Mollema ziet voordelen in van kleinere ploegen
foto: Marcel Koch
maandag 28 november 2016 om 08:29

Mollema ziet voordelen in van kleinere ploegen

Bauke Mollema ziet de voordelen in van het idee van organisatoren ASO, RCS Sports en Flanders Classics om het aantal renners per ploeg te verkleinen in hun wedstrijden. “Zowel voor de veiligheid in de grote rondes en de klassiekers. Ook het controleren van de koers zou zo soms wat moeilijker kunnen zijn”, zegt Mollema tegen RTV Noord.

De drie wedstrijdorganisatoren hebben besloten vanaf 2017 het aantal renners per ploeg in hun wedstrijden te reduceren. De maatregel houdt in dat in de Giro d’Italia (RCS Sport), Tour de France en Vuelta a España (Unipublic/ASO) ploegen acht in plaats van negen renners mogen opstellen. Het aantal ploegen blijft ongewijzigd, waardoor een kleiner peloton aan de start van de wedstrijden zal verschijnen.

Bij de kleinere rondes en eendaagse koersen van deze organisatoren, zoals alle monumentale klassiekers, wordt eveneens één startplek per ploeg geschrapt. Het maximale aantal renners per ploeg komt in deze wedstrijden uit op zeven.

Ook Tom-Jelte Slagter staat positief tegenover het idee van de organisatoren: “Allereerst gaat het peloton wat kleiner worden, mits er niet meer ploegen deelnemen,” zegt Slagter tegen RTV Noord. “Dit is in mijn ogen al een vooruitgang. Daarnaast is er minder controle mogelijk met een mannetje minder, wat misschien de koers meer open maakt.”

RIDE Magazine
14 Reacties
Sorteer op:
28 november 2016 08:43
Eindelijk logische en normale reacties.
28 november 2016 08:47
Vooral de mits van Slagter is belangrijk. Al zal hij wel balen als juist hij de tour selectie net niet haalt
28 november 2016 08:48
Maar waarom wordt het dan zoveel veiliger? Als ze nog steeds met die domme treintjes met 70 man bij de eerste 20 willen zitten schiet het niet op. Daar ligt ook een groot pijnpunt.
28 november 2016 08:49
In de tijd dat we met 10 renners reden was het veiliger dan nu met negen renners. Het probleem ligt niet bij het aantal renners, maar blijkbaar geeft het een gevoel van schijnveiligheid en daar zijn mensen gevoelig voor.
28 november 2016 08:59
@kingstown
Toen waren de verschillen tussen de renners nog veel groter.
28 november 2016 09:08
@Chrys

Precies. Misschien niet eens zoals jij het bedoelt. Ik merk het in het amateurpeloton, we rijden ieder jaar weer dichter op elkaar. Kijk eens naar de beelden van zelfs maar de jaren 90: veel grotere ruimten tussen de renners. Dat betekent meer ruimte om te corrigeren zonder iemand anders van z'n fiets te rammen. Erik Dekker fietst nu bij de amateurs en zei al: ze rijden hier tegenwoordig net zo dicht op elkaar als in mijn tijd bij de profs. (Gelukkig voor hem wel minder hard!). Die trend is de reden voor veel valpartijen. Nadeel: je doet er niets aan.
28 november 2016 09:59
Elk nadeel heb zn voordeel.
28 november 2016 11:12
Hoezo minder controle in de wedstrijd? Je neemt gewoon een sprinter, een renner met een vrije rol of jonge renner minder mee naar de wedstrijd. De hoeveelheid knechten blijft gewoon gelijk hoor. Een D. van Poppel kan deelname aan een grote ronde nu wel helemaal uit zijn hoofd zetten. En zo zullen er meer vooral jonge renners de dupe worden van deze maatregel.
28 november 2016 11:30
Er zullen wel renners zijn die denken : hoe minder renners hoe meer vreugd .
28 november 2016 15:48
@flyellus42
Op lange termijn een goede reden voor dat soort jongens om niet voor een ploeg als Sky te kiezen maar voor een ploeg waar ze vaker voor zichzelf mogen rijden.
28 november 2016 17:19
De onveiligheid zit vooral in de regel dat je aan de meet geen gaten mag laten vallen om tijdsverlies te voorkomen, tenzij er een valpartij is. Simpel op te lossen: neem in een vlakke rit de tijd op bij 5 km en laat de sprinters daarna hun gang gaan. Aanvullend kun je afspreken dat een gat pas telt als deze groter is dan de voorgaande sliert renners.
28 november 2016 20:25
Oortjes, Oortjes en nog eens Oortjes. Als renners het zelf moeten regelen is er niks aan de hand. Maar nu worden ze toegeschreeuwd: "je moet dit, je moet dat, etc"... Met veel stress en valpartijen als gevolg.
29 november 2016 07:32
Lekker collegiaal ook. En zoals hierboven ook staat: 20 ploegen die elk net drie man bij de eerste 20 willen rijden, dat verandert niet.
29 november 2016 16:03
Zolang de rijkste ploegen de sterkste renner kopen, helpt het aantal renners per ploeg weinig. Een rijke ploeg als Sky blijft de koers domineren. Jammer genoeg.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.