De nieuwe Specialized Turbo bandenreeks: sneller, duurzamer én lekbestendiger
foto: Kelly Bonnenberg
Ties Wijntjes
zondag 9 oktober 2022 om 08:00

De nieuwe Specialized Turbo bandenreeks: sneller, duurzamer én lekbestendiger

In 1976 lanceerde Specialized hun eerste product. Dat was geen racefiets of een mountainbike, maar een band. Tegenwoordig zal Specialized bij veel mensen vooral doen denken aan hoogwaardige racefietsen, maar banden zitten dus in het DNA van het Amerikaanse fietsenmerk.

Met de Turbo bandenreeks heeft Specialized al jarenlang een divers aanbod aan banden. Van stevige, lekbestendige banden voor de mooiweerfietser die niet op een lekke band zit te wachten, tot katoenen racemonsters voor Tourtijdritten. Die reeks heeft zich al behoorlijk goed bewezen met overwinningen in grote rondes, klassiekers en tal van andere wedstrijden.

De nieuwe reeks is wellicht iets minder uitgebreid, maar heeft absoluut niet aan kwaliteit ingeboet. Zo won Yves Lampaert er de openingstijdrit van de Tour de France mee en reden Remco Evenepoel en Jai Hindley er al op naar de eindoverwinning in respectievelijk de Vuelta a España en Giro d’Italia.

Toen Specialized met de ontwikkeling van de nieuwe Turbo bandenreeks begon was het doel simpel: alles moest beter. Van de rolweerstand tot de lekbestendigheid en van het gewicht tot de duurzaamheid van de band. De verschillende banden hadden nog hun eigen nuances in de ontwikkeling, maar de ambities waren groot dus.

Nieuwe rubbercompound
In de basis lijkt een band een vrij simpel product: het is tenslotte slechts een rondvormig lapje rubber. In werkelijkheid is dat heel anders. Niet voor niets heeft Specialized in Duitsland een speciaal 10-koppig tien dat focust op de ontwikkeling van nieuwe weg-, gravel- en mountainbikebanden. Aan het hoofd van dat team staat productmanager Olivier Kiessel, die ons op het Europese hoofdkwartier van Specialized in Arnhem tekst en uitleg gaf over het ontwikkelingsproces van de nieuwe Turbo banden.

Dat ontwikkelingsproces begon, niet geheel verrassend, bij de rubbercompound. Twee vlakken van ongeveer drie centimeter breed vormen – als het goed is – het enige contact van de fiets met de weg, dus het materiaal dat die drie centimeter vormt is van cruciaal belang. Met dat uitgangspunt ging Specialized op zoek naar een snelle, efficiënte rubbercompound voor de nieuwe Turbo banden.

Specialized ontwikkelde twee nieuwe rubbercompounds – foto: Specialized

Honderden verschillende chemische samenstellingen later, kwamen ze tot de ontwikkeling van Gripton T2. Het best presterende en snelste soort rubber dat Specialized ooit produceerde, claimen ze. Deze rubbercompound is bovenal snel doordat het weinig vering biedt en dus weinig energie absorbeert. Vergelijk het met de stijfheid van een fiets: het rubber zorgt voor goede krachtoverdracht doordat het relatief hard is. Het vormt wat minder naar de weg, maar zorgt er dus wel voor dat er zo min mogelijk energie verloren gaat in het contact tussen de band en de weg.

Dat betekent dus een snelle band, maar nog geen comfortabele band of een band met goede grip. Daarvoor ontwikkelde Specialized Gripton T5. Deze compound is simpel gezegd wat flexibeler, waardoor hij beter naar de weg vormt en dus meer grip en comfort biedt. De rolweerstand is hierdoor wat lager, maar daar heeft Specialized rekening mee gehouden.

Met een zogenaamde ‘rebound resilience test’, meet Specialized hoeveel energie verloren gaat bij impact op de band – foto: Specialized

Daarom is het rolvlak van de banden van de T2-compound voorzien en de schouders van de band van de T5-compound. Hierdoor heeft de band op rechte stukken lage rolweerstand maar in de bochten wél verbeterde grip, doordat je dan dus met de T5-compound contact met de weg hebt.

Verschillende soorten banden
Met de nieuwe rubbercompound is de ontwikkeling overigens niet klaar. Sterker nog, er waren maar liefst zeventien versies van de nieuwe Turbo RapidAir 2BR nodig alvorens ze de uiteindelijke band hadden geproduceerd. Voor de constructie van de banden is mede geteerd op ervaring en kennis die Specialized al in huis had door de productie van de voorgaande Turbo bandenserie.

Naast het nieuwe rubber, heeft Specialized ook Blackbelt vernieuwd. Dit is een laag die onder het rubber is geplaatst om de band lekbestendiger te maken. De nieuwe Blackbelt is gemaakt van een hybride kevlar (Aramide om precies te zijn), wat voor nog betere bescherming dan zijn voorganger zorgt en ook nog eens lichter is.

