‘Giro 2019 met Gavia, Mortirolo en drie tijdritten’
Hoewel de bekendmaking van het etappeschema pas op 31 oktober plaats zal vinden, denkt de Italiaanse krant La Stampa te weten hoe het parcours van de komende Giro d’Italia eruit gaat zien. La Corsa Rosa zou volgend jaar onder meer de Gavia en de Mortirolo aandoen. Daarnaast kent het drie ritten tegen de klok.
Drie tijdritten
Eerder maakte de organisatie al bekend dat het Grande Partenza plaats zal vinden in de regio Emilia-Romagna. Op de openingsdag is er een 8,2 kilometer lange klimtijdrit die start in het centrum van Bologna en wordt afgesloten met een beklimming van de San Luca. De negende rit is daags voor de eerste rustdag een 34,7 km heuvelachtige tijdrit van Riccione naar San Marino. Volgens La Stampa wordt de rittenkoers na drie weken afgesloten met een 15 kilometer lange individuele tijdrit in Verona. Eerder koos de Giro in 1984 en 2010 voor een apotheose in het Romeinse amfitheater.
Na de start in Bologna trekt de Giro over de Apennijnen zuidwaarts. In Toscane brengt het een eerbetoon aan Leonardo da Vinci. Na enkele ritten langs de Thyreense kust doet het peloton in San Giovanni Rotondo in Puglia het zuidelijkste puntje van deze Giro aan. De zevende rit brengt de renners naar L’Aquila, tien jaar nadat de stad in de Abruzzen werd getroffen door een aardbeving.
Vervolgens trekt de Giro weer noordwaarts. In de elfde rit staat er een aankomst gepland in Novi Ligure, de geboorteplaats van de Italiaanse legende Costante Girardengo. De dag erop volgt een Alpenrit tussen Cuneo en Pinerolo. De slotklim van de bergrit naar Lago Serrù kent 30 haarspeldbochten en een finish op 2200 meter hoogte. De Col del Nivolet is zelden gebruikt in wielerkoersen, maar geniet enige bekendheid vanwege de film The Italian Job. Een volgende bergrit van Saint Vincent naar Courmayeur brengt de renners dichtbij de Franse grens.
Loodzware slotweek met Gavia en Mortirolo
Na een rustdag in Bergamo volgt er een loodzware slotweek. In de rit naar Ponte di Legno krijgen de renners de Mortirolo en de legendarische Passo di Gavia voor de kiezen. In de Dolomieten wachten aankomsten in Anterselva, Santa Maria di Sala en San Martino di Castrozza. Daags voor het einde volgt er een rit over de Passo Manghen en de Passo Rolle, die eindigt op de Croce d’Aune. Hier kreeg Tullio Campagnolo in 1927 na materiaalpech zijn idee voor de ontwikkeling van een naaf met snelsluiter. Op zondag 2 juni valt in Verona de Giro met een individuele tijdrit in een definitieve plooi.
(je wilt niet als een Richie Porte eindigen met een blanco terwijl je weet dat je de capaciteiten hebt.)
Anyway tijd om er meer van te maken. Een 4de plaats zou een beetje zoals gesink vdb mollema en kelderman voelen. Dichtbij maar net niet de stap naar echte wereld top kunnen maken
Tweede deel natuurlijk indrukwekkend veel bergritten maar lijkt een beetje op een parcours wat in de Tour vaak op kritiek stuit. Hopelijk valt het mee en zien we ook in de eerste helft diverse 'Italiaanse' aankomsten.
Natuurlijk. Dat hadden ze het afgelopen wielerjaar ook moeten doen. Gewoon laten starten in de Giro, Tour en Vuelta en afstappen als de bergettappes beginnen. Helemaal niet nodig een sprinttrein mee te nemen, die had hij de afgelopen Tour ook niet nodig. Met een beetje mazzel 10 a 12 WT overwinningen in de pocket.
Dan Roglic - Kruijswijk - Gesink - Bouwman - de Plus/Tolhoek - van Poppel - Teunissen - Clement (?) bijvoorbeeld. Indien je met één kopman focust, kun je Bennett meenemen.
Buchmann - Formolo - Muhlberger - Grossschartner - Bennett - Gatto - Benedetti & Selig bijvoorbeeld
Team EF Education First kan hier ook wellicht voor een klassement gaan met:
Woods - Kangert - Dombrowski - Caicedo - Carthy - Modolo - Bettiol - Phinney
Voor de andere ploegen heb ik geen zin om een selectie te maken, dat mogen jullie doen.
Veel zal het niet uitmaken, beide uitstekend in staat ritten te winnen.
Jammer dat de laatste week zwaar is anders misschien dubbel voor sommige klassementsrenners.
Kruijswijk kan dit prima aan, inmiddels weten we toch wel dat hij een meer dan behoorlijk tijdrijder is?
Off topic: vergelijk het aantal tijdrit km's eens met Tour De France 2003. Toen waren er 102,5 itt km's en 69 km aan team time trial.