Hein Verbruggen: “Wielersport ligt te grabbel voor een paar stuivers”
Foto: Sirotti
vrijdag 22 april 2016 om 13:05

Hein Verbruggen: “Wielersport ligt te grabbel voor een paar stuivers”

Hein Verbruggen vreest dat een rijke miljardair binnen afzienbare tijd de macht grijpt in de wielersport. Volgens Verbruggen heeft een gebrek aan visie aan daadkracht bij de UCI de sport kwetsbaar gemaakt. “De wielersport ligt te grabbel voor een paar stuivers,” vertelt hij aan De Telegraaf.

De oud-preses van de internationale wielerunie laakt het huidige beleid. “Er is geen beleid meer bij de internationale wielerunie. Gisteren zijn ze het eens met ASO, vandaag maken ze een deal met de ploegen. Er zit geen consequente lijn in.”

Volgens Verbruggen is het onterecht dat de indruk is ontstaan dat Tour-organisator ASO dwars ligt. “Al die boemanverhalen over ASO? Flauwekul! Zij weten echt wel dat 50% van 200, meer is dan 70% van 100. Dat is toch niet moeilijk. Het probleem is dat er geen strategie en visie bij het huidige UCI-bestuur is.”

Volgens Verbruggen ligt de oplossing in het verder internationaliseren van de sport en noodlijdende wedstrijden te vervangen door koersen uit Zuid-Afrika, Colombia en Bahrein. Daarnaast pleit hij voor salaris- en budgetbeperking en denkt hij dat het verstandig is de ploeglicenties over meer landen te spreiden. “De WorldTour is economisch onderontwikkeld. Iedereen ziet dat er met een goed model veel meer geld te verdienen is. Voor amper 100 miljoen euro kan je een heel peloton over de hele wereld laten koersen. Dat is echt geen geld. Wang heeft miljarden op de bank, terwijl Abramovich maar een van zijn vier jachten hoeft te verkopen om de macht in de wielersport in handen te krijgen.”

RIDE Magazine
40 Reacties
Sorteer op:
22 april 2016 13:16
Ja, laten we gaan koersen in Bahrein, dat wordt vast een groot succes...
22 april 2016 13:19
Hij heeft gelijk, en gebrek aan regie zorgt voor strijdende partijen. De UCI-profsectie moet fungeren als een soort branche-organisatie, zoals je die in het bedrijfsleven ziet.
22 april 2016 13:22
Het probleem van de UCI is dat ene Brabo er een enorme puinhoop heeft achtergelaten en het imago van de sport heeft aangetast.
22 april 2016 13:25
Wat een demagogisch geleuter.
22 april 2016 13:27
Die meneer Wang, die naam duikt steeds vaker op... Wie is hij?
22 april 2016 13:30
@Bert: de rijkste man van China.

En Verbruggen heeft gelijk. De UCI zou zich vooral in moeten zetten in dienst van de organisatoren van koersen. Samen kijken of er een beter verdienmodel te verzinnen is. Want de renners en ploegen worden rijker en rijker en geen wielerkoers die nog winst maakt, dat is wel heel scheef.
22 april 2016 13:39
leuk joh, ritjes in bahrein, hoe was dat ookal weer met te koop voor een scheintje? moet daar toch ook kunnen?

tuurlijk heeft hij wel een aantal punten. Wat Hakkie2 zegt is zeker wel terecht.
22 april 2016 13:50
Het probleem is dat de UCI een tandeloze tijger is: de ASO heeft de echte macht en wil de uitzendrechten en inkomsten behouden. Wegens het grote aantal races dat de ASO bezit monopoliseren ze de markt en houden ze commercieele ontwikkelingen voor ploegen en de UCI tegen.
Het lijkt mij voor geen enkele partij op dit moment interessant om iets over te nemen behalve een handvol organisatoren: De ASO, de organisatie achter de Giro of de productie maatschappij achter de ronde van vlaanderen (Woestijnvis?).
Het kopen van ploegen is niets dan sponsoren voor naamsbekendheid maar er valt verder niets uit te halen. (Zie Tinkoff)
De Problemen waar Verbrugge aan refereert waren er ook al toen hij aan het roer stond dus hij kan beter zijn mond houden. (en de huidige UCI voorzitter lijkt in iedergeval niet corrupt dus dat is in iedergeval een vooruitgang)
22 april 2016 13:51
@ hakkie2: ploegen die steeds rijker worden? Ik meen de afgelopen jaren toch andere signalen gekregen te hebben.
22 april 2016 14:01
@Hakkie2
Ik snap de verontwaardigde reacties op Verbruggens constatering ook niet. Er zijn gewoon te veel koersen waar het financieel allesbehalve aantrekkelijk is om te rijden. Dan kan je conservatief tegenstander zijn van het koersen in verre oorden waar wel veel geld wordt betaald, maar uiteindelijk zal de marktwerking toch wel overwinnen.

