UCI denkt aan ploegen van zes renners in grote rondes
foto: Sirotti
dinsdag 31 juli 2018 om 19:58

UCI denkt aan ploegen van zes renners in grote rondes

De internationale wielerunie speelt met het idee om teams in de drie grote rondes nog verder in te krimpen. Dit laat UCI-voorzitter David Lappartient weten in een uitgebreid interview met het Zwitserse Le Temps. “Ik denk dat een inkrimping naar zes renners pas echt effect heeft”, zo is de Fransman van mening.

Sinds dit seizoen rijden er in de Giro d’Italia, Tour de France en Vuelta a España teams van acht renners in plaats van de gebruikelijke negen. De UCI hoopte hiermee de spektakelwaarde te vergroten, maar in de voorbije Tour de France zwaaide Sky nog altijd de scepter.

In een nimmer aflatende poging om de voorspelbaarheid tegen te gaan, denkt Lappartient aan een verdere inkrimping. Mochten de plannen doorgang vinden, dan zou een kopman slechts de beschikking hebben over vijf ploeggenoten. “Een vermindering naar zes renners per ploeg zal pas het beoogde effect hebben, omdat een team als Sky blijft domineren met bijvoorbeeld zeven coureurs.”

“Met zes renners heeft een kopman nog maar vijf ploeggenoten waarop hij kan rekenen, waardoor hij sneller vermoeid is. Daarnaast kunnen er dan meer ploegen meedoen”, zo schetst de grote baas de voordelen van een dergelijke beslissing.

UCI kijkt naar andere manieren om wielersport aantrekkelijker te maken
In zijn missie om de wielersport aantrekkelijker te maken, kijkt Lappartient niet alleen naar de inkrimping van ploegen. “We zijn op dit moment bezig met een onderzoek, waarin we van alles analyseren. We stellen daarbij de nodige vragen. Moeten we het aantal etappes heroverwegen? En moeten we de oortjes en wattagemeters verbieden?” aldus de Fransman.

RIDE Magazine
73 Reacties
Sorteer op:
31 juli 2018 20:01
Waarom moeten die meterjes trouwens blijven? Sponsorbelangen? De metertjeslobby? De metertjesmaffia?
Heeft hier iemand een verklaring voor?
31 juli 2018 20:02
Goed idee !
31 juli 2018 20:02
Ja goed idee, nog minder profrenners... en je schiet er verder weinig mee op :( Nee doe dan wat aan een salarisplafond per team of zo zodat de teams wat meer aan elkaar gelijk kunnen zijn. Dit slaat weer een beetje door in de veranderdrang. Het is bijna zo'n vaag idee als die Grand Prix start...
31 juli 2018 20:05
Waardeloos idee. Doe dan maar gelijk allemaal eenmans ploegen, kun je drie weken lang alleen man tegen man rijden.
31 juli 2018 20:05
Helemaal geen goed idee. Dan gaat een ploeg gewoon compleet kiezen tussen of 1 sprinter of 1 klassementsrenner....
31 juli 2018 20:09
Idioot plan... dit gaat uiteindelijk alleen maar ten koste van de renners (werk). Verder dan nog meer ploegen in de tour, dus nog meer volgauto's. Er gaat dan juist nog minder aangevallen worden, renners gaan nog meer wachten tot de laatste klim... het effect zal juist het tegendeel gaan opleveren. Ik denk dat het eerder saaier gaat worden.
31 juli 2018 20:10
Een Fransman die de Engelsen dwars wil gaan zitten. Je verwacht het niet.....
31 juli 2018 20:11
Zou dan eerder voor een budget-plafond gaan.
Maak je het speelveld wat meer gelijk en hoeven teams zich niet op 1 discipline te richten.
31 juli 2018 20:13
Die laatste regel is de spijker op de kop. Computers weg, metertjes weg, oortjes weg, etc... Laten de renners het zelf maar oplossen tijdens de koers. Dan valt er sowieso een iemand door de mand..... Froome. Ploegen van 6..? Ik moet er niet aan denken, wat een flauwekul. De enige reden die ik hier voor kan bedenken is meer teams, dus meer sponsors, dus meer geld voor die aparte Lappartient en de zijnen.
31 juli 2018 20:14
Dit slaat nergens op. Dan skip je Rowe en Castroviejo en dan is Sky nog veruit de beste ploeg.
31 juli 2018 20:17
Een mooi plan als je tientallen profrenners op straat wilt zetten. Verder zal het weinig uitmaken, de nummer 6 van Sky is nog altijd sterker dan pakweg de nummer 3 van de meeste andere ploegen.
31 juli 2018 20:18
Misschien is het nog wel voordeliger voor Sky zelfs, welk team heeft er nou van die klimmende motoren als Castroviejo, Kwiatkowksi en Moscon.
31 juli 2018 20:19
Statement UCI na de tour 2019: We overwegen om de ploegen terug te brengen naar maximaal 4 renners.

