Engels: “We hebben met de ploeg een fantastische Giro gereden”
maandag 30 mei 2016 om 08:49

Engels: “We hebben met de ploeg een fantastische Giro gereden”

Ploegleider Addy Engels van LottoNL-Jumbo is trots op de prestaties van zijn renners in de Giro. De Nederlandse formatie gaat naar huis met één etappezege en een vierde plaats in het klassement. “We hebben met de ploeg een fantastische Giro gereden”, stelt hij op de ploegsite. “Daar mogen we absoluut trots op zijn.”

“Nu we zo dicht bij de eindzege waren, wil ik eigenlijk niet meer over onze doelstelling praten, maar die doelstelling hebben we wel gehaald”, vervolgt Engels. “Steven is vierde geworden en we hebben een etappe gewonnen. Na vrijdag hadden we niet meer verwacht dat Steven het een dag later nog zo goed zou doen. Het is heel jammer dat hij uiteindelijk net buiten het podium eindigt, maar deze vierde plaats is daarentegen al veel meer dan waar we vrijdagavond nog rekening mee hielden.”

Bram Tankink houdt gemengde gevoelens over aan de Giro. “Het is verschrikkelijk knap wat Kruijswijk heeft laten zien, maar het is echt zuur dat hij de Giro niet gewonnen heeft”, stelt hij. “Dat gevoel overheerst nu, maar er komt een moment dat we beseffen hoe mooi deze Giro is geweest.”

RIDE Magazine
84 Reacties
Sorteer op:
30 mei 2016 08:57
Groot gelijk.
Het was voor Nederland een fantastische Giro. Jammer dat het roze niet mee terugkomt, maar Nederland heeft zich als wielerland nu al super in de kijker gefietst.
30 mei 2016 08:58
Natuurlijk, ze hebben goed gereden en Steven is er in de laatste dag gelukkig niet helemaal doorheen gezakt. Hulde! Maar ik heb nog helemaal geen 'hand in eigen boezem' van hem gehoord over de dag dat het misging. Is ook niet fijn natuurlijk om te zeggen dat het deels aan de ploegleiding te wijten valt. Zeker niet fijn voor Steven, die zo de volledige schuld in de schoenen geschoven krijgt.
30 mei 2016 09:10
Een knappe Giro idd maar tactisch is het vaak wat minder bij TLJ. Zeker Movistar en Astana hebben het heel slim gedaan door altijd pionnen vooruit te sturen om er later gebruik van te maken. De mannen van TLJ zaten eigenlijk altijd achter hun kopman en waren al heel vroeg (bijna) allemaal uitgespeeld voor de dag. Kan ook een kwestie zijn van 'niet kunnen' natuurlijk. Maar Battaglin en Roglic hadden wat meer kunnen betekenen voor Kruijswijk als ze met een plan vooruit waren gestuurd.
30 mei 2016 09:11
@rk

Zucht. Orica ook opzichtig gefaald een zaterdag?

Nee. Ze hebben het gewoon goed gedaan. Wie had er al mee in de vlucht gemoeten? Wie zou daar toe in staat zijn? Roglic niet en op battaglin na de rest ook niet. Dus hadden ze dan de enige die nog en8gzins bergop mee kwam vooruit moeten sturen? Wie had er dan drinken moeten halen voor Kruijswijk? Hij zelf?
30 mei 2016 09:12
Volgend jaar met een betere ploeg (evt zelfs een Gesink in dienst) aan de start komen en hij pakt hem ;)
30 mei 2016 09:14
Achteraf is Steven misschien te vroeg in het roze gekomen. TLJ is simpelweg geen Astana. Ze hebben niet de renners en de uitstraling om baas te spelen in het peloton. Vooral niet naar topploegen als Astana en Movistar. De trui verdigen was een te zware taak, bijv. niemand in de kopgroep op vrijdag. Steven zat aan de limiet, Nibali rook bloed en toen kwam de val. Ook Movistar had hierin een aandeel. Erg opvallend hoe blij Valverde gisteren Nibali feliciteerde. Zoiets als: "dat hebben we toch mooi samen geflik".

De ploeg is wel een enorme ervaring rijker, ze zullen veel hebben geleerd. Vooral dat er meer komt kijken als alleen de sterkste te zijn.
30 mei 2016 09:20
Eens.

