‘De Lotto wil sponsorcontract met twee jaar verlengen’
Foto: Sirotti
woensdag 4 mei 2016 om 08:37

‘De Lotto wil sponsorcontract met twee jaar verlengen’

Nadat Jumbo en BrandLoyalty al hun ja-woord hadden gegeven, lijkt ook De Lotto voor twee jaar door te willen met de sponsoring van de wieler- en schaatsploeg LottoNL-Jumbo. Dat maakt De Telegraaf vandaag bekend.

De Lotto zou in eerste instantie voor 1 april duidelijkheid geven, maar vanwege een aanstaande fusie met de Staatsloterij wilde men extra bedenktijd. Inmiddels is de fusiepartij na lange en moeizame vergaderingen bijna zover om een handtekening te zetten onder een voorstel voor continuering tot en met 2018. Hierbij gaat het jaarlijkse budget omlaag van 5,3 naar ongeveer 4,5 miljoen euro. Bovendien worden de voorwaarden aan de sponsoring verscherpt.

De toekomst van de ploeg was al verzekerd doordat Robert van der Wallen, directeur van de derde grote sponsor BrandLoyalty, het budget tot en met 2018 garandeerde. Als De Lotto niet door zou zijn gegaan, had hij de commitment van enkele andere partijen om in te stappen.

RIDE Magazine
40 Reacties
Sorteer op:
4 mei 2016 08:45
Hoe goed nieuws slecht nieuws kan zijn. Zolang de lotto (en jumbo) sponsort zal er geen nieuwe grote sponsor instappen. Dat de lotto dan vervolgens de sponsoring verlaagd is natuurlijk een probleem voor het team.
4 mei 2016 08:47
Verscherping voorwaarden en verlaging budget. Klinkt als een echte lotto-prijs. Word ik niet enthousiast van. Welke visie zit hier achter?
4 mei 2016 08:49
Begrijp ik nu uit de tekst dat BrandLoyalty het gat dicht dat ontstaat door de dalende sponsoring van Lotto?
4 mei 2016 08:53
FF over die andere sponsor, de Jumbo...

Ik ben er net geweest om een ontbijtje te halen. Mijn mond viel bijna open van verbazing. Ik zag alleen maar reclame voor racedagen met max verstappen in de zaak. Helemaal niets over dat ene koersje wat vrijdag notabene in eigen land begint....

Ik snap dat niet. OK, dat de Tour de ronde is bij het grote publiek begrijp ik wel. Maar nu de Giro 3 dagen in Nederland is had ik toch wel verwacht dat ze daar iets mee zouden doen aangezien ze sponsor zijn van 1 van die ploegen die mee doet.
4 mei 2016 09:06
@tutu888 Ik denk inderdaad dat dit het geval is, aangezien BrandLoyalty sowieso garant staat voor de ploeg tot en met 2018.

@mus Scherp opgemerkt en inderdaad een flinke gemiste kans. Met de Tour hebben ze een fantastische campagne uitgerold, hier schieten ze tekort. Maar uiteindelijk ligt hierin de eindverantwoordelijkheid bij de sponsorende partij en bij het wielerteam.
4 mei 2016 09:10
Hoop dat een van de andere partijen dan weer het budget wat opschroeft, of dat er nog een nieuwe kleinere partij wordt gevonden.
4 mei 2016 09:19
Wat Guushovd al zei.. hoe goed nieuws slecht nieuws wordt... Toen ik de kop last dacht ik: mooi! maar 800k/jaar minder is nogal wat, en maakt het wat dat betreft moeilijker om toppers te houden of nieuwe renners te halen. Beetje suf van de Lotto dat ze voor een Duppie op de eerste rij willen zitten hoor.

