Wielerploegen 2018: Vlasman
foto: Vlasman
donderdag 22 februari 2018 om 09:00

Wielerploegen 2018: Vlasman

Met de Topcompetitie en de nieuwe Holland Cup in het verschiet, komen de Nederlandse Continentale teams het komende seizoen veelvuldig onder de aandacht bij WielerFlits. We bespreken alle acht Nederlandse Conti’s. Vandaag het Vlasman-team van Ton Welling.

Vlasman
Land:
flag-nl Nederland
Sponsor: Vlasman (Nederlands totaalsloopbedrijf)
Sinds: 2017
UCI-code: VLA
Fietsen: Giant
Tenue 2018:

2017
Vlasman Cycling Team zag in 2017 het levenslicht. Ton Welling begon samen met wielerliefhebber en ondernemer Richard Vlasman met een LSE-status (landelijke sponsorselectie) aan het seizoen. De ambities van de ervaren rot Welling waren niet mis: met Jasper Bovenhuis wilde hij de Topcompetitie winnen. In dat licht is het afgelopen jaar uitgedraaid op een teleurstelling. De ploeg kwam nooit in de buurt van de bovenste plekken in de ranking. Sterker nog: geen enkele renner van Vlasman haalde de top-15. Melvin van Zijl was op plek achttien de beste renner uit de stal van Welling in het eindklassement. Bovenhuis zelf verzamelde drie punten minder en eindigde op plaats twintig.

Er werd weliswaar veertien keer gewonnen, maar dat was vrijwel uitsluitend in nationale wedstrijden. In meer dan de helft van de gevallen ging dat om criteriums. Bovenhuis won met de Ronde van Midden-Brabant een mooie nationale klassieker, waarmee hij volgens Welling het seizoen redde. Naast een wegprogramma, zijn ook baanwedstrijden belangrijk voor de ploeg. Het team bestaat dan ook voornamelijk uit renners die beide disciplines combineren. Een van hen is de ervaren sprinter Wim Stroetinga, maar ook mannen als Michael Vingerling, Roy Eefting en Van Zijl kunnen goed uit de voeten op de baan. Aan het einde van het jaar bezorgde Stroetinga samen met Yoeri Havik de ploeg haar eerste Nederlandse titel op de koppelkoers. Eefting veroverde op zijn beurt het rood-wit-blauw op de scratch.

De resultaten in 2017 vielen tegen – foto: Leon van Bon/Topcompetitie.nu

Transfers
In vergelijking met het voorbije jaar, begint Vlasman met een renner minder aan het seizoen. Welling ziet vijf renners vertrekken. Eefting vertrok naar Memil-CCN uit Finland. Robin Löwik, Gino Vierhouten en Robin Löwink rijden dit jaar voor WV de IJsselstreek en Michael Vingerling voor PRC Delta. Ricardo Van Dongen vertrok al in april, zette een punt achter zijn carrière om een kledingzaak te starten. Op papier is de brigade van Welling niet zwakker dan in 2017. Wat heet: met Dion Beukeboom en Yoeri Havik werden twee van de betere Nederlandse baanwielrenners aangetrokken. In het circuit waar Vlasman komend seizoen actief is, hebben beide mannen ook hun strepen verdiend.

Havik vierde onlangs zijn 27ste verjaardag. Hij koos in 2017 bewust voor een avontuur bij het Britse Raleigh-GAC, waar hij de weg met baanwielrennen kon combineren. Vanaf dit seizoen rijdt hij weer in Nederlandse dienst. De spurter kan wedstrijden winnen voor Vlasman. In het verleden won hij met de Antwerpse Havenpijl (2014) en de Himmerland Rundt (2013) al UCI 1.2-koersen. In 2013 won hij als belofte bovendien de ZLM Tour U23. Daarnaast is Havik meervoudig Nederlands kampioen op de baan en wist hij tijdens zijn carrière de Zesdaagse van Amsterdam en Tilburg te winnen. Met Stroetinga won hij vorige maand nog de Zesdaagse van Berlijn, net als een jaar eerder.

Jaap Kooijman kwam tijdens zijn loopbaan als wielrenner al eens eerder uit voor een Continentale ploeg. In 2014 en 2015 verdedigde hij namelijk de kleuren van Parkhotel Valkenburg. Zijn grootste succes boekte hij afgelopen jaar als clubrenner. Want net als Havik, heeft ook Kooijman een UCI-zege op zijn naam staan. Nadat hij meesloop in een omvangrijke vroege vlucht, toonde de 24-jarige Kooijman zich de beste in de Midden-Brabant Poort Omloop.

Kooijman won al een UCI-koers – foto: De Jonge Renner

De laatste aanwinst is direct ook de meest interessante. De 29-jarige Dion Beukeboom is al een aantal jaar een gevestigde naam in het Nederlandse Continental-circuit en ook op de baan behoort hij op de duuronderdelen tot de beste vijf coureurs van ons land. Een sterke aanwinst dus voor Vlasman, maar niet alleen daarom. Beukeboom gaat tot aan het einde van augustus voor veel media-aandacht zorgen. De boomlange tijdrijder gaat namelijk in Mexico het werelduurrecord van Sir Bradley Wiggins aanvallen. Zijn programma is daar ook grotendeels op afgestemd. Een interessant project, gesteund sponsor Vlasman en het team van Welling.

