‘UCI verbiedt schijfremmen per direct’
Schrijfremmen bij Roompot Oranje Peloton - foto: Marcel Koch
woensdag 13 april 2016 om 21:09

‘UCI verbiedt schijfremmen per direct’

De UCI gaat het gebruik van de huidige vorm van schijfremmen per direct opschorten. Dat bevestigen rennersvakbond CPA en Harald Tiedemann Hansen, bestuurslid van de UCI, aan ProCycling.no. Dit naar aanleiding van het zware letsel van Fran Ventoso in Parijs-Roubaix.

‘We zijn eindelijk gehoord’
“We hebben gevraagd om het gebruik van schijfremmen aan de UCI op te schorten, en zij zullen dit waarschijnlijk doen”, aldus CPA-persvoorlichtster Laura Mora. Tiedemann Hansen van de UCI bevestigt dit. Hij zegt dat het initiatief ook binnen de UCI al genomen was om een tijdelijke pauze in te lassen.

Mora: “We hebben net de steun van apparatuurcommissie ontvangen. We hebben enkele maanden terug gesproken over de risico’s van het gebruik van schijfremmen en hebben een brief aan de UCI en de organisatoren gestuurd om dergelijke risico’s te vermijden. Nu zijn we eindelijk gehoord.”

Samen naar de juiste oplossing zoeken
“We zullen niet stoppen met de vooruitgang, maar we zullen gemeenschappelijke oplossingen moeten vinden voor de invoering van nieuwe technologieën zonder risico voor de renners”, vertelt de persvrouw. Zij wil de renners betrekken bij de beslissingen.

Vanuit de UCI is er (nog) geen officieel statement naar buiten gekomen omtrent deze zaak.

RIDE Magazine
56 Reacties
Sorteer op:
13 april 2016 21:57
Het probleem ligt natuurlijk ook niet bij het concept 'schijfremmen'. Het probleem ligt bij de specifieke vormgeving van die dingen, die zo veilig is als sex zonder rubber.

Zolang er maar enige twijfel over bestaat op het gebied van veiligheid, is verbieden het enige juiste. "Gewoon aanzien en we kijken wel of het fout gaat" lijkt me geen optie in deze.
13 april 2016 22:02
Uiteindelijk zullen die schijfremmen er wel gaan komen: het geeft nu al een enorme boost aan de industrie met nieuwe wielen, remmen en velgen. de revolutie is onomkeerbaar omdat de industrie na 11 speed en electronisch schakelen iets nieuws nodig heeft om te blijven groeien. (ik heb er afgelopen parijs-roubaix cyclo zoveel gezien)
In de cyclocross wereld is het vooralsnog geen probleem gebleken. (meer afstand, minder peloton vorming en lagere snelheiden)
Het is alleen aan de industrie om de veiligheid op orde te brengen voor wegwielrennen (en ik ben blij dat men erachter is voordat er een fataal ongeluk heeft plaatsgevonden)
13 april 2016 22:04
De enige juiste beslissing op dit moment.
13 april 2016 22:09
Goed om ze nu te verbieden. Doorontwikkelen en later opnieuw testen.

De klimfietsen van Roompot hebben trouwens al geen schijfremmen, lijkt me dus voor de Amstel geen probleem.
13 april 2016 22:13
Laten we crankstellen met tandwielen ook maar snel verbieden. 53 vlijmscherpe mesjes ...
13 april 2016 22:20
Cardan aandrijving met naafversnelling, wohoo!

Nee serieus, terecht dat ze het geheel op hold zetten om aan de veiligheid ervan te werken. Nu hopen dat er een goede bescherming komt en dat we ze daarna terugzien voor de regenritten en modderritten waar je minder grip hebt met conventionele remmen.
13 april 2016 22:38
Hier een reactie van Roompot.

