Kruijswijk rijdt in 2016 Giro en Vuelta
Foto: Sirotti
vrijdag 8 januari 2016 om 14:44

Kruijswijk rijdt in 2016 Giro en Vuelta

Steven Kruijswijk staat dit seizoen niet aan de start van de Tour de France. Dat vertelt de 28-jarige Brabander op de presentatie van zijn ploeg LottoNL-Jumbo. Hij geeft een voorkeur aan een deelname aan de Ronde van Spanje.

De afgelopen twee seizoenen reed Kruijswijk na een optreden in de Ronde van Italië ook de Tour de France. Dit jaar geeft hij er de voorkeur aan om ook in het najaar nog goed te zijn. Kruijswijk reed één keer eerder de Vuelta. In 2011 eindigde hij als 41ste.

“Ik heb er heel bewust voor gekozen om die twee grote rondes te combineren”, aldus Kruijswijk. “Vorig jaar heb ik de Tour de France op een goed niveau gereden, maar was ik een stuk minder sterk dan ik in de Giro was. Dat vond ik jammer. De periode tussen die twee rondes in is net te kort. Ik wil graag op mijn best zijn als ik koers en het maximale eruit halen. Als je in twee grote rondes wilt pieken, moet je voor de Giro en de Vuelta kiezen. Ik heb inmiddels bewezen dat ik grote rondes goed aan kan en dit jaar wil ik er voor de eerste keer in mijn carrière ook twee in één jaar tot een goed resultaat brengen. Ik ga daarom ook in aanloop naar beide wedstrijden op hoogtestage”, legt hij uit.

In 2015 eindigde hij in de Giro op een zevende plaats in het algemeen klassement. Ook in 2016 gaat hij voor een goede klassering in de algehele rangschikking. Dat wil echter niet zeggen dat hij dagsucces uit zijn hoofd zet. Hij wil geen keuze maken tussen de twee opties. “Uiteindelijk gaat het om winnen. In de afgelopen Giro ben ik twee keer tweede geworden. Het hoeft niet te bijten. Vorig jaar heb ik namelijk bewezen dat ik met een aanvallende stijl een goed klassement kan rijden”, aldus Kruijswijk.

RIDE Magazine
34 Reacties
Sorteer op:
8 januari 2016 14:49
Helemaal met Steven eens!

En bovendien, hij is weer een jaar sterker, heeft dit jaar weer beter materiaal tot zijn beschikking in de vorm van de klimfiets Specialissima en de nieuwe grafeen banden van Vittoria (waar ook Dumoulin als een van de weinigen in het peloton mee gaat rijden)

Dat gecombineerd met het feit dat de toppers een nog zwaardere afweging zullen moeten maken in hun programma's maakt dat er mogelijkheden ontstaan voor jongens als Kruijswijk
8 januari 2016 14:52
Echt genoten van kruijswijk vorig jaar in de giro. Dit jaar zonder tijd verlies in een vroege etappe moet top 5 denk wel haalbaar zijn, of zou er meer in zitten omdat vele renners op de OS goed willen zijn?
8 januari 2016 15:02
Perfect ! Hier hoort hij thuis, rit! rit! rit!

'klimfiets Specialissima en de nieuwe grafeen banden van Vittoria'
A : Mag dit weg ?
B : Bwoehahaha!

edit redactie: pas je toon aan
8 januari 2016 15:04
@Romans,

jij gelooft niet in de meerwaarde van goed/beter materiaal??
8 januari 2016 15:08
Dat wordt weer mooi. Met Kruijswijk heb je ongeacht zijn achterstand in de laatste week de hoop dat hij een mooi klassement rijdt.
8 januari 2016 15:12
Mooi, hopelijk kan hij 2 mooie klassementen rijden! Wie weet zit er top 5 in.
8 januari 2016 15:18
Uitstekend plan. Hopelijk kan hij dit jaar nog een klein treedje hoger presteren. Maar is anders ook entertaining.
8 januari 2016 15:19
Top-5 moet mogelijk zijn voor hem. Geef is een keer een mooie ploeg mee en de kans is gewoon ook nog eens groot dat hij podium rijdt.
8 januari 2016 15:19
[vrijdagmiddagrant]Stap 1 is mooi: Giro en Vuelta. Stap 2: kap nou eens met dat algemeen klassement. Vorig jaar heeft hij de goede wedstrijdtactiek gevonden om de bergtrui en als bijvangst eventueel een rit te winnen. Maak dát nou eens waar.

Ik snap echt niet dat een prof liever top tien algemeen rijdt dan een trui wint. En als ik Lotto of Jumbo heette, dan had ik dat ook even bij dhr. Plugge tussen de oren geïmplementeerd. Met een mooie blauwe trui kun je als sponsor toch veel meer?

