Positieve Juan José Amador: “Ik ben altijd transparant geweest”
foto: Manzana Postobon
dinsdag 21 mei 2019 om 15:52

Positieve Juan José Amador: “Ik ben altijd transparant geweest”

Juan José Amador heeft wat uit te leggen aan de UCI. Gisteren werd bekend dat de 21-jarige Colombiaan positief heeft getest op Boldenone. De renner van Manzana Postobon ontkent echter in alle toonaarden. “Ik ben tijdens mijn carrière altijd transparant geweest”, zo laat hij weten op Twitter.

Amador is vorig jaar op 22 oktober positief bevonden bij een out-of-competition controle. Er werden verdachte sporen aangetroffen van Boldenone, een anabole steroïde die vooral populair is bij bodybuilders. De jonge Colombiaan koerst sinds 2017 bij het ProContinentale Manzana Postobón.

“Ik accepteer de uitkomst niet”
De jonge renner is echter vastberaden om zijn onschuld te bewijzen. “Ik koers al sinds mijn kindertijd voor Manzana Postobon, een ploeg die me heeft geleerd dat fair play het allerbelangrijkste is. De bewuste test is al zeven maanden geleden uitgevoerd, maar ik hoor nu pas het resultaat. Ik accepteer de uitkomst niet.”

“Ik voel me kalm aangezien ik mijn hele loopbaan transparant ben geweest”, aldus Amador, die op steun kan rekenen van zijn werkgever. “De ploeg zal de renner in kwestie blijven steunen, tot er een definitieve conclusie kan worden getrokken. We hebben de renner wel voorlopig geschorst.”

Algehele schorsing voor Manzana Postobon?
Mocht Amador – die nog het recht heeft op een contra-expertise – definitief worden geschorst, dan heeft ook Manzana Postobon een probleem. Eerder dit jaar werd de inmiddels ontslagen Wilmar Paredes namelijk al betrapt op het gebruik van EPO, waardoor het de tweede positieve test is binnen de ploeg.

Er hangt het team dus een algehele schorsing boven het hoofd, aangezien de UCI de zaak nu zal overdragen naar haar disciplinaire commissie. Die commissie kan een algehele schorsing opleggen van 15 tot 45 dagen. “Manzana Postobon zal elke beslissing van de UCI accepteren”, zo meldt de formatie nog.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.