Nu zijn er een handvol ploegen waar je echt goed geld kan verdienen, maar als er zich een consortium vormt die als het ware een nieuwe wielercompetitie gaan starten waarin voor ploegen en hun renners veel meer te verdienen is zullen ze uiteindelijk toch allemaal overstappen naar die nieuwe competitie. In het voetbal hebben ze met hangen en wurgen het vege lijf weten te redden door de CL op te starten, maar het blijkt geen duurzame oplossing te zijn. Daar hebben ze nooit echt willen hervormen, maar moesten ze wel, omdat ze anders hun belangrijke positie zouden kwijtraken.

In het wielrennen heeft men nu nog de mogelijkheid om een nieuwe organisatie zo vorm te geven dat het zowel financieel aantrekkelijk is voor de teams en hun renners, maar wel op een manier dat geld niet allesbepalend zal zijn. Hiervoor zijn genoeg manieren te bedenken, maar dat moet wel vanaf het begin af aan worden ingevoerd, anders zal het op veel te veel bezwaren stuiten van ploegen die gebaat zijn bij ongelimiteerde investeringsmogelijkheden om op een oneerlijke manier het beste team te vormen en op dat moment kunnen ze ook dwepen met hun machtspositie door te dreigen eruit te stappen.

Ene Tinkov zei ook al zoiets. Die man wordt/werd nooit serieus genomen, maar een feit is wel dat hij enorm veel geld in de wielersport heeft gestoken, met zijn eigen onderneming, terwijl hij daar nauwelijks profijt van had. Helemaal als je het afzet tegen het bedrag dat hij er jaarlijks in stak. En dat is misschien een peulenschil voor hem, maar het is veelzeggend. Hij kan zonder last spreken, is compleet onafhankelijk en kan tegen alle heilige huisjes aanschoppen zonder daarvoor de rekening gepresenteerd te krijgen. Het is veel belangrijker om om woorden te beoordelen op hun inhoud, niet door wie ze gesproken worden.
22 april 2016 14:07
@ hakkie2:
huh, ploegen die rijker worden? volgens mij wordt er alleen maar geld ingepompt door de sponsoren en krijgen die daar naamsbekendheid voor terug. nooit geweten dat je als wielerploeg rijk kan worden door het fietsen van koersen. en dat de renners rijk worden? wielrennen is zowat de meest onderbetaalde sport die er is. de toprenners verdienen een schijntje als je dat afzet tegen bijvoorbeeld topvoetballers/tennissers/nba-basketballers golfers en weet ik veel wat nog meer. en het zijn niet zo veel renners die echt goed boeren, knechten verdienen al helemaal geen reet als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met wisselspelers van een goeie voetbalclub
22 april 2016 14:09
Mensen aan de top aanvaarden geen kritiek. De periode voor en na hun machtspositie geven ze volop kritiek . De heer Verbruggen was lang genoeg aan de macht (14 jaar) om het wielrennen een beleid te geven waarin de nadruk lag/ ligt bij de sporters en niet bij de bobo's en heel belangrijk te zorgen voor een "gezonde " sport.
Het start bij de "klassiekers" en eindigt met bonafide sponsors en "eerlijke" wedstrijdorganisaties en sorry , ' k heb een zeer ruimdenkende geest, maar bij organisaties in vb Bahrein heb ik toch toch m'n twijfels ivm het laatste.
Hein , je hebt je ogen gesloten voor massaal dopinggebruik en je mondialisering was een mooie aanzet voor een aantal mooie koersen in Canada en Down under , waarvoor dank, maar de rest is en blijft eerder malafide
22 april 2016 14:12
Tegenwoordig heb je toch al die circuitjes? Waarom wordt er geen entree gevraagd? Een paar euro om de oude Kwaremont op te komen of de Alpe de Huez.
22 april 2016 14:14
Hein heeft wat zakelijke banden met Bahrein? ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat de toekomst van het wielrennen in dit landje van 767km2 en nog geen 2 miljoen inwoners ligt. maar goed, het oliegeld zal wel goed zijn.
@ escapados:
het betreft de openbare weg. ik weet niet of je daar wel entreegeld voor kan vragen. en als er op bijvoorbeeld een plek entreegeld wordt gevraagd ga ik wel op een andere plek staan. en 200km+ entreegeld vragen is niet te realiseren, ik denk dat als je dat voor elkaar probeert te krijgen dat dat nog duurder is dan wat het entreegeld op gaat brengen.
22 april 2016 14:16
@Hein-Jan: ik denk dat bijna iedereen in de wielerwereld er wel van overtuigd is dat het verdienmodel aan alle kanten rammelt. Het probleem is echter dat over een oplossing zeer verschillend wordt nagedacht. Verder zijn er niet zelden wat belangen strijdig met elkaar. Zie nu bijvoorbeeld het hele gedoe met de ASO.
22 april 2016 14:19
@ escapados: inderdaad. Helemaal niet gek. In Monaco kan het ook tijdens de Formule 1 en andere evenementen. Je zult zo'n stuk weg tijdelijk 'gewoon' tot evenemententerrein moeten verklaren.

