•
dinsdag 14 februari 2017 om 19:53
Innovatief sneeuwdeken tekent Cyclocross Masters Waregem
Wat er ook gebeurt: er ligt volgende week woensdag sowieso sneeuw tijdens de Soudal Cyclocross Masters in Waregem, de afsluiter van het veldritseizoen. Organisator Golazo heeft een vrachtwagen vol sneeuw besteld. Een regendouche werd ook overwogen, vertelt Erwin Vervecken aan Het Nieuwsblad.
Sneeuw uit Nederland
De sneeuw is dus een kunstmatige hindernis in Waregem. “We leggen die sneeuw aan in een bocht, wat moet zorgen voor een spectaculaire hindernis”, aldus Vervecken. “De sneeuw wordt gemaakt in een firma in Nederland en hier geleverd. Het wordt een toffe hindernis maar ook gemakkelijk, want we moeten ze niet opruimen. Na twee dagen is de sneeuw gesmolten.”
Ook een regendouche is de revue gepasseerd, maar dat idee bleek vooralsnog niet haalbaar. “We wilden een regendouche installeren. Maar daarbij speelde de datum van de cross ons parten”, legt Vervecken uit. “De kans op vriestemperaturen en gladheid is te groot. Hadden de Masters in oktober plaats gevonden, dan hadden we zeker zo’n regendouche geïnstalleerd.”
Je kunt ook doorslaan en dat is wat nu gebeurt, voeg dan ook maar een steile wand toe, onderwaterfietsen en een berenkuil. Hoe de cross verwordt tot een circus attractie.
Crossen in de sneeuw is niets mee mis. Leuk maar dit hoeft voor mij niet. Maar wie weet krijgen we in de zomer het WK moddercross op een kunstmatig aangelegde baan .
UCI zou er goed aan doen de CX te vervangen door een XC wintercircuit: wedstrijden van max een uur op iets kortere rondjes dan de zomerversie, in landen waar het geografisch gezien ook winter is met kans op bijbehorende weersomstandigheden. Punten tellen uiteraard door, maar voor beide competities is er een wereldbekerklassement. Hebben ze in 1 klap internationalisering in renners én organisaties, leukere rondjes dan die ongein rond een voetbalveld in Ribbedebie-Tollembeek waar nu, god betert, ook al kunstsneeuw aan te pas moet komen.