UCI promoveert tien koersen naar WorldTour
dinsdag 2 augustus 2016 om 21:30

UCI promoveert tien koersen naar WorldTour

De UCI heeft in een persbericht gemeld dat tien koersen promotie maken en vanaf 2017 deel uitmaken van de WorldTour. Onder meer de Omloop Het Nieuwsblad, Strade Bianche, en Dwars door Vlaanderen doen een stap hogerop. De Amstel Gold Race en de Eneco Tour behouden de huidige status van WorldTour-koers.

Naast de drie bovengenoemde koersen, krijgen ook de Cadel Evans Great Ocean Road Race, de Tour of Qatar, de Abu Dhabi Tour, de Ronde van Turkije, Rund um den Finanzplatz Eschborn-Frankfurt, de Tour of California en de Prudential Ride London-Surrey Classic volgend jaar een upgrade.

In totaal zullen de WorldTour-ploegen vijftien landen aandoen op vier continenten. Na de Australische start wordt een reis naar het Midden-Oosten toegevoegd, alvorens men aan het Europese voorjaar begint. De Ronde van Turkije als WorldTour-wedstrijd is volgens de UCI een duidelijk teken van globalisatie in de sport. Daarnaast is de Ronde van Californië de eerste wedstrijd op het hoogste niveau in de Verenigde Staten.

Alle wedstrijden op de WorldTour-kalender van 2017 hebben de zekerheid gekregen van de UCI dat zij ook in 2018 en 2019 behoren tot de WorldTour.

Niet alle WorldTour-ploegen hoeven deel te nemen aan de nieuwe koersen
Uit een eerder persbericht valt op te maken dat niet alle WorldTour-ploegen hoeven te starten in de nieuw aangewezen WorldTour-wedstrijden. Mochten de stakeholders deze regel goedkeuren, dan hoeven er in iedere nieuwe wedstrijd ten minste tien WorldTour-teams starten.

Nieuwe WorldTour-koersen in 2017
flag-au Cadel Evans Great Ocean Road Race (29 januari)
flag-qa Tour of Qatar (6-10 februari)
flag-ae Abu Dhabi Tour (23-26 februari)
flag-be Omloop Het Nieuwsblad (25 februari)
flag-it Strade Bianche (4 maart)
flag-be Dwars door Vlaanderen (22 maart)
flag-tr Ronde van Turkije (18-23 april)
flag-de Rund um den Finanzplatz Eschborn-Frankfurt (1 mei)
flag-us Tour of California (14-21 mei)
flag-gb Prudential Ride London-Surrey Classic (30 juli)

Koersen die in de WorldTour blijven in 2017
flag-au Tour Down Under (17-22 januari)
flag-fr Parijs-Nice (5-12 maart)
flag-it Tirreno-Adriatico (8-14 maart)
flag-it Milaan-San Remo (18 maart)
flag-es Ronde van Catalonië (20-26 maart)
flag-be E3 Harelbeke (24 maart)
flag-be Gent-Wevelgem (26 maart)
flag-be Ronde van Vlaanderen (2 april)
flag-es Ronde van het Baskenland (3-8 april)
flag-fr Parijs-Roubaix (9 april)
flag-nl Amstel Gold Race (16 april)
flag-be Waalse Pijl (19 april)
flag-be Luik-Bastenaken-Luik (23 april)
flag-ch Ronde van Romandië (25-30 april)
flag-it Giro d’Italia (6-28 mei)
flag-fr Critérium du Dauphiné (4-11 juni)
flag-ch Ronde van Zwitserland (10-18 juni)
flag-fr Tour de France (1-23 juli)
flag-es Clásica San Sebastián (29 juli)
flag-pl Ronde van Polen (29 juli-4 augustus)
flag-nlflag-be Eneco Tour (7-13 augustus)
flag-es Vuelta a España (19 augustus-10 september)
flag-be Cyclassics Hamburg (20 augustus)
flag-fr Bretagne Classic-Ouest France (27 augustus)
flag-ca GP de Québec (8 september)
flag-ca GP de Montréal (10 september)
flag-it Ronde van Lombardije (30 september)

