UCI promoveert tien koersen naar WorldTour

UCI promoveert tien koersen naar WorldTour
dinsdag 2 augustus 2016 om 21:30

De UCI heeft in een persbericht gemeld dat tien koersen promotie maken en vanaf 2017 deel uitmaken van de WorldTour. Onder meer de Omloop Het Nieuwsblad, Strade Bianche, en Dwars door Vlaanderen doen een stap hogerop. De Amstel Gold Race en de Eneco Tour behouden de huidige status van WorldTour-koers.

Naast de drie bovengenoemde koersen, krijgen ook de Cadel Evans Great Ocean Road Race, de Tour of Qatar, de Abu Dhabi Tour, de Ronde van Turkije, Rund um den Finanzplatz Eschborn-Frankfurt, de Tour of California en de Prudential Ride London-Surrey Classic volgend jaar een upgrade.

In totaal zullen de WorldTour-ploegen vijftien landen aandoen op vier continenten. Na de Australische start wordt een reis naar het Midden-Oosten toegevoegd, alvorens men aan het Europese voorjaar begint. De Ronde van Turkije als WorldTour-wedstrijd is volgens de UCI een duidelijk teken van globalisatie in de sport. Daarnaast is de Ronde van Californië de eerste wedstrijd op het hoogste niveau in de Verenigde Staten.

Alle wedstrijden op de WorldTour-kalender van 2017 hebben de zekerheid gekregen van de UCI dat zij ook in 2018 en 2019 behoren tot de WorldTour.

Niet alle WorldTour-ploegen hoeven deel te nemen aan de nieuwe koersen
Uit een eerder persbericht valt op te maken dat niet alle WorldTour-ploegen hoeven te starten in de nieuw aangewezen WorldTour-wedstrijden. Mochten de stakeholders deze regel goedkeuren, dan hoeven er in iedere nieuwe wedstrijd ten minste tien WorldTour-teams starten.

Nieuwe WorldTour-koersen in 2017
flag-au Cadel Evans Great Ocean Road Race (29 januari)
flag-qa Tour of Qatar (6-10 februari)
flag-ae Abu Dhabi Tour (23-26 februari)
flag-be Omloop Het Nieuwsblad (25 februari)
flag-it Strade Bianche (4 maart)
flag-be Dwars door Vlaanderen (22 maart)
flag-tr Ronde van Turkije (18-23 april)
flag-de Rund um den Finanzplatz Eschborn-Frankfurt (1 mei)
flag-us Tour of California (14-21 mei)
flag-gb Prudential Ride London-Surrey Classic (30 juli)

Koersen die in de WorldTour blijven in 2017
flag-au Tour Down Under (17-22 januari)
flag-fr Parijs-Nice (5-12 maart)
flag-it Tirreno-Adriatico (8-14 maart)
flag-it Milaan-San Remo (18 maart)
flag-es Ronde van Catalonië (20-26 maart)
flag-be E3 Harelbeke (24 maart)
flag-be Gent-Wevelgem (26 maart)
flag-be Ronde van Vlaanderen (2 april)
flag-es Ronde van het Baskenland (3-8 april)
flag-fr Parijs-Roubaix (9 april)
flag-nl Amstel Gold Race (16 april)
flag-be Waalse Pijl (19 april)
flag-be Luik-Bastenaken-Luik (23 april)
flag-ch Ronde van Romandië (25-30 april)
flag-it Giro d’Italia (6-28 mei)
flag-fr Critérium du Dauphiné (4-11 juni)
flag-ch Ronde van Zwitserland (10-18 juni)
flag-fr Tour de France (1-23 juli)
flag-es Clásica San Sebastián (29 juli)
flag-pl Ronde van Polen (29 juli-4 augustus)
flag-nlflag-be Eneco Tour (7-13 augustus)
flag-es Vuelta a España (19 augustus-10 september)
flag-be Cyclassics Hamburg (20 augustus)
flag-fr Bretagne Classic-Ouest France (27 augustus)
flag-ca GP de Québec (8 september)
flag-ca GP de Montréal (10 september)
flag-it Ronde van Lombardije (30 september)

Dit artikel delen:

86 Reacties

molovin 2 augustus 2016 om 21:56

Je zou bijna zeggen dat het voor een grote ploeg die toch wel door de grote rondes en klassiekers wordt uitgenodigd op rennersnamen liever geen worldtour wilt zijn als je verplicht wordt daar overal te moeten verschijnen.