Vraag is of Steven/TLJ zo bezig is met de schuldvraag. Nibali is uiteindelijk mentaal de sterkste gebleken en met Valverde veruit de meest ervaren renner uit de top van het klassement. In dat licht verbaast het me wel dat TLJ de verwachtingen niet wat meer heeft ingetoomd (denk aan uitspraak Tankink, denk aan talloze voorbeelden waarin het AK alsnog over de kop ging of dat dreigde te doen) in de dagen voorafgaand aan het finale weekend. Feit blijft dat Kruijswijk boven zichzelf en ieders verwachting is uitgestegen en nog heel veel potentie heeft in het rondewerk.
30 mei 2016 09:23
@rk
Onzinvergelijking. Chaves werd op waarde geklopt. Daar kun je als team weinig aan doen. Er was ook geen coup van Astana in die etappe. Was ook niet nodig. Nibali kon het zelf. Kruijswijk is nooit op waarde geklopt, maar geklopt vanwege zijn zwakke ploeg. Daar moet je gewoon eerlijk over zijn als Engels.
30 mei 2016 09:24
Overdreven reactie van Engels. Vooraf wisten ze dat Kruijswijk een serieuze kandidaat voor het podium was. Dan hadden ze de ploeg dus anders moeten samenstellen. Amador en Fuglsang hebben veel meer kunnen betekenen dan Battaglin, die op één dag na, niets voor Kruijswijk heeft kunnen betekenen. Kelderman en/of Gesink (?) hadden er bij moeten zijn. Nee, die gaan samen naar de Tour, knokken voor een anonieme eindklassering. Dus mijnheer Engels, graag wat reeëlere teksten en niet teren op het succes van Kruijswijk, die het zonder ploeg als enigen van de klassementsrijders moest doen. Zijn succes niet is niet het succes van TLJ, maar van zichzelf !
30 mei 2016 09:28
Ja natuurlijk, de ploeg heeft Kruijswijk in staat gesteld te schitteren. Ik vind het jammer dat hij de laatste tee bergritten niet kon tonen wat hij in zich had.
30 mei 2016 09:28
Ik denk dat het toch vooral gelegen is in focus. Een ploeg met een dergelijk budget kan nu eenmaal niet op alle fronten mee doen. Ik begrijp dat Californië vanuit sponsoren misschien belangrijk is, maar Kruijswijk had aan Bennett natuurlijk honderd keer meer gehad dan aan Hofland.

Desalniettemin kan de ploeg gewoon terug kijken op een hele mooie Giro. Het had nog veel mooier kunnen zijn, al is dat zeker niet (helemaal) op het conto van de ploeg te schrijven.
30 mei 2016 09:28
Ik ben het niet vaak eens met sooike, maar nu grotendeels wel. Ik weet alleen niet of Kelderman of Gesink de oplossing was geweest. Op zich goed dat die zich op de Tour richten. Dan eerder nog Bennett en Lindeman. Maar heel veel smaken heeft TLJ niet. Dat heeft ze nu trouwens al een Giro en een Eneco-tour gekost. Het wordt tijd dat het management dat gaat inzien.

Mijn strategie voor deze ploeg: vergeet de klassiekers. Laat daar jonge renners ervaring opdoen, wees blij met een top-10 en richt je op de grote rondes en rondes als Eneco, Polen, Zwitserland. Daar heeft TLJ de kopmannen voor, dus daar moet je ook de knechten voor hebben.

Hoeveel publiciteit hebben die podiumplaatsen van Vanmarcke gegenereerd in vergelijking met de publiciteit die Bau&Lau, Gesink en Kruijswijk hebben gegenereerd in de grote rondes? Drie weken meedoen om de knikkers, betekent drie weken lang media-exposure.
30 mei 2016 09:36
@prima facie, huh? hij is tich geklopt omdat hij viel?
@sooike, eh, Kruijswijk is 28, had tot dan toe twee keer onderste helft toptien in een grote ronde gereden. Hoe redelijk is het dan om te verwachten dat hij kandidaat winnaar is? Ik vind het nogal wat dat hij kopman is, dat een hele ploeg geselecteerd is om zij zwakke plek (de eersre anderhalve week) op te vangen. Er zijn zelf contracten voor verlengd (Tankink). Ik denk dat er geen enkele ploeg is waarin Kruijswijk deze kans had gekregen en zo succesvol begeleid zou worden.
30 mei 2016 09:36
Je dropt een paar onwaarheden en kruipt in de slachtofferrol straks..
30 mei 2016 09:39
Het is voor sommige volgers maar goed dat Kruijswijk die stuurfout heeft gemaakt. Anders hadden ze de ploeg en de ploegleiding helemaal niet de schuld kunnen geven. Maar gelukkig voor @sooike en anderen is het toch misgegaan, zodat ze nog maar weer eens hun 'gelijk ' kunnen halen.
30 mei 2016 09:40
@horsm
nee, hij is geklopt omdat hij in het dal alleen zat, en daar te diep is moeten gaan. De TLJ-strategie was gericht op een fout- en pechloze Kruijswijk in de bergen. Dat is gewoon vragen om problemen. Daarnaast, maar dat kan je nooit bewijzen, ben ik ervan overtuigd dat Kruijswijk een fout heeft gemaakt omdat hij de druk voelde omdat wist dat hij 0,0 steun meer had. Met een mannetje voor hem, was hij meer ontspannen achter Nibali aangereden.
30 mei 2016 09:47
@Prima Facie
Dat is juist geen onzinvergelijking.
Als Chaves op het punt waar Kruijswijk viel was gevallen, dan had hij ook geen ploegmaten gehad. Dus wat dat betreft zaten Orica en LottoNL in hetzelfde schuitje. Als LottoNL renners had zoals Astana ze heeft, konden ze ook wat meer tactisch spelen. Die renners komen altijd vanzelf weer bovendrijven. Battaglin was de enige die fatsoenlijk kon klimmen, maar om die dan weg te sturen is ook geen topidee lijkt me, dan komt Kruijswijk wel erg vroeg alleen te zitten.

