UCI volgt Franse regels bij straf Movistar, Engelstalig reglement zegt iets anders

Door , dinsdag 21 maart 2017 om 20:22
UCI volgt Franse regels bij straf Movistar, Engelstalig reglement zegt iets anders

foto: Sirotti (archief)

José Joaquin Rojas, Andrey Amador en Nelson Oliveira hebben in de Ronde van Catalonië tijdstraffen gekregen op basis van het Franstalige UCI-reglement. De drie hebben, of zijn geduwd tijdens de ploegentijdrit. Dat zegt UCI-commissaris Guy Dobbelaere tegen persbureau Belga.


Het Engelstalige reglement stelt iets anders, maar ook daar heeft de internationale wielerunie een regel voor: “Volgens de regels telt de Franse versie als er een verschil is tussen de twee verschillende talen.”

“Rojas duwt drie keer een ploegmaat en dan moeten we kijken naar het reglement”, stelt Dobbelaere. “In het Franse reglement staat dat er voor de renner die een fout begaat een sanctie volgt van één minuut tijdstraf. Dus heeft Rojas drie minuten aan zijn been en een boete. Amador werd twee keer geduwd, dus twee minuten straf, Oliveira krijgt één minuut straf.”

‘Raar, maar het is zo’
“Kort samengevat: in de Engelse versie van het reglement staat dat elke renner van de ploeg die een fout heeft begaan, een straf en een boete moet krijgen”, zegt de in Catalonië aanwezige UCI-commissaris. In het Franse reglement is het dus anders. “Dat is raar, maar het is nu zo. Vervolgens kijken we naar welk reglement van toepassing is. Volgens de regels telt de Franse versie als er een verschil is tussen de twee verschillende talen. We moesten ons dus op het in het Frans opgestelde reglement baseren en dus kregen slechts drie renners van Movistar een straf.”

Eigenlijk zou Rojas de nieuwe leider zijn in de Ronde van Catalonië, maar door de tijdstraf is zijn ploeggenoot Alejandro Valverde na de ploegentijdrit de nieuwe klassementsleider.


[poll id=”457″]

Bekijk hier de video van het incident waar op gedoeld wordt.

Dit artikel delen:

45 Reacties

Lennimator 21 maart 2017 om 20:27

Hahahahaha… Het wordt steeds gekker. Ik stel doellijn-technologie voor. Elke ploeg moet dus voortaan gevolgd worden. Misschien wel met drones.

achtpuntzes 21 maart 2017 om 20:28

hoop gedoe om niks. ik vind dit niet duwen maar gewoon even laten weten dat je moet invoegen omdat de laatste in het rood zit. en dan loop je tegen de regels aan.

pjam4 21 maart 2017 om 20:29

Dit gaat echt nergens over; dit is toch geen duwen en zeker niet dat de ploeg daar van geprofiteerd heeft!

Johnny7 21 maart 2017 om 20:35

TJ ga jij je eens bezig houden met fatsoenlijk fietsen joh!

Daarbij, of hele ploeg straffen of niemand! Valverde gaat uiteraard geen strafminuten krijgen in Spanje.

Edit redactie: Zulke verwijzingen zijn niet nodig

Tuubke 21 maart 2017 om 20:38

Nou jongens, als dit al ‘duwen’ is …. Wat moet dat wel niet worden bij de volgende plakbidon? Meteen diskwalificatie?

Orakel 21 maart 2017 om 20:41

In de beelden die ik gezien heb was er geen sprake van duwen. Duwen impliceert dat je iemand extra vaart geeft zodat deze renner energie kan sparen. Maar de natuurwetten volgend (behoud van energie) leidt een échte duw van de achterste renner tot een aanzienlijke vertraging van zijn eigen snelheid. Zie je Rojas op beeld flink vertragen? Is je antwoord ‘nee’ dan is er géén sprake van een duw, maar slechts van een aanraking.

Baukema Tomoulin 21 maart 2017 om 20:41

Haha, Wat een grap. Volgens Dornishe wet wordt Myrcella Koningin van Westeros nadat Joffrey was gestikt. Tommen is de valse koning!!!

xistnc 21 maart 2017 om 20:46

Oh, een eigen topic. Dan beter hier plaatsen…

Voor de zekerheid toch maar even de beelden integraal teruggekeken. Van 27:30 tot 47:10 is Movistar slechts met enkele onderbrekingen de hele tijd volop in beeld.