[/vrijdagmiddagrant]
8 januari 2016 15:22
@Roman&wielerfan1987: het placebo-effect van Grafeen gaat veel groter zijn dan het echte effect. Maar dan hebben we wel iedereen nodig bij de hype. Dus sluit de rijen, ga den straat op ende juicht luidkeels voor Grafeen.
8 januari 2016 15:28
ik begrijp een aantal reacties niet. zat er misschien sponsored content in dit bericht en is die inmiddels verwijderd?
8 januari 2016 15:33
Nee, ik geloof in Kruijswijks ontegenzeggelijke natuurtalent in bergop rijden. Met de juiste mensen op het juiste moment wegrijden helpt daarbij 100 x beter dan grafeen, ovalen tandwielen en al meer van dat.

Ik ben een behoorlijke non-believer op het gebied van materiaal op de chrono-fietsen na en dat het natuurlijk allemaal heel en op de weg moet blijven. Ken ook niet echt voorbeelden van renners die significant beter gaan rijden op ander materiaal. Maar help me gerust !
8 januari 2016 15:36
@8.6 er was opwindend materiaalnieuws van Vittoria over een nieuw ingrediënt in het mengsel van hun banden dat een revolutionaire daling van de rolweerstand zou betekenen.

Er stond niks over in het bericht, Wielerfan1987 noemde het.
8 januari 2016 15:42
ah. goh, heb ik net daar overheen gelezen. ik zat al in het bericht te zoeken. maar goed, dat grafeen schijnt toch wel een nieuw supermateriaal te zijn. en RV fietst dus nog op een fiets van nog ver voor de oorlog. ;)
8 januari 2016 15:47
Met Holzreifen. Een echte barnfind.

@Roman: welke maat en wat wil je er voor hebben?
8 januari 2016 15:49
Bij de fietsbanden neemt de rolweerstand dankzij grafeen met 12% af, zo ontdekte Vittoria. Met grafeen in de wielen blijkt dat deze 10% minder warm worden bij het remmen en daarnaast 15% lichter, 26% sterker en 50% stijver.

Als deze cijfers kloppen is dit zeker het proberen waard. Doen ze bij TLJ nu ook aan marginal gains. Sky is de limit vanaf nu
8 januari 2016 15:50
@RV ik zal je een klein beetje helpen. De tijdritfiets van Bianchi waar lotto vorig jaar op reed, daar reed heel de ploeg stelsematig zeer goede tijdritten op, terwijl het jaar daarvoor juist daar zeer veel tijd op verloren werd...
8 januari 2016 15:51
Goede planning Kruissie!
8 januari 2016 15:55
@Romans,

Alle procentjes helpen, zo simpel is het.

Waarom denk je dat het hele peloton rijd met Carbon fietsen? Omdat het bewezen stijver en lichter is.

Waarom denk je dat er door onder anderen de auto en fietsbranche miljoenen aan onderzoek naar grafeen wordt gepompt?

En waarom denk je dat Dumoulin er in gelooft?

Simpel; eerste tests wijzen uit dat de nieuwe grafeen banden lichter zijn, een lagere rolweerstand hebben en bovendien minder snel lek rijden.

Daarom dus!
8 januari 2016 16:07
Ik ben zo fan van deze vent, echt een topper, genot om hem te zien koersen, vorig jaar in de Giro op het puntje van de bank gezeten, genieten met die gozer!
8 januari 2016 16:17
Uiteraard helpen procentjes maar binnen het profpeloton is de boel wel dermate geegaliseerd dat er geen echte verschillen te maken zijn. Soit, ik ben evenmin kenner als believer op dit vlak dus wellicht maakt het wel verschil, al is het enkel placebo, point taken.

@ Thijs > Mijn ouwe meuk hou ik zelf !

@
8 januari 2016 16:18
@aeroventiel

Vergeet niet dat hij door zijn achterstand in het begin ook veel tijd heeft kunnen terugpakken in andere etappes waarin hij in de aanval ging. Hopelijk blijft hij attractief koersen ipv defensief zijn plekje vast te houden. Erg benieuwd of hij het weer weet te flikken.
8 januari 2016 16:25
Hij heeft bijna geen tijd gevat hoor met ontsnappingen hooguit 30 seconden
8 januari 2016 17:16
Begrijpelijke keus van kruissie. Jammer voor tlj. Mijns inziens past de Tour van dit jaar beter bij hem, en pst de giro beter bij kelderman. Het voordeel is nu wel dat tlj een attractieve renner in 2 grote ronden laat zien
8 januari 2016 17:18
@RV
Zie HOLLAND SPORT SPECIAL, DATUM UITZENDING: DO 24 APR 2014 (vanaf 39.35)

Materiaalman Cees Beers over de speciale wielen die hij aan Frank Vandenbroucke in 1999 leverde. Rijdende op die wielen reed Frankie op de Saint Nicholas weg van Boogerd richting overwinning.
Zomaar een voorbeeldje.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.