Review: de S-Works Torch Lace veterschoen, waar comfort en presteren hand in hand gaan
foto's: Joris Knapen
Ties Wijntjes
zondag 20 augustus 2023 om 08:30

Review: de S-Works Torch Lace veterschoen, waar comfort en presteren hand in hand gaan

Materiaalzone Specialized maakt er tegenwoordig een goed gebruik van om vrijwel alle schoenen naast een model met BOA draaiknoppen, ook in een veterversie te lanceren. Zo ook de populaire S-Works Torch. WielerFlits testte de nieuwste veterslofjes van Specialized: de S-Works Torch Lace.

Het is een veelgehoorde reactie als het over veterschoenen voor op de fiets gaat: waarom? BOA’s zijn toch veel efficiënter? En veters kan je niet zomaar even strakker trekken tijdens het fietsen? Toch zitten er voordelen aan schoenen met veters.

Die voordelen draaien vooral om comfort. Schoenen die voorzien zijn van een draaiknop zijn, worden rond de bevestiging van die betreffende draaiknop vaak verstevigd met extra materiaal, zodat de draaiknop niet de schoen kapot trekt. Dit gaat overigens vrijwel altijd ten koste van een stukje comfort omdat de schoen hierdoor wat stugger wordt en minder vervormbaar. In combinatie met het materiaal van de draaiknop zelf kan dit leiden tot drukpunten en ongemak op de voet.

Ook het vastzetten van de schoen met veters an sich biedt enig comfort. De veters kan je op verschillende plekken wat strakker of losser doen, om de bovenzijde van de schoen goed naar je voet te laten vormen, terwijl dit met draaiknoppen niet mogelijk is. Daarvoor is het wel een vereiste dat de lussen van de veters goed ontworpen en in de schoen verwerkt zijn, want als dat niet het geval is kunnen dit juist weer drukpunten worden.

Daarnaast zijn de draaiknoppen vaak ook wat zwaarder dan veters, omdat er minder materiaal nodig is om de schoen te produceren én omdat de draaiknoppen zelf zwaarder zijn dan veters. Eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat we het dan over minimale verschillen hebben, van hooguit enkele tientallen grammen. En een laatste verschil vinden we natuurlijk in stijl, al is het aan eenieder zelf om te beoordelen of dat een voordeel is.

Met de S-works Torch Lace heeft Specialized nog een voordeel van veters opzichte van BOA’s toegevoegd: prijs. De schoen is nagenoeg hetzelfde als zijn tegenhanger met BOA-draaiknoppen, maar de prijs ligt 100 euro lager. Met €350,- zijn de schoenen nog altijd een stevige investering, maar het is hoe dan ook een significant lagere prijs dan de €450,- van de ‘reguliere’ S-Works Torch.

Onder de motorkap zijn de twee schoenen dus op een hoop vlakken gelijk. Zoals bij de meeste schoenen van Specialized is de Torch Lace ontwikkeld aan de hand van Body Geometry. Dat houdt aan de hand van meer dan 100.000 voetscans de ideale leest (pasvorm) van de schoen is bepaald. Net als bij de S-Works Torch levert dat een 4 millimeter bredere voorvoet (ter hoogte van de bal van de voet) op dan de vorige Torch 7.

Ook andere bekende technologieën van Specialized zijn in de schoen verwerkt. Zo is de carbon zool voorzien van de zogenaamde Varus Wedge, een 1,5 millimeter naar buiten gekantelde buitenzool om de uitlijning van de enkel, knie en heup te optimaliseren. Een intern I-profiel (naar het ontwerp van stalen balken of treinsporen) van de zool moet dan weer zorgen voor een optimale stijfheid-gewichtsverhouding. Om het gewicht laag te houden zijn de bevestigingspunten van het schoenplaatje van titanium.

Een klein verschil zit in het bovenwerk van de schoen. Vanwege de veterconstructie is dit bovenwerk van verschillende gelaagde zones materiaal voorzien, om ervoor te zorgen dat de veters optimaal worden vastgehouden. Tot slot heeft de schoen een asymmetrische hiel welke voor betere stabiliteit moet zorgen, terwijl het tevens gewicht bespaard door minder materiaal te gebruiken.