Waar gaat dit over, je kan ook doorslaan met veranderen.
31 juli 2018 20:20
Als die Fransman nog even voorzitter blijft zijn er alleen nog maar individuele
renners met een een tube om de nek en geen versnellings -apparaten meer.
In welke tijd leeft die man ?
31 juli 2018 20:41
Goed idee, de mensen die hier tegen zijn, zijn Sky fans, kan niet anders. Kijk naar de Olympische Spelen, daar waren de teams ook klein en dat was 1 van de spektakelrijkste koersen die ik al gezien heb.
31 juli 2018 20:47
@Hollow Knight,
Ohja, ben ik Sky fan? Het slaat nergens op om 1 team te pesten omdat je feestje vroeger mooier was en je daarmee door het hele peloton heen werkloosheid en chaos veroorzaakt.

@Skele,
Tuurlijk zou dit vooral voor Sky nadelig zijn. Het verschil tussen hun 7de en 8ste renner met die van andere ploegen is groter dan het verschil tussen hun 3de, 4de, 5de en 6de renner met die van andere ploegen. Bovendien is Sky het team dat graag wil controleren en daarvoor is 8 renners handiger. Zeker als 1 van hen uit de Tour wordt getikt.
31 juli 2018 20:52
Quote:
ti-raleigh - 31 juli 2018 om 20:13
Die laatste regel is de spijker op de kop. Computers weg, metertjes weg, oortjes weg, etc… Laten de renners het zelf maar oplossen tijdens de koers. Dan valt er sowieso een iemand door de mand….. Froome.

Weer typisch dat mensen denken dat Froome niet zonder oortje kan koersen. Als je iets tegen de Sky-trein wil doen, dan zal dat met mannetjes vooruit sturen moeten. En dan is voor die aanvallende teams communicatie via de oortjes erg belangrijk. Sky voert een tactiek waarbij je de oortjes niet zo hard nodig hebt. Maarja, ga lekker verder beleid voorstellen op basis van woede en frustratie over Sky.
31 juli 2018 20:53
Dit is geen goed idee , want zo krijg je idd dat ploegen ook puur voor een sprinter gaan en die hoef je dan niet te controleren en dan kan je nog steeds met 6 renners een koers controleren want er is minder te controleren . Denk dan eerder aan wijziging etappes moet denken zo zijn etappes als Mur de Bretagne , kasseienrit Roubaix en zo n 65 km berg rit ondanks valse start minder goed te controleren door een ploeg , dus denk aan wijziging parcours waardoor het moelijker te controleren valt voor een ploeg en waardoor je meer spektakel krijgt , is er bijv weleens een daaltijdrit geweest of zou dat te gevaarlijk zijn . Maak van Alpe huez een klimtijdrit . In eendaagse wedstrijden ben ik zeker een voorstander maar zou dit ook opgaan voor een grote ronde . @ hollow knight , onzin om te stellen dat iedereen die het ziet zitten Sky fan is , maar denk niet dat het iets scheelt , het verschil zag je nu ook niet .

Denk dat Sky dan nog meer gaat investeren om voor elke grote ronde een ideaal klim team van 6 renners op te stellen . Alleen zullen ze het op het vlakke aan een ander team overlaten zelfs als ze de leiderstrui hebben , dus wel invloed maar niet de invloed die je wilt hebben
31 juli 2018 20:55
Kortere etappes. Waarom moeten we in deze tijd nog steeds naar etappes van 230 kilometer kijken die honderd procent zeker eindigen in een massaspurt? Al die etappes in de eerste week worden echt niet interessanter met ploegen van 5 renners. Er zijn dan altijd nog 9 ploegen met 4 renners die als enige doel in het leven hebben om een spurt te regelen. Als zo'n etappe 100 kilometer is zullen veel meer teams en renners geneigd zijn om koers te maken.
31 juli 2018 20:59
Lijkt me geen goede optie. Ik voel meer voor de genoemde salary cap. Dan is er meer gelijkheid te verwachten, en dan ook meer spektakel.
31 juli 2018 21:07
Ik vind het wel een goed idee: ipv 22 ploegen van 8 mensen, kan je dan bijvoorbeeld 30 ploegen van 6 mensen hebben. Zien we ook weer eens andere teams. Misschien Roompot bijvoorbeeld
31 juli 2018 21:09
Wat een onzin weer
31 juli 2018 21:10
Dit is inderdaad een heel goed idee, dit zal er ook voor zorgen dat kopmannen meer verspreid zitten over meerdere ploegen en niet al in één ploeg (Sky). Nu ook nog een maximumbudget invoeren per ploeg en we zijn er.
31 juli 2018 21:12
2021:

Volgend jaar mag alleen Bardet nog meedoen aan de tour.
31 juli 2018 21:13
Schaf meteen ook het vermogensmetertje af, dit zal bij Sky zeker een probleem opleveren.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.