Tour 2015: Tinkoff-Saxo grootverdiener met ruim €70.000
foto: Sirotti
maandag 20 juli 2015 om 21:15

Tour 2015: Tinkoff-Saxo grootverdiener met ruim €70.000

Tinkoff-Saxo heeft na zestien etappes €72.580 verdiend. Het team staat bovenaan in het klassement wat betreft verdiende prijzengeld, mede door de vele ereplaatsen en de groene trui van Peter Sagan. De Russische ploeg blijft de twee Belgische formaties voor.

LottoNL-Jumbo bezet plek 19 met 11.180 euro. Het Orica-GreenEDGE van Pieter Weening staat op de laatste plaats met ruim zesduizend euro.

Volledige ranglijst
1. flag-ru Tinkoff-Saxo – €72.580
2. flag-be Etixx-Quick-Step – €50.690
3. flag-be Lotto Soudal – €47.470
4. flag-us BMC – €46.190
5. flag-gb Sky – €36.130
6. flag-za MTN-Qhubeka – €30.600
7. flag-fr AG2R La Mondiale – €26.810
8. flag-ru Katusha – €26.650
9. flag-es Movistar – €23.820
10. flag-de Giant-Alpecin – €22.640
11. flag-fr Bretagne-Séché Environnement – €15.660
12. flag-us Cannondale-Garmin – €15.560
13. flag-it Lampre-Merida – €14.770
14. flag-fr Europcar – €13.300
15. flag-kz Astana – €12.270
16. flag-de Bora-Argon 18 – €12.090
17. flag-fr Cofidis – €11.780
18. flag-us Trek Factory Racing – €11.200
19. flag-nl LottoNL-Jumbo – €11.180
20. flag-fr FDJ – €10.280
21. flag-ch IAM Cycling – €9.880
22. flag-au Orica-GreenEDGE – €6.100

RIDE Magazine
20 Reacties
Sorteer op:
20 juli 2015 21:17
Ook hier scoort TLJ geweldig...
20 juli 2015 21:17
Belachelijk weinig voor zo groot evenement. Zeker als je dit vergelijkt met andere sporten. Moet snel wat aan veranderd worden!
20 juli 2015 21:24
Dat verdient Oleg in de tijd dat hij een plasje pleegt.

Valt mee dat de minstverdienende ploeg in zijn geheel toch nog meer verdient dan ik in een maand, wat een lachertje, deze bedragen.
20 juli 2015 21:25
Ja john, als je er elke ontsnapping 1 mee stuurt verdien je een stuk meer
20 juli 2015 21:32
Waarvan 60K voor rekening van Sagan?
20 juli 2015 21:37
mateloos irritant, de oneindige kritiek steeds van de heer John hiatt op Lotto-Jumbo.
20 juli 2015 21:38
Als dit de consequentie is van met 8 man een 7e plaats verdedigen, dan mag Gesink straks in Parijs wel diep in zijn persoonlijke buidel tasten voor ploegmaats en staf.
20 juli 2015 21:40
Laagste prijs garantie, nou ja bijna.
20 juli 2015 21:49
@xistnc
Moet je na gaan hoe Clement zich voelt, hele tour knechten voor de nr. 13.
20 juli 2015 22:35
De gebrekkige inkomsten van L-J lijken me meer te wijten aan de onfortuinlijke prestaties van renners met een opportunistische rol (Vanmarcke, Ten Dam, Kelderman, Kruiswijk) dan aan de energie die in Gesink wordt gestopt. Een leuk klassement is best wat waard, alleen levert het weinig geld op.

Benieuwd of het Vino lukt om de schamele inkomsten van zijn ploegje te relativeren.
20 juli 2015 23:08
Als ik goed heb gerekend dan hebben de top 20-klasseringen van Gesink 3980 euro opgeleverd. Een zevende plaats in de eindklassering zou 11.500 euro opleveren (een zesde plaats het dubbele).
20 juli 2015 23:48
Pff wat een bedragen.. Niet meer van 2015 dit.
21 juli 2015 00:02
ik heb een hekel aan het woord in discussievorm, maar die bedragen zijn echt gewoon lachwekkend, ja.
21 juli 2015 01:04
Grappig lijstje, maar zegt totaal niks. Dit zijn echt fracties volgensmij. Kijk alleen al naar TLJ, die halen vermoedelijk al veel meer uit merchandise en naam. Zo'n prestatie als Gesink op de eerste bergetappe is echt uiteindelijk veel meer waard dan een tweede plek in een etappe of een keer mee in de vlucht...

Tenzij je eindeloos vaak tweede bent geworden, dat valt ook commercieel goed uit te buiten
21 juli 2015 08:38
Etixx, LottoBE en bv MTN gaan nog wel een valletje maken omdat ze gewoon niemand in de eindklassementen hebben (2e plaats groene trui is al gelijk geen vetpot). En LottoNL, Trek, Astana en Movistar gaan nog wel een sprongetje maken vanwege hun top-10 klasseringen in het AK.

Dat gezegd, Bretagne en MTN doen het gewoon heel goed met 1 overwinning en verder en heleboel sprokkelwerk. Maar dat zijn waarschijnlijk ook precies de ploegen die het boekje met de prijzengelden iedere dag in de ploegleiderswagen meehebben.
Voor de meeste ploegen en belangrijker; de meeste renners, zal een ton, twee ton max. (Gedeeld door 9 en dan nog wat voor de Mecaniciens enzo) kattepis zijn. Die krijgen grotere bonussen als hun kopman top-10 rijdt.
21 juli 2015 10:42
Tinkoff-Saxo grootverdiener hahahaha. het is maar in welk perspectief je het plaatst.
Maar voor zo een sport evenement is het natuurlijk gewoon treurig en geeft het precies aan waarom het verdienmodel voor het wielrennen op de schop moet.
21 juli 2015 10:57
Ik denk dat er met het verdien model in het wielrennen niets mis is. Ik ben blij dat het ook op zo n manier kan itt de astronome en ronduit belachelijke bedragen die voetballers oprapen.

200.000(!) per speler van PSV kampioenspremie, dat vind ik pas lachwekkend en storend.

Ben blij dat er in mijn favoriete sport nog enigzins normale winstpremies vergeven worden.
21 juli 2015 11:00
heren het gaat om de prijzenpot, niet om de sponsor/media inkomsten die vele malen hoger liggen. Wel leuk dat MTN-Qhubeka het zo goed doet. Nog beter dan Movistar ;)
21 juli 2015 11:41
Vergeet nu werkelijk iedereen dat dit maar een tussentijdse opname is. Meer dan 80% van het prijzengeld word pas na de laatste etappe verdeeld voor alle verschillende klassementen. Maar als je het afzet tegen andere sporten is het inderdaad wel erg weinig wat er uitgekeerd word. de totale prijzenpot van de tour is 3.500.000.
21 juli 2015 12:24
Dit prijzengeld mogen ze eens optrekken. Ik geloof in de jongste 10 jaren is er bijna niets veranderd.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.