Spekenbrink: “UCI en ASO moeten gaan samenwerken met de ploegen”
zaterdag 14 oktober 2017 om 14:45

Spekenbrink: “UCI en ASO moeten gaan samenwerken met de ploegen”

Voor Iwan Spekenbrink zijn het succesvolle tijden. De manager van Sunweb heeft dit jaar grote sportieve successen mogen vieren met Tom Dumoulin, Michael Matthews en Warren Barguil. In een interview met het Duitse Cyclingmagazine.de blikt de Nederlander terug op een succesvol 2017, maar kijkt ook met een kritische blik naar het heden en de toekomst van de wielersport.

De kritiek van Spekenbrink spitst zich toe op enkele zaken. Allereerst is de huidige financiële situatie van de wielersport een zorgenkindje. “Ploegen zijn voor 95% afhankelijk van sponsoring. Het is niet goed als dit je voornaamste bron van inkomsten is. In andere sporten ligt dit aandeel niet hoger dan een kwart. De rest wordt aangevuld met de inkomsten uit televisiegelden, het tweede scherm en andere zaken. Het probleem is dat de ASO het merendeel van de rechten in zijn bezit heeft, waardoor ze ook het merendeel van de inkomsten genereren. De ploegen blijven uiteindelijk grotendeels met lege handen achter. De ASO heeft zich de afgelopen jaren een zekere monopoliepositie verworven.”

Niet alleen op het gebied van het verdelen van televisiegelden hebben de ploegen weinig tot geen inspraak, ook op andere gebieden beklaagt Spekenbrink zich het gebrek aan invloed. “De ploegen hebben geen inspraak. Dat is niet goed. Ik ben van mening dat de mensen die de sport maken, ook inspraak moeten hebben in hoe de sport geleidt moet worden. In andere sporten liggen de rechten wel bij de teams, en hebben ze inspraak. De UCI bepaalt echter zonder inspraak dat het aantal WorldTour-ploegen zal worden gereduceerd. Of dat er een Europees kampioenschap op de weg komt, en dat de winnaar een speciale trui dient te dragen. In de toekomst moeten we dit soort zaken gewoon democratisch bespreken.”

Toch ziet de manager de toekomst niet alleen maar negatief. “Ik geloof wel dat het stap voor stap beter wordt. Binnen de ASO krijgen steeds meer jonge mensen het voor het zeggen. Ik geloof echt dat samenwerking in de toekomst mogelijk is. Het is namelijk noodzakelijk om te kijken hoe we de wielersport aantrekkelijk kunnen maken voor de jongere generatie. We moeten het format sneller en dynamischer maken.”

RIDE Magazine
26 Reacties
Sorteer op:
14 oktober 2017 15:34
Spekembrink heeft een paar management cursusjes te veel gedaan. Eerst dat oeverloze 1t4i gelul, toen de ontheiliging van de nationale kampioenstrui en nou meent meneer een mening te hebben over de geldverdeling in de sport. Een kortzichtige mening: de wielersport is niet zoals andere sporten die zich op één locatie afspelen. Het organiseren van een koers met tv-uitzending is relatief kostbaar. Toeschouwers betalen per definitie niet. Tja, dan ben je afhankelijk van sponsors, nou en? Dat gaat toch ook al 40 jaar redelijk tot zeer goed?
14 oktober 2017 15:41
Dit is 100% correct. Maar men moet ook niet vergeten dat bij andere sporten geld verdiend wordt met ticketing en fan-artikelen.

Ticketing
Ticketing is in het wielrennen nu heel erg moeilijk. Persoonlijk ben ik wel een voorstander van meer criteriums. Natuurlijk niet in de monumenten, maar wat is er op tegen om bijvoorbeeld na een aanloop van 100 kilometer nog 10 rondjes van ieder 10 kilometer over een parcours te rijden in de grote rondes? Op dit moment zie je als toeschouwer een wielrenner 10 keer langskomen en de organisatie kan eventueel tickets verkopen op bijvoorbeeld plaatselijke heuvels of kasseienstroken. Op deze manier kun je er voor kiezen om de sport gratis te kijken langs de route, of op een betere plek voor een fatsoenlijke prijs. Ik ben het er niet mee eens dat criteriums niet interessant zijn. Kijk maar naar Canada of de WK's en NK's. Daarnaast kan ook het aantal verkeersafzetters gereduceerd worden, er kunnen beter drankhekken geplaatst worden en de volgauto's kunnen verminderen. Een aankomst bergop kan natuurlijk nog steeds. Je kunt ook een plaatselijk rondje maken met daarin een stevige beklimming, om vervolgens in het laatste rondje af te slaan naar bijvoorbeeld de Izoard.

