‘Renners wachten op prijzengeld van tientallen koersen’
foto: Sirotti
vrijdag 9 december 2016 om 10:36

‘Renners wachten op prijzengeld van tientallen koersen’

Opnieuw moeten renners te lang wachten op hun prijzengeld. De NOS heeft achterhaald dat tientallen wedstrijden de maximale uitbetalingstermijn van negentig dagen hebben overschreden. In totaal zou het gaan om een bedrag van enkele miljoenen euro’s aan nog niet uitgekeerd prijzengeld.

Het zou gaan om prijzengeld van meer dan vijftig wedstrijden, onder meer de organisaties van de Tour de France, Criterium du Dauphine, Tour of Yorkshire, Tour of California, Giro d’Italia en de Clásica San Sebastián behoren tot de laatbetalers.

De grootste oorzaak van de vertraging zouden de nationale wielerbonden zijn. Zij dienen dertig dagen voor de start van een wedstrijd het prijzengeld te ontvangen en zijn na afloop verantwoordelijk voor de uitbetaling.

Met name het prijzengeld van Franse (15) en Spaanse (13) wedstrijden zijn te laat met betalen. Nederlandse wedstrijdorganisatoren hebben hun zaken goed op een rijtje, zij komen niet voor op de lijst van wanbetalers. Het prijzengeld loopt in Nederland niet via de KNWU, maar via CyclingServive, een extern bedrijf.

Volgens David Lappartient, de voorzitter van de Franse bond, is bij de ASO (organisator Tour de France) vertraging ontstaan door de invoer van een nieuwe verdeelsleutel.

“Het is ontzettend vervelend”, zegt Reinier Honig tegen de NOS. Honig is sinds kort bestuurslid van de VVBW. “Voor ons ‘kleine’ wielrenners kan je van een minimumloon door middel van het prijzengeld een modaal inkomen maken. Als betalingen dan lang op zich laten wachten – soms komt het geld helemaal niet – dan is dat gewoon irritant.”

Het uitbetalen van prijzengeld is al enkele jaren een bron van problemen. In 2015 moesten renners al eens aan de bel trekken bij de ASO om hun geld te ontvangen.

Update
Honig wijt de betaalproblemen vooral aan het gebrek aan handhaving. Volgens hem hanteert de UCI haar eigen regels niet. “Iedereen is te flexibel met de regels. Als een koers niet betaalt aan de paying agent (tussenpersoon, red.) spreekt de UCI ze daar niet op aan, want het is hun geld niet. Het gaat om geld van de renners en daar zijn zij over het algemeen niet mee bezig”, laat hij weten aan WielerFlits.

Een tweede oorzaak zijn, volgens Honig, de wielerbonden die het geld zonder goede reden te lang vasthouden. Bijvoorbeeld om rente te trekken of om gaten in de begroting te dichten.

RIDE Magazine
23 Reacties
Sorteer op:
9 december 2016 10:41
Opvallend dat het nagenoeg alleen om koersen in traditionele wielerlanden lijkt te gaan.
9 december 2016 10:43
Het geeft maar weer eens aan hoe belangrijk de financiële positie van de renners (en ploegen) voor een organisator als de ASO is.... totaal niet. Zolang de eigen la maar vol met geld zit.
9 december 2016 10:57
Kunnen renners of bonden niet gewoon een incassotraject starten? Als ik financieel afhankelijk zou zijn van zoiets zou ik het wel weten
9 december 2016 10:59
ik zou zeggen, verander de regels zodat de organisator rechtstreeks uitkeert aan de renners/teams. betalingstermijn verkorten naar 30 dagen zoals bij de rest van de beroepen en je bent er.

en mocht het geld er niet zijn na 30 dagen dan laat je je zaakwaarnemer een incassobureau inschakelen, doet die ook eens iets voor zijn geld. (vangt toch een flink percentage van het salaris van een renner)
9 december 2016 11:10
Helemaal eens met 8.6 Dit zal gewoon veel harder moeten want het geld wordt belooft, je rekent ermee en als je een minimaal inkomen hebt is het uitermate naar als je vervolgens kan fluiten naar dat geld. Daar moet je toch een prima rechtzaak (of anders incasso bureau op zijn minst) van kunnen maken.

