Luik-Bastenaken-Luik laat Stockeu links liggen
De klim van de Stockeu in Luik-Bastenaken-Luik 2014- Foto: Sirotti
dinsdag 23 februari 2016 om 13:21

Luik-Bastenaken-Luik laat Stockeu links liggen

De deelnemers aan de 102e editie van Luik-Bastenaken-Luik rijden op 24 april niet over de Côte de Stockeu. De korte, maar steile beklimming ontbreekt dit jaar, bleek vandaag bij de bekendmaking van het parcours. Opvallend is verder dat er op het eind een nieuwe hindernis is opgenomen die de finale zal kleuren. De nieuwe helling heet de Côte de la Rue de Naniot, is een 600 meter lange kasseiklim en heeft een stijgingspercentage van 10,5 procent. Deze ligt nog na de Côte de Saint-Nicolas , dat vorig jaar de laatste van in totaal tien klimmetjes was. Na de Côte de la Rue de Naniot is het nog 3,5 kilometer tot aan de finish in Ans.

In totaal moeten de renners 253 kilometer overbruggen. Dat is exact dezelfde afstand als vorig jaar.


Côte de Solières nieuw in parcours Waalse Pijl

Ook het parcours van de Waalse Pijl, de klassieker die vier dagen voor Luik-Bastenaken-Luik op de agenda staat, werd vandaag onthuld. De Côte de Solières is daar de nieuwe naam, al zal deze wijziging niet beslissend zijn in de finale. De 4,3 kilometer lange helling (stijgingspercentage van vier procent) wordt weliswaar twee keer beklommen, maar ontbreekt in de laatste passage. De finish ligt uiteraard weer op de Muur van Huy.

RIDE Magazine
31 Reacties
Sorteer op:
23 februari 2016 13:23
In dit geval laten ze hem rechts liggen want ze gaan nu wel links Stavelot in. Stockeu is namelijk rechts ;)
23 februari 2016 13:25
Die laatste klim zal het koersverloop natuurlijk wel behoorlijk gaan beïnvloeden..
23 februari 2016 13:29
Dus vanuit de Wanne's afdaling gelijk de Haute Levée op.

Meer essentieel is dat er dus na de St Nicolas een extra heuvel ligt waar er nog gerammeld kan worden voordat de Rue Walthere Jamar opdoemt, erg benieuwd wat dit kan gaan doen, zo diep in de finale. Ik zou drastisch gaan verkennen als kanshebber !
23 februari 2016 13:29
Prima. Ze weten dat er toch geen reet meer gebeurt tot aan de slotkilometers, dus het zwaartepunt iets naar achter verplaatsen kan wellicht de laatste kilometers nog een beetje boeiend maken.

Blijft zonde dat dit het lot is van zo'n mooie klassieker.
23 februari 2016 13:33
Blijft wat mij betreft de mooiste klassieker van alle klassiekers.
23 februari 2016 13:35
Ik weet niet welk stuk van die nieuwe weg ze gaan klimmen, maar op Google Streetview ziet het er naar uit dat de Côte de la Rue de Naniot een kasseienklim is in de woonwijken van Luik. dat zou best wel eens een leuke verassing kunnen opleveren en is misschien zelfs extra in het voordeel van een van Avermaet. (en, ik zou het Cancellara/Sagan ook wel willen zien doen.)
23 februari 2016 13:38
Ben heel benieuwd naar die nieuwe klim. Wel jammer dat bijna alle koersen tegenwoordig tot aan de laatste 15km gesloten zijn, de Redoute is zo'n mooie klim om aan te vallen, maar dat gebeurd helaas niet meer. We missen Boogerd in deze koers...
23 februari 2016 13:38
@Piet Lut
Maar afgelopen jaren heel saai... (vond ik). Hopelijk dit jaar beter. ;-)
23 februari 2016 13:46
@KnightBiker Die drie kanjers rijden geen LBL vermoed ik. Zij gaan hun krachten meten op de minder bezette ( en niet minder leuke ! voordat ik commentaar krijg) Vlaamse specialisten koersen.

Amstel/Fleche en LBL staan veel meer grote mannen terwijl in Vlaanderen het om een paar specialisten gaat

@assen Vroeger was de aanval idd eerder maar toen had je nog volggepropte EPO bommen en ik neem aan dat je niet terug wilt naar die tijd
23 februari 2016 13:46
@Hakkie2
Boogerd de avonturier, of het type Boogerd die door de extra snoepjes meerdere aanvallen kon plaatsen waar het nu geloofwaardiger is dat de toppers hun cartouche tot op het einde opsparen?
23 februari 2016 13:55
@Leukefans: de Boogerd die het een eer en een must vond om de koers vroeg open te breken, al ging dat ten koste van zijn eigen kansen. De renner met het besef dat je niet over de Redoute kunt rijden zonder dat daar het hele peloton uit elkaar moet spatten. De Boogerd met gevoel voor historie en een gevoel voor wat de kijkers willen.