Productmanager Olivier Kiessel toont het karkas van de band – foto: Kelly Bonnenberg

De Turbo RapidAir 2BR, die de serie banden aanvoert, is de snelste band in het assortiment van Specialized. Dat komt niet alleen omdat de band tubeless is en door het gebruik van de nieuwe rubber-compounds, maar ook omdat er is afgeweken van de traditionele drielaagse bandopbouw. Net als bij de vorige RapidAid 2BR heeft Specialized gekozen voor twee lagen rubber. Hierdoor is de band wat dunner en soepeler, wat leidt tot lagere rolweerstand. Ook de levensduur van de band gaat erop vooruit, met ongeveer 1000 kilometer claimt Specialized. De band is enkel beschikbaar in een breedtemaat van 26 millimeter, welke 230 gram weegt.

Voor wie liever een band met een wat langere levensduur gebruikt of een wat bredere band wil, is er de Turbo 2BR. Omdat deze band een drielaagse constructie heeft, slijt deze wat minder snel dan de Turbo RapidAir 2BR en biedt hij wat meer comfort. Deze band is ook tubeless ready, maar komt wel in een drietal breedtematen: 26, 28 en 30 millimeter. Zowel de Turbo RapidAir 2BR als de Turbo 2BR zijn bruikbaar op hookless velgen.

Over die compatibiliteit met hookless velgen hoeft overigens geen twijfel te bestaan. Alle banden die als geschikt voor hookless worden bestempeld, moeten volgens de ERTRO (een Europese organisatie die technische afspraken en regelgeving rondom banden maakt) tot maximaal 5 bar opgepompt kunnen worden. Tijdens een zogenaamde bursttest (waar wordt gekeken bij hoeveel druk een band van een velg klapt) moet er tot 110% van de ERTRO-norm getest worden. Specialized ging daarin een stapje verder: ze testte de banden tot maar liefst 200%, tot 10 bar dus.

De drie verschillende banden – foto: Kelly Bonnenberg

Tot slot is er de ‘reguliere’ Turbo, waar een binnenbandje wel nog vereist is. Deze is door het gebruik van de nieuwe Rubbercompounds sneller, maar evengoed lekbestendiger en 30 gram lichter dan zijn voorganger; de nieuwe band weegt 200 gram per stuk. Er is ook een katoenen versie van de Turbo beschikbaar voor de racer die het maximale uit zijn band wil halen.

Snel en scherp
Na de presentatie is het tijd voor een eerste kennismaking met de banden, op de glooiende wegen van de Veluwe. Ik test de 28 millimeter Turbo vouwbanden en dat blijkt een aangename kennismaking, want het wordt gauw duidelijk dat er inderdaad sprake is van een snelle band.

Het is namelijk goed merkbaar dat de Turbo soepel rolt. Het contact met de weg voelt – in positieve zin – vluchtig en snel. Sommige buitenbanden – zeker de wat meer lekresistente – willen nog weleens wat plakkerig voelen, maar daar is bij de Turbo banden absoluut geen sprake van.

Een korte versnelling, even tempo maken of aanzetten op een klimmetje voelt goed met de Specialized Turbo banden – foto: Kelly Bonnenberg

Ik neem de banden mee naar huis voor een uitgebreidere test en ook in de ritjes die volgen wordt dat gevoel bevestigd. Zeker op een gladde lap asfalt voelen de Turbo banden snel aan en voelt de rolweerstand laag. Maar ook in wat nattere omstandigheden of op een wat ruwere weg komen de banden in de rechte lijn goed tot hun recht

Echter, wat eigenlijk het meest opvalt is dat de banden niet alleen snel zijn maar ook heel goed sturen. De lage rolweerstand lijkt ook voelbaar in het stuurgedrag, waardoor de band super reactief is en vooral heel makkelijk stuurt. De band doet precies wat je wil en rolt dus niet alleen soepel, maar stuurt ook soepel. Hierdoor voelen scherpe stuurbewegingen om ergens langs te manoeuvreren of je richting wat te corrigeren erg natuurlijk, waardoor je meer dan degelijk controle over je fiets houdt met de banden.

Ook in de bocht presteert de band naar behoren. Het is niet per se voelbaar dat je hier op een andere rubbercompound (de Gripton T5) rijdt dan op een recht stuk, maar de grip is meer dan prima. Op hoge snelheid door bochten sturen voelt goed en gecontroleerd. Ook als je de grens van de band op zoekt blijft dat zo; de band begint wat tegen te sputteren en maakt een enkele keer een klein slippertje, maar glijdt geen enkele keer echt weg.

Het rolvlak (midden op de band) is van T2, terwijl de schouder van de band (met het lichte profiel) van T5 is – foto: Specialized

Datzelfde gedrag vertoont de band als ik een verregende kasseienstrook op zoek. De weg loopt hier enkel rechtdoor, maar het gestuiter kan voor sommige banden al best uitdagend zijn. Alhoewel de Turbo banden hier duidelijk wat minder op hun gemak zijn, springen ze niet alle kanten op en laten ze me zeker niet in de steek. Het dansen van mijn achterwiel leidt ook hier niet tot een echte schuiver.

Na de nodige testritjes concludeer ik dat Specialized met de nieuwe Turbo weer een uitstekende bandenreeks heeft geproduceerd. Met de verschillende banden kent de reeks enige diversiteit, al zal vooral de fanatieke wielrenner die op zoek is naar een snelle band er wat naar zijn smaak vinden. De nieuwe band is namelijk niet alleen op papier maar ook in werkelijkheid snel. Tel daarbij op dat qua levensduur, grip en lekbestendigheid de banden evengoed naar behoren presteren en de banden doen precies wat Specialized beloven.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.