Egan Bernal rondt ploegwerk af in Gran Piemonte
foto: Cor Vos
donderdag 10 oktober 2019 om 16:27

Egan Bernal rondt ploegwerk af in Gran Piemonte

Egan Bernal heeft zijn favorietenrol waargemaakt in de Gran Piemonte. De Tourwinnaar wist op de slotklim naar het heiligdom van Oropa de concurrentie uit het wiel te rijden na een indrukwekkend machtsvertoon van zijn ploeg Team Ineos. Zijn ploeg- en landgenoot Iván Sosa werd tweede, Nans Peters finishte als derde.

De Italiaanse najaarsklassiekers volgen elkaar in sneltreinvaart op. Het begon allemaal een kleine week geleden met de Giro dell’Emilia en we eindigen zaterdag met de Ronde van Lombardije. Maar vandaag was het tijd voor de voorlaatste wedstrijd: de Gran Piemonte. Deze stokoude koers werd vorig jaar gewonnen door Sonny Colbrelli. De renner van Bahrain Merida stond ook nu aan de start, maar zou verder geen rol van betekenis spelen. De organisatie van de Piemontese eendagswedstrijd had de aankomst namelijk verlegd.

Zes vluchters versus een peloton 
De renners finishten nu op de top van de klim naar het heiligdom van Oropa (11,8 km aan 6,2%), waardoor het vanmiddag uitkijken was naar pure klimmers als Egan Bernal, Richard Carapaz en Warren Barguil. De vroege vlucht bestond uit zes andere namen: Stephane Rossetto, Carlos Barbero, Elie Gesbert, Enrico Battaglin, Mattia Bais en Francesco Romano sloegen de handen ineen en reden vijf minuten weg. Een mooie voorsprong, maar in het peloton werd het tempo bepaald door de mannen van Team Ineos en Neri Sottoli-Selle Italia-KTM.

Deze ploegen reden op kop voor Tourwinnaar Bernal en Giovanni Visconti, afgelopen woensdag nog tweede in Tre Valli Varesine, waardoor de voorsprong van de zes vluchters steeds kleiner werd. Op goed dertig kilometer van de streep bedroeg de voorsprong nog maar een halve minuut, enkele kilometers later werd Rossetto als laatste vluchter ingerekend door een op hol geslagen peloton. De grote groep begon gegroepeerd aan de eerste échte beklimming van de dag: de dertien kilometer lange Nelva, met de top op 23 kilometer van de finish.

Meerdere toppers stappen af, Bernal ruikt zijn kans  
Tourwinnaar Bernal gaf zijn ploeggenoten nauwelijks rust, wetende dat concurrenten als Carapaz, Barguil en Rafał Majka al hadden opgegeven, al dan niet met het oog op de Ronde van Lombardije van aankomende zaterdag. Op de niet al te lastige Nelva werden geen verschillen gemaakt, waardoor het wachten was op de steile flanken van de afsluitende Oropa. Het was Salvatore Puccio die de eerste kilometers voor zijn rekening nam, uiteraard in dienst van zijn Colombiaanse kopman Bernal. De Italiaanse allrounder was verantwoordelijk voor de eerste schifting.

Egan Bernal – foto: Cor Vos

Toch begonnen we met meer dan veertig renners aan de laatste vijf kilometer. Op de kasseitjes van het bewoonde gedeelte van Favaro liepen de stijgingspercentages plots op tot dertien procent, wat het sein voor Mathias Frank was om aan te vallen. De Zwitser van AG2R La Mondiale gooide zijn kaarten op tafel, maar hij werd al snel weer bijgehaald door Diego Rosa, die een moordend tempo reed voor Bernal. Op 3,5 kilometer van de top ging Rosa aan de kant en had Iván Sosa de schone taak om het tempo nogmaals de hoogte in te jagen.

Team Ineos rolt de rode loper uit voor Bernal 
Het tempo van de winnaar van de Ronde van Burgos lag zodanig hoog dat slechts zes renners konden volgen, te weten Bernal, Davide Villella, Emanuel Buchmann, Daniel Martin, Nans Peters en de bijgehaalde Frank. Dit elitegroepje spatte op twee kilometer van de finish helemaal uiteen na een zoveelste tempoversnelling van Sosa. Villella en Frank moesten als eerste lossen, gevolgd door Martin, Buchmann en als laatste Peters. Bernal keek even achterom en besloot toen om door te gaan.

De Tourwinnaar reed vervolgens onbedreigd naar de overwinning. Sosa maakte het feestje voor Team Ineos compleet door als tweede te finishen, voor Peters, Buchmann en Martin. Voor de 22-jarige Bernal is het zijn eerste zege in een eendagskoers. De klimmer werd eerder dit jaar al tweede in de Giro della Toscana.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.