Gesink, Kelderman, Kruijswijk en Vos verkennen Olympische parcoursen
woensdag 30 september 2015 om 08:53

Gesink, Kelderman, Kruijswijk en Vos verkennen Olympische parcoursen

Bondscoach Jan Lammerts zal eind oktober de parcoursen van de Olympische wegrit en tijdrit in Rio gaan verkennen. Hij doet dit in het gezelschap van Robert Gesink, Wilco Kelderman en Steven Kruijswijk, zo weet de Telegraaf.

Volgens de krant hebben Tom Dumoulin en Bauke Mollema de uitnodiging van de bondscoach naast zich neer gelegd. De wegrit vindt plaats op de openingsdag van de Olympische Spelen in 2016, op 6 augustus. Vier dagen later is de tijdrit aan de beurt. Beide parcours zouden naar verluidt geschikt zijn voor klimmers, iets wat de LottoNL-Jumborenners hopen uit te vinden. Op dit moment zou Nederland met vier renners in de wegrit en twee in de tijdrit mogen starten.

Daarnaast reizen zes vrouwen mee naar Brazilië: tweevoudig zilveren medaillewinnaar op het afgelopen WK Anna van der Breggen wordt vergezeld door Marianne Vos, Ellen van Dijk, Lucinda Brandt, Chantal Blaak en Annemiek van Vleuten. Ook de vrouwen hebben vier en twee virtuele startbewijzen.

RIDE Magazine
38 Reacties
Sorteer op:
30 september 2015 08:57
ah, dan kan Lammerts vlak na die verkenning zijn selectie al maken. ;)
30 september 2015 09:13
@8.6: En in plaats van een bezemwagen, rijdt er een vuilniswagen achteraan mee tijdens de koers. Het schijnt er zo'n enorme bende te zijn... in het water in ieder geval.
30 september 2015 09:22
Hadden Dumoulin en Mollema misschien geen trek in dit TLJ-onderonsje? Misschien wil Frits van Eerd wel een paar rondjes meefietsen, dan kan hij meteen de tickets betalen !
30 september 2015 09:27
@sooike: zouden ze niet gewoon op vakantie zijn? Met de uitnodiging van deze mannen is de toon al wel gezet. Geen Boom en Terpstra als kopmannen...
30 september 2015 09:31
@Turtlehead
Dat lijkt me op dit parcours nogal logisch. ;)

Zou Poels geen uitnodiging hebben gehad?
30 september 2015 10:05
Nederland maar met 4 renners? we staan toch niet slecht op de ranking? dat wordt een klein peloton dan.

verder leuk om weer eens van Vos te horen. hoe zou het met haar gaan? toch weer ambities voor volgend jaar, anders gaat die niet mee op verkenning lijkt me.
30 september 2015 10:06
Gesink, Kruiswijk, Mollema en Poels of iets in die richting.

Dan Kelderman en Dumoulin voor de tijdrit.

Vraag me wel af of 1 van die 4 dan de tour gaat rijden. Een kleine 2 weken tussen de tour en de OS aan de andere kant vd wereld lijkt me niet zo perfect.
30 september 2015 10:08
Dumoulin en Mollema zijn gek: lekker weekje Rio in oktober op kosten van de bond, ik zou het wel weten!
30 september 2015 10:29
Is er iemand die een idee heeft, over het aantal renners dat mee mag. Aan de hand van wat wordt dit beslist?
30 september 2015 10:30
@stoned camel
Deze mannen zijn weet ik hoe veel dagen per dagen van huis op kosten van een ander. Denk dat het voor hun vakantie is als ze bij hun geliefden kunnen zijn
30 september 2015 10:35
30 september 2015 10:42
@ hakkie 2:
dus zoals het er nu naar uit ziet een peloton van 142 man, aangevuld met 2 thuisrijders. maximaal 5 renners per land, sommige landen zullen het toch lastig krijgen met de keuzes die ze moeten maken.
met maar maximaal 5 renners zal geen enkel land de koers kunnen controleren, dus een open wedstrijd is natuurlijk ook wel interessant.
30 september 2015 10:55
Klopt. En die 5 renners zijn dan alleen voor de top 5 landen in de WT. Land 6-15 hebben 4 renners en verder nog 3 of 2 renners via continental tours.

