Nibali en Astana twijfelen over Giro-deelname na annulering Tirreno-rit
foto: Sirotti
zondag 13 maart 2016 om 16:41

Nibali en Astana twijfelen over Giro-deelname na annulering Tirreno-rit

Alexandre Vinokourov sprak zich vanmorgen er al over uit, vandaag deed Astana-ploegleider Paolo Slongo dat. De keuze van organisator RCS om de bergrit te annuleren wegens verwachte sneeuwval is niet vanwege de ‘veiligheid van de renners’, aldus de Italiaan.

“Voor zover wij weten is deze beslissing niet gemaakt voor de veiligheid van de renners, maar omdat niemand wist hoe het podium en het materiaal van de organisatie naar de top te krijgen”, zegt Slongo tegen TuttobiciWeb.

Begrip en onbegrip
“Wij begrijpen het allemaal, maar wat er is gebeurd, is ongelooflijk en onaanvaardbaar. De weg is schoon en op twee kilometer van de aankomst is de temperatuur 7 graden Celsius”, zegt Slongo, die met Vincenzo Nibali op verkenning is geweest. “Op de top zagen wij mensen van RCS (organisatie, red.), de CPA (de rennersvakbond, red.) en Tinkoff. Zij beoordeelden de situatie en stonden in verlegenheid en verwarring. Geen sneeuw.”

“Wij zijn verbitterd, omdat de koers is vervormd. Straks krijgt BMC een hoop dure WorldTour-punten. Als ze iedere keer zo handelen als het een beetje slecht weer is, gaan we onze plannen herzien”, is Slongo duidelijk. “Er zijn drie belangrijke aankomsten bergop in de Giro. We kunnen het niet riskeren dat Nibali daar alles voor opzij zet en vervolgens zijn talenten niet kan etaleren.”

In een later stadium zal men bij de ploeg een beslissing maken of de Italiaans kampioen wel of niet aan de start van de Giro verschijnt.

Taylor Phinney, Patrick Lefevere en Matthew Brammeier reageren
De Amerikaan Taylor Phinney was het niet eens met Nibali. “Dit is overdreven. Als groep moeten we één blijven. Blijven klagen helpt jou, de fans en de sport niet”, schrijft de BMC-coureur op Twitter. Ook Patrick Lefevere (ploegbaas Etixx-Quick-Step) reageerde. Hij vindt de Astana-renners maar aanstellers. “Misschien moeten ze de AIGCP ook verlaten”, stelt hij. De AIGCP is de belangenvereniging van de profploegen.

RIDE Magazine
69 Reacties
13-03-2016 20:42
Heb je als een wat minder bekende wielrenner minder recht op je mening geven via twitter dan een Italiaan met een staat van dienst? Belachelijk.

Tell 'em Matthew!
13-03-2016 20:47
Nee klootje je hebt niet minder recht alleen het is niet zo slim hardop domme dingen te roepen.

Er is genoeg mis met Astana maar deze keer hebben ze gelijk.
13-03-2016 21:04
@klootje
Heb jij Nibali ooit dit taalgebruik zien gebruiken op Twitter?
13-03-2016 21:15
Astana heeft volledig gelijk. Kan in mijn ogen niet eens een discussie over zijn. Een rit aflasten omdat er sneeuw ligt terwijl er geen sneeuw ligt is belachelijk. En zelfs als er wat sneeuw ligt moet er heel goed bekeken worden of het echt heel gevaarlijk is.

Het wielrennen heeft deze week in ieder geval niet gewonnen.
13-03-2016 21:24
Wielrennen is een business, logisch dat Astana zo reageert. Hetzelfde kun je zeggen van ploeggenoten en -leiders van EBH, Tejay en Stybi die dinsdag om het podium kunnen gaan strijden. Al vind ik de benamingen als 'moron', 'losers' erg respectloos, zelfs tegen publieke pispaal Astana.
13-03-2016 21:29
wat brammeier zegt gaat te ver
13-03-2016 21:39
Even een zijstraat misshien maar volgende maand staat de ronde van Turkije op de kalender...Dat lijkt me pas gevaaarlijk....
13-03-2016 21:39
Brammeier had gewoon net 2 Guiness achter de kiezen en zijn maat bleef iets te lang weg lozen, met dat iedereen als een junk op het telefoontje zit te kloten krijg je dit soort ongein.
Die jonge gast van SKY met dat acteurshoofd had onlangs ook al zoiets.

