Kijk WielerFlits Live #13 met o.a. Dylan Groenewegen terug
foto: LottoNL-Jumbo
donderdag 21 april 2016 om 19:00

Kijk WielerFlits Live #13 met o.a. Dylan Groenewegen terug

WielerFlits Live ontving deze week Dylan Groenewegen. De sprinter van LottoNL-Jumbo schoof aan in de studio om onder andere te praten over zijn voorjaar met twee overwinningen.

Natuurlijk was er ook uitgebreid aandacht voor de enige Nederlandse klassieker, de Amstel Gold Race. De wedstrijd werd gekenmerkt door het lange wachten van de favorieten tot de laatste keer Cauberg. Moet de wedstrijdorganisatie ingrijpen om de koers aantrekkelijker te maken voor het publiek?

[poll id=”221″]

In de studio ontvingen wij ook wielervlogger en Omroep Zeeland-verslaggever Mark Rijk. Met hem blikten we onder andere kort terug op de ZLM-Roompot Tour, de internationale juniorenwedstrijd die afgelopen weekend in Zeeland werd verreden. Verder keken we vooruit op de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik.

Wil je niets missen? Abonneer je dan direct op ons YouTube-kanaal.

RIDE Magazine
36 Reacties
Sorteer op:
19 april 2016 13:31
Ik zal graag van Dylan willen weten: Welke wedstrijden hij in de toekomst graag zou willen winnen?
19 april 2016 13:37
Chapeau Wielerflits, leuk dat jullie Dylan in de studio hebben.
mogelijke vraag voor hem: hoe reageert het peloton op hem, krijgt hij veel reacties na zijn overwinningen wordt hij meer in de gaten gehouden. Spreken collega sprinters hem meer aan tijdens de koers.
19 april 2016 13:42
Anders (stelling) namelijk start en finish in Maastricht, een lus naar de Voerstreek met bijvoorbeeld de Rue Tesny (800m, 13,7%) op enkele kilometers over de grens. Dat gebied verdient meer reclame! Als je de koers 100 kilometer inkort, wordt het helemaal een eitje voor de late punchers/sprinters.
19 april 2016 13:49
Leuk WF !
En dan vooral vaker jonge beloften en neo-profs uitnodigen.
Misschien ook een idee om eens een keer ervaren ploegleiders/trainers/mecaniciens/dokters/masseurs/verzorgers uit te nodigen om over hun beroep te praten.
19 april 2016 13:51
Heel mooi dat Groenewegen bij jullie in de show komt! Wielerflits heeft echt grote stappen gemaakt en ook Wielerflits Live is echt super! Klasse mannen!

Vraagje voor Groenewegen: Ziet hij het zitten om voor een lange periode bij dezelfde (Lotto-Jumbo en opvolgers) te blijven, of ziet hij ook wel iets in buitenlandse ploegen?

Vraag 2 voor Groenewegen: Hoe vindt hij de samenwerking met Moreno Hofland gaan?
19 april 2016 13:51
Anders, namelijk:

De mannenwedstrijd schrappen en de vrouwen of u23 laten rijden. Het liefst overigens de vrouwen in bikini, maar dat is dan weer een andere vorm van 'attractief'.
19 april 2016 13:51
Goed idee Fanny!
19 april 2016 13:55
Vraag voor Dylan: Waar zie je voor jezelf de meeste toekomst? Klassiek Vlaams werk of de sprints?
19 april 2016 14:00
Een aanloop van zo'n 100km vlak erin steken (waar er eventueel met de wind kan gespeeld worden) en zeker die laatste lus schrappen. Gewoon in het slot de klimmetjes dichter bij elkaar steken. En de finish mag bljiven waar hij nu is.
19 april 2016 14:21
Anders: voor mij mag het parcours in principe blijven maar na de laatste cau nog 10 tal km volledig op het vlakke. Dan kan je als puncheur niet meer enkel rekenen op enkel de cau maar moet je van verder gaan anders trekt zo'n team als orica alles weer gewoon bij elkaar. Moet dus wel een attractievere koers opleveren, nu is het stuk vlak te kort daarvoor.
19 april 2016 14:32
@Glenn

Ik vermoed dat er dan helemáál niet meer aangevallen wordt op de cauberg en we gewoon een MSR2 krijgen. De enige optie die je dan hebt als puncheur hebt om verder te gaan, is 30 km vóór de Cauberg.
19 april 2016 14:42
Vraagje aan Dylan: Hoe groot schat hij zijn kansen in dat hij dit jaar al meteen een grote ronde rijdt.
19 april 2016 14:44
Ik denk dat er het beste gekozen kan worden voor of de finish terug op de Cauberg of juist verder van de Cauberg af bijv 12km verder in Maastricht (dus net zoals bijv in de RVV).
19 april 2016 14:47
Anders: heuvels zich meer en vaker laten opvolgen, evt in kortere koers. Nu is het blijkbaar niet selectief genoeg, zoals je bij bijv de Ronde of PR wel ziet dat de sterkste renners overblijven. Al zijn de heuvelkoersen ook wel hele andere koersen, het wedstrijdbeeld van AGR gaan we morgen en zondag ook zien. Helaas...
19 april 2016 15:07
Anders: 200 km redelijk vlakke aanloop, dan een opeenvolging van 7 à 10 heuvels en dan 10 à 15 km vlak naar de finish (in bij voorkeur Maastricht).
19 april 2016 15:41
250 km laten, renners per ploeg kan eventueel 1 of 2 minder maar wat ik het liefst zie is geen 34 heuvels maar 20-25. De eyserbosweg en de keutenberg mogen van mij wat belangrijker worden gemaakt door ze dichter bij de finish te zetten.
19 april 2016 15:42
Anders:

Eerste 150 km een redelijke vlakke aanloop om in de opvolgende +-100 km meer en meer de klimmetjes op te zoeken met name geclusterd in de laatste 50 km. Finish in/bij Valkenburg is prima, de Cauberg mag weer de finish worden, daar hangt een leuke sfeer.

