UCI scherpt regels voor volgauto’s en motards aan
foto: Léon van Bon (Topcompetitie)
dinsdag 7 februari 2017 om 14:18

UCI scherpt regels voor volgauto’s en motards aan

De UCI heeft dinsdag een nieuwe regelgeving naar buiten gebracht voor volgauto’s en motards in de wielerkaravaan. Directe aanleidingen voor dit nieuwe document zijn de ongelukken van Stig Broeckx, Jesse Sergent, Johnny Hoogerland en wijlen Antoine Demoitié van de laatste jaren.

Boetes bij overtredingen
In het document is onder meer opgenomen dat bestuurders enkel en alleen volledig uitgerust achter het stuur mogen plaatsnemen. Ook mogen zij in de koers en achter het stuur geen mobiele telefoon gebruiken. Daarnaast moet de teamradio in de laatste vijf kilometer van de koers stil blijven en mogen er geen tv-schermen voorin de auto hangen.

Ook moet de bestuurder een alcoholpromillage van 0% hebben, mogen motoren niet langer gasten meer vervoeren en zijn er maximaal maar vijf motards in koers die marshallfuncties uitvoeren. Wanneer bestuurders zich niet aan de nieuwe regels houden, riskeren overtreders een straf die uiteenloopt van een boete van 200 Zwitserse frank tot een jaar schorsing.

RIDE Magazine
25 Reacties
Sorteer op:
7 februari 2017 14:30
En waar blijven de regels over de manier waarop organisatoren seingevers door en langs het peloton jagen?
7 februari 2017 14:35
Voor iedere keer dat het peleton langs een mobiele seingever gaat zal die persoon weer het peleton moeten inhalen. Dus of er nou 5, 10 of 20 van die mensen zijn, het aantal maal dat zo'n motard het peleton weer voorbij gaat blijft precies gelijk aan het aantal maal dat er geseind moet worden.

Sterker nog, door er minder in koers te hebben zullen ze meer haast hebben, en wellicht meer risico nemen. Er zijn dus regels nodig over hoe dat inhalen gaat, niet over het aantal van die mensen.
7 februari 2017 14:47
@TheBFG
Onzin. Elke organisatie zou zich maximaal moeten inspannen om seingevers zodanig in te zetten, dat ze het peloton helemaal niet hoeven te passeren.
7 februari 2017 14:49
"...dat bestuurders enkel en alleen volledig uitgerust achter het stuur mogen plaatsnemen"

Zou fijn zijn als er gebruik wordt gemaakt van meetbare variabelen. Wat is volledig uitgerust? En kan je nog spreken van 'volledig uitgerust' als een automobilist of motard al 4 uur onderweg is? Zo'n setje van voorschriften klinkt leuk en gaat misschien wel ergens een verschil maken, maar als je dingen niet meetbaar maakt zal niemand zich er aan houden.
7 februari 2017 15:07
@xistnc -volgens mij zijn we het eens. Ik wilde alleen maar benadrukken dat als er minder zijn, er juist meer problemen komen.
Sterker nog, als er meer zijn kunnen ze misschien ook nog omrijden en hoeven ze helemaal niet in te halen - dus nog een argument om het aantal helemaal niet te beperken, maar zoals jij zegt zouden ze inderdaad juist moeten focussen op regels om veilig in te halen (als dat echt moet).
7 februari 2017 15:10
Worden de chauffeurs onderweg niet gewisseld ? Anders zitten ze soms continue wel 5-6 uur achter het stuur.... (Voor normale mensen is het advies 2 uur achter het stuur, 15 minuten pauze)
7 februari 2017 15:33
Een eerste stap, maar het behoefte idd nog verduidelijking. Robotour heeft een valide punt evenals dat het inhalen mist (xistnc en TheBFG).

Anderzijds is het positief dat er geen gasten meer op de motor mogen, ze mobieltjes en schermen verbieden in autos. Dat zijn iig eerste stappen. De laatste 5km geen teamradio vind ik boeiend omdat het vermoedelijk minder met veiligheid en meer met spanning/chaos/tactiek te maken heeft op het einde..
7 februari 2017 15:42
Idd de laatste regel is het meest interessant. Kunnen ze ook niet meer roepen naar welke kant ze moeten.
7 februari 2017 16:07
Geen teamradio in vijf kilometer en schermen vooraan in de auto zullen niet alleen een impact op de veiligheid hebben, maar ook een grote op tactiek. Denk aan een klassementsrenner die op drie en halve kilometer van de streeplek rijdt.
"zijn er maximaal maar vijf motards in koers de marshallfuncties uitvoeren. ": Deze zin lijkt me niet alleen nogal vreemd geschreven, ook inhoudelijk snap ik er niets van...
7 februari 2017 16:23
Seinfluitjes op palen etc, de boel van tevoren neerzetten, dat lijkt me de toekomst
7 februari 2017 16:25
RV: Gemotoriseerd vlaggetje, luidsprekertje erbij en RF trigger als de Karavaan voorbij komt (die voor het peleton uitkachelt, niet de volgkaravaan natuurlijk :P)