En ook bij Boogerd was daarna de koers redelijk over, hij plaatste op La Redoute zijn belangrijkste cartouche. Maar dan had hij wel de koers gekleurd, alleen maar wachten met Bettini in zijn wiel had geen zin. Zoals het nu voor 95% van de wachters geen zin heeft om te wachten met Valverde en Rodriguez in hun wiel. Maar toch wachten ze allemaal.
23 februari 2016 14:07
Boogerd zou in deze tijd ook niet meer aanvallen op de Redoute. Waar je in zijn tijd je kansen misschien verkleinde wanneer je daar al veel van je kaarten op tafel legde, ben je tegenwoordig volstrekt kansloos wanneer je hetzelfde doet. Een kopman van een grote ploeg kan zich dat niet veroorloven.
23 februari 2016 14:08
Ze wachten niet allemaal. Maar de springveren zullen nu een klim later gaan!
23 februari 2016 14:15
@vlek: eigenlijk kon een kopman als Boogerd zich dat toen ook al niet veroorloven, maar toch deed hij het. Ik snap ook wel dat de meeste kopmannen wachten, maar toch moeten er renners zijn (denk aan Gesink, Gallopin, Nordhaug, Tom Dumoulin, Mollema, Fuglsang, maar ook echt grote namen als Nibali) die er veel meer aan hebben als de koers al op 50km van de finish ontploft. Dan maken ze veel meer kans om daarna nog solo weg te rijden. Zolang het peloton compleet is komen zulke renners niet weg en zullen ze ook kansloos zijn. Terwijl ze dan een onzichtbare koers hebben gereden. Kun je nog beter een iets grotere kans hebben en een zichtbare koers rijden.
23 februari 2016 14:20
Boogerd had er in dat peloton wat aan als de koers vanaf de Redoute tussen minder renners ging. Tegenwoordig is de subtop zo breed geworden, dat zo'n kopman er helemaal niets meer aan heeft om meer dan een haf uur voor het einde een knecht of twee van een van de favorieten op te roken.
23 februari 2016 14:30
@vlek Misschien moeten de ploegen gewoon wat kleiner worden. Dan zijn de steuntroepen eerder opgerookt en moeten de toppers zelf aan de bak. Van die koersen waar één of twee ploegen alles meesleuren tot de voet van de laatste klim zijn niet echt bijster interessant.
23 februari 2016 14:32
@ piet lut
Ik weet ook wel dat die hier niet gaan rijden, maar met zo'n een na laatste klim weet je het nooit... het opent mogelijkheden. Cancelara kan klimmen als het moet, idem Sagan. (maar ze zullen moe zijn na het kasseien voojaar/
23 februari 2016 14:33
Vroege aanvallen leveren niet automatisch leuke en spannende LBLs op. Ik herinner me nog dat Van Lancker won en de 1e keer (?) dat Vino won, allebei vanuit vrij vroege aanvallen - dat waren vrij saaie wedstrijden (vond ik).
23 februari 2016 14:44
Wat je nodig hebt is 2 sterke renners binnen het team waarvan er eentje geen puncher is. Types als Rolland, Barguil, Contador, Aru, rondemannen dus, kun je rustig op de Redoute vooruit schoppen.

Zwaardere mannen als Canc, Sagan, etc gaan LBL geen finale halen vanwege tegen die tijd al helemaal murw gebeukt te zijn hoogtemeters, zit zo boven de 4000, echt wel veel.
23 februari 2016 14:46
en LBL is lang niet altijd saai, '09 '10 '11 en '12 waren prima koersen, '13/14/15 was het te mooi weer, te laf en te compact ja, dat ligt eraan dat elk team wel zo'n muffe wacht-wacht-wacht-poef renner als 100% kopman hanteert.
23 februari 2016 14:56
Jammer, de stockeu is toch één van die hellingen die we meteen met LBL associëren. Ik vrees ook dat met de toevoeging van de nieuwe helling in de finale er nog minder zal gebeuren op de Saint-Nicolas. Waarom toch niet gewoon de Saint-Nicolas als laatste helling en dan een paar km verderop vlakke aankomst in het centrum?
23 februari 2016 15:05
Ik ben bang dat hoe zwaarder je de finale maakt hoe langer er gewacht wordt.
23 februari 2016 15:15
Scheelt weer, nu hoef je alleen nog de laatste 15-20 kilometer te zien. Geloof er niks van dat dit de koers spannender en aantrekkelijker maakt.
23 februari 2016 15:15
Lekkere kasseienklim! https://goo.gl/maps/WtnxvKPn2Jx
23 februari 2016 15:31
Straks ook La Redoute eruit? Daar wordt immers tegenwoordig ook het verschil niet meer gemaakt. Voor mijn gevoel hoort de Stockeu in LBL, weliswaar te ver van de finish om beslissend te zijn maar het gaat wel in je benen zitten.

Het is te hopen dat die nieuwe laatste helling voor de finish een aantrekkelijker finale van deze prachtige klassieker oplevert want de laatste jaren is het koersverloop om te janken.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.