Giro 2024: Tim Merlier klopt Jonathan Milan en pakt tweede ritzege in Padova
foto: Cor Vos
donderdag 23 mei 2024 om 17:02

Giro 2024: Tim Merlier klopt Jonathan Milan en pakt tweede ritzege in Padova

Tim Merlier heeft zijn tweede ritzege in deze Giro d’Italia beet. De Belg van Soudal Quick-Step, die eerder al de derde rit op zijn naam schreef, was in de achttiende etappe de snelste in een massasprint. Hij klopte Jonathan Milan en Kaden Groves.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Na al het klimgeweld van de voorbije dagen, bood de achttiende etappe van de Giro d’Italia weer kansen voor de sprinters. De 171 kilometer lange rit van Fiera di Primiero naar Padova kende namelijk geen noemenswaardige obstakels. Van de Lamon (3,4 km à 5,6%), een beklimming van vierde categorie in de beginfase, zouden de snelle mannen niet wakker liggen.

Kopgroep van vier
Wel was het de plek waar de vlucht van de dag ontstond. Na een snelle, regenachtige beginfase, waarin het peloton nog even in twee stukken scheurde, wisten vier renners weg te komen op de enige helling van de dag. De Deen Mikkel Honoré (EF Education-EasyPost) had het gezelschap van drie Italianen: Filippo Fiorelli (VF Group-Bardiani CSF-Faizanè), Andrea Pietrobon en Mirco Maestri (beiden Polti Kometa). Ondertussen kreeg Domenico Pozzovivo, die woensdag ook al veel tijd verloor, het even moeilijk. Omdat het stilviel in het peloton, ging hij echter niet definitief overboord.

foto: Cor Vos

De vier aanvallers fietsten een voorsprong bijeen van twee minuten. Meer kregen ze niet van de troepen van Lidl-Trek, die al snel begonnen te controleren. Ze kregen daarbij hulp van Soudal Quick-Step en later ook Tudor Pro Cycling. Samen hielden deze teams het tempo zo hoog, dat de voorsprong van het kwartet vluchters al gauw terugliep tot onder de minuut.

Affini maakt de sprong
Op goed zestig kilometer van de finish dacht Stefan De Bod (EF Education-EasyPost) daardoor de oversteek te kunnen maken. De Zuid-Afrikaan waagde de sprong, maar kreeg meteen een ploeggenoot van Jonathan Milan in zijn wiel. Het was Daan Hoole die de tegenaanval neutraliseerde. Daarmee was de onrust echter nog niet verdwenen. Kort nadat De Bod was gegrepen, probeerde Edoardo Affini (Visma | Lease a Bike) naar de kopgroep toe te rijden. Hij had wél succes.

Affini zat (uiteindelijk) in de kopgroep – foto: Cor Vos

Affini zal ongetwijfeld gehoopt hebben dat de sprintersploegen nu de teugels wat zouden laten vieren, maar in dat geval kwam hij van een koude kermis thuis. Hoe hard ze vooraan ook reden, het verschil werd nooit meer groter dan een halve minuut. Zo bleven ze nog kilometerslang voor de meute uitfietsen, maar op tien kilometer van het einde zat het avontuur van de vijf aanvallers er dan toch op. We zouden gaan sprinten in Padova.

Arensman keert terug na lekke band
Voordat dat gebeurde, zagen we nog een lekke band van Thymen Arensman. De nummer zes van het klassement kreeg de fiets van zijn ploeggenoot Tobias Foss en kon met de hulp van Jhonatan Narváez snel terugkeren in het peloton. Vooraan dat peloton vochten de sprintersploegen ondertussen om de beste plaatsen. Tudor nam resoluut de kop op twee kilometer van de finish, maar onder de vod zaten ook Lidl-Trek en Soudal Quick-Step weer vooraan. Milan raakte nadien echter ingesloten.

De paarsetruidrager kwam in de laatste rechte lijn nog van achteruit opstomen, net als Tim Merlier. De twee remonteerden beiden Kaden Groves en gingen nadien zij aan zij op de streep af. Uiteindelijk wist Merlier drievoudig ritwinnaar Milan met een half wiel voor te blijven. De Belg boekte zo zijn tweede etappezege in deze ronde.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.