RIDE Magazine
86 Reacties
Sorteer op:
2 augustus 2016 23:27
Eens met diverse meningen hierover. Vooral over het opportunisme van de UCI. Als je wilt uitbreiden doe dat dan heel beperkt, met koersen die zich voldoende bewezen hebben. Dan heb je er 30 als ik goed tel, voldoende. Bijvoorbeeld: de Omloop, Strade Bianche en Tour of California. Er kunnen ook wedstrijden worden vervangen: bijvoorbeeld Hamburg door Frankfurt (of Nürburgring). En ook ik mis klassieke wedstrijden als Parijs-Tours, nota bene een monument, en Milaan-Turijn.
2 augustus 2016 23:28
Het gaat naast geld ook om de machtsverhoudingen binnen het professionele wielrennen. ASO krijgt er nu 1 race bij (Qatar), RCS 2 (Abu Dhabi en Strade Bianchi) en Flanders Classics ook 2.
2 augustus 2016 23:28
Het hele WT concept was natuurlijk al discutabel maar slaat nu natuurlijk helemaal nergens meer op. Ploegen en renners gaan alleen maar inzetten op wat ze zelf interessant vinden of waar wat te halen valt.

Eventueel voordeel is wel dat koersen zelf zullen moeten gaan vernieuwen om interessant te blijven.
2 augustus 2016 23:45
Je zou haast gaan denken dat zowat alle sportbonden schaamteloos zo veel mogelijk geld proberen binnen te harken. Hiephoi
2 augustus 2016 23:51
Ik kan een heel epistel gaan toevoegen waarom het nergens op slaat, deze kalender. En dat de UCI er een wanboel van maakt. Maar velen voor mij hebben het gras al weggemaaid.

De toevoeging van de Strade, dat is het enige lichtpuntje
3 augustus 2016 00:06
Ik word best moe hier van al dat gejank, nooit is er eens iets goed voor sommige.
Altijd maar zeiken over welke koers dan ook, alles is voortaan saai in hun ogen, ik vraag me dan echt af waarom je nog überhaupt kijkt.

Zijn er nu een paar rare toevoegingen, jazeker, zit ik op elke koers te wachten, zeker niet maar wat dan nog. Kijk gewoon wat je wilt zien en sla de rest over.
In een restaurant ga je toch ook niet op elk gerecht op de kaart commentaar geven maar bestel je toch ook wat je wel lekker vindt.
3 augustus 2016 00:07
UCI maakt zich weer eens compleet belachelijk. Strade Bianchi, Dwars door Vlaanderen, Omloop Het Nieuwsblad en Tour Of California zijn de enige wedstrijden die ook wat toevoegen aan de WT. Waarom Parijs-Tours er niet bij zit en al die veredelde kermiskoersen in het Midden Oosten wel is uit financieel oogpunt te snappen. Maar als wielrenfan kan ik er met mijn hoofd niet bij.
3 augustus 2016 00:43
Turkije? Wat is dat voor een rare gedachtensprong? Is dat veilig?
3 augustus 2016 02:10
Turkije,qatar en vooral dwars door Vlaanderen is bizar: nóg een keer door over dezelfde weggetjes.

Dit MOET samen gaan met kleinere ploegen.
3 augustus 2016 04:32
Niks in Zuid-Amerika maar wel twee zandbakkoersen in landen waarin niemand fietst. Tja.
3 augustus 2016 06:16
- Criterium International
- Giro del Trentino
- Vuelta a Burgos

Hadden logischer geweest !!
3 augustus 2016 07:49
Dit heeft niet alleen met logica te maken, maar ook met budgetten van organisatoren. Burgos is waarschijnlijk 2.HC ipv 2.WT vanwege budget.
Geldt ook voor San Luis.

