Met deze tips kies je de juiste winterbanden voor je racefiets
foto: Joris Knapen
Ties Wijntjes
maandag 8 januari 2024 om 18:50

Met deze tips kies je de juiste winterbanden voor je racefiets

Materiaalzone Een band is een band, toch? Ja en nee. Niet alle banden zijn gelijk geschapen, zeker niet als het om gebruik op de racefiets gaat in winterse omstandigheden. Lekbestendigheid, grip en zichtbaarheid zijn opeens meer van belang dan normaliter. WielerFlits legt uit waar je op moet letten bij het kiezen van een setje winterbanden voor de racefiets.

Vuil en nattigheid op de weg, pekel, kou: dat zijn enkele elementen waar je rekening mee moet houden in de winter. Niet stuk voor stuk evident, maar ze hebben vrijwel allemaal invloed op het presteren van je band en zouden dus ook invloed moeten hebben op je bandenkeuze.

Andere omstandigheden
Eén van de belangrijkste factoren van banden is natuurlijk de hoeveelheid grip die deze biedt. Dat geldt nog meer in de winter, als het wegdek vaak nat en daardoor ook glad is. De makkelijkste manier om extra grip te vinden, is door een bredere band te kiezen. Doordat er een groter deel van de band in contact staat met de weg, heb je meer grip en wordt de kans dat je de controle verliest kleiner. Dit effect vergroot je nog meer door met een wat lagere bandendruk te gaan rijden.

Daarnaast kan je kijken naar een band met een bepaald type rubber welke meer grip biedt, of een klein beetje profiel op het loopvlak. Dat gaat in de regel ten koste van wat snelheid, maar de kans dat je er middenin de winter een wedstrijd op wil rijden, is toch vrij klein.

Zelfs als het minimaal lijkt kan een klein beetje profiel op de banden al extra grip bieden – foto: Specialized

Idealiter komt die extra grip naast de breedte, uit profiel op het loopvlak. Alhoewel een zachtere rubbercompound ook meer grip kan bieden, zal deze sneller slijten, al helemaal in de winterse omstandigheden die meer van je band vragen. Een hardere rubbercompound betekent dus dat je band wat langer mee gaat en dat verkleint ook weer de kans op een lekke band, wat je in de kou natuurlijk graag voorkomt.

Want lekbestendigheid is ook iets om in de winter nog wat meer rekening mee te houden. Alhoewel een lekke band nooit leuk is, is een band verwisselen – zeker in koude of natte omstandigheden – het laatste waar je op zit te wachten.

Lek voorkomen
De lekbestendigheid van een band wordt deels bepaald door het soort rubber. Een steviger, stugger type rubber zal minder snel lek raken, maar biedt ook wat minder grip. Tegenwoordig zijn er ook veel banden die voorzien zijn van een speciale laag lekbescherming. Specialized heeft bijvoorbeeld ‘Blackbelt’: een laag kevlar onder het rubber, wat scherpe objecten tegen moet houden. Dat is zeker ’s winters een handige uitkomst, omdat je zo dus eventueel ook kunt kiezen voor een band met een zachter type rubber, maar evengoed met wat extra lekbescherming.

Met tubeless banden verklein je de kans op een lekke band – foto: Schwalbe

Als je de kans op lekrijden nóg kleiner wil maken, kun je kiezen voor tubeless banden. Dit is een type band waar je een soort vloeibare lijm indoet, wat kleine gaatjes al fietsend kan dichten. Doordat er geen binnenband in zit, kun je dit soort band tevens met een lagere bandendruk gebruiken omdat er geen kans is op stootlek. Dat heeft als bijkomend voordeel dat het weer wat meer grip oplevert.

En dan is er nog de kwestie zichtbaarheid nog relevant, zeker als je woon-werkverkeer of andere ritten in het donker aflegt. Sommige banden hebben aan de zijkant een speciale reflectieve strip (zoals je vaak op stadsfietsen ziet), waardoor je voor ander verkeer beter zichtbaar bent. Zo’n zilveren strip ziet er misschien niet heel fraai uit, maar tegenwoordig zijn er ook genoeg reflectieve elementen die alleen in het licht oplichten en anders niet zichtbaar zijn, zoals bij Schwalbe’s One 365.

Grip, lekbestendigheid, duurzaamheid en zichtbaarheid: dat zijn de vier elementen die in de winter nog nét wat belangrijker zijn als je een buitenband voor de racefiets kiest dan in de zomer. Maar, met de juiste keuze kun je gewoon ongestoord je kilometers blijven maken.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.