Giro 2015: Voorbeschouwing etappe 18
Na een sprintetappe op woensdag volgt er op donderdag nog een relatief rustige etappe met het oog op het zware slotweekend in de Giro d’Italia. Maar toch is de achttiende etappe niet vlak en prooi voor de sprinters. In de slotfase ligt namelijk nog een beklimming van eerste categorie met de top op ruim 35 kilometer van het einde. Wordt deze etappe prooi voor de aanvallers?
De 170-kilometer lange rit start in Melide en de eerste 120 kilometer zijn zo goed als vlak. Er liggen twee tussensprints, na 80,9 kilometer in Stresa en na 103,6 kilometer in Bieno. Zullen misschien Elia Viviani en Giacomo Nizzolo meesluipen in de ontsnapping in de jacht naar nog wat punten voor de rode trui?
Na 123,8 kilometer komt met aan de voet van de enige beklimming van de dag, de Monte Ologno van eerste categorie. Deze klim is 10,4 kilometer lang met een gemiddeld stijgingspercentage van negen procent met een maximum tot dertien procent. Na de top gaat het nog niet gelijk naar beneden, maar gaat het nog wat op en af.
Na een steile afdaling komt het peloton dan aan in Verbania aan de boorden van het Lago Maggiore. Pas op vijf kilometer van de aankomstlijn komen de renners beneden aan, dus een goede daler is zeker kanshebber in deze etappe. De laatste scherpe bocht volgt op iets minder dan een kilometer van het einde.
Favorieten
Al de gehele Ronde van Italië zien we een aantal renners naar voren komen die telkens maar weer ten aanval trekken. Ryder Hesjedal is misschien wel de renner die we het vaakst op de voorgrond hebben gezien in bergachtige/heuvelachtige etappes. De Canadees won drie jaar geleden het eindklassement, maar verloor in het begin van de etappe al tijd. Daarna koos de renner van Cannondale-Garmin steevast voor de aanval. En daarbij heeft hij ook nog twee ijzersterke ploeggenoten die hetzelfde idee kunnen hebben; Davide Formolo en Tom-Jelte Slagter.
Een verrassende naam die we deze Giro al veel in de aanval hebben gezien is Carlos Betancur. Een jaar lang kon de Colombiaan geen enkele goede prestatie van betekenis neerzetten, maar in Italië laat de renner van Ag2r zich opnieuw van zijn beste kant zien. Hij is één van de concurrenten van Beñat Intxausti voor de blauwe bergtrui. Als Betancur aanvalt zal de Spanjaard het zeker niet laten om ook mee te springen. Bij Movistar heeft Intxausti ook nog het gezelschap van diverse andere renners die aanvalslustig zijn, zoals Giovanni Visconti, Jesus Herrada en Ion Izaguirre.
Naast Slagter heeft ook Nederland nog een ijzer in het vuur. Steven Kruijswijk verloor in de vierde etappe acht minuten. Maar sindsdien stal de renner van LottoNL-Jumbo de harten van de Nederlandse wielervolger. Naar Campitello Matese (rit 8) leek hij op weg naar de etappezege en een dag later werd hij tweede naar San Giorgio del Sannio (rit 9) achter Paolo Tiralongo. In de bergrit naar Madonna de Campiglio (rit 15) kon hij net de favorieten voor de eindzege niet volgen, maar werd hij wel vijfde in de etappe. En ook in de laatste rit bergop deed hij van zich spreken met een tweede plek. Kan de Brabander ook nog een etappe winnen?
Om te winnen in Verbania moet je over goede dalerscapaciteiten beschikken. In dit peloton is Sylvain Chavanel misschien wel één van de beste in dit onderdeel van het wegwielrennen.
Favorieten volgens WielerFlits
**** Ryder Hesjedal
*** Davide Formolo, Carlos Betancur
** Franco Pellizotti, Ilnur Zakarin, Steven Kruijswijk
* Sylvain Chavanel, Beñat Intxausti, Giovanni Visconti, Tom-Jelte Slagter
TV en weer
Eurosport start de uitzending donderdag om kwart over twee met een voorbeschouwing. Sporza begint uit te zenden vanuit Italië na afloop van de tweede etappe in de Baloise Belgium Tour. De renners houden het waarschijnlijk droog in deze achttiende etappe, met 22 graden wordt er ideaal fietsweer verwacht in Noord-Italië.
Deze klim kan je opdelen in drie delen. Het eerste deel is ongeveer 6 kilometer, met een goed geasfalteerde en relatief brede weg. Het is belangrijk om bij het opdraaien van de klim vooraan te zitten want er volgt een 180 graden bocht waar na je meteen op een relatief steil en smal stuk zit. De eerste vier kilometer zijn voortdurend vrij steil (rond de 9%) waarbij het steilste stuk (ongeveer 500m) na ongeveer 3,5 kilometer ligt. De haarspeldbochten zijn de enige plekken waar het even wat vlakker is. De twee kilometer daarna zijn iets makkelijker, tot het dorp Trarego.
In Trarego neem je de bocht naar rechts het bos in en start het tweede deel van de klim. Hier wordt de weg smaller en het wegdek slechter. De eerste twee kilometer die volgen zijn de zwaarste van de hele klim. Daarna wordt hij iets makkelijk, maar hij blijft voortdurend 8% of meer. Na in totaal dik 10 kilometer ligt de top van de gecategoriseerde klim.