Weet iemand hoe de sponsor verdeling nu is tussen lotto, jumbo, bianchi en Brand loyalty?
4 mei 2016 09:33
Goedkoop duurkoop. Lager budget maakt eea kansloos. Datbeyekent weer vier ervaren krachten dumpen en drie debutanten erbij.
Roompot II is geboren.
Gelukkig blijft de schaatsploeg gevuld met toppers. Daar vind ik alleen helaas geen bal aan.
4 mei 2016 09:47
Mwha, schaatsen was opzich wel leuk, maar ook daar zullen ze moeten doorontwikkelen richting een hogere entertainment factor in de sport zelf lijkt het. Shorttracking is al leuker om te kijken dan de 10km uiteindelijk.

en voor de rest is het mij dus niet duidelijk of het idd Roompot II wordt of dat Brand Loyalty dat gat opvult. Ik had in iedergeval gehoopt op wat meer ipv wat minder. Dan zal volgend jaar Brand loyalty ook wel wat prominenter in beeld komen op de kleding.
4 mei 2016 10:00
Brandloyalty, garandeert het budget tot 2018. Ben ik nu zo slim of is begrijpend lezen zo moeilijk.
Budget lijkt mij het probleem niet. De wil en het geloof om te winnen des te meer.
4 mei 2016 10:12
@rondo

Kennelijk is het voor jou ook niet al te makkelijk.

Er staat duidelijk dat brand loyalty het budget garandeerde mocht de Lotto stoppen, er staat niks over of ze nu ook het bedrag aanvullen.
Niet gek dus dat mensen zich dat afvragen.
4 mei 2016 10:26
Inderdaad @Janjanssen, dat is onduidelijk. Ik verwacht eigenlijk dat ze het niet aanvullen. Als Lotto zou stoppen dan zouden andere partijen instappen m.a.w. de eigen portemonnee wordt in die situatie niet getrokken. Het lijkt mij dat er nu geen 5e sponsor bijkomt.

Overigens is BrandLoyalty mijn inziens de belangrijkste partij voor dit team. Los van het lagere budget dat ze hebben zijn ze wel de drijvende veer achter het team. Het begon allemaal met BrandLoyalty en daarnaast garanderen ze de voortzetting van het team.

M.a.w. @BrandLoyalty bedankt! :)
4 mei 2016 10:38
Ik ga er vanuit dat BrandLoyalty of in ieder geval Robert van der Wallen dit gat opvult.
4 mei 2016 10:49
Flinke gok nemen ze!
4 mei 2016 11:05
Hier op wielerflits wordt al ruime tijd geoordeeld dat het budget van TLJ op dit moment te laag is. Als dan een sponsor zijn inbreng verlaagd is dat het omgekeerde van wat je hoopt. Dat BrandLoyalty hetgat dat er valt mogelijk opvult is fijn.

Maar alleen een verhoging van het budget was echt goed nieuws geweest.

Ook is het aan de ene kant goed nieuws dat TLJ sponsors heeft, maar het is de vraag of dit de juiste zijn. Drie sponsors die samen niet eens een gemiddeld wordtour budget op kunnen hoesten.

Als er zo'n lange periode geen uitzicht is op een hoger budget blijft TLJ in de onderklasse van de worldtour hangen. Ik blijf me afvragen waarom er geen grotere sponsor(s) voor de grootste wielerploeg van het land te vinden zijn.
4 mei 2016 11:08
@nasibal
Quote:
Flinke gok nemen ze!

Dat is nu eenmaal een risico met kansspelen. ;)
4 mei 2016 11:13
Hmm, en ik vond het al niet veel geld voor een wieler- en schaatsploeg. Ik ben ook heel benieuwd naar de verscherpte voorwaarden. Als die zijn dat de Lotto vindt dat er meer gewonnen wordt, dan staat dat natuurlijk in schril contrast met het verlagen van het budget. Sterker nog, dat zou ik vrij dom vinden van de Lotto.
Als het te maken heeft met maatschappelijke partipitatie o.i.d. dan snap ik de verscherping van de voorwaarden wel.
4 mei 2016 11:20
Staatsloterij en De Lotto gaan fuseren. Als firma een grotere omzet en winst , normaal gezien dus ook meer geld voor adverteren en naamsbekendheid , logische stap zou zijn meer geld in de schaats en wielerploeg maar tot mijn verbijstering lees ik dat het budget 800.000 € omlaag gaat en worden de voorwaarden aan de sponsoring verscherpt. Begint een beetje op Belkin te lijken , bijna gratis en voor niks op de eerste rij bij alle belangrijke schaats en wielerwedstrijden in het jaar op TV . Als ik Richard Plugge was zou ik toch iets verder als de horizon kijken voor andere sponsors daar er mogelijk later weer renners boos opstappen zoals met Lars Boom die het helemaal gehad had met Richard Plugge.
4 mei 2016 11:20
@WF of Rahims: zijn er mogelijkheden om wat meer duidelijkheid omtrent de verscherping van voorwaarden te krijgen, ook al is het maar grofweg de richting (zoals OscarV aangeeft)? en ook of het budget nu kleiner wordt of Brandloyalty het gat opvult?