Eigenlijk zou het mooi zijn als de Vereniging voor prof renners (ben de afkorting even kwijt) een deal maakt met een incassobureau voor alle renners. Dan hoef je het als renner enkel even daar te melden en als incassobureau heb je een mooie bron van inkomsten.
9 december 2016 11:26
Paolini met Gianetti + paardekop langssturen, krijg je meteen cash uitbetaald.
9 december 2016 11:26
@8.6: In het stuk van de NOS las ik dat het prijzengeld (als waarborg) 30 dagen voor de koers op rekening van de nationale bond moet staan. (Dat gebeurt omdat koersen anders geneigd kunnen zijn helemaal geen prijzengeld uit te keren)
9 december 2016 11:36
@ Verweggistan:
dan snap ik het niet meer. er wordt gesteld dat de koersen te laat zijn met betalen, en als wat jij zegt waar is, dan zijn het dus niet de koersen maar de nationale bonden die te laat zijn met betalen.
@ RV:
wat heeft lang (of kort) sturen met deze materie te maken?
9 december 2016 11:37
Wat een soap weer. Klinkt allemaal vaag. Incassobureau moet hier toch werk van kunnen maken. Daarnaast werken de grote organisatoren ook niet echt mee. Beetje druk op de nationale bonden kan geen kwaad.
9 december 2016 11:40
Ik vind het ook een wazig en verwarrend verhaal.
Zijn nou de bonden zo traag met uitbetalen, of houden de organisatoren zich niet aan die dertig dagen voor koers betalen?
9 december 2016 11:51
“Het uitbetalen van prijzengeld is al enkele jaren een bron van problemen. In 2015 moesten renners al eens aan de bel trekken bij de ASO om hun geld te ontvangen.”

Wat lezen we in de bijgevoegde link:
De organisatie van de Tour de France, Parijs-Nice en Parijs-Roubiax (ASO) treft geen blaam: “Al het prijzengeld voor 2014 is allang overgemaakt aan de FFC. Daar stopt onze verantwoordelijkheid. Daarna is het aan de Franse wielerbond”, aldus een woordvoerder van de ASO tegenover De Telegraaf.

Verder:
“De oorzaak van de vertraging zouden de nationale wielerbonden zijn, die bij vrijwel iedere koers de tussenpersoon is. Zij ontvangen dertig dagen voor de start van een wedstrijd het prijzengeld en zijn na afloop verantwoordelijk voor de uitbetaling.”
en
“Nederlandse wedstrijdorganisatoren hebben hun zaken goed op een rijtje, zij komen niet voor op de lijst van wanbetalers.”

Dan zou dus de KNWU haar zaakjes goed op orde hebben.
9 december 2016 12:01
@ Jacco:
ja, erg tegenstrijdig allemaal. slechte journalistiek als je zo'n stuk schrijft met al die tegenstrijdigheden er in. zowel de NOS als WF die het allemaal klakkeloos overneemt.

ik vraag bij deze WF uit te zoeken hoe het nu daadwerkelijk zit, dus gaat het nu fout bij de wedstrijdorganisaties of bij de nationale bonden? en dan pas een nieuwsbericht als je het totale plaatje weet.
9 december 2016 14:25
Zie de update voor een extra uitleg van Reinier Honig. Zowel de UCI, wielerbonden als de wedstrijdorganisatoren kunnen de boosdoeners zijn.

Hoe zit dat dan?
UCI: handhaaft eigen regels niet. Delen geen sancties uit aan koersen die niet of te laat prijzengeld overmaken aan tussenpersoon.
Wielerbonden: houden geld soms te lang vast. In o.a. Spanje, Frankrijk, Italië zijn zij de tussenpersoon (paying agent).
Wedstrijdorganisatoren: betalen soms niet of te laat (minder dan 30 dagen voor de koers) het prijzengeld aan tussenpersoon.

Waarom gaat het in Nederland wél goed?
In Nederland is niet de KNWU, maar het bedrijf CyclingService de tussenpersoon (paying agent). Zij betalen snel en leveren een specificatie. Renners krijgen een overzicht van wat ze netto ontvangen en wat is ingehouden aan belastingen etc.