In werkelijkheid loopt de klim dan nog door. Eerst volgt er een rappe afdaling van ongeveer 1,5km, voordat er nog een laatste 200 hoogtemeters gemaakt moeten worden. Het is niet het steilste stuk van de klim (toch nog altijd zeker 8%) maar zeker nog zwaar en lang genoeg voor een vluchter om de beslissende aanval te plaatsen voordat de afdaling wordt ingezet.
De afdaling ligt er goed bij. Naar mate je dichterbij het dal komt wordt de weg wel wat smaller, maar gevaarlijk wordt het nooit.
Kortom, een klim die geen enkel moment makkelijk is, maar geen hele steile stukken kent. Het peloton moet vooral opletten bij de scherpe bocht naar links bij het opdraaien van de klim, als je daar niet vooraan zit begin je meteen met een achterstand aan de klim. En als je dan als renner gelost bent kan je van het prachtige uitzicht op het Lago Maggiore genieten, want dat is toch wel waar deze klim zich in onderscheidt.
Maar, niet zomaar een klim! Een klim waar met minuten gesmeten kan en zal worden. 10,5 km aan 9% gemiddeld. Daarvoor al 130 km een licht golvend parcours.
Maar, het ligt aan het koersverloop. Stel er wordt morgen met een gemiddelde van 50 km/h gekoerst in het eerste uur ga er dan ook maar vanuit dat er morgen met minuten gesmeten zal worden op de beklimming.
Als men alleen op de klim gaat aanvallen zullen de slechte renners nog steeds veel verliezen 2 a 3 minuten terwijl degene die maar een halve minuut verliezen op de klim nog terug kunnen komen in de afdaling.
BTW na de officiële beklimming nog 2 stevige pukkels die omhoog lopen.
De eerste: 4 km aan 5,5%
De tweede: 3 km aan 3%
Dus ik hoop dat op de categorie klim Steven en Contador samen in de aanval gaan.
10% is echt heel steil hoor! Niet zo steil :P
Dit is gewoon een klim die niet veel onder doet voor de Monte Zoncolan.
Zeker het gedeelte na de officiële beklimming waar men op een plateau blijft waarbij nog 2 mini beklimmingen voorkomen.
1tje is heel steil zoals je al zegt. Ik heb naar de profielen gekeken en op basis daarvan berekent wat de stijgingspercentages ongeveer kunnen zijn, maar aangezien jij daar bent geweest zullen die van jou wel meer accuraat zijn.
Maar, om te zeggen dat de klim niet zo steil is :P
Heb geprobeerd met Jan Boven contact op te nemen, maar hij nam niet op
@ mollemarijden
Hij is zeker steil haha, maar wat ik bedoelde te zeggen is dat hij eigenlijk regelmatig steil is. Er zitten nergens hele steile (lees: 15% of meer) stukken tussen. Dat scheelt toch ook al een hoop. Je kan in een vrij regelmatig tempo naar boven rijden. De Monte Zoncolan is in dat opzicht vele malen zwaarder.
Overigens wel jammer dat ze in deze etappe in een regio met zoveel mooie colletjes ze slechts één klim hebben opgenomen (wel de mooiste imo). Je had hier ook bij Stresa bijv. nog een ommetje kunnen maken over de Mottarone, al is het asfalt daar op een bepaald stuk wel abominabel slecht te noemen (maarja daar deinst de Giro normaal toch niet voor terug..).
Hahah oké, dacht maar eventjes voor de zekerheid vragen. Nee er zijn niet zulke dramatische uitschieters, maar over het algemeen km's genoeg die aan 10% gaan
Denk dat ze de renners nog willen sparen voor vrijdag en zaterdag.
Beide etappes kunnen naar mijn mening de kwalificatie van koninginnenrit krijgen.
Met vrijdag drie 1ste categorie klimmen en op zaterdag colle delle finestre nog genoeg zware bergen. Daarnaast is de etappe van vrijdag 236 km en die van zaterdag 199 km.
Ben benieuwd als Kruijswijk serieus z'n vorm kan behouden en de andere renners minder blijven dan Kruissie dan kan hij serieus nog een poging doen voor een top-5 klassering.
Wie weet mogen we dromen op meer als een van de renners als Landa of Aru er fors doorzakt
Met Martinelli aan het roer ben ik inderdaad bang dat ze zo stom zijn. De kans dat Aru nog van het podium tuimelt, lijkt me namelijk best groot. Die rijdt echt op het tandvlees.
Ik zou heel graag een Landa willen zien die bevrijd is van alle demonen. Dan heeft Contador ook dat aspect in deze Giro gehad.
Dank voor de uitgebreide info. Zo krijg je toch een wat beter beeld (visualiserend gesproken) van de zwaarte van de klim.
Hier overigens voor de geïnteresseerden nog een video van de beklimming. Weliswaar kort, maar je krijgt toch een zekere indicatie.
https://www.youtube.com/watch?v=BSzM_QRZnmU
Striga - 27 mei 2015 om 21:56
Ik denk dat Amador ook wel een poefje erop wilt geven aangezien hij het podium in zicht heeft en Aru op breken staat.
Goh, dat zou wel een extra dimensie geven! Aan de ene kant Astana met een ultiem offensief om de Giro te winnen dan wel zo hard mogelijk te maken richting Tour, aan de andere kant Movistar dat alles op alles wil zetten om Aru een extra zetje omlaag in het klassement te geven.
Of de etappe van morgen voor deze beide doelen geschikt is, weet ik niet, maar eigenlijk mogen ze geen mogelijkheid voorbij laten gaan. Met name Movistar kan gerust een aantal renners in een vroege vlucht sturen, wat Astana ook moet doen en eigenlijk allang had moeten doen. En dan niet Rosa...