Van Avermaet alsnog in Hamburg om voorsprong op Dumoulin te vergroten
foto: Sirotti
donderdag 17 augustus 2017 om 15:30

Van Avermaet alsnog in Hamburg om voorsprong op Dumoulin te vergroten

Greg Van Avermaet zou in eerste instantie niet meedoen aan de Cyclassics in Hamburg, maar daar is hij op teruggekomen. De Belg ziet volgens Het Nieuwsblad zijn leidende positie in de WorldTour-ranking in gevaar komen na de overwinning van Tom Dumoulin in de BinckBank Tour en hoopt daarom in de Duitse eendagskoers extra punten te kunnen sprokkelen.

“Ik zat er al een paar dagen mee in mijn hoofd om toch te starten”, aldus Van Avermaet. “Ik heb de BinckBank Tour goed verteerd en heb het gevoel dat ik in Hamburg een resultaat kan halen. Twee jaar geleden werd ik er eens vijfde in de sprint. Dat resultaat herhalen zou perfect zijn.”

De Belg heeft dit seizoen 2956 WorldTour-punten gescoord. Dat zijn er 441 meer dan Dumoulin, die op een tweede plaats staat in de ranking. De overwinning in Hamburg levert 400 punten op. Een vijfde plaats is goed voor 180 punten.

Dumoulin doet in tegenstelling tot Van Avermaet niet mee aan de Cyclassics in Hamburg. Zijn eerstvolgende wedstrijden zijn de WorldTour-koersen in Canada, waar Van Avermaet eveneens van start zal gaan. In zowel Québec als Montréal krijgt de winnaar 500 punten.

RIDE Magazine
49 Reacties
Sorteer op:
17 augustus 2017 17:06
@teamNL
Je beseft dat GVA ook een pak niet-WT wedstrijden rijdt?
@thailand
Als je Luik en de Amstel wint (best knap vind ik), heb je nog steeds minder punten dan de Giro van Dumoulin. Je zou er nog een derde plaats in de RvV moet bijsmijten om op hetzelfde puntenaantal te staan.
17 augustus 2017 17:18
@Vluggejapie, ik gok Valverde die dit jaar veel heeft gewonnen maar geen grote ronde heeft gereden.
17 augustus 2017 17:23
Valverde staat vast op 1 met punten per dag en had ook op 1 gestaan zonder de TdF val.
17 augustus 2017 17:37
Ik denk ook dat t Valverde is.

Maar hoe is dan t aantal koersdagen bepaald? Zijn dat alleen de dagen voor de WT koersen? Dat lijkt mij het meest zuiver...
17 augustus 2017 17:45
Ik snap het wel. Geen enkele renner begint het jaar met dit klassement als doel (op de Gendt na misschien, maarja wie weet überhaupt wat voor een doelen die man heeft). Maar als je gaandeweg het jaar ziet dat je dit klassement kan pakken dan is 1 extra wedstrijddag zo toegevoegd aan je programma. Dit deed Sagan vorig jaar ook. Moet je natuurlijk wel goed genoeg zijn om punten te pakken, want 50ste worden heeft ook geen zin.
17 augustus 2017 17:54
Kwiatkowski zou ook nog kunnen. die gaat vrij efficient om met de klassiekers die hij rijdt
17 augustus 2017 17:57
Ik vind het juist van winnaarsmentaliteit getuigen om ook de "kleinere" prijsjes belangrijk te vinden. Zoals de Gendt die ging voor de strijdlust. Dat hier op af wordt gegeven door sommigen vind ik vrij karig. Uiteindelijk vind ik veel berichten hier onnodig negatief. Laten we wel wezen: van avermaet en dumoulin zijn beiden wereldtoppers!
17 augustus 2017 18:06
Lijkt me stug dat Dumoulin zowel in Quebec als in Montreal boven Greg eindigt.
Dom om dan hier risico's te gaan nemen, die WT-ranking heeft hij in principe toch al bijna binnen.
17 augustus 2017 18:34
Jazeker Valverde!
17 augustus 2017 18:54
@dark-night. Ik zou het maar niet hard op zeggen, maar wat ik gezien heb
in de 6 etappe van Binck Bank Tour, toen Tom , Greg uit het wiel kletste, en
op die dag was Tom helemaal niet super tenminste vergeleken met Wellens.
Dumoulin wordt steeds sterker, en volgend jaar zullen ze met hem rekening
moeten houden in de klassiekers.
17 augustus 2017 19:48
Jammer dat Greg nog zo moet rijden omdat die grote rondes zo vies overrated zijn
17 augustus 2017 20:09
Het zijn niet de grote rondes die overrated zijn, noch de klassiekers. Het zijn koersen zoals de BinckBank.