Daan° 2 augustus 2016 om 21:58

Tour of TUrkey, SCHRAPPEN.
Abu Dhabi Tour, SCHRAPPEN.
Tour of Qatar, SCHRAPPEn.

Dankuwel.

maklukzat 2 augustus 2016 om 21:59

Zwabberbeleid van de UCI. De kalender kleiner willen maken en het tegenovergestelde doen.

Uran 2 augustus 2016 om 22:02

Nu maak je een groter verschil tussen de world tour wedstrijden en de overige wedstrijden. De world tour ploegen krijgen het drukker en zullen minder snel starten in koersen als Leon, clasica almeria enz. Dit zal in de toekomst dit soort wedstrijden de das om doen.

Daan° 2 augustus 2016 om 22:05

Het enige voordeel van het zijn van World Tour ploeg is dat je mee mag doen aan de wedstrijden van de ASO en de Giro. Verder zitten er geen financiële directe voordelen aan, je moet alleen maar meer geld neerleggen voor die licentie. Zwak systeem is het toch ook hè. Zo’n drukke kalender wordt toch niemand vrolijk van, behalve de fans?

Arema Pro Cycling Team 2 augustus 2016 om 22:10

Ik mis een echte Aziatische rittenkoers in dit rijtje. Ik reken Turkije daar niet bij.

montventoux 2 augustus 2016 om 22:15

@Arema … + Afrika, Zuid-Amerika

Sietse 2 augustus 2016 om 22:15

Is er überhaupt nog iets over van het originele hervormingsplan? Dat plan was tenminste in het belang van ons liefhebbers. Geen overlap meer en kleinere ploegen en dus minder controle. De veranderingen die nu plaatsvinden zijn dankzij het theedrinkbeleid van Cookson vooral in het voordeel van de organisatoren en de ploegen. Ik zou bijna zeggen: Doe mij McQuaid maar weer :p

Covadonga 2 augustus 2016 om 22:16

Tjonge, jonge, alsof dit nu ineens uit de lucht komt vallen. Verstandig dat er zandbakkoersen bij zitten. Daar zit nog geld. En de redenering dat er geen publiek staat, klopt. Helaas geldt dat, zeker doordeweeks, ook voor veel andere koersen. Constatering van lik me versje dus.

ditisdavid 2 augustus 2016 om 22:20

Great Ocean Road Race > op basis waarvan?
Qatar > Van alles uit de zandbak de vlakste…
Abu Dhabi > net iets minder erg dan Qatar
Omloop > goed nieuws voor het openingsweekend
Strade > heel goed nieuws
Dwars > overkill
Turkije > waanzin
Frankfurt > goed dat Duitsland een nieuwe WT koers krijgt
Californië > lijkt juist achteruitgang
Londen > goed dat GB een WT koers krijgt, maar Yorkshire was zo veel beter geweest…
Totaalplaatje > het begrip WorldTour raakt heel erg gedevalueerd…

Fiets 4All 2 augustus 2016 om 22:23

Deze uitbreiding zou naar mijn mening pas mooi worden als de ploegen gedwongen worden te starten met ploegen van maximaal 6 renners en 7 renners in een grote ronde. Anders zullen inderdaad de kleinere wedstrijden ten onder gaan aan deze grotere koersen, renners trainen nu al liever ipv te koersen. Tevens pak je hier ook de ploegen die puur op controle rijden.