@sooike
Je hebt zeker wel een klein punt, de steun van Kruijswijk had wat meer mogen zijn. Maar dat Kruijswijk een serieuze klant voor het podium was op voorhand ben ik niet helemaal met je eens. Ik had nooit gedacht dat hij in de buurt zou kunnen blijven van Landa, Nibali en Valverde. Tel daar nog een Chaves, Zakarin, Majka en Uran bij op, en dan was het niet reëel dat hij zomaar even het podium zou kunnen halen denk ik. Bovendien is de Tour commercieel natuurlijk veel interessanter voor de sponsoren. Dan zit heel Nederland aan de buis en kan een top-10 plaats (Bau en Lau) of Gesink vorig jaar écht leven. Dus als objectieve wielervolger is dit misschien wat moeilijk te verkroppen, maar de gemiddelde Nederlander kijkt vooral naar de Tour!
30 mei 2016 09:56
De ploeg was niet sterk genoeg, dat klopt, maar ook met de huidige ploeg was het een meervoudig tactisch falen van de ploegleiding. Als eerst Valverde en daarna chaves gedropt worden doordat Astana een mannetje vooruit stuurt en vroeg tempo maakt. Dan zie je dat toch aankomen? het is echt wel de moeite waard om battaglin dan vooruit te sturen en rond de top op kruijswijk te laten wachten op zo een dag als de 19e etappe. Tuurlijk heeft kruijswijk iets eerder een venster zonder water haler, maar op de top en in het dal is er weer iemand om hem te steunen. Dan had hij het zelfs met val nog kunnen halen, omdat hij die hele afdaling uit de wind had kunnen rijden.

Dat is simpelweg anticiperen. Het grapje wat nu tegen kruijswijk werkte was al twee keer voorbij gekomen. Dan moet je iets verzinnen ipv je weer als een mak lam naar de slachtbank te laten voeren. Want het zal altijd ergens een keer tegen zitten.
30 mei 2016 10:03
Tankink heeft de goden verzocht, dat had hij nooit moeten doen.
30 mei 2016 10:07
@BPC
ik weet niet welke koers je hebt gezien, maar ik heb Ruben Plaza nog voor Chaves op kop zien fietsen. Dat deed Orica juist goed: de sterkste knecht meesturen.
30 mei 2016 10:13
Natuurlijk heeft lotto nl jumbo ook heel veel goed gedaan (tijdsverlies voor kruijswijk in de beginetappes voorkomen). Maar in de bergen toch wat te kort. De ploeg van chaves was daar (zei het marginaal) beter want die ene etappe dat chaves zat te slapen had hij wel twee ploegmaten die tempo voor hem aan het maken waren. Ook kruijswijk was daar meer verloren. Ik heb verder absoluut niet de intentie om het team de grond in te praten, maar ik hoop wel dat ze kritisch kijken naar deze ronde en wat er in de toekomst beter zou kunnen, wie daar voor nodig zijn en niet blijven volhouden dat ze op alle facetten fantastisch waren. De vraag is natuurlijk ook of kruijswijk de knop om gaat zetten en hier mentaal sterker uit terugkomt of dat de geschiedenis zich gaat blijven herhalen. Ik denk dat hij moet leren (naast niet te vallen) om minder op zijn limiet te rijden bij een dergelijke marge. Uiteindelijk is dit natuurlijk een hele leerzame ervaring en, als alle teleurstelling enigzins is verwerkt, biedt het veel redenen om positief naar de toekomst te kijken!
30 mei 2016 10:19
De helpers hebben hun best gedaan ! Maar de ploeg was bergop nergens! En zonder ploeg wint niemand 'n grote Ronde.
30 mei 2016 10:19
De ploeg was verre van slecht.. Welke Giro hebben jullie gezien?
Nee je hebt niet veel klimmers, het is geen rijke ploeg. Elke dag hebben ze Kruijswijk aan de voet van de berg afgezet, bijna elke dag reden ze met 8 man om hem heen. In de bergen niet, maar dat wisten ze van tevoren al, want overal moet er een ploeg rijden. Achteraf was het ook niet nodig geweest had Kruijswijk niet gevallen. (Ja Kruijswijk viel niet de ploeg)
30 mei 2016 10:20
Maar het plan om Roglic in de ontsnapping mee te sturen was dus fout volgens Sooike en anderen?
En waarom niet solliciteren als ploegleider bij TLJ als je het beter kan?
30 mei 2016 10:23
Wat een gezever, ze hadden gewoon moeten winnen punt

Om te reageren moet je ingelogd zijn.