fan-artikelen
Niet vergeten dat dit in andere sporten vele male hoger ligt dan in het wielrennen. Soms zie je nog wel eens iemand fietsen met een prof-shirtje, maar dat is het dan wel. Ik heb nog niemand met een Astana-petje op zien lopen, een trainingspak van Bahrein-Merida aan zien hebben of een sjaaltje van Movistar zien dragen. Dit kun je niet afzetten tegen het aantal Yankees, AC-Milan of Chicago Bulls artikelen dat je dagelijks op straat tegenkomt.

televisiegelden
Dit is momenteel de grootste inkomstenbron buiten de sponsoren om. Hier is zeker nog wat in haalbaar. De verdeling moet simpelweg beter. Ik heb geen idee hoe het jaarverslag van de RCS of de ASO er uit ziet, en hoe veel geld er in de zakken van de bobo's verdwijnd, maar dat er veel geld verdiend wordt door deze heren staat buiten kijf. Het zou wel eens interessant zijn om wat dieper in die jaarverslagen te duiken, voor zover die openbaar zijn natuurlijk.
14 oktober 2017 15:44
@t731
Het gaat in zoverre goed dat er ieder jaar gemiddeld pakweg 10% van de ploegen verdwijnd? Natuurlijk komen er ploegen voor terug en vinden de toppers wel weer onderdak, maar het zou toch veel beter zijn als ploegen continuiteit hebben? Hoe vaak verdwijnt er een voetbalclub? In Nederland zijn er zat voetbalclubs al 100 jaar of ouder. Ik weet niet wat het oudste wielerteam op dit moment is, maar veel verder dan 30 jaar zal het niet gaan. En dat zijn maar enkelingen. Idealiter zouden alle ploegen continuiteit hebben en niet gebonden zijn aan de bestuurders (die te vervangen zijn) of de sponsoren (als de sponsor stopt is er nu geen vastigheid).
14 oktober 2017 16:27
@Secondant
Ploegen komen en gaan in de wielrennerij, dat is al zo zolang de merkploegen in het peloton zijn gekomen. De vergelijking met voetbal en voetbalclubs slaat dan ook als een tang op een varken naar mijn mening.
14 oktober 2017 16:30
@spruch
De vergelijking met voetbalclubs is alleen gemaakt om aan te geven dat in andere sporten de continuiteit wel is gewaarborgd. Natuurlijk is het appels met peren vergelijken, maar als je bijvoorbeeld het zo kunt doen dat de televisiegelden een stuk hoger zijn, dan hoeft een ploeg niet direct te panikeren als een sponsor afhaakt.
14 oktober 2017 16:31
Totaal eens met Spruch met nog de bijsluiter dat al die achterlijke voetbalteams enkel blijven bestaan omdat de gemeente er tonnen inpropt ter verkoming dat hun huistokkies de eigen binnenstad kapotslaan.
14 oktober 2017 17:04
@t731. Ik neem jouw commentaar niet serieus.
Mijn raad voor jou , verdiep je eens goed in deze materie bij andere sporten
en dan ben ik benieuwd hoe je reactie nu zal zijn.
14 oktober 2017 17:21
Vergeet niet dat veel koersen door de aso of rcs verliesgevend zijn. Ze leggen daar wel geld op en houden zo deze koersen instand. Alleen bij de echte grote koersen wordt er serieus verdiend aan de televisiegelden maar ben benieuwd naar wat de aso daadwerkelijk verdiend.
14 oktober 2017 18:14
Samenwerken met de ploegen lijkt me nog een vrij utopisch beeld. Zowel ASO als UCI vinden het voor mijn gevoel veels te leuk om macht te hebben, die gaan dat niet 123 delen met de ploegen.
14 oktober 2017 18:19
Spruch - 14 oktober 2017 om 16:27
Ploegen komen en gaan in de wielrennerij

Ja, dat is dus het probleem. Veel onzekerheid voor veel mensen.
14 oktober 2017 18:42
@marehoek,
Heb jij je verdiept in deze materie bij andere sporten? En wat is jouw reactie? t731 komt nog met argumentatie.

Bij andere sporten ligt de verdeling van inkomsten inderdaad anders, maar het is echt appels met peren. Als Spekenbrink vind dat de inkomstenverdeling gelijk aan andere sporten zou moeten zijn, dan moet hij zelf maar meer shirtjes gaan verkopen. Of geld vragen aan mensen die langskomen op de open dag van 1ti4argosshimanosunwebgiant.
14 oktober 2017 19:23
Tzoveel geeft weinig argumenten en lijkt vooral wat tegen spekenbrink te hebben. Misschien een verstokte ltj fan?