Ook zouden de etappes in grote rondes ingekort moeten worden met 30-40 kilometer voor meer strijd wat de koersen veel aantrekkelijker maakt.

Daarnaast zou het naar mijn mening het aantal World Tour ploegen nog verder gereduceerd moeten worden naar maximaal 12 teams en het invoeren van een promotie/degradatie regeling met eventueel een financiële beloning uit o.a. televisie gelden.

Ook zou het mij een goed idee lijken om in grote rondes de laatste beklimming aan 1 kant van de weg compleet af te zetten met dranghekken en entree (2 euro) te vragen. (Minder onnozele toeschouwers, meer opbrengsten en tevens meer mogelijkheid tot reclame op dranghekken ten financiering).

TiesW 2 augustus 2016 om 22:23

Tour of Turkey, Ride London en Rund um den Finanzplatz echt complete onzin.
Ride London zal wel zijn om in Engeland eindelijk een WT koers te hebben maar waarom dan niet Tour de Yorkshire? Turkije was dit jaar echt vreselijk saai en zullen WT-teams echt niet naartoe willen… Finanzplatz? Waarom niet Rund Um Köln of Nurburgring?
Cadel Evans Great Road race? Tja, leuk in Australië maar verder redelijk saai ritje…

Cadel Evans Great Ocean Road Race? Tja, leuk in Australië maar verder redelijk saai ritje…
Tour of Qatar & Abu Dhabi Tour- Geniet wel van die zandbak rondjes en er zit ook geld ja.
Omloop Het Nieuwsblad & Dwars door Vlaanderen – Leuk, vlaamse klassiekers genieten. Overigens nog liever Le Samyn gezien.
Strade Bianche – Eindelijk!!
Ronde van Turkije – Complete onzin, vreselijk saaie ronde afgelopen jaar en teams zullen daar echt niet naartoe willen.
Rund um den Finanzplatz Eschborn-Frankfurt – Waarom niet Nurburgring of Rund um Köln?
Tour of California – Ja, mooi!
Prudential Ride London-Surrey Classic – Leuk dat er eindelijk een Engelse WT koers is maar waarom Ride London en niet Tour de Yorkshire? Is een van de leukste rondjes van het jaar.

ditisdavid 2 augustus 2016 om 22:24

@covadonga, tegelijk zijn er nog genoeg koersen waar veel publiek op af komt die geen WT zijn, daarnaast is Turkije in de WT een onverwachte domper hoor…

123poetertjes 2 augustus 2016 om 22:34

Turkije is ethisch eigenlijk gewoon onverantwoord gezien de pleuris die daar op uitbreken staat of eigenlijk allang uitgebroken is. Misschien dat als elke ploeg persoonlijk een geit overhandigt aan het staatshoofd alles nog gezellig wordt, dan heeft ie ook weer wat om mee te spelen.

California is ook ontzettend zonde, daar gaat het deelnemersveld alleen maar verzwakken – ik bedoel, ploegen als Lampre en FDJ gaan die koers totaal niet serieus nemen en alle ambitieuze Amerikaanse contiploegen moeten samengevoegd worden tot een nationale selectie. De Omloop en Dwars door Vlaanderen eigenlijk hetzelfde probleem, wat zou Veranda's Willems hiervan vinden? Tegelijkertijd moeten ploegen als Lampre, die het toch al niet zo breed hebben, nu wellicht een streep door hun eigen openingsweekend zetten om de selecties te kunnen volmaken. Strade Bianche zal heus aan prestige winnen maar 25 ploegen aan de start is moord voor die koers, die is goed zoals ie is. Een zandbakrondje als Qatar is dan misschien nog te begrijpen, puur economisch gezien. verder staat niemand er om te springen.

Bizar, waanzinnig, weerzinwekkend, dramatisch: het is het allemaal.

Manuel Beltran 2 augustus 2016 om 22:38

Turkije snap ik weinig van. Daar wonnen de laatste jaren toch vooral onbekende dopers?