Uit
flag-nl Roy Eefting (Memil-CCN)
flag-nl Robin Löwik (WV de IJsselstreek)
flag-nl Ricardo van Dongen (gestopt)
flag-nl Gino Vierhouten (WV de IJsselstreek)
flag-nl Michael Vingerling (PRC Delta)

In
flag-nl Dion Beukeboom (Destil-Piels)
flag-nl Yoeri Havik (Raleigh-GAC)
flag-nl Jaap Kooijman (LottoNL-Jumbo-De Jonge Renner)

Renners voor 2018

Sprinters Havik (links) en Stroetinga komen pas vanaf eind april in actie – foto: Vlasman Cycling

Naar eigen zeggen heeft Welling het eerste jaar als LSE-team nodig gehad om de organisatie op orde te krijgen. Ze hebben doorgeselecteerd in de selectie, waarbij zes van de twaalf renners zich puur op de weg focussen. “We zijn door de KNWU gedwongen om een Continental-licentie aan te vragen. De bond heeft de LSE-status namelijk afschaft. Daarvoor reden we te veel mooie wedstrijden”, stelt Welling op de ploegpresentatie in Alphen aan den Rijn. Het kwam erop neer dat Vlasman verder moest als Continental-ploeg of zich moest aansluiten bij een club. “Maar we wilden toch al verder op Continental-niveau, dus die keuze was niet moeilijk. Alleen is het lastig om binnen te komen bij met name Franse wedstrijden, vanwege de grote concurrentie.”

Toch zal Vlasman een grotendeels Nederlands programma afwerken. Welling heeft zijn lesje van vorig jaar geleerd en tempert dit jaar de verwachtingen. “We richten ons vooral op de wedstrijden van de Holland Cup, Ronde van Drenthe, Ster ZLM Toer en de Topcompetitie. Vorig jaar wilden we het eindklassement van de Topcompetitie winnen met Bovenhuis. Dit seizoen zijn de wedstrijden op zich een doel, want die gaan we rijden om te winnen. Met goede prestaties komt een hoge plek in het klassement vanzelf. In een later stadium kan dit een nieuw doel zijn. We willen vooral meer meedoen in de koers. In 2017 hebben we te afwachten gekoerst en namen we te weinig initiatief. Dit jaar gaan we met duidelijke opdrachten een koers aanvangen en wijzen we vooraf een kopman aan. We gaan daarnaast wedstrijden rijden in Polen en Roemenië.”

Vlasman zal volgens Welling pas eind april op volle oorlogssterkte zijn. Dan beginnen Stroetinga en Havik pas aan hun campagne op de weg. Zij lassen na het de Zesdaagses en het WK Baanwielrennen in Apeldoorn een rustpauze in. Beukeboom zal op datzelfde WK de individuele achtervolging rijden. Daarna gaat hij verder met zijn werelduurrecord-traject en zal hij specifieker beginnen met trainen. Wel wil hij in ieder geval in de maand juni een aantal wegwedstrijden afwerken, met onder meer de Ster ZLM Toer en de nationale kampioenschappen tijdrijden en op de weg. Eind augustus wacht in het Mexicaanse Aguascalientes vervolgens de poging om het werelduurrecord van Wiggins te verbeteren. Juist Beukeboom is misschien wel het beste voorbeeld van het hoofddoel van Vlasman: “Wij willen de beste weg/baan-ploeg van Nederland zijn.”

Vlasman 2018
flag-nl Dion Beukeboom
flag-nl Jasper Bovenhuis
flag-nl Robert Bovenhuis
flag-nl Joost van der Burg
flag-nl Kelvin van den Dool
flag-nl Beau Duvigneau
flag-nl Yoeri Havik
flag-nl Jaap Kooijman
flag-nl Bas Ottevanger
flag-nl Wim Stroetinga
flag-nl Robin Wennekes
flag-nl Melvin van Zijl
Totaal: twaalf renners

RIDE Magazine
2 Reacties
Sorteer op:
22 februari 2018 09:16
@redactie Vierhouten en Löwink rijden dit jaar voor WV de IJsselstreek. Vingerling voor PRC Delta en Van Dongen is gestopt.
En Van den Burg is al sinds afgelopen jaar april of mei onderdeel van de ploeg als vervanger Van Dongen.

edit wf: bedankt, toegevoegd
22 februari 2018 14:03
OT; @redactie de stukjes over de dames-wielerploegen zijn gestopt of gaat dat nog weer verder?

edit wf: Die serie hebben we afgesloten.
We zijn nu verder gegaan met de continentale teams

Om te reageren moet je ingelogd zijn.