Eusebio Unzué vindt kasseien in Tour 2018 te gevaarlijk
foto: ASO
donderdag 19 oktober 2017 om 14:34

Eusebio Unzué vindt kasseien in Tour 2018 te gevaarlijk

Movistar-baas Eusebio Unzué is geen voorstander van de Parijs-Roubaix-etappe in de Tour de France van 2018. Dat heeft hij gezegd tegenover L’Équipe. “Wat ik niet begrijp is de kasseienrit. Het is te gevaarlijk. Wielrennen is al een riskante sport en op de kasseien worden deze risico’s vermenigvuldigd”, aldus de manager van Nairo Quintana en Alejandro Valverde.

Tijdens de parcourspresentatie van afgelopen dinsdag werd bekend dat etappe 9 van de Tour finish in Roubaix. De 154 kilometer lange etappe kent maar liefst vijftien kasseistroken (22 kilometer in totaal), waaronder de historische sectoren van Mons-en-Pévèle en Camphin-en-Pévèle. “De kasseien zijn bestemd voor Parijs-Roubaix, that’s it“, zegt Unzué.

Toch is Unzué ervan overtuigd dat deze kasseienetappe niet in het nadeel is van zijn kopman, Nairo Quintana. Voor het overgrote deel is het bergachtige parcours op maat voor de kleine Colombiaan. “Ik denk dat het een goede Tour is voor Nairo. Met alle moeilijkheden in dit parcours zal een grootse klimmer zegevieren in juli. De kasseien zijn niet echt een minpunt voor Nairo. In 2015 deed hij het goed”, verwijst Unzué terug naar de kasseienrit van dat jaar, toen zijn pupil 23e werd en in het peloton finishte.


[poll id=”623″]

RIDE Magazine
30 Reacties
Sorteer op:
19 oktober 2017 14:52
Quote:
aldus de manager van Nairo Quintana
19 oktober 2017 14:53
Kasseien horen bij het wielrennen. Je zou eigenlijk minimaal twee kassei ritten in de Tour moeten doen. Cavendish en Groenewegen zijn ook niet blij met bergen en heuvels in de Tour.
19 oktober 2017 14:53
Misschien een keer alu velgen monteren ipv die carbon stuiters, 28mm banden zorgt ook voor redelijk comfort en is nauwelijks langzamer.
19 oktober 2017 15:00
Spaakvelgen monteren en dokkeren maar.
19 oktober 2017 15:02
Ah, kasseien zijn te gevaarlijk, maar bergen met onverharde paden en smalle afdalingen zijn ok:)
19 oktober 2017 15:06
gevalletje preken voor eigen parochie...
19 oktober 2017 15:08
'Organisatie Giro vond de afdaling van de Stelvio in 2014 te gevaarlijk'.
19 oktober 2017 15:12
Vooral de afdalingen van de kasseien zijn angstig. Die snelheden die ze daar bereiken!
Of is hij bang voor het Belgische bier dat Nairo kan verzuipen?
19 oktober 2017 15:32
Hij heeft wel gelijk. Onzinnige spektakelzucht
19 oktober 2017 15:42
Goeie raad zet de ploeg op driewielers .
Afdalen is ook gevaarlijk en in groep rijden ook als hj dat ook vindt ander beroep zoeken.
Wat een zeur die geeft zijn rennes vertrouwen.
19 oktober 2017 15:53
Zou ik ook zeggen als je voorjaarsploeg volledig uit Erviti bestaat...

OT: het zal op het budget van een ploeg van het kaliber movistar toch niet echt indruk maken als ze een of twee figuren van het type Bettiol/Trentin/van Baarle/Lampaert/Keukelaire of zelfs puur voor de vorm een De Bie, de Vreesde of Gaudin ofzo zouden hebben? Want op het moment zijn ze de enige ploeg in de WT die 50% van de kalender niet serieus nemen ( en ze hebben ook geen sprinter) Zelfs de kneuzenploegjes de lottos, uae, fdj en die zuid afrikanen zijn meer alround dan het grote movistar...
19 oktober 2017 16:04
owh ja en een afdaling waar ze met 100 km/u na onder gaan is absoluut niet gevaarlijk. Kasseienrit is alleen gevaarlijk om tijd te verliezen omdat Quintana het figuur er niet zo voor heeft, verder gewoon lekker sturen komt het allemaal goed.
19 oktober 2017 16:09
Mons-en-Pévele is trouwens maar 900 meter
19 oktober 2017 16:14
@west ze zitten daar toch met Oliviera, Rojas, Erviti, Benatti?
19 oktober 2017 17:35
Wat ik niet snap is dat de organisatie duidelijk parcoursen wil op de maat van pure klimmers zoals Quintana en Bardet, maar dat ze er wel zulke ritten in stoppen.
19 oktober 2017 17:50
Nu maar hopen dat het regent...ben al dat geneut en gezaag van deze generatie kotsbeu!
Blijf thuis als het u niet aanstaat dan kunnen andere coureurs tenminste eens een kans krijgen.
19 oktober 2017 17:58
@jordy
Je hoef geen 80 kg te wegen om over kasseien te kunnen rijden, kwestie van oefenen en een groot verzet douwen.
19 oktober 2017 18:37
@nibs dit is de manager. Als je het zo vervelend is waarom maak je het dan groter dan het is?
19 oktober 2017 19:02
@west amador kon dit ook best aardig, alleen toen bleek jaar later dat hij ook 4de in giro kon worden oa. Sowieso is het kassei voorjaar natuurlijk geen prioriteit bij movistar.
De helft van de kalender is natuurlijk grote onzin. Zonder sprinter zou je nog de helft van etappes kunnen zeggen, maar voor klassementen, heuvels en bergen hebben ze altijd wel iemand en vaak wereldtop. En laat klassement nou het belangrijkste zijn volgens de wielersport zelf
19 oktober 2017 19:08
Wat ik niet begrijp is dat mensen het parcours niet gewoon kunnen nemen voor wat het is. Als er andere wedstrijden plaats vinden op kasseien, en die kasseien liggen ook nog in Frankrijk dan moet dat gewoon in het parcours opgenomen worden wanneer ze dat willen. Vind je het niks? Dan start je er toch niet, ga je lekker baanwielrennen ofzo.. Stomme non discussies en opmerkingen van ploegleiders/renners toch telkens
19 oktober 2017 19:17
@mwielerfan vind gewoon dat het de verkeerde kant op gaat met hun gezaag over vanalles en nog wat. Als sommigen schrik hebben van iets of voor iets minder geschikt zijn dan is het onmiddelijk dezelfde dooddoener nl te gevaarlijk.
In de samenleving verliezen we in sneltempo onze privacy en rechten want anders is het zogezegd ook te gevaarlijk. Het woord gevaarlijk wordt tegenwoordig vooral manipulatief ingezet opdat sommigen hun goesting zouden kunnen krijgen.
19 oktober 2017 20:00
@albertooo Omdat ze zoveel mogelijk suspens willen. Maar ik snap die Unzue wel: tegenslag levert een grotere achterstand op dan een bergetappe goed kan maken. Maar Froome kan ook iets overkomen.
19 oktober 2017 20:13
Huh? Echt waar? Te gevaarlijk?
Wat een druiloor. Als ik de lijst van afgrijselijke ongelukken tijdens wedstrijden bekijk vind ik er geen die oorzaak 'kasseien' hebben.
19 oktober 2017 20:15
En dat er klappen gaan vallen die rit staat buiten kijf.
19 oktober 2017 20:34
Kasseien geven meer mee dan asfalt, alleen Nikki hield er schade aan over.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.