Bandenkeuze cruciaal voor Strade Bianche: dit doen SD Worx-ProTime en Visma | Lease a Bike
foto: Cor Vos
Ties Wijntjes
vrijdag 1 maart 2024 om 07:13

Bandenkeuze cruciaal voor Strade Bianche: dit doen SD Worx-ProTime en Visma | Lease a Bike

Materiaalzone Strade Bianche is met zijn witte wegen niet enkel een uitdaging voor de coureurs, maar ook voor de mechaniekers van profploegen. De afwisseling tussen grindwegen en asfalt maakt materiaalkeuze belangrijker dan tijdens ‘reguliere’ wegwedstrijden. WielerFlits sprak verschillende profploegen om te horen hoe het materiaal van de toppers in orde wordt gebracht voor de Italiaanse klassieker.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Veertig kilometer aan onverharde wegen voor de dames en ruim zeventig kilometer grindstroken voor de heren: dat is waar Strade Bianche om bekend staat. Dat vereist niet alleen meer vermogen en technische kunde van de coureur, maar ook ander materiaal dan normaliter. Vooral de bandenkeuze is van belang om de hoognodige grip te vinden én de kans op lekrijden te minimaliseren.

foto: Cor Vos

Die verschillen zijn niet enorm, maar zitten hem in de details, legt Tim Haverals ons uit. De mechanieker van SD Worx-ProTime zit in de auto achter onder anderen Demi Vollering en Lotte Kopecky die het parcours aan het verkennen zijn als hij ons tekst en uitleg geeft over het materiaal voor Strade Bianche. “De verschillen zijn niet enorm, mede omdat de grindstroken er dit jaar goed bij liggen”, legt hij uit.

“Het heeft de afgelopen dagen hard geregend dus de verschillende sectoren liggen er proper bij. Veel vuil is weggespoeld en het wegdek is vrij hard. We hebben getest met tubeless banden van 32 millimeter maar gezien de huidige omstandigheden gaan we rijden met de 28 millimeter Turbo Cotton (een vouwband van Specialized, red.) met latex binnenbanden.”

Die keuze is vooral gemaakt in het kader van snelheid. “Op gravelsecties is tubeless wel beter, maar op de weg is deze band sneller. Daarnaast vinden onze dames deze band wat comfortabeler. Om stootlek tegen te gaan, gaan we met relatief hoge bandendruk rijden. Dat zou iets minder kunnen, maar we willen het risico op stootlek echt vermijden.”

De S-Works Turbo Cotton wordt geroemd om zijn lage rolweerstand, door het katoenen karkas – foto: Specialized

Naast de onverharde ondergrond, is er ook nog rekening te houden met de nodige gaten in de Toscaanse wegen. “Daarom kiezen we voor de Rapide wielen (van Roval, red.) in plaats van de Alpine wielen. Die zijn wat steviger dus dan hebben we minder risico op gebroken spaken of zo”, stelt Haverals. Eén uitzondering daargelaten: “Niamh Fisher-Black rijdt met de Alpinist wielen omdat die een minder diepe velg hebben. Het is best winderig en omdat zij erg klein is, vangen die wielen al snel te veel wind voor haar.”

De bandenkeuze is een hot topic, maar Lotte Kopecky opteert voor nog één andere wijziging aan haar fiets. “Ze rijdt vrijwel altijd met een 50-37 crankstel, maar vanwege de steile hellingen kiest ze nu voor een 48-35. Ze gebruikt wel dezelfde cassette als de rest van het seizoen: een 10-33.”

Anderen bandenkeuze bij Visma | Lease a Bike
Die keuze voor vouwbanden is best opvallend, want gezien de verhoogde kans op lekrijden zullen veel ploegen kiezen voor tubeless banden. Door een speciale latex vloeistof die in deze banden geplaatst kan worden, kunnen kleine gaatjes al rijdend gedicht worden. Mede daarom kiezen ze bij Visma | Lease a Bike voor tubeless banden. “Al doen we dat bijna het hele seizoen”, legt Head of Performance Equipment Jenco Drost ons uit.

foto: Cor Vos

“Onze hele ploeg rijdt op 30 millimeter brede Vittoria Corsa Pro tubeless banden. We zouden ook naar 32 millimeter breed kunnen gaan maar dat is ook weer extra gewicht en vanwege de vele hoogtemeters tijdens Strade Bianche is een lichte fiets ook van belang”, verklaart hij de bandenkeuze.

In die banden zit dus zogenaamde tubeless melk, maar ook een liner; een soort slang van een schuimachtig materiaal, die in de band wordt geplaatst. “Dat zorgt ervoor dat als een coureur lekrijdt, hij door kan rijden en van wiel of fiets kan wisselen op een plaats waar dat uitkomt.”

Het voordeel van de tubeless banden is – naast de lekbestendigheid – dat deze met een lagere bandenspanning gereden kunnen worden dan vouwbanden, mede omdat er geen kans is op stootlek. “We rijden een iets lagere bandenspanning dan normaal, ook omdat dat zich beter verhoudt tot de bredere band (ten opzichte van een 28 millimeter band, red.). Het is vergelijkbaar met de Vlaamse klassiekers maar nog net iets lager voor wat meer grip en iets meer comfort”, stelt Drost.

Vittoria’s Air-Liner voor gravelbanden, Visma|Lease a Bike kiest voor de weg-specifieke variant – foto: Vittoria

Nog iets om rekening mee te houden: het stuiteren van de fiets over de onverharde ondergrond zorgt ook voor klepperen van de ketting. “Maar SRAM Red heeft goede kettingretentie, dus daar hoef je geen trucjes uit te halen. Daar komt bij dat sommige van onze renners zullen kiezen voor een enkel voorblad vanwege het lagere gewicht, dat is dan ook weer een onderdeel minder (de voorderailleur, red.) wat kapot kan gaan.”

En de fietskeuze? De coureurs van Visma|Lease a Bike kunnen kiezen uit de aerodynamische Cervélo S5 of de lichtgewicht R5. “De meesten zullen voor de S5 gaan, met lichte wielen om een beetje het beste van beide te hebben. Uiteindelijk is dat aan de renner zelf, sommige vinden een lichtgewicht fiets net wat fijner rijden”, sluit Drost af.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.