Froome: “Een grote opluchting om over die streep te komen”
Chris Froome mag morgen in Parijs voor de derde keer in zijn loopbaan de gele trui ophalen; weer wint hij de Tour de France. De voorlaatste dag naar Morzine ging niet eenvoudig, aangezien hij nog last had van zijn valpartij van gisteren. “Mijn knie en rug doen pijn, maar mijn benen waren beter dan gisteren”, erkent Froome.
“Ik had die vier minuten voorsprong waar ik mee kon spelen. Het gaf me een beetje ademruimte”, zegt Froome. “Ik moest enkel vooraan blijven rijden. Het is een grote opluchting om over die streep te komen. De laatste 24 uur waren aardig chaotisch, maar mijn ploeggenoten hielpen mij zo goed om de gele trui te behouden. Het is een geweldig gevoel. Het zou net zo kunnen voelen als de eerste keer”, aldus Froome over zijn derde eindzege.
Van mij mag Froome de tour ook 5 keer winnen. En dat de knechten kopmannen zouden zijn bij andere ploegen? Tja als je als knecht rustdagen mag nemen dan luk je af en toe heel goed. Welke knecht zou top 3 rijden in een grote ronde? Landa ? Hij kreeg de kans in de giro. Thomas toch maar beter klassiekers winnen, Parijs Nice was maar heel nipt. Poels heel sterk maar de eerste 2 weken lekker rustig aan gedaan als kopman kun je dat niet doen. Ik heb veel bewondering voor Stannard en Rowe. En Nieve pakt nog wel eens een klimetappe mee hier of daar. Maar wie zou echt het kopmanschap aan kunnen met al de heisa die daar bij hoort ? Porte dacht dat ie het zou kunnen, knappe top 5 plek gereden nu.
Kortom een mooie overwinning voor een toprenner met een super sterk team. Een voorbeeld voor het moderne wielrennen. Wie klaagt er over Real Barca en Bayern ?
Als sky de beste renners koopt , zorgen ze er toch voor dat andere teams niet zo sterk kunnen zijn ?
Dus dan is het mede hun schuld.
Poels is bij sky gegroeid, niet door het geld maar doordacht beleid, altijd weer dat geld erbij halen. Poels was beter dan froome en ben benieuwd hoe zijn klimtijdrit was geweest als ie voluit mocht, zijn cadans is zo machtig vergeleken bij froome.
Dat het nooit spannend is geweest ligt aan het wegvallen van contador en pinot en het gebrek aan daadkracht/kunde van Quintana en co.
Niet de beste of spannendste tour ooit, maar zeker genoten
Quitana zijn daar debet aan. Toch miste ik de strijd waar het echt om gaat heel erg en dat vind ik persoonlijk jammer. Volgens mij hadden we een fantastische Tour gezien als Froome door een val in het begin moest afstappen en niet Contador. Maar als telt niet en al met al is Froome een geweldige winnaar.
Poels - was nergens kopman, vrijwel niemand wilde hem hebben en is bij Sky groot gemaakt.
Henao - altijd Sky.
Thomas - altijd Sky.
Nieve - Weinig ploegen die hem perse wilden hebben na uit elkaar vallen Euskatel.
Eigenlijk is Landa de enige waar dit verhaal voor geldt, en die was nou juist niet zo goed.
Froome is zelf ook een renner die helemaal door Sky is gevormd, en de absoluut verdiende winnaar. De enige die aanvalt, terwijl uiteindelijk bleek dat tijdritten alleen genoeg waren geweest. Het is een rare vogel, maar altijd keurig in interviews etcetera. Niets te klagen over de winnaar dit jaar, eerder over zijn "concurrenten".
Weinig ploegen wilde Nieve hebben? Fabeltje.
Henao was niet een ontzettend gewilde Columbiaan voor hij bij Sky tekende? Zelfs Mart Smeet had hem al voor zijn tijd in de WT in de smiezen. Uniek gegeven.
