‘UCI verbiedt schijfremmen per direct’
De UCI gaat het gebruik van de huidige vorm van schijfremmen per direct opschorten. Dat bevestigen rennersvakbond CPA en Harald Tiedemann Hansen, bestuurslid van de UCI, aan ProCycling.no. Dit naar aanleiding van het zware letsel van Fran Ventoso in Parijs-Roubaix.
‘We zijn eindelijk gehoord’
“We hebben gevraagd om het gebruik van schijfremmen aan de UCI op te schorten, en zij zullen dit waarschijnlijk doen”, aldus CPA-persvoorlichtster Laura Mora. Tiedemann Hansen van de UCI bevestigt dit. Hij zegt dat het initiatief ook binnen de UCI al genomen was om een tijdelijke pauze in te lassen.
Mora: “We hebben net de steun van apparatuurcommissie ontvangen. We hebben enkele maanden terug gesproken over de risico’s van het gebruik van schijfremmen en hebben een brief aan de UCI en de organisatoren gestuurd om dergelijke risico’s te vermijden. Nu zijn we eindelijk gehoord.”
Samen naar de juiste oplossing zoeken
“We zullen niet stoppen met de vooruitgang, maar we zullen gemeenschappelijke oplossingen moeten vinden voor de invoering van nieuwe technologieën zonder risico voor de renners”, vertelt de persvrouw. Zij wil de renners betrekken bij de beslissingen.
Vanuit de UCI is er (nog) geen officieel statement naar buiten gekomen omtrent deze zaak.
Zolang er maar enige twijfel over bestaat op het gebied van veiligheid, is verbieden het enige juiste. "Gewoon aanzien en we kijken wel of het fout gaat" lijkt me geen optie in deze.
In de cyclocross wereld is het vooralsnog geen probleem gebleken. (meer afstand, minder peloton vorming en lagere snelheiden)
Het is alleen aan de industrie om de veiligheid op orde te brengen voor wegwielrennen (en ik ben blij dat men erachter is voordat er een fataal ongeluk heeft plaatsgevonden)
De klimfietsen van Roompot hebben trouwens al geen schijfremmen, lijkt me dus voor de Amstel geen probleem.
Nee serieus, terecht dat ze het geheel op hold zetten om aan de veiligheid ervan te werken. Nu hopen dat er een goede bescherming komt en dat we ze daarna terugzien voor de regenritten en modderritten waar je minder grip hebt met conventionele remmen.
Toffe ploeg dat ze dit zonder morren accepteren.
Als je had opgelet had je geweten dat dit hele jaar een testperiode zou zijn, wat het riskant maakt om alleen schijfremmen te voeren voor je team en dat de technologie gedurende de hele periode ter discussie kan staan, dat laatste is gebeurt en dit is de conclusie.
(en voortaan graag niet van die makkelijke reacties )
Toch zijn er twijfels over zijn verhaal aangezien hij zegt niet gevallen te zijn.
De wond is n.l. in het linkerbeen en de remschijf bevindt zich ook links op een fiets..... http://www.cyclingweekly.co.uk/news/racing/lampre-not-convinced-ventoso-injury-caused-by-disc-brake-220827
Enfin een flinke evaluatie is nodig en we wachten af. Tot dan geen schijfremmen in het peloton.
Misschien kan er ook een commissie komen die een beter bidonhouder systeem verzint? Oorzaak van vele valpartijen met gevolgen als breuken, andere kwetsuren en wedstrijdvervalsing.
Zelf denk ik dat de uci gaat betalen. Het zijn onvoorziene kosten die gemaakt worden buiten de schuld van de ploeg en de sponsor. Komt puur door de (goede) beslissing van de uci.
Mooi zou het bijvoorbeeld ook kunnen zijn wanneer ze gaan kijken of renners met schijfremmen relatief gezien meer bij valpartijen betrokken zijn dan renners zonder schijfremmen. Maar die cijfers zullen wel niet meer naar buiten komen.
Het toont wel aan dat het vooronderzoek voordat ze geïntroduceerd werden niet goed is uitgevoerd. Dit probleem werd ook al door vele aangekaart. Elke logisch denkende instantie zou tijdens het vooronderzoek ook risico analyse moeten uitvoeren en dit had daar zeker uit moeten komen.
Campagnolo zal blij zijn én had gelijk.
Als het puur en alleen om remkracht gaat, dan is de oplossing niet zo moeilijk: hydraulische velgremmen, zoals die er van Magura zijn.
Een sneetje en ze stoppen direct (zonder fatsoenlijk onderzoek), 5+ aangereden wielrenners door motards met botbreuken, ziekenhuisbezoeken en erger en er komen alleen 'gedragsregels'..lijkt mij dat ze deze kans aangrijpen om iets goed proberen te maken; schijn-daadkrachtigheid.
Als ze stompe kanten hadden zouden ze niet snijden en een massavalpartij onderaan een afdaling is niet waarschijnlijk (alleen daar is de hitte gevaarlijk), ondanks dat moet dit denk ik vanuit de jongeren ingevoerd worden en later op grotere schaal in het peloton. Het grote voordeel kan je pas ervaren als iedereen evengoed kan doseren.