Zullen wel weer de plaatselijke autoriteiten mee moeten werken,
22 april 2016 14:21
@ 8.6: EXACT. De toekomst ligt wellicht voor de korte en middellange termijn in oliestaatjes die geld kwijt moeten. Maar nooit voor de lange termijn. Je moet je daar niet afhankelijk van maken. Hooguit leuk voor een extra schnabbel nu.

Hetzelfde zie je met rijke figuren die voetbalclubs overnemen. Als het plezier over is en ze er mee stoppen, zijn de supporters en sporters de klos.
22 april 2016 14:26
@ 8.6 De laatste 2 kilometer van een etappe of een bergfinish afzetten moet toch te doen zijn lijkt me, daar willen ook de meeste mensen staan. Ik heb nog nooit een stuiver betaald om live wielrennen te kijken en al duizenden euro’s besteed aan voetbal. Het verdienmodel via het publiek zie je terug in elke sport.
22 april 2016 14:28
@ Bertvd. Precies, gebeurd bij veldrijden ook.
22 april 2016 14:35
@ escapados: hopelijk zijn we dan ook gelijk af van die pseudo carnaval op Alpe d'Huez
22 april 2016 14:54
@escapados: Je hebt wmb helemaal gelijk. Hoeven we niet meer op onze mobiel onze databundel te verbrallen, maar kunnen we gewoon op een mooi scherm de koers kijken. Tevens kunnen de liefhebbers dan een pilsje pakken bij een barretje. Bewaakte fietsenstalling erbij zodat ik wel gewoon omhoog kan fietsen. Liefhebbers onder elkaar. Ik ben dus voor!
P.S. Ik heb het idee dat een dergelijk concept aankomende zondag bij de Redoute al te bewonderen is zoals dit afgelopen jaren ook al het geval was.... Maar dat kan ook gewoon voor bobo's zijn...
22 april 2016 15:05
Verbruggen heeft er het meest voor gezorgd dat het zo'n bende is door alles in doofpotten te stoppen. Na de ontploffing van al die potten zijn de mensen met geld verdwenen.

Er moet inderdaad een goed verdien model komen, maar ik vind de oplossingen die Hein aandraagt niet echt als verbeteringen klinken.
22 april 2016 15:19
@Hakkie2
Hoe is het mogelijk dat je aangeeft dat de renners en ploegen steeds rijker worden daar waar de ASO uit de inkomsten van de TdF slechts 10% uitkeert aan prijzengeld. Nee juist de organisaties (en met name de ASO) zijn veel te machtig in het wielrennen en beschermen hun eigen koersen ten nadele van de rest van de kalender.
Hervormingen lopen stuk op het feit dat de ASO zich bedreigd voelt in haar macht en UCI/renners/ploegen geen front kunnen maken.
Persoonlijk vind ik dat meneer Verbruggen zijn mond moet houden over de huidige stand van zaken bij de UCI na zijn eigen falen. Ik ben wel voor internationalisering van de kalender maar dan wel naar streken waar het wielrennen nu al een zekere populariteit geniet en niet naar oorden waar het publiek uit twee- of eenbulters bestaat.
22 april 2016 15:27
Ik begrijp de noodkreet om verandering niet zo goed. Waarom moet de wielersport veranderen en waarom moeten wielrenners en ploegen meer verdienen? Ik heb namelijk het idee dat sporten waar dat wel is gebeurt er daadwerkelijk niet beter van zijn geworden (voetbal, tennis en formule 1).

Oke.. soms houdt een sponsor er mee op, maar er staat altijd wel een nieuwe klaar, zeker omdat het zo "spotgoedkoop" is.
22 april 2016 15:31
Ugh, de Sepp Blatter van het wielrennen heeft gesproken!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.