Vraag aan Dylan:

Aan welke sprinter spiegel jij jezelf (mag ook een oud sprinter zijn) en welke sprinter is/was je grote voorbeeld.
19 april 2016 15:59
De AGR wordt verreden in een fenomenaal prachtige omgeving. Karakteristieke punten en plaatsjes. Verder is de AGR het uithangbord van het Nederlandse wielrennen. De organisatie zou er dus alles aan moeten doen (naar mijn bescheiden mening) om een zo'n aantrekkelijk mogelijk koersverloop waarschijnlijk te maken. De AGR is simpelweg geen monument. Dus kan ook niet achterover leunen 'omdat het allemaal wel goed komt'. Het is ook geen Waalse Pijl (met z'n allen knallen op de laatste klim). Je moet daar qua koersverloop geen kopie van willen zijn.

Op WielerFlits zijn de afgelopen week veel dingen gezegd over de AGR. Ook door renners is daar eea aan toegevoegd. Mijn voorzichtelijke conclusie: door én de opbouw van de finale, én de zwaarte van het parcours als totaal, én de staat van de wegen in de finale, zien we een finale zoals we die al jaren zien. Uitzonderingen daargelaten. Het is door de brede wegen voor een peloton 'te makkelijk' om vluchters te achterhalen. Het is door de zwaarte van het parcours 'te moeilijk' om als vluchter nog heel lang diep in het rood te gaan.

Conclusie: minder hoogtemeters, andere aanloop finale, 'makkelijker' begin, minder kilometers, maken een aantrekkelijker koers een stuk waarschijnlijker.

Hier komtie:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=pdqprpmksanskfgu

Als je met de muis over het hoogteprofiel gaat, kun je ook de route volgen. Een paar dingen;
- Gewoon traditioneel starten in Maastricht (ook ik snap dat commercie belangrijk is)
- Daarna kilometers maken langs de Maas. Lekker vlak. Dat wel. Maar ook kans op waaaiers... Bij de les blijven dus.
- Daarna in een streep via de Cauberg naar het Drielandenpunt.
- Geen landingsbaan meer na de Cauberg (de lus met de Bemelerberg), zodat een jagend peloton vluchters kan achterhalen.
- 1000 hoogtemeters minder. De toppers zullen dus nog buskruit in de benen hebben voor een aanval.
- 20 kilometer korter, hetzelfde als het vorige punt
- Bij de laatste drie passages van de Fromberg, rechtdoor naar Walem. Vanuit daar via de Steenstraat Valkenburg binnen denderen. Dan de Cauberg. Wordt voor een peloton heel moeilijk om hier een achtervolging op touw te krijgen.
- Ja, de Keutenberg ligt hier dus al voor, helaas. Maar ik vind de afstand Keutenberg - Daalemmerweg te lang. Alles op de vluchters.
- Finish boven op de Cauberg, want commercie ontkom je niet aan. En laten we wel wezen: het is een prachtige klim.

Ik ben benieuwd. Maar veranderen lijkt mij onontbeerlijk. Deze koers zou voor een breed publiek moeten zijn. En nu is het voor velen slaapverwekkend.
19 april 2016 16:23
@Bertvd
Zit goed in elkaar, met toch de commercieel interessante rondjes maar de keuze voor de Walem en Steenstraat. Ze moeten bij het binnenrijden van Valkenburg dan wel meteen na een bocht door dit smalle tunneltje (of anders 1,8 km omrijden): https://www.google.nl/maps/@50.8673524,5.8361485,3a,75y,225.17h,69.86t/data=!3m6!1e1!3m4!1sddS7eV1WxTr2gJFXC7NIoA!2e0!7i13312!8i6656
19 april 2016 16:31
@ AndriesW: thanks. Ja dat tunneltje is wel een dingetje. Je zou hem ook bij alleen de laatste passage op kunnen nemen. Als je (als het goed is) een gedecimeerd peloton hebt.

Aan de andere kant. Er zitten wel meer smalle passages in het huidige parcours. Alleen zit er dan geen tunneltje boven..
19 april 2016 20:04
Finish niet bovenop of vlak na de Cauberg. Kijk nu naar Wellens. Die durft aan te vallen, maar je ziet dat hij op de Cauberg gewoon keihard terugvalt. Dat is de afgelopen jaren bijna altijd het geval. Zo motiveer je renners niet aan te vallen. Die aankomst is té zwaar. Gewoon finishen in hartje Maastricht of Valkenburg
19 april 2016 20:06
Staat er een telefoon aan bij jullie...?
19 april 2016 20:18
Vraagje voor Dylan: Is het niet beter om als jonge renner eerst de Vuelta te rijden? De kans op dagsucces lijkt me hier ook groter.
19 april 2016 20:25
Vraag aan Groenewegen: Staat Hofland dit jaar lager in de pikorde in de sprints? Er was namelijk sprake dat Hofland de tour zou rijden en hij rijdt nu Giro
19 april 2016 20:37
Volgens mij zouden ze voor de AGR de beklimmingen uit de eerste 100km moeten moeten schrappen en er veel meer in de laatste 100km moeten proppen. Ala de Vlaamse koersen. Misschien door lusje Belgie toe te voegen...

Om te reageren moet je ingelogd zijn.