie Porte en Simon Clarke hebben allebei een tijdstraf van twee minuten opgelegd gekregen door de jury die actief is in de Giro d’Italia. Dit is volgens regel 12.1.040 – 8.2 van de UCI. Ook krijgen beide renners een boete van 200 Zwitserse Franken.

De reden van de straf voor beide heren is dat Simon Clarke (Orica-GreenEDGE) zijn landgenoot en vriend Richie Porte (Sky) een voorwiel gaf, nadat Porte lek gereden was. Volgens de UCI-regels is het niet toegestaan om assistentie te verlenen aan rijders van andere ploegen. Elke renner die hierbij betrokken is krijgt een geldboete en een tijdstraf, in dit geval dus twee minuten.

Richie Porte duikelt door de tijdstraf in het algemene klassement van plek 4 naar plek 12. Hij staat nu op 3 minuten en 9 seconden van Alberto Contador. Simon Clarke zakt van plaats 53 naar plaats 57.

Kijk hier voor foto’s van het incident, en hier voor een foto van de bevestiging van de straf.

[poll id=”43″]

RIDE Magazine
294 Reacties
Sorteer op:
1 10 11 12
20 mei 2015 08:24
@peter_g:+1
Sterk betoog. Ik stel mijn mening bij. Wel.vind ik dat 2 minuten erg zwaar is. Zoals die Astana renner zegt: een seconde of 40 had genoeg geweest.
20 mei 2015 08:52
Clarke had zijn wiel vast niet aan Aru gegeven dus in hoeverre hier echt sprake is van Fair Play is mij niet duidelijk. Het is gewoon vriendje in nood helpen.
20 mei 2015 09:24
Twee jaar geleden tijdens de Tour in de tweede beklimming van alpe d' Huez kreeg Froome van Porte een gelletje dat Richie bij de wagen had gehaald. Dat mocht op dat moment niet meer. Porte kreeg een tijdstraf maar Froome die ervan profiteerde niet.
20 mei 2015 09:35
Heb het allemaal laten inzinken.

Erg lief en vriendelijk van Clarke voor de (breed) populaire Porte, maar ze hadden als WT pro's de UCI-regels moeten kennen en respecteren. Als je naar die foto's kijkt waarop Clarke van OGE mechanic speelt van SKY klopt dat voor geen meter.

Ik vind een straf dus logisch en gepast, en deze straf raakt ploegen (nu SKY) meer dan een boete van 20.000 euro.