Op 41:05 geeft Rojas (nr 4), die consequent in het laatste wiel hangt zonder het echt moeilijk te hebben, een klein zetje aan Amador (nr 3). Op 41:31 herhaalt hij dat bij Oliveira (nr 7). Het is twee keer niks, kennelijk was er ook een derde keer opnieuw bij Amador, maar die heb ik niet waargenomen.

De zetjes stelden niets voor, maar als het een patroon wordt, dan is het toch een ander verhaal. Ik sluit me aan bij de suggestie dat het ingestudeerd zou kunnen zijn. In de strafminuten zit daarom toch wel een soort rechtvaardigheid. Want de gaatjes die Amador en Oliveira moesten laten in voorlaatste positie, hadden zonder zetje wellicht tot afhaken geleid.

Het bijzondere is natuurlijk vooral, dat de straf niet op grond van de reglementen is (Edit: ah, nu dus opeens wel). Het werk dat Rojas in de slotkilometers kon doen, heeft bijgedragen aan de 2s winst op BMC en dus op winst in de TTT. Het letterlijk toepassen van de regels zou in dat opzicht wel degelijk terecht zijn geweest, ook al blijf ik erbij dat de duwtjes an sich niet zo veel voorstelden.

Mijn conclusie: foei UCI voor de weer eens niet eenduidige reglementen en foei Movistar voor een op het oog ingestudeerd kunstje. Voordeel van de twijfel voor de jury qua strafmaat, waarbij Rojas de grootste boosdoener is (qua uitvoering van het ingestudeerde kunstje) en ook de grootste straf krijgt, inclusief het verlies van de leiderstrui.

123poetertjes 21 maart 2017 om 20:49

Wel zo eerlijk, die Spanjaarden kunnen geen Engels. Maar sowieso al bullsh… pardon connerie dat ze al gestraft worden in de eerste plaats.

djoriana 21 maart 2017 om 20:54

wat een onzin! dat duwtje hielp totaal niet. lijkt me eerder een manier om valverde in de leiderstrui te krijgen ipv rojas. had dan het hele team de straf gegeven. het was niet voor niks een PLOEGEN tijdrit.

en wat als movistar nu maar met de verplichte renners aan de streep was gekomen. had dan wel de hele ploeg de straftijd gekregen?

Dekker 21 maart 2017 om 20:56

Ik heb inderdaad hetzelfde gezien xistnc. Mijn visie is dat ze Rojas bewust hebben bewaard. Vanaf 3/4km voor het eind begon hij mee te draaien. Ik gok het erop dat Amador en Oliviera, bijvoorbeeld door vermoeidheid, verkeerd in pikten en Rojas dat corrigeerde door ze hooguit tegen te houden. Van duwen was gezien de lichaamsbeweging (of gebrek daarvan) eigenlijk geen sprake. En die regels he? Zijn sowiezo arbitrair. Mag je een ploeggenoot niet aanraken in een TTT? dan is de straf terecht. Ga je spreken van een duw, dan beoordeel je als jury niet meer op feiten maar ga je er vanuit dat die aanraking een duw is geweest en dat laatste is gezien jouw genuanceerde betoog op zijn minst discutabel.

Etika 21 maart 2017 om 20:58

Daar hebben we Dobbelaere weer.
Het Engelstalige reglement zegt :
2.5.028 : If a rider is disqualified his team shall be disqualified and the classification shall be
adjusted.
Het Franstalige reglement zegt :
2.5.028 : En cas de disqualification d’un coureur, l’équipe est disqualifiée et le classement est
modifié.

Waar zit er een verschil ? Als ze 1 renner straffen moeten ze de hele boel straffen. Dit lijkt me duidelijk in beide talen.

Ideefiks 21 maart 2017 om 21:06

Natuurlijk hadden Amador en Oliveira voordeel van die kleine duwtjes van Rojas. De renners die van kop kwamen en “gewoon” achteraan sloten moesten heel stevig harken om weer in de slipstream van de ploeg te komen ! Ook vandaag verschillende keren gezien dat daardoor renners af moesten haken. Wonderlijk dat zo veel volgers hier dat zo gemakkelijk wegwuiven.
Het ingrijpen van de jury is m.i. dan ook volledig terecht.
Dat de Franse tekst van het reglement zo krakkemikkig is kan de jury ook niet helpen. Een beetje onredelijk is het wel.

xistnc 21 maart 2017 om 21:10

@Etika
Het gaat hier toch helemaal niet om diskwalificatie? Maar je opmerking dat de Engelse en Franse versies gelijk zijn, is wel degelijk terecht.

Je moet naar artikel 2.5.018 kijken en de bijbehorende strafmaat in artikel 12.1.040 (sub 44.2) van dit document. De Franse versie staat hier.