Froome en Thomas zijn de enige van die belangrijke renners die echt door Sky zijn gevormd. Mochten we heel kritiek inzoomen op de doorbraak van Froome zou je zelfs daar nog aan kunnen twijfelen.
Geen één renner is "weg gekocht", en ze hebben met een doel gekozen voor Sky. Alleen om het geld? Ik geloof er geen bal van, en aan de resultaten van Poels te zien lijkt me dat ook niet bepaald zijn enige beweegreden te zijn geweest. Duidelijk de beste stap voor zijn carrière geweest, die gewoon best in een dalletje zat na een heel wisselvallige Giro (met ook hele goede dagen ja).
Nieve kon alleen naar het Alonso-team, en besloot al heel vroeg naar Sky te gaan, tenzij Euskatel bleef bestaan.
Henao kwam op jonge leeftijd, vanuit het procontinentale.. noemen we dat echt toppers en kopmannen opkopen..??
Of wacht: laat ik het nog anders zeggen.. Geen van de renners in kwestie was de renner die hij nu is, op het moment dat Sky hem haalde. Landa wel, maar die gaf echt geen doorslag deze Tour. Poels, Thomas, Henao, Froome zelf.. Allemaal bij Sky zo goed geworden, niet zo gekocht. Ja, het is een sterrenensemble, maar dat komt voor een groot door de aanpak van Sky, en niet alleen door ronduit wegkopen van renners die al op niveau zijn.
Hoe kleurloos zou het peleton eruit zien zonder deze enkelingen als froole, poels en sagan die als een vd weinigen geen standaard interviews afgeven?
Uiteraard kiezen renners voor meerdere zaken dan enkel het salaris. Er valt echter niet omheen te kijken dat het funest is voor de verhoudingen in het peloton dat er een ploeg is met de mogelijkheden van Sky en het beschikbare geld speelt daarin een doorslaggevende rol. Vraag dat maar aan Boswell, Dombrowski en Van Poppel.
En je hele verhaal hier boven (behalve Landa, en inderdaad Kwiatkowski, daar ben ik het met je eens) kan je toch ook over andere teams schrijven? Maar dan op andere specialisaties in de WT. Etixx neemt nu Gilbert over. Die hebben nu dus Martin overgenomen, én halen Gilbert, én hebben nog Alaphilippe. Daar komt nog bij dat ze ook Vanmarcke willen hebben, bovenop Boonen, Stybar en Terpstra. Daar hoor je mensen alleen niet steeds over..
Zoals ik zeg: ja, het is een sterrenensemble. Maar dat portretteren van Sky als de ploeg die het wielrennen kapot maakt door alles maar op te kopen is ronduit fout. Movistar staat hier met Valverde en Quintana aan de start, en als die eerste gewoon zijn échte topniveau haalt dan spreken we misschien al minder over de dominantie van Sky maar over het duel tussen die twee. Astana start met Nibali en Aru, twee van de beste ronderenners in de wereld. Voorlopig kon Sky daar alleen Froome tegenover zetten, want al die andere renners hebben veel minder bewezen in grote rondes dan die renners van andere teams. Door hun aanpak zijn ze alleen zo dominant, dus niet door het kopen kopen kopen. Ze zijn dus niet het Manchester City of Paris St Germain van het wielrennen, maar dan eerder een Bayern München (veel kopen, maar wel met een idee).