Als ze iets aan regels willen doen, moeten ze (ploegen / verenigde renners ) dat gewoon juridisch en politiek spelen (vakbond, commissie, jaarvergadering, etc.). Tot wijziging gelden de regels.
20 mei 2015 09:35
De regel bestaat er met een duidelijke reden. Iedereen rijdt lek en de assistentie moet gelijkwaardig zijn. Als je een deal sluit met een aantal ploegen dat jullie elkaar helpen met materiaal dan heb je hier voordeel van. Daarnaast is dit een perfect voorbeeld. Dit is een fout van team Sky. Niet van de jury. Omdat Porte een vriendje heeft hoeft hij zijn ploeggenoot niet op te offeren en zou je dit als competitievervalsing kunnen zien. Ik ben het dus eens met de beslissing en het bestaan van de regel. Strafmaat is wel erg hoog. Consequent toepassen van de regels is nog wel groot verbeterpunt voor de uci.
20 mei 2015 09:45
over de hoogte van de straf kan je uiteraard altijd discussiëren, maar een straf moet wel dermate hoog zijn om het eventueel te behalen voordeel te minimaliseren/tenietdoen. Heb helaas niet live kunnen kijken, maar stel je straft iemand voor 40 seconden en wachten op een ploegleider duurt 1 minuut dan heb je toch nog winst door vals te spelen.
20 mei 2015 09:46
Terwijl er wel een renner toch mocht starten met een te laag cortisolgehalte, wat normaal ook niet mag. Maar doping laat de UCI liever wel toe en dit soort dingen niet.
20 mei 2015 09:53
En een bidonnetje aannemen van iemand van een andere ploeg, mag dat? Daar kun je ook voordeel van hebben als je eigen ploegleiderswagen niet in de buurt is.
20 mei 2015 09:55
mee eens dat dat belachelijk is, maar de uci kan hier helaas op dit moment niks aan doen. Deze ploeg is lid van de mpcc dus de renner had niet mogen starten. Maar ja die mpcc is ook meer voor de show dan het daadkracht heeft.
20 mei 2015 10:01
Het is de schuld van de UCI ditmaal, de Giro volgt gewoon de opgelegde regels van de UCI. Ik denk dat de Giro zelf liever anders had gehandeld, maar de UCI bood weerstand. De UCI schiet zichzelf nog maar eens in de eigen voet: de Giro beloofde de spannendste in jaren te worden, en nu verkracht de UCI gewoon die spannende driestrijd dooreen allesbehalve empathisch regelfetisjisme. Het wielrennen en de wielerliefhebbers zijn er weer maar eens de dupe van. Be-lach-elijk, shame on you UCI!
20 mei 2015 10:11
nu draai je het om. Het is de schuld van Porte en Clarke dat deze driestrijd (als die er al zou komen) niet doorgaat. Deze twee heren spelen vals en daar hoort een straf bij. Straft de uci een keer de valsspelers is het weer niet goed. Het is ook nooit goed
20 mei 2015 10:42
Precies. Het zijn de ploegen en wielrenners zelf die dubbelrollen spelen: het pro (UCI) wielrennen maken en ook naaien.
20 mei 2015 10:42
Wat een strenge regel zeg. Gebeuren zo veel andere dingen die je dan ook moet bestraffen. Riis die bidonnen en gelletjes geeft aan renners van andere teams die Contador aan een ritzege en de rode trui kunnen helpen in de Vuelta van 2012.
20 mei 2015 10:48
Ergens moet de grens worden getrokken voor onderlinge steun. Ik meen dat een 'mechanical' ernstiger ligt dan zeldzaam een gelletje of bidonnetje uitdelen, maar zou het ook prima vinden dat laatste te bestraffen.

Praktische probleem zal alleen zijn dat ploegwagens nog urgenter en dus gevaarlijker gaan rijden om maar bij de renners te blijven.

Het kan opgelost worden door de regels democratisch en officieel aan te passen.

Of (voorlopig) zoals gesuggereerd: de renners reageren verenigd op de UCI-sanctie door allemaal (min: Porte en Clarke) wielen te ruilen, hoe belachelijk dat echter ook zou zijn (en problematisch met de sponsors).
20 mei 2015 10:51
Ik stel voor dat al de renners Richie 2 minuten laten voorrijden !
20 mei 2015 10:51
Volgens de regel is het terecht, maar die regel is natuurlijk onzin. Deze regel verpest alleen maar de spanning in de Giro.
20 mei 2015 10:56
@Tippie
+1
Hoe gooi je als sport je eigen ruiten in!
20 mei 2015 11:03
Er is kennelijk zeer veel vijandschap jegens de UCI, maar men moet meen ik begrijpen:

1. dat de commerciele sport zeer lastig topdown te managen is, en zeker het wegwielrennen dat uitgebreid op de gewone wegen plaatsvindt.
2. als er niet gedoped zou zijn/worden door de ploegen en renners, zou dat zeer veel resources vrijmaken voor de constructieve kant. Nu heeft UCI ten onrechte en triest de schuld van de wielerdoping gekregen en onderhand vrijwel alles wat mis is in de commerciele sport, en heeft het in de publieke opinie vooral het imago van dopingwaakhond. Ploegen en renners moeten eens wat soul searching doen ipv janken als kleuters. David Millar is bijv. een opportunistische a$$clown.
20 mei 2015 11:04
flauw zeg...
1 10 11 12

Om te reageren moet je ingelogd zijn.