Doordat wielrennen zo afhankelijk van sportorganisaties is verdwijnt een ploeg zodra er geen sponsor is.
De vraag is of dat nou zo erg is. Renners en ploegleiders kunnen van ploeg wisselen. Ploeg eigenaren kunnen met een nieuwe sponsor een nieuwe ploeg beginnen. Waarom zouden het vaste clubs moeten zijn?
14 oktober 2017 19:38
Stokpaardje van Spekenbrink, maar het blijft zever. De situatie is nog nooit zo stabiel geweest als vandaag de dag en het vinden van sponsors nu is niet veel lastiger dan 10, 20 of 30 jaar geleden. Nooit begrepen waarom men zo nerveus wordt als er een ploeg verdwijnt behalve dat de kok en de buschauffeur nieuw emplooi moeten zien te vinden. En als elke (WT-)ploeg hetzelfde bedrag krijgt uit tv-gelden, wat schiet men daarmee op?
Gewoon laten zoals het is.
14 oktober 2017 20:22
leegloper - 14 oktober 2017 om 18:42
Spekenbrink preekt hier niet voor eigen parochie, hij heeft het met SUNWEB meer dan behoorlijk goed voor elkaar.
Het overgrote deel van de ploegleiders is het volkomen met hem eens, maar durven zelf geen kritisch geluid richting ASO te laten horen.
14 oktober 2017 20:49
@t731
Ook zonder management cursusje mag je je bezwaren kenbaar maken tegen een log apparaat als Uci en Aso maar samenwerking lijkt een utopie.
14 oktober 2017 21:03
Denk zeker dat het geld anders verdeeld moet worden, maar de vergelijking met het voetbal loopt al snel mank. Beter kan men vergelijken met sporten van dezelfde orde van grootte. Ook in die sporten heeft men moeite om continuïteit te bieden. Teamsporten met een duidelijke vaste standplaats hebben meer mogelijkheden om vastigheid voor supporters te creëren. Die binding gaat verder dan alleen een 'merk' maar ook gezamenlijke beleving op de tribune, suppprtershome etc. Een gedeelde afkomst (stad en land) spelen ook een belangrijke rol.
15 oktober 2017 01:31
Hij beschrijft de twee voornaamste problemen binnen het wielrennen, namelijk de financiering en de rol van de ASO. Doet dat bovendien op een constructieve manier.
15 oktober 2017 03:22
Haha de inleiding van dat interview. Spekenbrink spreekt over zijn grote doel, met een Duitser de tour winnen. Zou die journalist dat echt geloofd hebben?
15 oktober 2017 09:58
Dumoulin heeft natuurlijk best wel redelijk wat van een Duitser.
15 oktober 2017 10:47
@Nils96
Kaemna heeft best een bouw voor het rondewerk. De tijdrit zit wel goed, en met maar 65 kg zou hij in principe best goed omhoog moeten kunnen.
15 oktober 2017 11:48
@Frits

Is het een probleem, of wordt er een probleem van gemaakt? Het is al decennialang zo. Eerder was het nooit een probleem. Je kunt ook problemen creeeren.
15 oktober 2017 11:50
Weerstand tegen verandering/verbetering is iets menselijks. Je ziet het overal, voetbal, wielrennen en ook dagelijks op het werk. Ik blijf me erover verbazen.

Spekenbrink heeft een punt dat het gevaarlijk is dat ploegen voor 95 procent afhankelijk zijn van sponsoring. Continuiteit blijft daarmee een vraagteken. Als bedrijf zijnde wil je ook niet afhankelijk zijn van 1 klant die 95 procent van je omzet doet. Contracten met spelers en andere meerjaren plannen (bv dumoulins plan van tijdrijder naar GC-renner, wat een positieve uitzondering is) hangt nu teveel af van de nukken van een hoofdsponsor. Lijkt me logisch dat de ploegen hier vanaf willen. Helaas zijn ze daarin voor een deel afhankelijk van de aso.
15 oktober 2017 12:19
Hoezo zou het verbetering zijn als we naar een ander model gaan waarin de organisatoren al het geld doorsluizen naar de ploegen? Zeker weten dat we dan een slechtere kwaliteit uitzending krijgen, of koersen buiten de openbare weg. Beide funest voor de sport. Het continuiteit-argument werkt gewoon niet, er is al 40 jaar een komen en gaan van sponsoren en de bron geraakt echt niet op. Ja, misschien dat soms ploegjes uit elkaar vallen en nieuwe ploegjes dan ontstaan, nou en? Het belangrijkste is de continuiteit van de wielersport in een openbare-weg vorm met gratis toeschouwing, niet de continuiteit van een vastgestelde ploeg. Dat is alleen belangrijk voor de inwisselbare manager-figuren als Spekenbrink.
15 oktober 2017 17:11
@nils
Verschillende Duitsers gingen hem voor en logisch dat met een vreemde licentie op eigen markt wordt gespeculeerd, dus wie weet gaat Kaemna al verrassen volgend jaar.
24 oktober 2017 14:50
Continuiteit is een dingetje, maar een verschil is ook dat de wielerteams hun naam verbinden aan de sponsor. Ook in andere sporten, zoals het voetbal, komt er regelmatig een nieuwe sponsor, maar merk je dat niet aan de naam van het team.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.