Goedkoop, makkelijk te maken en kan je rustig sochtends installeren. Hoef je vooor alle paaltjes enzo iig geen mensen meer voorbij te laten sjeesen
7 februari 2017 16:41
Meer regels is meer ongelukken.
7 februari 2017 16:46
@ Robotour, de seingevers zullen iig op de plaats dat ze staan om aan te geven van de motor af zijn, dus zal het niet 5-6 uur achter elkaar rijden zijn.
7 februari 2017 17:00
Kingstown, oftewel gelijk maar alle regels afschaffen want dan heb je geen ongelukken? Kan je tenminste letterlijk een stokje voor/door de sprinttrein van je concurrenten steken, niet dan? Je opmerking is een beetje ondoordacht vrees ik.
7 februari 2017 17:49
@MrSjaakBraak ik doelde niet op de seingevers, maar de chauffeurs/ploegleiders in de volgauto's ;)
7 februari 2017 17:52
@Sephiroth:

Waar stel ik dat alle regels afgeschaft moeten worden? Dat maak jij ervan.
7 februari 2017 18:13
@kingston: blijft een opmerking van Trumpiaanse onnozelheid. Een deel van deze regels (0% alcohol, geen tv schermen) gaat gewoon goed zijn, anderen doen wellicht niks, maar jouw opmerking zou betekenen dat elke maatregel, hoe briljant ook, alleen maar averechts kan werken in de huidige situatie.
Ben het verder eens met het merendeel van het commentaar van xistnc en orakel hierboven. Maar het is een begin.
7 februari 2017 18:13
Dit roept toch ook vragen bij mij op over de oude regels. Zoals ik het nu begrijp was het dus toegestaan om met alcohol in je bloed, een passagier achterop(die niks met de koers te maken heeft), al kijkend op je mobiel een compleet peloton in te halen?
7 februari 2017 18:14
Volgens de wegcode mag je al lang geen tv kijken en/of telefoneren tijdens het autorijden...snap niet wat hier nieuw aan is....en wie gaat dat allemaal controleren ? Een UCI com. in elke volgauto ?
7 februari 2017 19:08
@kingston: "meer regels is meer ongelukken"-->ergo: "minder regels is minder ongelukken" doortrekkennaar een nul limiet levert dus: "geen regels is geen ongelukken." Want de extreme variant van minder is niks/geen. Dus ja ik leid het af uit de door jou gestelde vergelijking .
7 februari 2017 19:14
Ongenuanceerd, dat wel, zoals inmiddels bekend, maar niet per se onjuist wat Kingstown hier stelt. Meer regels is vaak geen goede oplossing. Betere en/of eenvoudiger regels wel. In dit geval is het bovendien de vraag of de nieuwe regels de essentie van het probleem oplossen. Ik denk van niet.
7 februari 2017 20:20
Ik denk dat ze bijdragen aan een oplossing. Ideaal is het nog niet, dat zeker, maar tot meer ongelukken leiden doen ze ook niet volgens mij.
7 februari 2017 21:47
@xistnc /TheBFG
Ik heb het idee dat jullie niet weten waarover je het hebt. Voorbeeld: de Ronde van Vlaanderen kent ongeveer 140 kruispunten en zijwegen die beveiligd moeten worden. De laatste jaren zijn er hooguit 55-60 mensen bereid om dit vrijwilligerswerk te doen en het worden er ieder jaar minder. M.a.w.: seingevers op motoren zijn bittere noodzaak om het peloton diverse keren te passeren om post te nemen op het aangewezen volgende punt. Het is geen rondje rond de kerk helaas. Meestal zijn het ervaren motorrijders, maar een ongeluk ligt vaak op de loer. Persoonlijk heb ik veel meer moeite met de plaatselijke of regionale autodealers, die fors betalen om één of meer van hun mooiste modellen in te zetten om gasten te vervoeren. Als al die hotemetoten nu gewoon op de finishtribune gaan zitten in plaats van te zwaaien naar bekenden en zo belangrijk te zijn en als alle "journalisten" van de plaatselijke 'sufferdjes" gewoon naar de televisie kijken in plaats van kilometers achter de koers de "grote meneren" uithangen, kun je de volgerskaravaan beperken tot de ploegleiders met een extra volgwagen en hooguit 10 wagens met o.a. juryleden. De rest kan met een glas bubbels op grote schermen aan de finish de koers volgen en journalisten kunnen hun gesprekjes maken in en rond de perstent en kunnen daar vooraf de hele koers op televisie volgen. Streng? Ja, maar wel beter dan de "halve-bak-oplossing" die nu uit de UCI-hoge hoed wordt getoverd.
7 februari 2017 22:29
@sooike
Maar jij weet best wat 'maximaal' betekent, toch?
8 februari 2017 09:40
ben het wel met sooike eens. flink betalen om mee te mogen rijden met de koerskaravaan zou verboden moeten worden.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.