Kijk, Phinney ben ik het ook mee oneens maar die onderbouwd tenminste zijn tweet.
13-03-2016 22:03
Ik mis een reactie van Marc Madiot...... Voor Pinot is dit ook nadelig!
13-03-2016 22:03
Lefevre moet niet over aanstellers spreken, Boonen zaagt om de twee dagen wel over iets de laatste weken..
13-03-2016 22:24
Wat ongelooflijk dom van die Lefevere om hierop te reageren. Dit geeft maar weer aan wat een hypocriete ouwe graftak hij is. Als het andersom was geweest was het rennershotel te klein geweest. Het is overduidelijk dat de rit ten onrechte is geannuleerd voor de opgegeven reden. Astana heeft een goed punt
13-03-2016 22:53
Het lijkt mij dat Nibali en Astana de discussie willen aanzwengelen... de boel op scherp zetten om nu dan niet door te slaan naar al te snelle afgelasting van etappes. Tuurlijk speelt hierbij eigenbelang, maar dat mag. De reacties op Astana zijn wel erg heftig.
Alsof de andere teams en renners altijd zo hard bezig zijn om veiligheid op de eerste plaats te zetten...
14-03-2016 01:21
Nibali moet niet zo moeilijk doen. Natuurlijk erg frustrerend als je op deze manier een kans om zeep wordt geholpen om een mooi AK te rijden.
Maar zo lag het er gisteren bij. Niet meer dan normaal dat ze het dan afgelasten, zeker als de weersvoorspellingen ook nog eens niet zo goed waren.
Dat het er vandaag dan ineens toch mooi bij ligt is natuurlijk niet fijn voor hem (en andere klimmers), maar het was op dat moment een volstrekt logische keuze.
Enige wat ze misschien hadden kunnen doen was de beslissing uit te stellen tot vanmorgen of zo, kijken hoe het er dan bij lag. Maar met zulke omstandigheden stuur je de renners natuurlijk niet de berg op.

Overigens is het de organisatie wel aan te rekenen dat ze geen goed plan B hadden.
14-03-2016 02:28
Stop toch allemaal met zeiken op Lefevre. Hij heeft in deze toch gwn gelijk! Achteraf ook altijd gemakkelijk praten, in p-n niet snel genoeg geneutraliseerd, in tirreno mss 'te snel'? Kan zijn, maar Lefevre draait tenminste niet met de wind zoals het hem uit komt. In p-n hebben ze dit wel uitgesproken, in tirreno waar ze wel beslissingen durven nemen om de veiligheid te garanderen steunt hij de organisatie volledig. Zo hoort het ook! En aan alle zielige mensen die graag mensen zien verongelukken, zoek gwn een andere sport uit. Liever een te snelle beslissing dan een te late.
14-03-2016 09:09
Natuurlijk zal Lefevere niet Astana gelijk geven wat die opgeblazen huilebalk heeft die sportieve sprinter aan de leiding staan
14-03-2016 10:59
Wacht, wie reageren er op de tweet van Nibali? Juist ja, Phinney (BMC), Levefre (Ettix) en Brammeier (Dimension Data).

Hé al die kopmannen van die ploegen kunnen nu de Tirreno winnen! Is dat even toevallig...

Of Nibali nu gelijk heeft of niet, de koninginne etappe gaat niet door, uiteindelijk had Nibali daar dus niks te zoeken en is daarover erg teleurgesteld. Had hij achteraf beter in Parijs-Nice kunnen starten of kunnen wachten tot de ronde van Catalunya...
14-03-2016 13:11
Voor renners als Chaves is dit erger dan voor een Nibali hoor. Nibali kan zelf best wel een stukje tijdrijden en hij staat nu al gwn 11de in het klassement. Zou me verwonderen moest hij niet nog wat plaatsen naar voor schuiven. Oké, winst zal moeilijk worden maar een mooi eindklassement zit er voor hem nog steeds in. Mss kan hij nog wel een beter klassement rijden op deze manier dan met de bergrit er bij... een Nibali is nu net in het voordeel op renners als Yates, Valverde, Chaves, Moreno, ...
14-03-2016 13:33
@Tomvd

Het is onzin dat dit voor Nibali niet zo erg is. Nibali komt hier niet voor een top tien klassering en een paar WT punten. Het enige wat voor Nibali telt is de eindwinst (zijn derde), waar die in mijn ogen, een goede kans op maakte. Dat je ook nog aangeeft dat Nibali misschien zonder bergrit nog hoger zal eindigen als met bergrit, is in mijn ogen volstrekt belachelijk.

Chavez kwam waarschijnlijk voor een top10 notering (gezien zijn individuele tijdrit was podium mijn inziens onmogelijk), Nibali kwam voor winst en eindigt met een beetje geluk in de top 10, voor beide is de huidige situatie dus zeer vervelend. Persoonlijk vind ik iemand de kans op winst ontnemen erger.
14-03-2016 21:20
Ze hadden duidelijk gewoon moeten rijden. Gaat het nu opeens een hype worden om ritten af te lasten? In P-N deden ze het toch gewoon keurig. Ze startten en toen het begon te sneeuwen stopten ze. Zo hoort het en niet anders.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.