Toffe ploeg dat ze dit zonder morren accepteren.
13 april 2016 22:53
Ik vind het een overtrokken reactie. Waarom krijgen teams geen meer tijd ? Een paar maanden is er niets aan de hand en dan door 1 geval wordt het onmiddellijk verboden. Dit kun je toch ook van tevoren bedenken dat het een keer mis gaat.
13 april 2016 23:04
Ik neem aan dat het vervangen van wielen / remmen / rekken niet op kosten van roompot zelf zullen zijn toch?
13 april 2016 23:25
@Manuel Beltran, dit is gewoon de fietssponsor die hiervoor zorgt natuurlijk.
13 april 2016 23:41
Ik vraag me af of alle tegenstanders van dit besluit de foto's van Ventoso hebben gezien en gelezen hebben hoe e.e.a. tot stand is gekomen. Schijfremmen in deze vorm zijn gewoon niet houdbaar. Gelukkig ook een hoop genuanceerde reacties hier.
13 april 2016 23:52
@maklukzat
Als je had opgelet had je geweten dat dit hele jaar een testperiode zou zijn, wat het riskant maakt om alleen schijfremmen te voeren voor je team en dat de technologie gedurende de hele periode ter discussie kan staan, dat laatste is gebeurt en dit is de conclusie.
(en voortaan graag niet van die makkelijke reacties ;) )
14 april 2016 04:55
Het blijkt dat Ventoso niet op een schijfrem gevallen is maar er tegenaan gebotst terwijl er een noodstop gaande was i.v.m.een valpartij. Ook N. Maes was slachtoffer. Nu ik Ventoso's verhaal gelezen heb en als dit waar is, kan ik niet anders dan een onmiddellijke stopzetting van het experiment toejuichen.
Toch zijn er twijfels over zijn verhaal aangezien hij zegt niet gevallen te zijn.
De wond is n.l. in het linkerbeen en de remschijf bevindt zich ook links op een fiets..... http://www.cyclingweekly.co.uk/news/racing/lampre-not-convinced-ventoso-injury-caused-by-disc-brake-220827
Enfin een flinke evaluatie is nodig en we wachten af. Tot dan geen schijfremmen in het peloton.
Misschien kan er ook een commissie komen die een beter bidonhouder systeem verzint? Oorzaak van vele valpartijen met gevolgen als breuken, andere kwetsuren en wedstrijdvervalsing.
14 april 2016 06:43
@ ferox
Zelf denk ik dat de uci gaat betalen. Het zijn onvoorziene kosten die gemaakt worden buiten de schuld van de ploeg en de sponsor. Komt puur door de (goede) beslissing van de uci.
14 april 2016 07:07
De vraag is wat Roompot gaat doen voor Zondag. Uit budget overwegingen hebben ze gekozen voor 100% schijven dit seizoen. Kan Wielerflits niet even contact opnemen?
14 april 2016 07:23
@Theokik: zoals ik al zei: in bergetappes reden ze ook al zonder schijfremmen, kijk maar naar de etappe waar Weening aanviel en De Gendt won. Daar had Weening geen schijfremmen.
14 april 2016 07:28
'UCI verbiedt per direct kasseien, motors, afdalingen op gladde wegen, massasprints'
14 april 2016 07:49
Het probleem zit hem niet in de remmen maar in de carbonvelgen waa veel renners mee rijden. Vooral als het nat is dan is het een drama om daar mee goed te kunnen remmen. Ze moeten carbonvelgen alleen in tijdritten toestaan en het verbieden in de koers.
14 april 2016 07:53
Terechte beslissing deze vermijdbare risicofactor; korsen is al gevaarlijk genoeg zien we wekelijks.
14 april 2016 08:28
Is het probleem niet dat je of iedereen met betere remmen laat rijden of niemand? Half half is net niks. Mooie vraag is bijvoorbeeld: Had Ventoso het contact met de anderen kunnen voorkomen wanneer hij met de betere schijfremmen had gereden?
Mooi zou het bijvoorbeeld ook kunnen zijn wanneer ze gaan kijken of renners met schijfremmen relatief gezien meer bij valpartijen betrokken zijn dan renners zonder schijfremmen. Maar die cijfers zullen wel niet meer naar buiten komen.
14 april 2016 08:34
De kop boven het artikel en de laatste zin zijn in tegenspraak met elkaar, bij WF loopt men weer eens vooruit op de zaak.
14 april 2016 08:39
Goede en snelle beslissing.
Het toont wel aan dat het vooronderzoek voordat ze geïntroduceerd werden niet goed is uitgevoerd. Dit probleem werd ook al door vele aangekaart. Elke logisch denkende instantie zou tijdens het vooronderzoek ook risico analyse moeten uitvoeren en dit had daar zeker uit moeten komen.
14 april 2016 09:09
Boeiend artikel Sunrider, en ja als het links zit dan is het vrij lastig om met je linkerbeen erin te vallen. Rechts is dan logischer, Feit blijft dat het niet slecht is om die dingen wat meer af te schermen, en daarna weer te gaan gebruiken.
14 april 2016 09:26
Eindelijk eens iemand die een beslissing durft te nemen.
Campagnolo zal blij zijn én had gelijk.
Als het puur en alleen om remkracht gaat, dan is de oplossing niet zo moeilijk: hydraulische velgremmen, zoals die er van Magura zijn.
14 april 2016 09:34
Hahaha @Max01, +1!

Een sneetje en ze stoppen direct (zonder fatsoenlijk onderzoek), 5+ aangereden wielrenners door motards met botbreuken, ziekenhuisbezoeken en erger en er komen alleen 'gedragsregels'..lijkt mij dat ze deze kans aangrijpen om iets goed proberen te maken; schijn-daadkrachtigheid.

Als ze stompe kanten hadden zouden ze niet snijden en een massavalpartij onderaan een afdaling is niet waarschijnlijk (alleen daar is de hitte gevaarlijk), ondanks dat moet dit denk ik vanuit de jongeren ingevoerd worden en later op grotere schaal in het peloton. Het grote voordeel kan je pas ervaren als iedereen evengoed kan doseren.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.