Zeeman over tegenslagen LottoNL-Jumbo: “Gigantisch frustrerend”
foto: Marcel Koch
woensdag 8 april 2015 om 09:57

Zeeman over tegenslagen LottoNL-Jumbo: “Gigantisch frustrerend”

Merijn Zeeman baalt enorm van het tot nu toe teleurstellende voorjaar dat hij met zijn ploeg LottoNL-Jumbo beleeft. “Het is gigantisch frustrerend, maar we moeten gewoon zorgen dat we een goed plan hebben om weer in de spiraal naar boven te komen”, vertelt de ploegleider aan Nu.nl. LottoNL-Jumbo wacht nog altijd op de eerste overwinning.

Zeeman weet wel waarom de prestaties achterblijven bij de verwachtingen. “We hebben laatst een document gemaakt en daarin werd duidelijk dat zeventig procent van de renners griep heeft gehad. We hebben daarnaast extreem veel te kampen met blessures van mensen die er lang uit zijn.”

Volgens Zeeman zijn zoveel tegenslagen door geen enkele ploeg op te vangen. “Maar dat telt natuurlijk niet. Die nul staat er gewoon. We evalueren en reflecteren onze werkwijze continu, maar tegen zoveel griepgevallen kun je je niet wapenen.”

Omdat LottoNL-Jumbo minder renners heeft dan in de Belkin-tijd, worden er bovendien minder kleine koersen gereden. En op het hoogste niveau ligt de lat nu eenmaal hoog, weet Zeeman. “Het is niet zomaar even winnen in de WorldTour. We hebben het over de absolute wereldtop van een heel gemondialiseerde sport. Je moet daar verschrikkelijk goed voor zijn.”

RIDE Magazine
89 Reacties
Sorteer op:
8 april 2015 10:03
Hij zal niet de enige zijn. In ieder geval ben ik met weinig tevreden. Ze hebben nog geen splijtende resultaten laten zien, maar ik heb van Kelderman genoten in z'n proloog, van Kruijswijk toen hij elk gaatje op Van Garderen dichtreed in Catalonië en ook nog zelf een aanval plaatste, van Vanmarcke in Strade Bianche... Mooie momenten zijn ook te noemen!
8 april 2015 10:04
Frusterend, dat is het inderdaad! Er lopen inmiddels heel wat gefrusteerde wielerflitsertjes rond, dat kan niemand ontgaan zijn. ;)
8 april 2015 10:04
Haha, dit heeft niet echt nieuws waarde.
8 april 2015 10:04
Ja, om maar niet te spreken van de pech van Vanmarcke in de Omloop en de E3. Tenminste 1 van die 2 had al een hele mooie prijs kunnen zijn.
8 april 2015 10:06
@Contador, gefrusteerd ofzo?
8 april 2015 10:06
Blijf mijn twijfels hebben over het aankoopbeleid. De Weert en Bennett hebben niet echt toegevoegde waarde en voor die twee hadden ze in ieder geval wat extra goedkope Nederlandse krachten kunnen aantrekken met als gevolg een bredere selectie.
Hiermee hadden ze ook meer voorbereidingskoersen kunnen rijden en minder achter de feiten aan hoeven te fietsen.
Daarnaast ook meer kans op een succesje in een niet WT-koers waarmee de druk in ieder geval wat van de ketel zou zijn.
8 april 2015 10:08
Foto past erg goed bij het artikel! De halve ploeg is 'onthoofd'!;)
8 april 2015 10:10
@ricky
"LottoNL fietst als een kip zonder kop"
8 april 2015 10:12
@Tutu: Knechten die de ploeg sterker maken zoals? Ik kan er weinig noemen die echt een toegevoegde waarde waren geweest. Overigens vind ik de aankoop van Bennett zo slecht nog niet. Werd 10e in de TDU en is daarna wat op de sukkel geweest met een knieblessure.
8 april 2015 10:12
NU.Sport, waar Plugge hoofdredacteur was, het nieuwe doorgeefluik....?
8 april 2015 10:13
Zitten weinig winnaars en afmakers in de ploeg. Een goede Vanmarcke kan een koers afmaken. Een hofland ook. Ook geen topsprinter van het allerhoogste niveau. Als je dan ook nog eens weinig kleine koersen rijdt, dan zal de teller niet snel oplopen.
8 april 2015 10:13
Een ploeg met een wat hoger budget had altijd nog wel wat meer renners gehad, die konden winnen. Maar ik heb met ze te doen, dat ze het gewicht van de natie moeten dragen. Ze krijgen op sites als deze en in de Nederlandse media veel te veel te verduren. Wat mij betreft komen er ook eens interviews van ploegleiders waar het beter gaat.(Katusha, Sky, BMC)
8 april 2015 10:14
@stelvio, inderdaad, er waren dit seizoen ook mooie momenten! Ik wil er de voor mij de onverwachte top 10 notering van Bennett in de TdU aan toevoegen.
8 april 2015 10:15
Er zal best pech bij zitten, maar het gebrek aan prestaties alleen op pech gooien is een beetje te makkelijk in mijn ogen.
8 april 2015 10:17
Als je objectief kijkt heeft Lotto-Jumbo precies één wereldtopper in dienst: Sep van Marcke op zijn terrein. En die heeft het probleem dat hij in elke finale geïsoleerd komt te zitten. Daarnaast vraag ik me ook af in hoeverre de druk op die jongen niet te groot wordt na afgelopen zondag.
Kelderman en Kruijswijk zijn prima ronderenners maar komen in elke koers jongens tegen die verder zijn in hun ontwikkeling. Bovendien zijn het geen afmakers.
En de sprinters van dienst staan ofwel stil in hun ontwikkeling (Markus) of gaan van blessure naar ziekte (Hofland en van Asbroeck). En die laatsten hebben ook weer het probleem dat er renners zijn die net wat verder zijn in de koersen waar zij moeten scoren.