Comfortabel presteren
Als ik de schoenen voor het eerst in mijn handen heb, vallen twee dingen op: het lage gewicht van de schoenen én het flexibele bovenwerk. De bovenzijde van de schoen is zelfs zo soepel, dat ik me even afvraag of dat de voet wel goed vasthoudt, maar dat blijkt later een onterechte zorg te zijn.

Ook het gewicht van de schoenen is dus méér dan in orde. Met 199 gram (maat 43,5 zonder zooltje en schoenplaatjes) per schoen zijn dit de lichtste wielerschoenen die ik ooit heb gedragen. Dan hebben we het over een verschil van slechts 5 gram met de Nimbl Ultimate’s, maar ze zijn toch nét wat lichter.

Het bovenwerk is soepel en ademt erg goed – foto: Joris Knapen

Als ik de schoenen vervolgens voor het eerst aantrek, is gelijk al merkbaar dat de bovenzijde wel soepel is, maar desalniettemin de voet goed vasthoudt. Dat lijkt te komen doordat het materiaal zich goed naar de voet vormt, maar tegelijkertijd niet zó flexibel is dat het uitrekt. Daarnaast kan je met de veters over de gehele lengte van de schoen bepalen hoe strak je deze aantrekt.

Waar veterschoenen nog wel eens wat drukpunten kunnen hebben rond de veterlusjes, is dat bij de S-Works Torch Lace absoluut niet het geval. De veters trekken mooi het gehele bovenwerk strak, zonder op bepaalde punten in de voet te drukken. De schoen combineert comfort en een goede pasvorm bijzonder goed.

Ook op de fiets presteren de schoenen naar behoren. De zool is – zoals we al weten van de reguliere S-Works Torch – ongelooflijk stijf. Dat zorgt niet alleen voor goede krachtoverdracht, maar ook voor een heel aangenaam gevoel. De feedback van de pedalen en je omwenteling is uitermate scherp, wat een heel direct rijgevoel oplevert: je hebt de controle over de fiets en je voelt heel goed wat de fiets doet.

Onder een klein elastiekje kan je de veters netjes wegstoppen, zodat ze niet om je pedaal wentelen of tussen je ketting komen.

Ook het lage gewicht draagt bij aan dat fijne rijgevoel. Het lijkt wellicht van minimale invloed, maar het lage gewicht zorgt ervoor dat de beweging van je voeten heel vloeiend verloopt en je de pedaalomwenteling heel makkelijk controleert. Het is eigenlijk maar een marginal gain, maar het voelt desalniettemin fijn.

Bij nieuwe fietsschoenen ben ik altijd op mijn hoede voor ongemak rond mijn voorvoet, die vrij breed is. Tijdens het fietsen gaat er meer bloed naar je voeten waardoor deze wat uitzetten, iets wat bij mij regelmatig enig ongemak op kan leveren. Alhoewel ik wel degelijk voel dat de schoenen wat strakker komen te zitten, knellen de S-Works Torch mijn voeten absoluut niet af. Ook hier lijkt het te helpen dat de schoen licht vervormbaar is.

Toch is er één nadeel aan de veterschoen die niet onbenoemd kan blijven: je kan de schoen niet gedurende je ritje even wat strakker of losser doen. Even afstappen en de veters opnieuw strikken is geen ramp, maar de schoen even strak zetten voor de eindsprint zit er niet in.

Mijn verdict na de nodige testritjes is heel simpel: de S-Works Torch Lace presteren uitstekend. Of je voor een veterschoen kiest is natuurlijk een persoonlijke keuze, maar als je een hoogwaardige veterschoen zoekt, is de S-Works Torch Lace een serieuze optie. Het lage gewicht, de stijve zool en het aangename bovenwerk maken dit een eersteklas raceschoen, die presteren met comfort combineert.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.