‘UCI komt met nieuwe testperiode voor schijfremmen’
Schrijfremmen bij Roompot Oranje Peloton - foto: Marcel Koch
zaterdag 8 oktober 2016 om 09:59

‘UCI komt met nieuwe testperiode voor schijfremmen’

Schijfremmen keren volgend seizoen weer terug in het peloton. Volgens Cyclingnews begint de UCI een tweede testperiode met aanpassingen aan het apparatuur om aan de wensen van de tegenstanders tegemoet te komen.

Het is de bedoeling dat de scherpe randjes ronder worden om diepe snijwonden te voorkomen. Er zijn ook plannen voor beschermhoezen. Naast de veiligheidsmaatregelen komt er bovendien een werkgroep met daarin vertegenwoordigers van de UCI, de AIGCP (de ploegenvakbond) en de CPA (de rennersvakbond) die elke maand samenkomen om de testperiode te evalueren. “We zijn blij om dit weer een kans te geven”, aldus AIGCP-directeur Javier Barrio.

Schrijfremmen zijn sinds april verboden. Dit nieuws volgde drie dagen nadat Francisco Ventoso erdoor geblesseerd zou zijn geraakt. Hij had een diepe snijwond tot op het het bot van zijn scheenbeen.

Het voordeel van schijfremmen is dat de remkracht groter is dan bij conventionele velgremmen. Roompot Oranje Peloton was volledig overgestapt op schijfremmen.

RIDE Magazine
11 Reacties
Sorteer op:
8 oktober 2016 10:24
Hopelijk nu wel veilig, zou te idioot voor woorden zijn als weer moeten wachten op blessures veroorzaakt door de schijfremmen.
8 oktober 2016 10:39
Commerciële onzin. Als de profs ermee rijden, volgt de rest vanzelf. Hoe klop ment de doorsnee renner meer geld uit de knip voor remcapaciteit die men niet gebruikt. De manier waarop het blad Fiets de schijfremmen promoot is ook al niet objectief.
8 oktober 2016 10:42
"Er zijn ook plannen voor beschermhoezen"! Plannen voor beschermhoezen beschermen niet, maar beschermhoezen wel. Dus "don't run before you can walk" !
8 oktober 2016 11:02
@Fast Freddy

Commerciele onzin is het zeker niet. Schijfremmen hebben gewoon bezwezen betere remeigenschappen. We leven in een vrij land, dus kun je zelf kiezen of je ze koopt of niet. Als je in mooi weer in je uppie fietst en goed oplet, zul je minder kans hebben dat je de extra remcapaciteit van een schijfrem nodig hebt en kun je jezelf ook prima redden met de traditionele remblokjes. Ik behoor zelf tegenwoordig tot die laatste groep, maar zodra je afdalingen en regenweer hebt, dan wordt het een heel ander verhaal. In die situaties zullen ze absoluut een toegevoegde waarde hebben. Iedereen kan voor zichzelf beslissen waar hij/zij voor kiest en wat binnen je budget valt.
8 oktober 2016 11:07
De UCI heeft de fabrikanten natuurlijk in de nek staan hijgen. En dat zijn tegelijk de grote sponsoren van de teams. Er is geen ontkomen meer aan. Een blad als Fiets is inderdaad ook schaamteloos bezig, terwijl het toch een onafhankelijk medium zou moeten zijn. Het wordt gewoon door de strot geduwd.
8 oktober 2016 11:07
De uci zou beter eerst werk maken om de veiligheid van de renners écht te verbeteren. Doe iets aan het aantal motoren. Dat is veel belangrijker op dit moment dan dit commerciële gedoe over die remmen.
8 oktober 2016 11:10
Ik dacht dat indertussen toch al lang duidelijk was dat de blessure van Ventoso niet door een schijfrem werd veroorzaakt.
8 oktober 2016 11:24
Klopt ferox, die blessure heeft niets met schijfremmen te maken. (Aero)Spaken en tandwielen zijn minstens zo gevaarlijk. Dat er nog steeds mensen zijn die het nut van schijfremmen onderschatten is ook wat apart.
8 oktober 2016 12:33
En als vervolg van de maatregelen voor de schijfremmen krijgen we beschermhoezen
voor de remhendels , beschermhoezen voor het grote voorblad , een breder en zachter
zadel , dikke moffen om het stuur etc. .
Wielrenfietsen gaan langzamerhand op motorfietsen lijken . Bah.
Remblokken zoals nu remmen echt voldoende alleen de snelheid voor bochten
of opstakels moet men aanpassen iets wat met schijfremmen ook nodig zal zijn .
Niet voldoende opletten en verkeerd inschatten is gevaarlijk .
8 oktober 2016 13:19
Zolang renners nog met tramadol volgepropt worden gaan schijfremmen niks oplossen. Onoplettendheid en stuurfouten blijven nog de hoofdoorzaak van massale valpartijen deel en schijfremmen zorgen er derhalve vooral voor dat je iets sneller op je remmende voorganger klapt.
8 oktober 2016 13:51
Nu nog airbags aan alle kanten. Gaat niks oplossen natuurlijk, bij direct stilstaan komen er direct 20 over je heen. Invoeren van gezond verstand zou meer opbrengen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.