De UCI doet ook niet voor niks de toevoeging dat je niet verplicht alle WT ploegen aan de start moet hebben.
3 augustus 2016 08:01
Gewoon minder renners per wedstrijd opstellen en alles is prima te doen! Gelijk ook wat minder dominantie door de rijke ploegen.
3 augustus 2016 08:23
Ik heb het idee dat veel mensen hier maar wat roepen zonder goed geinformeerd te zijn... Maar we zullen zien wat de reacties van de ploegen zijn.
3 augustus 2016 08:45
Men werkt eerst aan een extreme weather protocol voor de veiligheid van de renners en dan gaat men koersen in veilige landen als Turkije :6
Volgt de UCI de actualiteit wel of enkel hun bankrekening?
Binnenkort moeten de renners nog starte in de GP Aleppo
3 augustus 2016 08:45
Men werkt eerst aan een extreme weather protocol voor de veiligheid van de renners en dan gaat men koersen in veilige landen als Turkije :6
Volgt de UCI de actualiteit wel of enkel hun bankrekening?
Binnenkort moeten de renners nog starten in de GP Aleppo
3 augustus 2016 09:41
Iemand enig idee hoe ze willen regelen dat starten niet verplicht is, maar dat er wel minstens 10 WT-ploegen meedoen? Wat als er maar 9 ploegen geïnteresseerd zijn, door wie en hoe wordt dan bepaald welk 10de team verplicht wordt om ook aan de start te verschijnen?
3 augustus 2016 10:02
@josi: dat lijkt mij niet te regelen. Zal wel neerkomen op: de organisatoren moeten minimaal 10 WT-ploegen laten starten.
Vreemd wordt het als dat alleen voor de nieuwe koersen geldt, terwijl ze dezelfde status hebben.
3 augustus 2016 10:08
Er geldt, afgezien voor de grens met Syrië en Irak, geen negatief reisadvies voor Turkije. Er gaan ook nog steeds veel mensen op vakantie daar. Vorige week speelde AC Monaco nog in Turkije. Je hebt er natuurlijk een kans op aanslagen van IS, maar dat heb je in Frankrijk ook...
3 augustus 2016 10:08
Wordt n erg volle kalender zo, WT ploegen zullen meer renners nodig hebben. Dit terwijl de budgetten al onder druk staan, met uitzondering van de suikeroomploegen + BMC en SKY. Ik denk niet dat de regel dat niet iedere ploeg overal hoeft te starten afdoende zal zijn om dat te voorkomen.
En wat josi zegt, ben benieuwd hoe dit precies gaat lopen in de praktijk, als je niet gestart bent in Qatar en Abu Dhabi ben je dan verplicht om te starten in Turkije omdat niemand daar zin in heeft?
3 augustus 2016 10:23
@Janjanssen98765
"In een restaurant ga je toch ook niet op elk gerecht op de kaart commentaar geven maar bestel je toch ook wat je wel lekker vindt."

Totdat er zoveel gerechten op de kaart staan dat de hele kwaliteit van de kaart / restaurant achteruit gaat want dan ga je niet meer heen. Restaurants met een overvolle menu kaart vermijd ik liever.
3 augustus 2016 10:44
@Poeksel, voetballen doe je dan ook een in stadion op een vaste plek. De koers beslaat een gigantisch open stuk en volgens mij worden er in Turkije met enige regelmaat grote aanslagen gepleegd in de steden en heeft het een inlandse burgeroorlog met de Koerden in het oosten van het land.

Edit: Eigenlijk wel treurig voor het wielrennen als sport dat de organisaties die de macht in handen hebben en de sport moeten (be)geleiden/reguleren/ontwikkelen eigenlijk de reden zijn voor de gestage achteruitgang.

En van mij mag dat ten koste van alles willen globaliseren ook achterwege blijven, richt je eerst op de gebieden waar je van oudsher sterk bent maar nu populariteit aan het verliezen bent en kijk vervolgens pas naar de globalisatie.
3 augustus 2016 11:05
Totaal overbodig en ingegeven door macht en geld. Lang leve de UCI..
3 augustus 2016 11:08
hoe kun je in godsnaam eisen dat er 10 WT ploegen meedoen? als er geen enkele van de WT ploegen interesse heeft, welk van de 17 WT ploegen ga je dan dwingen om mee te doen?
3 augustus 2016 11:18
Het is te hopen dat er tegen de tijd dat de ronde van Turkije wordt verreden, daar nog media over is om er over te berichten....

Om te reageren moet je ingelogd zijn.