En dan ook niet vergeten dat vorig jaar met 4 WT-zeges ook al niet te succesvol was. En daarvan werden 3 zeges behaald door renners die nu elders rijden.
8 april 2015 10:17
@krypton, dan voeg ik het gebrek aan doping toe, oke?
8 april 2015 10:21
Ik vind het eigenlijk allemaal niet zo erg, dat uitblijven van de resultaten, zolang ze maar wel genieten van de sport en meedoen in de koers. Ervaren rotten als Tjallingii en Tankink sla je gelukkig niet zo snel uit het veld. Voor de jonkies kan de neerwaardse spiraal wel lastig zijn lijkt me.
8 april 2015 10:22
@nafnikleb
Net als over Rabo werd gezegd zijn ze dus weer een van de weinige ploegen die niets gebruiken?
8 april 2015 10:24
Tsja, stikjammer. Ik heb het al eerder opgemerkt dat je i.g.v griep goed moet uitzieken en niet te vroeg moet herbeginnen zoals Hofland, van der Lijke, Kruijswijk etc. Gelukkig is het nog vroeg in het seizoen zodat de jongens hopelijk alle WF criticasters de komende maanden de mond kunnen snoeren!!
8 april 2015 10:24
@Tutu888: Naar overwinningen kijken vind ik persoonlijk wat ongenuanceerd. Voor mij draait wielrennen mbt TLJ niet alleen om overwinningen, maar ook om mooi momenten dat er iemand keihard op kop fiets, aanvalt, of juist dat een concurrent door de mand valt, of juist dat er een mooie ereplaats behaald wordt.
Ik op m'n beurt kan genieten van Timo Roosen die elke koers uitrijdt waar hij start. Dat is echt enorm belangrijk voor het opdoen van hardheid. Prestaties zijn niet alleen meetbaar aan podiumplekken denk ik, en dat geldt denk ik voor meer mensen.
8 april 2015 10:24
@krypton, laat ons in onze onwetendheid. De waarheid is te hard, laat ons geloven in iets!
8 april 2015 10:24
Pech en het gebrek aan kwaliteit ( dus niet van voren rijden ) gaan vaak samen.
8 april 2015 10:29
Quote:
Pech en het gebrek aan kwaliteit ( dus niet van voren rijden ) gaan vaak samen.


zoals Lars Boom die op zijn plaat gaat in Dwars door Vlaanderen?
8 april 2015 10:30
@Stelvio-fan
Natuurlijk kan ik ook genieten van renners als Kelderman, Kruijswijk en Van Marcke die zeker niet slecht rijden.
Maar we hebben het hier niet over amateursport maar World Tour. En als je dan eerlijk bent komt TLJ op dit moment echt te kort. En dat gaat mij als (Nederlandse) wielerliefhebber toch aan het hart.
8 april 2015 10:33
@stelvio-fan ik kan ook genieten van bepaalde renners en prestaties. Winnen is ook niet iets vanzelfsprekends. Alleen hoe kijken sponsoren tegen de prestaties aan? Vinden zij het voldoende zo?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.