Nieuwe wending in zoektocht naar bondscoach

Nieuwe wending in zoektocht naar bondscoach

foto: KNWU

donderdag 27 september 2018 om 15:57

In mei maakte Thorwald Veneberg bekend te zullen stoppen als bondscoach vanwege zijn nieuwe functie als algemeen directeur van de KNWU. Vijf maanden later is er nog geen opvolger aangesteld. De KNWU denkt nu na over het opsplitsen van deze functie, weet WielerFlits.

Sinds 1 juli is Veneberg directeur van de Nederlandse wielerbond. Een functie die officieel niet te combineren is met het bondscoachschap. Maar om de voorbereiding op het EK in Glasow en WK in Innsbruck niet te verstoren, werd besloten deze trajecten met de sporters af te maken. Wel werd de hoop uitgesproken deze kampioenschappen samen met een opvolger te doen voor een optimale overdracht.

Zowel in Glasgow als momenteel in Innsbruck, is er nog geen opvolger mee met Veneberg. Het hoofdbestuur heeft wel met een aantal kandidaten gesproken, maar daar is nog geen nieuwe bondscoach uit voortgekomen. Michiel Elijzen leek op weg om die rol in te vullen, maar hij besloot eind augustus het toch niet te doen. De KNWU denkt nu na om de functie op te splitsen.

Mede op verzoek van atleten bestaat de kans dat de KNWU de functie van bondscoach in drieën deelt. De vrouwen zouden in dat geval één bondscoach krijgen die verantwoordelijk is voor de junioren en elite vrouwen. Bij de mannen komen er twee bondscoaches. Eén voor de profs en één voor de beloften (U23) en junioren (U19).

Het hoofdbestuur, dat aanwezig is in Innsbruck, heeft nog geen besluit genomen. Wanneer zij kiezen voor het opsplitsen naar drie coaches zal dat, vanwege budgettaire redenen, gaan om parttime functies. Na het WK moet de zoektocht in een stroomversnelling komen, want de Nederlandse bond hoopt voor het einde van het jaar dit dossier te kunnen afsluiten.

Dit artikel delen:

19 Reacties

rahimns 27 september 2018 om 16:08

Het was al lastig om 1 bondscoach te vinden, nu moet je er opeens 3 vinden die dat ook nog eens parttime willen doen. Ben benieuwd.

west 27 september 2018 om 16:10

Bondscoach voor alleen de profs? Wat is dat nou weer voor een luizenbaan? Twee minuten internetten of er een berg in het parcours zit en dan selecteer je Mollema en Poels, en zo niet; Groenewegen en Terpstra? En verder? Zorgen voor een kratje pils en de karaoke set?

vlek 27 september 2018 om 16:17

Je vergeet de handstand.

Pizzi 27 september 2018 om 16:45

En matrixborden.

Romāns Vainšteins 27 september 2018 om 16:49

Venenberg heeft er in ieder geval Sunweb’s 48-protocollen policy op toegepast.

Vincent Lacressonniere 27 september 2018 om 22:49

:)

Mathieu Moller 27 september 2018 om 16:55

Voor de teamselecties gewoon hier op WielerFlits een poll zetten. Dan komen die medailles vanzelf wel binnen.

Marcel1112 27 september 2018 om 18:52

Lijkt me wel de beste oplossing. Geen bondscoaches meer nodig, ik ga er van uit dat de renners onderling volwassen genoeg zijn om te bepalen wie het parcours het beste ligt en wie voor wie gaat knechten.

krypton 27 september 2018 om 17:27

Bondscoach bij de profs gaat inderdaad nergens over qua werk dat er in zit. Misschien wel bewust zodat ze daar iemand op kunnen zetten die al ploegleider is bij een merkenteam en het er even bij kan doen.

Romāns Vainšteins 27 september 2018 om 17:30

Mijn gok, niemand voldoet en de statuten worden zo veranderd dat hijzelf het toch maar erbij mag blijven doen.

Mwielerfan 27 september 2018 om 17:33

Hedendaagse corruptie

Poeksel 27 september 2018 om 18:00

Goeie oplossing, want gratis (afgezien van wat fte’s).

vanSpringel 27 september 2018 om 17:43

Verwacht dat de nieuwe bondscoach voor de profs dan een Belg wordt.

Kirsipuu 27 september 2018 om 17:46

Lijkt me geen slecht plan, een parttime bondscoach voor de profs. Dan kan je een ploegleider nemen die zich het hele jaar in het peloton mengt in plaats van zo’n een losgeslagen type (ik noem geen namen) of iemand die graag bezig is met beleid maken.

Als die parttimer nou Nico Verhoeven wordt is Sooike ook weer blij, weet hij meteen aan wie hij een slecht resultaat moet wijten.

bellah 27 september 2018 om 18:34

Een bondscoach die ook bij een ploeg zit lijkt mij geen goed plan. Dat zal altijd scheve gezichten opleveren bij de selectie van degene die afvallen omdat ze niet in de juiste ploeg zitten.

west 28 september 2018 om 12:02

Er zijn toch ook ploegleiders die geen belangenverstrengeling hebben? Hoffman bijvoorbeeld? Die zit bij Bahrein met nul Nederlanders? Moerenhout bij Axeon? Blijlevens bij Wm3?

Vincent Lacressonniere 27 september 2018 om 22:50

Kunnen ze niet een van de renners bondscoach maken?

Niki Terpstra lijkt me lachen

Samlambeej 28 september 2018 om 14:13

hahaha, “JONGENS, ff wachte ff wachte, (**2FABIOLA**) , jongens!! bij QS gingen we altijd effe hakken voor de koers….. BOENKE BOENKE BOENKE” … “kom op Wilco niet zo stijfff” “Sam laat die keyboard ligge”

Viktrodriguez 28 september 2018 om 00:56

Het bondscoachschap bij de elitemannen op de weg was toch altijd al een parttimefunctie? Er was zelfs ooit een gebbetje tussen Smeets en Knetemann over hoe zwaar de baan van bondscoach niet was met alleen het WK en om de 4 jaar de OS. Ook met het EK erbij voor de heren is het nog geen fulltimebaan. Bij de jeugd zit je nog met landenwedstrijden als Avenir en dergelijke en bij off-road met WB-cycli qua nationale teams.