Ja, ja, episch deelnemersveld met Sagan, GVA, Dumoulin, Gilbert,... en dan heb je 't wel gehad. Verder nog wat leuke laaglanders en voor de rest is 't eigenlijk gewoon procontinentaal niveau, de overschotjes van de WT-ploegen.
17 augustus 2017 20:24
Dus wanneer je in 3 weken tijd 21 dagen moet koersen met slechts 2 rustdagen en je daarin comtant je hoogste niveau moeten halen/vasthouden is dat overrated ten opzichte van zegmaar 4 dagen top zijn in ruim 2 weken (bv. E3, GW, RvV & PR)?
17 augustus 2017 20:57
Wellicht doet Greg dit voor het prijzengeld voor zichzelf en/of de ploeg. Weet iemand wat de winnaar van WorldTour-ranking krijgt?
17 augustus 2017 21:22
@kosmonaut
Niet overdrijven, van die 21 dagen had je een tiental ritten waar iedere WT renner die moeite zou doen, geen tijd zou verliezen. Dan had je nog een paar heuvelritten, maar dat werd nooit echt gevaarlijk en heeft nooit voor tijdsverschillen gezorgd bij geen enkele (schaduw)favoriet, dus blijft er enkel nog wat bergetappes over, waar het meestal wat op vermogen de laatste berg oprijden is. Soms ging dat onwaarschijnlijk goed, soms had hij het wat lastiger. De tijdritten voor Tom zijn ontspanning, geen inspanning. 21 dagen koersen met maar twee rustdagen is natuurlijk pure roofbouw op je lichaam, maar je concurrenten hebben exact hetzelfde programma.
De grootste inspanning moest hij doen na een plasje, toen zijn team hem op achterstand reed, en na een ander type sanitaire pauze, toen hij zichzelf wat achterstand aansmeerde.
17 augustus 2017 21:23
@Kosmonaut. Je kan het vergelijken met een atleet die op het WK de 100m, de 200m en de 4X100m wint t.o.v. een marathonwinnaar. De eerste doet het in minder dan anderhalve minuut; de tweede heeft er ongeveer twee uur voor nodig. De prestatie van de sprinter wordt dan toch ook het hoogst aangeschreven?
17 augustus 2017 21:37
Quote:
Dus wanneer je in 3 weken tijd 21 dagen moet koersen met slechts 2 rustdagen en je daarin comtant je hoogste niveau moeten halen/vasthouden is dat overrated ten opzichte van zegmaar 4 dagen top zijn in ruim 2 weken (bv. E3, GW, RvV & PR)?


Nou, nou, als je ziet hoe extreem behoedzaam, saai en afwachtend 95% van een grote ronde is, dan moet je ook maar 4 dagen top zijn in 2 weken en de andere dagen is 't gewoon een trainingsritje in de buik van het peloton (zolang je geen Kittel of Groenewegen bent die bij elke verkeersheuvel zwaar zit af te zien).
17 augustus 2017 23:05
@kosmo een grote ronde wordt beslist in meestal 5-6 koersdagen waarin je nergens de beste hoeft te zijn. Alleen gemiddeld de beste, die beslissende etappes tussen 2-5 finishen is meestal genoeg.
Bij klassiekers gaat het om echt winnen, die dag de allerbeste zijn en niet om gemiddeld bij de top presteren maar die dag de allerbeste zijn. En dat dus 4x achter elkaar. Is echt iets anders
17 augustus 2017 23:44
Zou mooi zijn als hij geen top 10 rijdt en dan zwaar aan de klote krijgt in Canada. Hij verdiend het niet en is ook zeker niet de beste renner dit jaar
17 augustus 2017 23:49
@ Mwielerfan

Bullshit wat je verkoopt! In die overige dagen mag je geen offday hebben, niet vallen en niet teveel pech hebben, want anders is je top 10 klassering direct naar de maan.
Dit kan betekenen dat je een aanslag op je lichaam hebt gepleegd waar je nog lang last van kan hebben, zonder dat dit je veel oplevert.
Bij een ééndagkoers is dit slechts het geval bij een zware valpartij. Heb je dan een offday of veel pech probeer je het enkele dagen later gewoon weer
18 augustus 2017 00:17
"Tijdritten zijn voor Dumoulin pure ontspanning, geen inspanning"... Haha, ik heb zelf ook best wat aanleg voor tijdritten en als je rijdt voor de winst, is er weinig ontspanning aan helaas.
18 augustus 2017 00:45
@greenday
Dat weet ik ook wel, als het geen inspanning is, dan doe je iets verkeerd. Ergens denk ik wel dat -zeker in de Giro- Dumoulin één van de weinige klassementsmannen is die kan genieten van een tijdrit, ondanks alle pijn.
18 augustus 2017 00:51
Greenday heeft zelf ook aanleg voor tijd tijdritten, aldus Greenday!
18 augustus 2017 14:27
Haha dit is toch te triest voor woorden.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.