Engels: "1' penalty in stage classification for each rider in the team".

Frans: "1’ de pénalité au classement de l’étape à chaque coureur de l’équipe".

De verwarring zou kunnen zitten in het verschil tussen TTT's als evenement op zich (sub 44.1) en TTT's als onderdeel van een etappekoers (sub 44.2). Dat laatste is hier het geval en daar lijken de regels toch zowel in het Engels als in het Frans eenduidig over.

schipperaar 21 maart 2017 om 21:11

Regels zijn voor kudde dieren, een TTT is een samenspel wat ineen moet vloeien en daar mag best wat handwerk bij. En een handje op de bil kan ook ierts bemoedigends geven zolang er niet wordt geknepen.
Tis als met voetbal, de scheids moet de wedstrijd aanvoelen, Astana ging wel vrij uit toen Aru naar boven werd geslingerd en zijn maatje bijna achteruit ging.

xistnc 21 maart 2017 om 21:27

@schippie
Niet overdrijven om een ander punt te maken.

Etika 21 maart 2017 om 21:32

@xistnc
Ok, bedankt. Dat is duidelijk. Maar voor de UCI-commissaris blijkbaar niet. Raar toch.

Handjes aan je stuur houden, zou ik zeggen. Indien niet, dan kunnen ploegen er een tactiek van beginnen maken met renners die wel een minuutje straftijd kunnen hebben.

schipperaar 21 maart 2017 om 21:44

@xistnc
Niks overdrijven dat de Uci met 2 maten meet is niet de eerste keer natuurlijk, Astana had destijds minimaal recht op een minuut tijdstraf en ging “gewoon” vrij uit terwijl de hele wereld het kon zien.
Iemand een wiel toesteken kwam ook op 2 minuten, de koers aanvoelen zullen ze toch nooit begrijpen.

NDI22 21 maart 2017 om 21:46

Als je zo’n regel uberhaupt toevoegt moet je wel de definitie van duwen vast leggen in het regelement. Het is gezien de ophef en poll uitslag nogal vrij voor interpretatie. Ik vond dit geen duwen. BMC wel. Movistar niet. Enzovoorts. Weer geen reclame voor de sport – daar is de UCI bijzonder goed in.

xistnc 21 maart 2017 om 21:56

@Schippie
Jij had het over ‘naar boven slingeren’ en ‘achteruit gaan’?

@NDI22
Om bij de Franse vertaling te blijven: daar hebben ze het over het verkleinwoord ‘poussette’. In het Engels gewoon over ‘push’. In beide gevallen inderdaad zonder verdere concretisering. Ruimte voor interpretatie is er altijd, maar liefst niet teveel. Nu interpreteert de jury het begrip push/poussette, omdat daar ruimte voor is. Maar de strafmaat wordt ook geïnterpreteerd en die vrijheid is er eigenlijk niet.

joost 21 maart 2017 om 21:59

Blijkbaar zijn er weinig mensen die weten hoe het is om ondersteboven in een waaier te rijden…., achteraan inpikken is het meest zware moment, klein foutje zorgt voor einde verhaal of een (te) grote inspanning. Een zetje, hoe klein ook voelt dan als een warm bad…..

Polleke 21 maart 2017 om 22:06

+1 Joost…Niet onderschatten die ‘handopleggingen’, dat weten ze bij de UCI donders goed, vandaar de regels die het verbieden… nu nog een taalcursus voor de jury en we zijn weer vertrokken…

schipperaar 21 maart 2017 om 22:17

Waarschijnlijk is het Franse regelement vertaald naar het Engels door de computer maar wezenlijk maakt een duw of duwtje geen enkel verschil, duwtje klinkt wat minder dreigend, liefkozend bijna, maar heeft zelfde resultaat.
@xistnc
Bijna zei ik, die taalverwarring zelfs in ons koeterneerlands.

Geurt Harm 21 maart 2017 om 22:20

Die Van Garderen verdient straftijd vanwege onsportief gedrag. Er is geen sprake van duwen; het is aanraken, en dat is heel wat anders. Dit soort dingen heb ik al duizend en 1 keer gezien in ploegentijdritten. Volkomen belachelijk om hier nu een straf voor te geven. Ik fiets ook, maar dit voelt niet als een warm bad hoor, slechts als een signaal, zo van… joh, ik kan even niet meer, schuif een plekje op in de pikorde.

TeamNL 21 maart 2017 om 22:27

Wat een flauwekul! De UCI liet tijdens de Vuelta 2015 een hand aflossing aan zich voorbij gaan. Volledige willekeur bij deze organisatie.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.