Op dit moment (13 september) staat Nederland 6e, met alleen de Ronde van Lombardije nog te gaan. Dat betekent dan 4 renners voor Nederland. Met hier dus al 5 renners die een uitnodiging kregen.
30 september 2015 11:04
Volgens mij was er in Londen ook nog de verplichting dat diegene die de tijdrit rijden, ook de wegrit moeten doen. Dan heb je na Dumoulin dus nog maar 3 plekken te verdelen.
30 september 2015 11:06
Nederland zou dus in de Ronde van Lombardije nog 57 punten goed moeten maken op België om met vijf renners te mogen starten als ik het goed begrijp. Italië (nu vierde) is onbereikbaar op 158 punten voor. Denk dat we er voorzichtig van uit mogen gaan dat Nederland inderdaad maar vier renners aan de start heeft, of 'we' moeten in Lombardije veel beter scoren dan de Belgen.
30 september 2015 11:08
Klopt YNHuis, dat staat nu ook in het document dat ik net postte.

The Individual Time Trial event quota places are included within the total quota of 144 athletes for Road Cycling. 40 riders already entered in the Road Race event will take part in the Individual Time Trial event, with a maximum of two (2) athletes per NOC, as per the table below

Nederland heeft 2 tijdrit plekken, dus daarnaast nog 2 of heel misschien 3 die puur de wegrit kunnen rijden. De truc die NL ooit met Thomas Dekker deed mag volgens mij niet meer.
30 september 2015 11:12
@ Ynhuis @ hakkie2:
als dat zo is zal ook Kelderman wel zeker zijn, naast Dumoulin een zekerheid voor de klimtijdrit. dan Gesink en Mollema erbij voor de wegrit, die kun je bijna niet thuis laten. dan krijg je dus voor de wegrit Gesink, Mollema, Kelderman en Dumoulin. benieuwd wie er dan de bidonnen mag gaan halen.
edit; je zou ook Gesink de klimtijdrit kunnen laten rijden in plaats van Kelderman, maar dan wordt het wel vechten om het 4e plekje voor de wegwedstrijd.
30 september 2015 11:15
@8.6: je kunt er ook voor kiezen om Gesink de TT te laten rijden om een knecht mee te kunnen laten doen. Maar dan heb je ook Poels nog en ik weet niet echt een knecht die mee kan op dit zware parkoers.
30 september 2015 11:20
Vraag mij af welke 5e renner we hadden uit willen nodigen. Nu kan je het controleren sowieso overlaten aan 5 andere ploegen.
30 september 2015 11:23
Die tijdrit kan ook andersom werken. Gesink in plaats van Kelderman daar en dan de laatste plek in de wegwedstrijd tussen Poels, Kelderman, Slagter en Kruijswijk. Slagter werd niet genoemd door de bondscoach een tijdje terug, dus misschien wordt het parcours echt als iets voor de klimmers ingeschat. De andere drie hebben nog niet ontzettend veel laten zien in het eendagswerk. Poels zou wel potentie moeten hebben met zijn explosiviteit, Kelderman heeft dit seizoen een aardige stap gezet en Kruijswijk zou puur een knecht zijn lijkt me. Misschien toch maar even kijken hoe ze uit de Tour gaan komen Johan? En even benadrukken dat Mollema, Dumoulin, Gesink en Kelderman geacht worden zondag nog flink wat punten te pakken.
30 september 2015 11:26
@ hakkie2 & vlek:
ja, daar dacht ik ook al aan, zie mijn edit.
30 september 2015 11:33
Als Nederland maar met 4 renners mag starten in de wegrit en met 2 renners in de TT, wordt het nog een lastige selectie. De regels dat de tijdrijders ook in de wegrit moeten starten zal er waarschijnlijk nog altijd zijn.
Dan in Dumoulin de eerste zekerheid, met daarnaast Gesink, Mollema voor de wegrit. De keuze zal dan moeten worden voor een extra tijdrijder (Kelderman) of een extra klimmende wegrenner, waarbij bv Gesink de Tijdrit gaat rijden.
Overigens vreemd dat Nederlands met de 6e plaatst in de WT-stand maar 4 renners mag sturen. Mogen dan alleen de eerste 5 landen met 6 renners starten? Dan wordt het wel een heel klein peloton op de OS.
Edit: Zie de verdeling over de startplaatsen al in dit topic staan
30 september 2015 11:58
Toch vreemd. Je hebt twee topkandidaten voor olympisch goud volgend jaar (Van der Breggen en Dumoulin) en je gaat met vier anderen het parcours verkennen.
30 september 2015 11:59
@koos1:
Of een klimmende tijdrijder als Kelderman?
30 september 2015 12:01
@Pedaleur: Van den Breggen (en ook Vos en Van Dijk, die nog niet afschrijven) zijn gewoon mee hoor. Dumoulin zal nog wel op een ander moment gaan om de TT te verkennen, denk ik.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.