@Rondo dank voor de poging tot het maken van een denigrerende opmerking, altijd fijn als mensen hoog van de toren blazen *ahum* ipv gewoon hun (verduidelijkende) antwoord geven.
4 mei 2016 11:28
Dikke spagaat > Met het terugschroeven van verschillende budgetten kun je sportief gezien beter een stap terugdoen maar zonder (die ronduit achterlijke) WT-status kun je zomaar naast de essentiële tour grijpen .....
Ik denk dat ze Vanmarcke gaan dumpen en Boom halen om te beginnen, interessant is of ze Klederman nog weten te verlengen of dat ze primair Gesink als ronderenner houden.
4 mei 2016 12:35
@RV
Vanmarcke is eigenlijk niet te vervangen. Verwissel je zijn punten door die van Boom, dan staat Jumbo veruit laatste in de rankings. Maar de kwaliteit van de ploeg gaat in de toekomst zeker achteruit bij gebrek aan nieuwe Tankinks en Tjallingii's.
4 mei 2016 12:41
800.000 euro minder = 1 Van Marcke minder. Pijnlijk. De enige die ze tot nog toe dit seizoen recht houdt.
4 mei 2016 12:49
@UrbanSteel: die fusie was al meegenomen in het budget toen ze voor het eerst gingen sponsoren. Die fusie was toen zelfs al één van de hoofdredenen om te gaan sponsoren. Dan is het nu niet logisch om een budgetverhoging vanwege die zelfde fusie te verwachten.

Blijkbaar gaat het niet zo goed met De Lotto en moeten ze snijden in hun budget. Als fervent tegenstander van gokken weet ik niet of ik dat wel jammer moet vinden...
4 mei 2016 13:11
albertoo en Ferox, laten we nog even de rest van het seizoen afwachten. De drie grand tours moeten nog beginnen. In principe zijn dat toch wel de wedstrijden waar TLJ zich (ook) op richt en waar dus de punten gepakt moeten worden. Uiteraard zou het vertrek van Vanmarcke een aderlating zijn, of ze daardoor aan het eind van volgend seizoen onderaan de WT ranking staan denk ik niet.
Andere mogelijkheid is natuurlijk ook dat ze, zoals RV aangeeft, Kelderman laten gaan en dan wat jonge renners als knechten erbij halen.

Het probleem dat Plugge hier ook heeft is dat TLJ een erg Nederlandse uitstraling / orientatie heeft. Daardoor zullen internationaal georienteerde sponsors toch minder snel toehappen. En juist bij die internationaal georienteerde sponsors zit het grote geld.

Een ding is wel zeker, als team zal TLJ volgend jaar niet veel beter worden.
4 mei 2016 13:12
@Hakkie2
De ploeg had deze sponsor met dit verminderde budget niet nodig als ik het onderstaande goed heb gelezen , waarom met minder genoegen nemen als je meer kan hebben ?
Quote:
De toekomst van de ploeg was al verzekerd doordat Robert van der Wallen, directeur van de derde grote sponsor BrandLoyalty, het budget tot en met 2018 garandeerde. Als De Lotto niet door zou zijn gegaan, had hij de commitment van enkele andere partijen om in te stappen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.