In het midden oosten staat inderdaad niemand langs de kant, maar oman vind ik opzich best een mooie koers.

Had graag Noorwegen als worldtour gezien.

Gesink4President 2 augustus 2016 om 22:39

Die regel van minimaal 10 WT ploegen is volgens mij niet haalbaar, hoe willen ze dat voor elkaar krijgen? Als er volgend jaar in Turkije bijvoorbeeld maar 4 WT teams willen starten, hoe gaan ze dan afdwingen dat er nog 6 starten? En welke ploegen moeten dat dan zijn?

Turtlehead 2 augustus 2016 om 22:39

In de ronde van Turkije gratis bodyguards en iedere renner €100 onderweg in de achterzak ivm roadblocks van opstandige militairen, geld daarvoor komt uit Abu Dabi, en in 2018 de Ronde van Santpoort ook WT.
Verder in maart de verplichting om met 2 teams te starten in iedere WTkoers.
Indien je start met een Chinees en een flapdrol, krijgt de ploegleiderswagen nummer 1.
Kortom: UCI-tranendal wat mij betreft.

sstijnntje 2 augustus 2016 om 22:41

Goed punt MDKIDW. Geen Franse koersen (Duinkerke bv), dit is politiek ingegeven en niet sportief. Het zal overal wel loslopen alleen in Turkije ben ik niet zo zeker. Dadelijk Twitter’t een renner iets negatiefs over de koers krijgt hij direct landarrest…

Velominatus 2 augustus 2016 om 22:42

Mag de sjeik nu Etixx nog steeds weigeren wegens te lang treuzelen bij het schoenen wisselen?

Velominatus 2 augustus 2016 om 22:43

OT: Abbi Dabbi, Qatar en Turkije hadden van mij niet gehoeven. Noch het verleden, noch de toekomst van de wielersport ligt in het Midden Oosten.

Kwiat 2 augustus 2016 om 23:00

Turkije, Abu Dhabi en Qatar zijn volstrekt belachelijk. Weer buigt Cooksen voor een zak geld. Het haalt de status van de World-Tour helemaal onderuit, maar de bankrekening van meneer Cooksen en z'n vriendjes stroomt vol. En dat is belangrijk!

Volgens mij zitten ook weinig ploegen te wachten op deze uitbreiding. Dat bijvoorbeeld vele teams Turkije laten schieten, zegt genoeg erover. Daar hebben ze dus helemaal geen zin in. En terecht.

Voor de rest worden er best veel leuke wedstrijden worden toegevoegd, die Cadel Evans-race heeft wat mij betreft nog wat te weinig prestige en waarde, voor mij dan. Maar de meerwaarde van wedstrijden zoals Turkije, Abu Dhabi en Qatar, zie je alleen terug in de portemonnee van de heren in de UCI.

Ik had Tour de Fjords, Ronde van Noorwegen of een Yorkshire wel op de World-Tour kalender willen hebben. Of een Milaan-Turijn. En een mooie Franse koers, ze zijn er genoeg! Duinkerken, Tour de L'Ain…

MDKIDW 2 augustus 2016 om 23:09

@sstijntje

zelfs parijs-tours niet…
echt waar ik ben echt benieuwd hoevel ploegen hier nou echt blij mee zijn. wat een devaluatie van de worldtour

finton 2 augustus 2016 om 23:13

Met die verhuizing van Abu Dhabi komen er dus 4 Arabische rondjes achter elkaar in het vroege voorjaar: Dubai, Qatar, Abu Dhabi en Oman. Toe maar!
Oman vind ik nog wel een aardig rondje, maar Qatar is slaapverwekkend en WT-onwaardig.

Reynaerde 2 augustus 2016 om 23:15

Tja, vrij doorzichtig machtsspelletje natuurlijk. In het belang van de sport is het allesbehalve, maar dat kan Cookson kennelijk weinig schelen.

Troma 2 augustus 2016 om 23:25

Hamburg ligt tegenwoordig in België?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.