Dat ze het wielrennen kapot maken slaat inderdaad nergens op, maar de trend is wel ingezet waarin je kunt stellen dat ze de Tour de France kapot hebben gekocht. Je mag zelf denken dat hun aanpak de hoofdmoot van hun succes is. Dat staat ook jou niet in de weg om te kunnen zien dat ze dat laatste jaren steeds meer klimmers zijn gaan halen en dat na Froome en Thomas niemand meer zo'n ongekende sprong in klimvermogen heeft gemaakt bij hun ploeg. Henao mag je zelf als succesverhaal van hun aanpak willen zien, maar was voor zijn tijd bij deze ploeg al een belangrijke naam voor de toekomst van het rondewerk. De rest van hun Tour de France klim kern, en dat zijn dus meer renners dan deze negen (juist dat is een gegeven om niet over het hoofd te zien), bestaat gewoon uit renners die voor hun tijd bij Sky reeds bij de beste tien klimmers in een grote ronde hoorde. Geen enkel andere ploeg heeft de beschikking over de mogelijkheden om zo'n waaier aan klimmers te betalen.
Bayer München vergelijking vind ik zelf een goed gekozen voorbeeld. Ik zou ze ook niet met City of PSG vergelijken. Probleem in het wielrennen is wel dat er geen City of PSG is om met München te concurrenen.
Bij katusha hebben ze ook niet echt een geldprobleem. Zakarin een Etappe en purito een knappe top10. Jammer dat JvdBroek eruit moest. Met echte aanvallen op sky hadden ze een kans gehad.
Sky is professioneel en hoeft alleen maar kleine stpajes te zetten ( de marginal gains) de rest moet nog hele grote stappen zetten. Vooral op tactisch gebied.
Probleem in het wielrennen is wel dat er geen City of PSG is om met München te concurrenen.
En hier zit hem het nou precies in. Het is niet het probleem in het wielrennen, je zou het hoogstens in de Tour de France zo kunnen vinden. Ik gaf zelf van tevoren al aan dat ik het jammer vond dat Henao bijvoorbeeld niet voor eigen kans mocht gaan in de Vuelta, maar nu voor Froome knecht. Maar dat is toch echt de aanpak, en niet het koopgedrag.
De Giro wonnen ze toch niet? De Vuelta winnen ze waarschijnlijk ook niet. Tirreno wonnen ze niet, Parijs-Nice wel (en inderdaad door teamsterkte), Romandië wonnen ze niet, Dauhpiné wonnen ze wel (maar dat is gewoon Froome), Zwitserland wonnen ze niet, in de klassiekers wonnen ze alleen de E3(!), en zo kan ik natuurlijk nog wel even doorgaan. Je snapt het punt denk ik wel haha.
Ik denk zelfs dat we het wel redelijk eens zijn, dat het voor het kijkplezier van de Tour niet ideaal is, hoewel Froome zelf degene is die de koers maakt.. Maar jij neemt het een paar stappen te ver, door het over het wielrennen an sich te hebben. En dat klopt gewoon niet, sorry ik kan niet anders verwoorden
Kortom, ik zou als het over het wielrennen gaat toch zeker wel zeggen dat er ploegen zijn die kunnen concurreren met "Bayern München". Movistar, Astana, Etixx, BMC, Tinkoff.. Allemaal ploegen die (heel) veel winnen in het wielrennen, alleen focust Sky meer dan welk ander team dan ook op de Tour. En dat is toch hun goed recht, en dat levert dominantie op. Vind ik echter (dus) echter totaal anders dan "opkopen van kopmannen en toppers" (geparafraseerd, maar veel gelezen hier).
Het probleem in het wielrennen, in vergelijking met het voetbal, is dat je op de manier zoals ze bij Sky op de München manier op de Tour de France kan focussen niet te betalen is voor andere ploegen. In die zin heb je dus geen ploegen die je als PSG of City zou kunnen bestempelen. Geen andere ploeg kan het zich namelijk veroorloven om voor de Tour de France zo'n klimkern te hebben: Froome, Landa, Henao, Poels, Kwiatkowski, Nieve, Konig, Thomas en Kiryienka. Daar is niet tegenaan te concurreren.
Verder zie ik een agree to disagree in deze Vlek, we kunnen elkaar meeten als het alleen over de Tour gaat, maar jij gaat ook verder. En daar ben ik het gewoon mee oneens, om bovengenoemde redenen.