Mogelijke oplossing: alles via CyclingService of bedrijven/bonden met eenzelfde systeem.
9 december 2016 14:39
dank je Maxim voor de duidelijkheid :)

dan heb ik nog 2 vragen:
1. waarom moet er een tussenpersoon (paying agent) zijn? dus waarom kunnen wielerteams niet het prijzengeld niet gewoon direct uitkeren?
2. waarom worden er geen incassobureau's ingeschakeld? is toch een normale gang van zaken bij wanbetalers.

dat de UCI de renners laat vallen in deze kwestie verbaast mijn dan weer niets. hoog tijd dat die hele club op de schop gaat. en dan bedoel ik ook de hele club, en niet alleen een andere voorzitter.
9 december 2016 14:56
1. Omdat het totale prijzengeld vooraf dient te worden overgemaakt. Er moet dus een centrale tussenpersoon zijn die het volledige bedrag beheert en na de wedstrijd verdeeld en uitkeert aan de renners.
2. Snap ik ook niet! Wellicht dat dit lastiger is omdat het om buitenlandse bedrijven gaat. Maar dat zou binnen de EU zeker mogelijk moeten zijn. Ik ga het verder onderzoeken.
9 december 2016 15:01
@ Maxim:
de betalingstermijn van 90 dagen is natuurlijk ook belachelijk. ik neem aan dat die nog bovenop die 30 dagen komen. dan kan zo'n 'tussenpersoon' dus gewoon 120 dagen fijn rente liggen trekken van andermans geld, maar schijnbaar is dat niet eens genoeg want het duurt blijkbaar nog langer voor er uitbetaalt wordt.
9 december 2016 15:22
@8.6: Die termijn van 90 dagen is volgens mij bewust afgesproken omdat een renner die betrapt wordt op doping geen prijzengeld krijgt. Volgens mij had ik vorige keer gelezen bij zo'n artikel over betalingsachterstanden dat de Franse bond toen zelf besloten had dat die termijn een jaar zou zijn.
9 december 2016 15:23
Waarom betalen de organisatoren niet rechtstreeks aan de deelnemende ploegen?
9 december 2016 15:41
@Plaggie,
Zie mijn eerdere reactie. Prijzengeld wordt uitgekeerd per renner (individu) niet per ploeg.

In je vraag ga je er vanuit dat organisaties achteraf kunnen betalen, maar dan zouden ze kunnen zeggen dat ze het geld niet hebben of failliet gaan in het ergste geval. Renners zijn dan de dupe. Om dit soort situaties te voorkomen moet het totale prijzengeld vooraf worden overgemaakt naar een tussenpersoon (paying agent).
9 december 2016 15:57
@ Maxim
“Prijzengeld wordt uitgekeerd per renner (individu) niet per ploeg.”

Theoretisch wel maar praktisch niet. Ligt aan de verdeelsleutel die de ploeg hanteert (zie voorbeeld op de NOS-site).
Vraag: is de paying agent op de hoogte van elke verdeelsleutel per ploeg?
9 december 2016 16:10
@maxim, maar dat is gewoon handelsrisico. Je vraagt dan als ploeg (want Jacco heeft gelijk) het failliet aan van een organisator en sluit aan in de rij van de schuldeisers.

Deze ingewikkelde constructie met tussenpersonen/bonden en betalingstermijnen heeft niet voorkomende waarvoor het zou moeten waken: de renners niet de dupe laten worden.
9 december 2016 16:17
@jacco: In dat stuk van de NOS staat dat de paying-agents ook weer worden ingehuurd door de ploegen om het geld te verdelen volgens de verdeelsleutel.
9 december 2016 16:41
@Verweggistan
Ja, maar wat ik mij afvraag is of CyclingService dat ook doet namens 20 ploegen bij al die andere nationale bonden. Zij krijgen in Nederland dus het prijzengeld van Nederlandse wedstrijden (ipv de KNWU) èn verdelen het per renner per ploeg. Maar ook buiten Nederland?

Kan natuurlijk ook zijn dat er vertraging optreedt wanneer de ploegen in gebreke blijven over hoe de verdeelsleutel er uit moet zien per wedstrijd. Dan weet de beheerder van de prijzengelden ook niet hoeveel ze over moeten maken naar renner x en naar renner y. Inderdaad, een renner die in de 2e etappe uitvalt, in hoeverre deelt die mee e.d.?
Hmm, veel haken en ogen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.