Bouhanni kopt raak in Dauphiné
De eerste rit in lijn in het Criterium du Dauphiné is in een merkwaardige sprint geëindigd. Ritwinnaar Nacer Bouhanni wurmde zichzelf naar de spits van het peloton en schuwde daarbij geen risico’s. Het uitdelen van enkele kopstootjes bleef onbestraft waardoor hij werd uitgeroepen tot ritwinnaar. De leiderstrui van Alberto Contador kwam vandaag in de finale niet in gevaar.
Wanty-Groupe Gobert was vanuit de start actief bij het vormen van de vroege vlucht. Frederik Backaert wist namens de ploeg als eerste een bres te slaan. Na drie kilometer had hij een voorsprong van een ruimte halve minuut. Later zou hij worden vergezeld door Mitchell Docker.
Backaert reed lange tijd virtueel aan de leiding van het klassement. In de proloog moest de Belg 2:40 minuut toeleggen op Alberto Contador. De maximale voorsprong zou vandaag pieken tot meer dan vijf en halve minuut.
Drie van de vier heuvels kwamen op rekening van Backaert. Alleen de vierde klim, de Côte de Prémeyzel (0,9 km – 6,6%) ging naar Docker. Maar met drie punten op naam van de Belg kwam de bergtrui van Contador (10 punten) vandaag niet in gevaar.
Met nog 25 kilometer te rijden liet Docker zijn medekoploper wegrijden. Voor de Australiër, die in Parijs-Roubaix ten val kwam en verschillende breuken in het gezicht opliep, was de brandstoftank leeg. Na een solo van ruim dertien kilometer werd ook Backaert teruggehaald door het peloton.
Bouhanni slaat concurrentie van zich af
In de laatste kilometer was het letterlijk duwen en trekken richting de finish. Bouhanni wurmde zich naar de spits van het peloton. Tussen een renner van Cofidis en een Katusha-piloot van Alexander Kristoff werden over en weer kopstoten uitgedeeld. De Noor was daarentegen niet op de afspraak in de slotmeters. Niemand bleek uiteindelijk sterker dan Bouhanni, die met boksbewegingen als zegegebaar zijn overwinning vierde.
[poll id=”252″]
Het gaat om de redenatie erachter. Iets wat (in het geval van Laporte) niet kan, bagatelliseren door iets wat al helemaal niet kan.
Beide zaken zijn gewoon fout.
Zoals gesteld vind ik dat je voor je plek mag vechten volgens alle manieren die binnen het reglement vallen. Dan kan je met allerlei random situaties, voorbeelden en gebakken lucht komen, mijn mening blijft hetzelfde. Daar hoef je het overigens uiteraard niet mee eens te zijn.
Zolang er niemand valt tenminste.
Zonder verder inhoudelijk op je post in te gaan, jij weet ook: Hoe meer snelheid, hoe stabieler? Ken je die middelbare scholieren die half zwalkend over het fietspad al bijna uit zichzelf op hun plaat gaan?
Begrijp me niet verkeerd. Mocht het wél letterlijk in het reglement opgenomen worden dat het níet mag dan ga ik dat zeker niet aanvechten. Misschien zou ik het juist wel toejuichen. Tot die tijd geniet ik van elke battle tot het randje.
Iets anders, wat zou Lyndalid eigenlijk vinden?
Haha, die ken ik zeker. Moet er regelmatig voor in de ankers :P Je hebt inderdaad wel meer stabiliteit, maar als het mis gaat, dan gaat het ook goed mis. De renners erachter hebben geen tijd om te reageren. Er hoeft maar iets te gebeuren of je hebt een massale valpartij waarmee je een aantal renners het ziekenhuis in werkt. En dit was dan nog op een dikke kilometer voor de streep. Waar is dat nou voor nodig?
Shhhhhhhhh
EDIT: Vanbilsen misschien? Ik ben de weg kwijt...
Vandaag knijp ik een oogje dicht
PS: er zijn inderdaad meerdere situaties die minder erg waren en wel een DSQ hebben gekregen.